En kestä PMS-oireista akkaani!

  • Viestiketjun aloittaja Väsynyt mies
  • Ensimmäinen viesti
Väsynyt mies
Jeesus ku menee hermot ja jaksaminen! Kestääkö teidän miehet noita hulluuskohtauksia ja älyvapaata kiukuttelua? Aikuinen ihminen hooii!!

Taidan jättää eukon, muuten ihan hyvä ihminen mutta en vaan jaksa. Miksi pitäisi tehdä elämästä vaikeaa? Eläkööt yksikseen ongelmineen. Ei huvita kuunnella tuota räkätystä joka kuukausi. Tai sitten hommaan ittelle kämpän jossa lekottelen 1 vko/kk, eipä hajo liitto ja saa omaa aikaa :)

Neuvoja!
 
"Jenis"
[QUOTE="Jaa";30261385]Itse en edes naisena usko, että pms tai hormonit saavat naiset kiukuttelemaan vaan se on ihan puhtaasti lapsellisuus ja käytöstapojen puute.[/QUOTE]

Kyllä mua ottaa kupoliin erityisen rankasti pms-aikaan, mutta ei se sitä tarkoita että pitää kiukutella. Varmaan aikuiseen ikään ehtinyt nainen osaa tunnistaa oireet ja toimia niiden mukaan...
 
  • Tykkää
Reactions: dipt
hmph
[QUOTE="Jaa";30261385]Itse en edes naisena usko, että pms tai hormonit saavat naiset kiukuttelemaan vaan se on ihan puhtaasti lapsellisuus ja käytöstapojen puute.[/QUOTE]

No sepäs kiva, jos sulla on aina tasaista ja tasainen hormonitoiminta. Ikävä kyllä kaikilla ei ole.
Sitä paitsi, miehetkin kiukuttelevat säännöllisin väliajoin ja sillä ei ole mitään tekemistä kypsyyden kanssa. Joskus vaan ottaa kupoliin. Toiset pystyvät kai sitten säätelemään paremmin omia toimintojaan.
 
Joopa joo
No sepäs kiva, jos sulla on aina tasaista ja tasainen hormonitoiminta. Ikävä kyllä kaikilla ei ole.
Sitä paitsi, miehetkin kiukuttelevat säännöllisin väliajoin ja sillä ei ole mitään tekemistä kypsyyden kanssa. Joskus vaan ottaa kupoliin. Toiset pystyvät kai sitten säätelemään paremmin omia toimintojaan.
Joo-o ei se kaikilla helppoa ole. Omalla eukolla on tosi pahat pms:t, ne on tyyliä vihaan kaikkia ja kaikkea.. Jonkun verran helpotti suhtautumista se että hän itse huomaa ne nykyään myös ja vähän pystyy kontrolloimaan hermojaan.
 
nainen 26
[QUOTE="Jaa";30261385]Itse en edes naisena usko, että pms tai hormonit saavat naiset kiukuttelemaan vaan se on ihan puhtaasti lapsellisuus ja käytöstapojen puute.[/QUOTE]

Niin koska sulla ei ole hormonitoimintaa tai se on epätavallisen hidasta ja tasasta? Onnea siitä, mutta aika omanapaista tehdä pelkästään oman kokemuksen pohjalta noin laajoja tulkintoja. :D

Itse en koe että reagoisin vahvasti menkkahormoneihin, mitä nyt alkaa naama kukkimaan. Mutta esim. hormoniehkäisy on omalla kohdalla ihan saatanasta, siksi en sitä voi käyttäkkään. Ihan samaa tekee tämä raskaus, olen kävelevä hormonihirviö. En kyllä edes pistä miestäni koville, mutta henkisesti ja fyysisesti voin todella huonosti hormonien rajun nousun vuoksi.

Mitä tulee aloittajan viestiin, niin mitäs jos hankitkin sen kämpän. Sitähän on ihan tutkittukkin että parisuhde voi paremmin, jos ollaan välillä myös erossa toisistaan. Me ainakin omassa parisuhteessa kaivataan myös omaa aikaa. Se on todella virkistävää että saa välillä lähteä yksin johonkin, tai esim. olla kotona ihan vaan yksin. Ehkä naisesi vaan innostuu tuosta ajatuksesta?
 
"Jaa"
Kyllä mulla on ihan normaali hormonitoiminta, mutta se on jokaisen ihan oma päätös antaako sen vaikuttaa omaan käytökseensä vai ei.
En tiedä omanapaisuudesta, mutta ihmisellä on tapana tarkastella ja tehdä päätelmiä asioista omien havaintojensa, kokemuksiensa ja tunteidensa perusteella. Näin ollen mielipiteeni on se, että huono käytös on lapsellisuudesta ja käytöstapojen puutteesta johtuva seikka, ei hormoneista.
 
nainen 26
[QUOTE="Jaa";30261491]Kyllä mulla on ihan normaali hormonitoiminta, mutta se on jokaisen ihan oma päätös antaako sen vaikuttaa omaan käytökseensä vai ei.
En tiedä omanapaisuudesta, mutta ihmisellä on tapana tarkastella ja tehdä päätelmiä asioista omien havaintojensa, kokemuksiensa ja tunteidensa perusteella. Näin ollen mielipiteeni on se, että huono käytös on lapsellisuudesta ja käytöstapojen puutteesta johtuva seikka, ei hormoneista.[/QUOTE]

Kyllä sulla on melko tasaiset hormonit, jos ne ei mitenkään vaikuta esim. sun mielialaan. Tai sitten olet melkoinen kivipatsas, jos mitkään kurjat tunteet tai fiilikset ei vaikuta mitenkään sun käytökseen. Toki vähän riippuu mitä tässä tarkoitetaan huonolla käytöksellä, vain esim. kiukuttelua vai myös esim. alakuloisuutta.

