En ymmärrä, miksi moni palstalainen ajattelee, ettei saa olla lainaa tai luottokortilla ostaa?

  • Viestiketjun aloittaja mastercard
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Meillä talo ja tila on jo maksettu joten pankkivelkaa ei ole ja luottokorttia en huoli koska yksinkertaisesti inhoan maksaa laskuja. Mitä en rahalla saa niin jääköön ostamatta. Itse ainakin tunnen oloni turvatuksi kun tietää ettei velkaa ole mihinkään. Se mikä meni aiemmin lyhennyksenä talosta pankille menee nyt säästöön ja vuodessa se on ihan mukava summa.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Keskustelu seipäästä;29159278:
On kaksi eri asiaa:

1) Maksaa luottokortilla. Tämä VOI johtaa kohtaan 2.

2) Maksaa luotolla

Kritiikki kohdistunee aina kohtaan 2. Te puolustelette kohtaa 1, vaikka teillä se ei johda kohtaan 2 vaan käytätte luottokorttia vain maksuaikakorttina. Kukaan ei tietääkseni ole kritisoinut kohtaa 1, joten puolustelunne menevät ihan harakoille.

Klassinen" toinen puhuu aidasta ja toinen aidan seipäistä" keskustelu, jossa ei ole mitään järkeä.

Luottokortilla ostaminen voi useissa tilanteissa olla fiksuakin, mutta LUOTOLLA (tapahtuu se sitten luottokortilla, pankkilainalla, osamaksulla jne) ostamisessa on hyvin hyvin harvoin mitään järkeä.
Heh. Taidatpa olla ihan oikeassa. Ei pidä sekoittaa luottokortin käyttämistä ja velaksi ostamista keskenään. Aiemmin palstalla on ollut tästä keskustelua ja joku kassalla työskentelevä kertoi aina arvioivansa ostajan ylivarojensa eläväksi, jos ostaa luottokortilla ruokaa. Tämä asenne yllätti mut täysin. Tapiolan stokkalla ostoksia tekevä minkkiturkkitäti onkin varaton eikä vain haluton kantamaan käteistä.
 
  • Tykkää
Reactions: Vaimo-Rakas
[QUOTE="vieras";29159319]Heh. Taidatpa olla ihan oikeassa. Ei pidä sekoittaa luottokortin käyttämistä ja velaksi ostamista keskenään. Aiemmin palstalla on ollut tästä keskustelua ja joku kassalla työskentelevä kertoi aina arvioivansa ostajan ylivarojensa eläväksi, jos ostaa luottokortilla ruokaa. Tämä asenne yllätti mut täysin. Tapiolan stokkalla ostoksia tekevä minkkiturkkitäti onkin varaton eikä vain haluton kantamaan käteistä.[/QUOTE]

Heh, eiköhän se minkkiturkkitäti kuitenkin maksa ne päivittäisostoksensa ihan vaan pankkikortilla. :)

Isommissa ostoksissa kortin maksuaikaominaisuudesta voi olla ainakin teoriassa hyötyä sitä kautta, että näin rahan voi pitää hiukan pidempään itsellään jollain tapaa tuottavasti sijoitettuna.
 
"Vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Keskustelu seipäästä;29159278:
On kaksi eri asiaa:

1) Maksaa luottokortilla. Tämä VOI johtaa kohtaan 2.

2) Maksaa luotolla

Kritiikki kohdistunee aina kohtaan 2. Te puolustelette kohtaa 1, vaikka teillä se ei johda kohtaan 2 vaan käytätte luottokorttia vain maksuaikakorttina. Kukaan ei tietääkseni ole kritisoinut kohtaa 1, joten puolustelunne menevät ihan harakoille.

Klassinen" toinen puhuu aidasta ja toinen aidan seipäistä" keskustelu, jossa ei ole mitään järkeä.

