Ensiaputaitoisia lapsia?

Kuinka nuorille ootte opettanut jotain ensiaputaitoja, esim. hätänumeroon soittaminen? Tai kuinka monella ylipäätänsä on jonkin sortin ensiaputaidot itsellään? Tässä itseasiassa just ruokapöytäkeskustelua kävin 3 ja 5 vuotiaiden kanssa siitä, että mistä pitää hakea apua, jos esim. minulle sattuu jotain vakavaa...
Työpalaverissa nimittäin piti työstää semmoista aihetta, että miten toimitaan tilanteessa, kun hoitajalle/äidille sattuu tapaturma, joka vie toimintakyvyn (tajuton, suuri verenvuoto tms... ) Olen siis perhepäivähoitaja... Aika ahdistavaltahan tuo tilanne kuulostaa ja totisesti toivon, ettei ikinä tulisi tilannetta, jossa apua joutuu hälyyttämään tai hakemaan lapset... mutta mutta... Meillä ainakin tuo oma 5v. osaa sanoa meidän kotiosoitteen ja painaa puhelimesta hätänumeron (miten lie hätätilanteessa... )
Asutaan omakotitalossa ja muita kotiäitejä ei naapuritaloissa ole...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Malviina:
Lapset osaavat hätäkeskukseen soittaa., Ensiapua opetettu myös koulussa ja päiväkodissa.
Minkä ikäisiä lapsia? Hienoa, jos ensiapua on opetettu päiväkodissakin! Koulussa tiedän esikoisella jotain ihan alkeita kans olleen.
 
A shadieeyah
olen..poika on osannut 4vuotiaasta asti(nyt 6,5v) soittaa hälytyskeskukseen.
(ihan siitä syystä kun mulla saattaa vetää jalat alta ).
Ollaan harjoteltu soittamista leikkipuhelimella.
Osaa myös tarvittaessa hakea naapurin apuun tai mennä isänsä työpaikalle jos ei muuten apua saa(esim akkuloppu jne).

Ja myöskin ollaan harjoteltu jos syttyy tulipalo tai tulee haava että miten toimitaan.
 
Poika on ollut vissiin 3 vuotiaasta asti ( nyt ikää 4,5v ) todella kiinnostunut pelastustehtävistä, paloautoista ja ambulansseista, kyselee paljon ensihoitaja-kummitädiltään mitä milloinkin tehdään ja mitä mäikäkin tarkoittaa.
Osaa hätänumeron, osaa koko nimensä, osaa vanhempien nimet ja muistaa meidän osoitteen. :)
 
Onko teidän lapsille tullut mitään pelkojuttuja sen jälkeen, kun olette heidän kanssaan jutelleet näistä asioista? Mietin vaan, kun tuo meidän 5v. oli välillä ihan pala kurkussa, kun se mietti, että täytyis äkkiä saada apua äidille, ettei äiti kuolisi... :| Yritin tosi reippaalla ja kannustavalla äänellä jutella ihan muina miehinä, miten hienoa on, jos osaa hälyyttää apua tarvittaessa!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ippa:
Onko teidän lapsille tullut mitään pelkojuttuja sen jälkeen, kun olette heidän kanssaan jutelleet näistä asioista? Mietin vaan, kun tuo meidän 5v. oli välillä ihan pala kurkussa, kun se mietti, että täytyis äkkiä saada apua äidille, ettei äiti kuolisi... :| Yritin tosi reippaalla ja kannustavalla äänellä jutella ihan muina miehinä, miten hienoa on, jos osaa hälyyttää apua tarvittaessa!
En oo kyllä mitään sellaista havainnut. Ja mä en ole kyllä oikeastaan käyttänyt itseäni esimerkkinä, siis että juuri mulle tulisi jokin hätä, vaan ihan ollaan yleisesti puhuttu että jos jotakin sattuisi ja apua tarvittaisiin niin sitten soitettaisiin numeroon 112 ja kerrottaisiin nimi jne.
Ja kun tuo kyselee niin kauheasti itse niin kyllä mä aina rehellisesti yritän vastata, että jos syttyisi tulipalo tai jotain muuta niin että mitä siinä sitten voi tapahtua.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ippa:
Alkuperäinen kirjoittaja Malviina:
Lapset osaavat hätäkeskukseen soittaa., Ensiapua opetettu myös koulussa ja päiväkodissa.
Minkä ikäisiä lapsia? Hienoa, jos ensiapua on opetettu päiväkodissakin! Koulussa tiedän esikoisella jotain ihan alkeita kans olleen.
2v. ei vielä toki osaa, mutta 5v:llä ollut pk:ssa ja koululaiset 7v. ja 10v. Noin 4v. olen alkanut opettamaan hätänumeroon soittoa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja A shadieeyah:
ei oo ollu huolissaan eikä peloissaan.
Ihan normaali reipas oma itsensä :D
No, ehkä tuo meidänkään nuoriherra ei jää turhia ajatusta pyörittelemään... Ajattelin vain jo kauhuissani, että nyt varmaan traumoja lapselle aiheutin...!

=)
 
vanha partiolainen
En ole kotona vielä jutellut eikä osaa vielä mihinkään soittaa puhelimella meiän vasta 3 täyttänyt. Mutta ehkä jo vuoden päästä.

Ainakin koululaisia kannattaa alkaa opastamaan kunnolla. Partiossa heti 7v. aletaan opettelemaan ensin pienemmän verenvuodon tyrehdyttämistä ja palovamman hoitoa. Vähän myöhemmin valtimovuodon sidontaa yms.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vanha partiolainen:
En ole kotona vielä jutellut eikä osaa vielä mihinkään soittaa puhelimella meiän vasta 3 täyttänyt. Mutta ehkä jo vuoden päästä.

Ainakin koululaisia kannattaa alkaa opastamaan kunnolla. Partiossa heti 7v. aletaan opettelemaan ensin pienemmän verenvuodon tyrehdyttämistä ja palovamman hoitoa. Vähän myöhemmin valtimovuodon sidontaa yms.
Minäkin oon "vanha partiolainen" ja ekat ensiapuopit saanut sieltä! Esikoisen kanssa ollaan juteltu, että seuraavan kerran kun päivitän EA kurssini, otan pojan mukaan ( nyt 11v. ) mutta hälle olen jo ihan kotona kertoillut moniin tilanteisiin toimintaohjeita.

 

Yhteistyössä