On tutkittu että esim. raskauspahoinvointi johtuu nimenomaan hormoneista, ja se on sellaista lajia että sen olemassa oloon, tulemiseen tai loppumiseen ei millään ajatuksen voimalla ja käytöstapojen hallinnalla vaikuteta. Ja kun 5 viikkoa niistät aamupuurolimaa nenästäsi, se vaikuttaa väkisinkin jo mielialaan enempi tai vähempi. Silloin ei välttämättä ekana mielessä ole hyvät tavat.

Kipeät ja sairaat kun usein voi olla vähän kärttyisiä. Hormonit voi aiheuttaa tietynlaisia kiputiloja naisille. Toisille naisille esim. pelkät kuukautiset muistuttaa synnytyskipuja, ja meille toisille ne ei aiheuta minkäänlaisia kipuja mihinkään. Silloin on helpompaa ollakkin hyvätapanen ja kiva akka.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Väsynyt mies;30261539:
Jaa, kiinnostas nussia sadistista raivoajaa? Ei kiitos.
Saako mies anteeksi vaikka narsistisuutensa kun antaa sit toisena päivänä letkua?
Etpä tuosta sadismista maininnut alkutekstissäs mitään ja siihen mä kommentoin. Itse olen "vain" pienestäkin ärtyvä, lyhytpinnainen raivotar sen päivän tai kaksi, mutta silloin onkin osattava ottaa etäisyyttä muusta perheestä.

Itehän sä omat kestämises tiedät ja osaat varmaan lähtee jos oikeesti joudut sadismista kärsimään.
 
"Minä vaan"
No mitä eukkosi sitten tekee oireissaan? Itse huomaan olevani allapäin, mutta pieni halaus riittää. Jos olen pahalla tuulella, sanon miehelleni et nyt ottaa kupoliin eikä johdu hänestä. Sit saan rauhassa mesota ja siivota menemään ja sillä se menee sitten jo ohi. Olen siis sitä mieltä, että kyllä hormonit vaikuttavat, ja rankalla kädellä. Mutta se, miten niihin reagoi on sitten jo käytöstapoja. Kaikkia vihan/masennuksen/ärsytyksentunteita kun ei tarvitse purkaa lähimpään ihmiseen.
 
vaimon kohtalontoveri
Vaimosi kuulostaa minulta, ainakin jos mieheltäni kysyttäisiin! Tai oikeastaan entiseltä minulta, oma oloni on tasaantunut huimasti viime kuukausina, aloitettuani vitamiinilisät ja Maca-jauheen käytön, ja hyvin kiitollisena on pistänyt mieskin muutoksen merkille.
Olin muutamat päivät ennen kuukautisia todella pinna kireällä, ärtyisä ja lähes aggressiivinen, välillä surkea ja itkuisa. Itselläni nuo oireet alkoivat selvästi pahentua 40 ikävuoden jälkeen, aiemmin niiden kanssa pärjäsi jotenkuten, mutta nyt tuli tilanne, että apua oli saatava. Ensin halusin kokeilla tällaista "pehmeämpää" vaihtoehtoa ja ainakin kohdallani se toimii loistavasti. Magnesiumia, sinkkiä ja D- ja E-vitamiinia purkista ja Macaa lisäksi, eikä oireita enää ole, ei fyysisiäkään (tissien kipeytyminen jne), mitä myös oli aiemmin.

Ja sinulle, joka epäilet (tai haluat niin esittää, ei kai kukaan niin tyhmä ja tietämätön nykypäivänä ole) PMS-oireiden olemassaoloa - jenkeissä se on diagnosoitu sairaus ja mm. murhaoikeudenkäynnissä syyllinen on katsottu syyntakeettomaksi tämän vuoksi.
 
"Orvokki"
Itselläni oli pahoja PMS-kiukkukohtauksia ehkäisypillereiden aikaan. Nyt luomuna sitä jotenkin huomaa viikkoa ennen menkkoja, että alkaa mennä mieli vähän apeaksi ja surkeaksi ja sillon vinkkasen miehelle, että seksihoitoa kaivataan... Seksi tuottaa mielihyvää PMS-oireista kärsiessä vähentäen ärtyisyyttä ja myös menkkojen aikana vähentää kipua ja särkyjä.
 