Luottokortilla ostaminen voi useissa tilanteissa olla fiksuakin, mutta LUOTOLLA (tapahtuu se sitten luottokortilla, pankkilainalla, osamaksulla jne) ostamisessa on hyvin hyvin harvoin mitään järkeä.
Enemmän kai kyse on siitä, etteivät nämä luottokorttien käyttöä "ymmärtämättämät" eivät tajua sitä, että vaikka kortti kassalla vinkaisee, se ei aina johda luoton käyttöön.
 
hyvähyvä
Alkuperäinen kirjoittaja Keskustelu seipäästä;29159278:
On kaksi eri asiaa:

1) Maksaa luottokortilla. Tämä VOI johtaa kohtaan 2.

2) Maksaa luotolla

Kritiikki kohdistunee aina kohtaan 2. Te puolustelette kohtaa 1, vaikka teillä se ei johda kohtaan 2 vaan käytätte luottokorttia vain maksuaikakorttina. Kukaan ei tietääkseni ole kritisoinut kohtaa 1, joten puolustelunne menevät ihan harakoille.

Klassinen" toinen puhuu aidasta ja toinen aidan seipäistä" keskustelu, jossa ei ole mitään järkeä.

Luottokortilla ostaminen voi useissa tilanteissa olla fiksuakin, mutta LUOTOLLA (tapahtuu se sitten luottokortilla, pankkilainalla, osamaksulla jne) ostamisessa on hyvin hyvin harvoin mitään järkeä.

Asiaa. Juuri näin. Hassu keskustelu kaiken kaikkiaan :)
 
Mullakin menee 60e vuodessa tuosta electronista pankille muuten, pikaisen laskuopin mukaan ;) samalle tilille on luottokortti, jota käytän rinnalla, joko debit tai credit muodossa. Tuli mieleen tässä tytön koneella ollessa, että saatiin kodinkoneliikkeestä 120e arvoinen lahjakortti kun otettiin sinne luottokortti. Tabi maksettiin kokonaan kun eka lasku tuli, ja kun mikro hajosi niin käytettiin tuo alelahja mikälie kortti osana uuteen mikroon. Eihän ne kortit nyt niin pahasta voi olla! Yhdellä kortilla mulla on tonnin luottoraja, just hain postin ja 194 euroa sieltä näytti laskua tulevan, sitten se on maksettu. En näköjään muistanut tuollaista summaa kun väitin just että kaikki maksellaan sännöllisesti pois ;)
Maksan kohta kun pitää näppäillä kiinteistövero ja pari muuta laskua.
En vaan vieläkään tajua mitä pahaa ja miten ihmiset luokitellaan jotenkin jos maksaa luotolla tai luottokortilla
Ja pah niitä verhoja löydy mistään...onko hemtexillä nettikauppaa?!
Ja netflix muuten, se 8e veloitetaan suoraan luottokortilta joka kk....ja tosiasia on, että yötyön jälkeen meidän olohuoneessa seikkaileva Dora antaa mun nukkua tunnin! Tunnin vuorokausiunet luottokortilla :)
 
"vieras"
Ei luottokortin käyttämisessä ole mitään pahaa, jos kykenee laskunsa maksamaan. Käytän sitä esim. lomamatkojen maksamiseen siitä syystä että kortilla maksaminen on turvallisempaa jos vaikka matkayhtiö tekee konkurssin, voin saada rahat takaisin.

Osamaksuja, kulutusluottoja yms karsastan enemmän, koska siinä rahalle tulee kustannus ja yleensä se maksettava korko ei ole edes kovin pieni. Lainan ottaminen on kulutuksen siirtämistä tulevaisuudesta nykyhetkeen ja joskus se on maksettava poiskin. Mikä logiikka on siinä että voin maksaa autosta 400e/kk jälkikäteen mutta en 400e/kk etukäteen?

Mulla ei ole koskaan ollut velkaantumisongelmaa mutta uskoisin että se lähtee juuri pienistä luotoista, osamaksuista tms liikkelle. Sitten kun et jostain syystä (vaikka nyt äkillinen työttömyys) pystykään maksamaan laskujasi olet ongelmissa.

Velkaa voi olla mielestäni silloin kun rahoilla on ostettu jotakin, joka tuottaa lisää rahaa. Uudet vaatteet tai auto eivät kovin monen tapauksessa tätä kriteeriä täytä.
 
"vieras"
Hmm, mutta pakkohan sitä on joskus köyhempi olla, vaikka aina säästääkin, kun kannattaahan ne säästöt jossain vaiheessa sijoittaa johonkin ?
Yleensähän säästetään jotain varten.

Esim. itse olen tällä hetkellä melko säästötön, ostimme omakotitalon johon laitoimme pitkäaikaiset säästömme. Fiksuahan se oli kun saadaan korkomenot tosi pieneksi kun on omaa rahaa paljon, lainasumma kohtuulliseksi jne.

Mutta jos nyt just pitäisi olla 7000e laittaa hedelmöityshoitoihin, niin lainaahan siinä olisi pakko ottaa lisää.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29159041:
No mikset sitten käyttänyt säästöjäsi noita asioita varten, jos sinulla sellaisia oli? Kertaluontoisesti varmaan se luottokortti on kyllä käytännössä helpoin tuollaisessa tilanteessa, mutta ei kai tässä tuollaisista tilanteista puhuttukaan.
En ole tuo vastaaja, mutta jos niillä säästöillä on ostettu vaikka osakkeita, rahastoja tai korkopapereita niin ei välttämättä kannata myydä sijoituksiaan että saisi ostettua jääkaapin vaan voi maksaa visa-kortilla ja kuitata laskun 2 viikon kuluttua palkkapäivänä.

Toki mulla on pieni puskurirahasto ihan tavallisella tilillä mutta esim. mun pääasialliset pankkitilillä olevat talletukset ovat ruotsalaisessa pankissa josta rahojen nostamiseen menee muutama päivä aikaa. Kyseisellä pankilla (Nordax) ei ole nettipankkia. Miksi en voisi lainata rahaa (ilman korkoa) kun kuitenkin tiedän että minulla on tilillä varat joilla voin visalaskun maksaa pois?
 
"Lähettäjä"
Minä en pärjäisi viikkoakaan ilman luottokorttia. Olisi kiva tietää miten ilman luottokorttia selviää kätevästi esim. seuraavista
- lentolippujen hommaaminen
- hotellin varaaminen ja hotelliin kirjautuminen
- auton vuokraus eri maissa
- pelirahan siirto ja voittojen palautus ulkolaisille vedonlyöntifirmoille
- spotify-, netflix-, huluplus-, ruutu.fi, ps-store-, google-, amazon ec2, amazon kindle, kiva.org ja applen itunes-maksut

Osa toki hoituu debitillä tai sitten paypalilla, johon on kuitenkin kytketty luottokortti.

Jos ikäviä yleistyksiä pitää tehdä, niin käteistä käyttävät vain lapset, vanhukset, veronkiertäjät, voutia pakoilevat, luottotiedottomat ja rikolliset :p
 
ap.
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;29158764:
Jos käyttää sen luottokorttinsa luotto-ominaisuutta (eli ei maksa aina koko laskua kuun lopussa), niin tulee maksaneeksi kaikesta korttiluoton koron verran enemmän, eli se niistä "ilmaisista" hotelliöistä yms.
No kuten sanoin, maksan laskun aina kuun lopussa, ei tule mitään kuluja. Myöskään en maksa mitään vuosimaksua, joten kortin käyttö on ihan ilmaista.

Kyllä ne hotelliyöt siis on ihan "ilmaisia".
 
No kuten sanoin, maksan laskun aina kuun lopussa, ei tule mitään kuluja. Myöskään en maksa mitään vuosimaksua, joten kortin käyttö on ihan ilmaista.