"..."
[QUOTE="Jaa";30261491]Kyllä mulla on ihan normaali hormonitoiminta, mutta se on jokaisen ihan oma päätös antaako sen vaikuttaa omaan käytökseensä vai ei.
En tiedä omanapaisuudesta, mutta ihmisellä on tapana tarkastella ja tehdä päätelmiä asioista omien havaintojensa, kokemuksiensa ja tunteidensa perusteella. Näin ollen mielipiteeni on se, että huono käytös on lapsellisuudesta ja käytöstapojen puutteesta johtuva seikka, ei hormoneista.[/QUOTE]

Näin juuri. Kaikki vaihdevuosioireissa väsyneet ja pahantuuliset akatkin vain kiukuttelevat kiukuttelun ilosta. Samoin teinit räyhäävät ihan vain käytöstapojen puutteesta.
 
Oon ite kiukkunen, todella väsyny ja alakulonen pms oireiden aikaan. Mutta jurputan oman pään sisässä. Me riidellään harvoin mieheni kanssa. Pms oireiden aikaan oon normaalia väsyneempi, joten työpäivän jälkeen nukun/torkun aika paljon.. En jaksais ees alkaa kitisee tai vänkäämään. Tohon lystiin kun lisää se, että herään arki aamusin 03.00 ja mulla kaiken lisäks fyysisesti raskas työ, niin en tosiaan jaksa riidellä. Oon vaan hajamielinen, unohtelen asioita ja oon väsyny :D.

Jospa ottaisit asian puheeks sun naisen kanssa, sanot suoraan, että ottaa päähän se, että naputtaa ja haastaa riitaa. Yritä vaikka tehä niin, että kun huomaat, että emäntä on kiukkunen niin mene ja halaa, ota kainaloon ja kysy, että meinaatko ihan tavan vuoks kiukuta, pussaa hiljaseks, aina kun avaa suunsa räpätykseen niin pussaa, niin että korvissa soi jne. Pms oireiden aikaan on myös tarve (ainakin mulla on, en muista naisista tiedä) läheisyyteen ja hellyyteen, tekee mielialalle hyvää, kun mieheni pitää hyvänä :).
 
iu
[QUOTE="Jaa";30261385]Itse en edes naisena usko, että pms tai hormonit saavat naiset kiukuttelemaan vaan se on ihan puhtaasti lapsellisuus ja käytöstapojen puute.[/QUOTE]

No mulle iski lapsellisuus ja käytöstapojen puuten tuossa nelikymppisenä. Tai sitten mielialan heilahtelut johtuivat kokeiluun otetuista ja sopimattomiksi havaituista e-pillereistä. Jaa-a, nyt on vaikee paikka päätellä, kummasta oli kysymys...
 
vierailija
Itse en edes naisena usko, että pms tai hormonit saavat naiset kiukuttelemaan vaan se on ihan puhtaasti lapsellisuus ja käytöstapojen puute.
Mäkin ajattelen, että pms vielä hoituu käyttäytymistä hillitsemällä. Mutta itselläni on pmdd, jonka syynä on geenivirheestä johtuva yliherkkyys keltarauhashormonin hajoamistuotteelle. Luoja naistasi auttakoon, jos hän todella kärsii pahoista oireista. Itse olen joutunut luopumaan monesta haaveesta, mm. sijaisperhevanhemmuudesta, kun tämä musertava sairaus alkoi n. 37-vuotiaana. Parisuhdettakaan ei pelastanut mikään. Saan helpotusta mm. masennuslääkityksestä, mutta se taas rikkoi parisuhteen, kun seksihalut katosivat.
Olin ennen lämmin ja pitkäpinnainen. En ihan siihen enää pääse, mutta voin lääkittynä pystyä kontrolloimaan ulkoista käytöstä. Elän kalenterin kanssa, vältän stressiä, alisuoriudun työelämässä, ruokavalio, uni tärkeitä. En pysty toimimaan haastavien ihmisten kanssa ts tarvitsen ympärille kilttejä, rauhallisia ja ymmärtäväisiä ihmisiä.
 
Kyllä mulla on ihan normaali hormonitoiminta, mutta se on jokaisen ihan oma päätös antaako sen vaikuttaa omaan käytökseensä vai ei.
En tiedä omanapaisuudesta, mutta ihmisellä on tapana tarkastella ja tehdä päätelmiä asioista omien havaintojensa, kokemuksiensa ja tunteidensa perusteella. Näin ollen mielipiteeni on se, että huono käytös on lapsellisuudesta ja käytöstapojen puutteesta johtuva seikka, ei hormoneista.
Kaikki ihmisen aivo- ja sitä myöten fyysinenkin toiminta on aivokemioista riippuvaista, joten hullua kuvitella, että pystyisi jotenkin täysin ohittamaan hormonien vaikutuksen. Totta kai mitä enemmän ikää, sen paremmin itseään hallitsee, mutta kyllä monella ne hormit laittavat "pään sekaisin".

Ihan sama kuin hormonit laittavat haluamaan seksiä, sekoittavat kropan teini- ja keski-iässä, vaikuttavat ne myös kk-kierron eri vaiheissa.
Etenkin jos ei syö pillereitä tm hormonitoimintaa sekoittavia valmisteita.
 

Yhteistyössä