Kyllä ne hotelliyöt siis on ihan "ilmaisia".
Jos sinulla on siinä kortissasi luotto-ominaisuus (se ei siis ole pelkkä maksuaikakortti), niin ihan tasan varmasti maksat luottolimiittiin sidottua vuosimaksua.

Diners tuntuu mainostavan lähes koko ajan vuosimaksutonta ensimmäistä vuotta, mutta kyllä siinäkin sen jälkeen maksetaan ihan normaalit vuosimaksut.
 
[QUOTE="Lähettäjä";29159442]Minä en pärjäisi viikkoakaan ilman luottokorttia. Olisi kiva tietää miten ilman luottokorttia selviää kätevästi esim. seuraavista
- lentolippujen hommaaminen
- hotellin varaaminen ja hotelliin kirjautuminen
- auton vuokraus eri maissa
- pelirahan siirto ja voittojen palautus ulkolaisille vedonlyöntifirmoille
- spotify-, netflix-, huluplus-, ruutu.fi, ps-store-, google-, amazon ec2, amazon kindle, kiva.org ja applen itunes-maksut

Osa toki hoituu debitillä tai sitten paypalilla, johon on kuitenkin kytketty luottokortti.

Jos ikäviä yleistyksiä pitää tehdä, niin käteistä käyttävät vain lapset, vanhukset, veronkiertäjät, voutia pakoilevat, luottotiedottomat ja rikolliset :p[/QUOTE]

En hirveästi matkustele, mutta kaikesta olen kyllä selvinnyt Visa Debit-kortilla tähän asti. Ulkomailta tilaamiset ym. hoituu, vaikkei erikseen olisi pankkikortille kenttää niin aina on kelvannut kortin numero myös siihen "credit card"-kenttään laitettuna. On mulla tuolla jossain luotollinen Master Card, en vaan ole vielä ikinä tarvinnut.

Jenkeissä ym on ilmeisesti tärkeämpää olla nimenomaan luottokortti, joten siellä ja vastaavissa sen puute voi ihan oikeasti olla ongelma.
 
päättelyä
En hirveästi matkustele, mutta kaikesta olen kyllä selvinnyt Visa Debit-kortilla tähän asti. Ulkomailta tilaamiset ym. hoituu, vaikkei erikseen olisi pankkikortille kenttää niin aina on kelvannut kortin numero myös siihen "credit card"-kenttään laitettuna. On mulla tuolla jossain luotollinen Master Card, en vaan ole vielä ikinä tarvinnut.

Jenkeissä ym on ilmeisesti tärkeämpää olla nimenomaan luottokortti, joten siellä ja vastaavissa sen puute voi ihan oikeasti olla ongelma.
Se onkin hyvä kortti. Käy paikkaan, kuin paikkaan.
 
ap.
Alkuperäinen kirjoittaja käteinen rules;29158780:
ei jää velkaa, velaksi elämistähän se on, jos luotokortteja joutuu käyttämään, etenkin jos ruokaa pitää ostaa luottokortilla niin ollaan pahasti velkaantuneita!
Luottokortti on maksutapa, se ei kerro mitään tilin rahatilanteesta.
 
säpäle harmaana
[QUOTE="vieras";29159436]En ole tuo vastaaja, mutta jos niillä säästöillä on ostettu vaikka osakkeita, rahastoja tai korkopapereita niin ei välttämättä kannata myydä sijoituksiaan että saisi ostettua jääkaapin vaan voi maksaa visa-kortilla ja kuitata laskun 2 viikon kuluttua palkkapäivänä.

Toki mulla on pieni puskurirahasto ihan tavallisella tilillä mutta esim. mun pääasialliset pankkitilillä olevat talletukset ovat ruotsalaisessa pankissa josta rahojen nostamiseen menee muutama päivä aikaa. Kyseisellä pankilla (Nordax) ei ole nettipankkia. Miksi en voisi lainata rahaa (ilman korkoa) kun kuitenkin tiedän että minulla on tilillä varat joilla voin visalaskun maksaa pois?[/QUOTE]

No niin, tätä juuri tarkoitinkin tuolla, että käytännössä varmaan helpompi käyttää sitä luottokorttia. Mutta tarkoitin lähinnä sitä, kun tässäkin kaikki sanoo, ettei ole mikään ongelma maksaa sitä visa laskua sitten seuraavassa kuussa, niin eikö jokaisella luulisi olevan sellaista likvidiäkin säästöä sen verran, ettei tarvitse kaikkea luotolla ostaa. Ja tuolla joku mainitsi, että säästöihin ei kosketa, koska ne käytetään vain ja ainoastaan ulkomaanmatkaan. Jännä, että ulkomaan matkaan voi laittaa sivuun rahaa, mutta omalla tilillä ei voi pitää muutamaa satasta näitä hätätilanteita varten.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;29159502:
Jos sinulla on siinä kortissasi luotto-ominaisuus (se ei siis ole pelkkä maksuaikakortti), niin ihan tasan varmasti maksat luottolimiittiin sidottua vuosimaksua...
ei välttämättä, jotku erityisen hyvät asiakkaat voivat kuulemma saada korttinsa ilman vuosimaksu

itse en valitettavasti kuulu tähän etuoikeutettujen luokkaan vaan maksan jotain 50€ vuodessa siitä että mulla on 8500€ limiitti
 
Keittiönoita
Pari vuotta sitten maksoin tyttären lentoliput Monterreystä Mexico Cityyn rahalla ja pikkasen otti kuupasta, kun lentoyhtiö menikin konkurssiin. Joso lisin maksanut Visalla, en olis kärsinyt euroakaan tappiota. Nyt olen varaamassa mulle ja kuopukselle matkaa New Yorkiin ja ihan takuulla maksan Visalla. Toista kertaa en ole samassa asiassa tyhmä.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;29159358:
Heh, eiköhän se minkkiturkkitäti kuitenkin maksa ne päivittäisostoksensa ihan vaan pankkikortilla. :)

Isommissa ostoksissa kortin maksuaikaominaisuudesta voi olla ainakin teoriassa hyötyä sitä kautta, että näin rahan voi pitää hiukan pidempään itsellään jollain tapaa tuottavasti sijoitettuna.
Mä maksoin yhteen aikaan kaikki ostokseni Visalla. Ihan sen vuoksi, että mun pitää joka kuukausi ilmoittaa palkanlaskijalle, paljonko tarvitsen seuraavan kuukauden aikana palkkaa. Ja koska en - nikistäni huolimatta - olekaan noita enkä meedio, niin hitostako mä etukäteen voin tietää, sairastuuko kissa tai poika tai tuleeko jotkut bileet tai reissu. Joten pidin helmpomana sitä, ett maksan Visalla ja sitten seuraavassa kuussa, kun pitää se palkkatoivomus ilmottaa, tiedän paljonko tarvitsen Visa-laskuun ja muihin laskuihin. Ihan kätevä käytäntö.

Mutta sitten päätin alkaa nuukailemaan enkä enää nostanut isoja palkkoja. Kunnes sitten alkuvuodesta tajusin, että olipas kiva, kun Kela maksoi sairaspäivärahan tulojen mukaan ja juuri niiden tulojen, kun nostin palkkaa tosi vähän :D Että ojasta allikkoon vaan :D
 
säpäle harmaana
Mullakin menee 60e vuodessa tuosta electronista pankille muuten, pikaisen laskuopin mukaan ;) samalle tilille on luottokortti, jota käytän rinnalla, joko debit tai credit muodossa. Tuli mieleen tässä tytön koneella ollessa, että saatiin kodinkoneliikkeestä 120e arvoinen lahjakortti kun otettiin sinne luottokortti. Tabi maksettiin kokonaan kun eka lasku tuli, ja kun mikro hajosi niin käytettiin tuo alelahja mikälie kortti osana uuteen mikroon. Eihän ne kortit nyt niin pahasta voi olla! Yhdellä kortilla mulla on tonnin luottoraja, just hain postin ja 194 euroa sieltä näytti laskua tulevan, sitten se on maksettu. En näköjään muistanut tuollaista summaa kun väitin just että kaikki maksellaan sännöllisesti pois ;)
Maksan kohta kun pitää näppäillä kiinteistövero ja pari muuta laskua.
En vaan vieläkään tajua mitä pahaa ja miten ihmiset luokitellaan jotenkin jos maksaa luotolla tai luottokortilla
Ja pah niitä verhoja löydy mistään...onko hemtexillä nettikauppaa?!
Ja netflix muuten, se 8e veloitetaan suoraan luottokortilta joka kk....ja tosiasia on, että yötyön jälkeen meidän olohuoneessa seikkaileva Dora antaa mun nukkua tunnin! Tunnin vuorokausiunet luottokortilla :)
Niin siis jos tuolla tavalla ajatellaan, minäkin maksan jatkuvasti luottokortilla. Siis sillä samalla kortilla, jossa on debit ja credit yhdessä. Pointti on kuitenkin siinä, etten käytä sitä luotto-ominaisuutta.
 
Keittiönoita
[QUOTE="Lähettäjä";29159442]Minä en pärjäisi viikkoakaan ilman luottokorttia. Olisi kiva tietää miten ilman luottokorttia selviää kätevästi esim. seuraavista
- lentolippujen hommaaminen
- hotellin varaaminen ja hotelliin kirjautuminen
- auton vuokraus eri maissa
- pelirahan siirto ja voittojen palautus ulkolaisille vedonlyöntifirmoille
- spotify-, netflix-, huluplus-, ruutu.fi, ps-store-, google-, amazon ec2, amazon kindle, kiva.org ja applen itunes-maksut

Osa toki hoituu debitillä tai sitten paypalilla, johon on kuitenkin kytketty luottokortti.

Jos ikäviä yleistyksiä pitää tehdä, niin käteistä käyttävät vain lapset, vanhukset, veronkiertäjät, voutia pakoilevat, luottotiedottomat ja rikolliset
:p[/QUOTE]
Ja pihit.
 
säpäle harmaana
Täällähän onkin nyt kaikki näköjään niitä, jotka matkustelee työkseen, eivätkä käy edes ruokakaupassa, vaan siellä Stockan minkkiturkkiosastolla. Minä puhun nyt ihan perusostoksista, ruoka, bensa jne.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29159600:
Täällähän onkin nyt kaikki näköjään niitä, jotka matkustelee työkseen, eivätkä käy edes ruokakaupassa, vaan siellä Stockan minkkiturkkiosastolla. Minä puhun nyt ihan perusostoksista, ruoka, bensa jne.
No mä harvoin matkusta muusta syystä kuin työn takia. Paitsi nyt jouluksi lupasin kuopukselle matkan. Mutta olen maksellut lasteni matkoja.

Musta on aika oleellinen asia, maksatko "kympin kuussa" ruokaostoksistasi luottokorttilyhennystä ts ostatko ruokaa ja muita päivittäistavaroita osamaksulla vai ostatko ne kortilla, jonka maksat - riippumatta siitä, onko sulla luottokortti vai maksuaikakortti - kerralla pois.

Mä saatan maksaa Visalla ihan mitä vaan ostoksia, jos en ole käynyt tsekkaamassa, paljonko mulla sattuu olemaan käyttötilillä rahaa. Olisi noloa, jos ei kassalla debit -puoli riittäisikään :D Säästötileihini en ole edes ottanut pankkikorttia, joten Visalla maksaminen ei kerro mitään rahatilanteestani.
 

Yhteistyössä