Ensimmäinen lapsi, eli minulla ei kokemusta: Kuuluuko leikki-ikäisen sairastaa näin paljon???

Multa loppuu ihan kohta usko... Lapsemme aloitti päiväkodissa elokuussa 2010, ollen tuolloin 2v 4kk. Ennen sitä hän oli ollut vuonna 2010 kaksi kertaa sairaana: kerran flunssassa ja kerran kovassa kuumetaudissa. Elokuun jälkeen lapsi on ollut ihan koko ajan kipeänä, elokuusta lähtien on ollut kymmenen kuumetautia.

Joskus tauti on alkanut kovalla kuumeella (yli 39´C) ja olleen influenssa-tyyppinen, joskus taas nuhaa on seurannut kuumeilu (ei nouse kuin vähän päälle 38´C). Joukossa on myös yksi täysin oireeton kova kuumeilu, jonka johdosta kävimme sairaalassakin (diagnoosi oli oireeton hengitystietulehdus, mutta ei kuitenkaan keuhkokuume). Korvissa ei ole koskaan nähty mitään lääkittävää. Usein meistä vanhemmistakin toinen on saanut taudin, mutta ei aina.

Yritin kysyä lääkäriltä voiko lapsessa olla jotain vialla kun näin kovasti koko ajan sairastaa, mutta en saanut mitään tolkun vastausta. Höpötti vain jostain luonnonkansoista.

Lapsi käy hoidossa vain kahtena päivänä viikossa, 5 tuntia kerrallaan. Pitäisiköhän jo ottaa hänet pois hoidosta kokonaan. Se olisi kyllä lapselle iso menetys, sillä hän nauttii tosi kovasti.

Onko teillä ollut päivähoidon aloittamisen jälkeen näin hurjaa sairastelua ja koska se on loppunut? Vai veisittekö jo lapsen toiselle erikoislääkärille yleistilan selvittelyyn?

Nyt on siis menossa se kymmenes tauti elokuun jälkeen... Aaarghhh... Voi pikkuista!
 
Jos sua kovin huolettaa niin ainahan sulla on oikeus toiseen mielipiteeseen. Äitinä kuitenkin tiedät oman lapsesi tilan.
Sitten taas lapset sairastaa. Juuri tänään mulle lääkäri totesi että on tutkittu että leikki-ikäinen usein on enemmän tai vähemmän kipeä n. 100 päivää vuodesta. Tuli vaan puheeksi siitä kun itse olen 3kk ollut melkein kokoajan kipeä ja lapsethan noita tauteja kotiin raahaa kun mylläävät milloin missäkin :D
Lääkäri ainakin korosti että jos on ollut terveitä päiviä välissä niin ei pitäisi olla huolestuttavaa.

Mutta tosiaan ei se toinen mielipide pahaakaan tee :)
 
"mie"
Meillä 1v 4kk esikoispoika ja aloitimme kerhossa käynnit viime elokuussa. Siitä seurasi reilun kolmen kuukauden pituinen infekstoi kierro. Parhaimmillaan poika oli terveenä yhden viikon. Olin todella huolissani pojasta ja pelkäsin jo vaikka mitä (eniten leukemiaa). Yksi lääkäri otti huoleni vuoksi lapselta täydellisen verenkuvan, joka oli onneksi normaali. Viimeisin korvatulehdus sairastettiin marraskuun puolenvälin paikkeilla :) Uskon että kaikilla lapsilla on määrätty syksy/talvi jolloin tauteja on koko ajan ja näin kerätään vastustuskykyä. Pyydä lääkäriä ottamaan lapselta täydellinen verenkuva, jos sitä ei vielä ole otettu, niin saat itsellesi mielenrauhan. Toivottavasti tilanne helpottaa :)
 
v
Se vaan nyt kuuluu valitettavasti asiaan, että jossain vaiheessa ne lapset sairastaa tautinsa. Meillä on nyt kahden kuukauden aikana olut kaksi oksennustautia ja ainakin kolme flunssaa nuorimmalla ( 2v. ). Kun taas vanhin, kohta 14 vuotias sairastaa käytännössä pari kolme flunssaa vuodessa. Ja hänkin on aikanaan sairastanut monet flunssat ja muut putkeen.
Se on kurjaa, mutta ajan myötä se helpottaa kun vastustuskyky lisääntyy. Reilusti vaan lepoa ja hoivaa.
 
"Yks vaan"
Ton takia mun lapset on kotihoidossa. Sairastakoon sitten kun on vähän isompia ja ymmärtää paremmin miksi sattuu :( Voi pientä. Mä varmaan ottaisin pois hoidosta jos ei ole pakollista.
 
Uups, vastaukseni taisi äsken lähteä vähän väärään kohtaan... Sorry.

Mutta kiitos teille kaikille ihanille äideille ajatuksista, huolikuorma juuri laski kohisten! "Lohdullista" oli tuo, että vuodessa voi olla satakin sairaspäivää ilman että se on hälyttävää.

Vien varmaankin tyttösen vielä uudestaan yksityiselle erikoislääkärille, jospa katsottaisiin vaikka se täydellinen verenkuva. Olemme miehen kanssa pähkäilleet, että kun taudeissa tuntuu olevan erilaisia tauteja, ne todellakin ovat kaikenmaailman kulloisiakin kiertäviä tauteja, jotka tarttuvat kiinni kotihoidossa aiemmin olleeseen.

Ehkä se on niin, että meillä taudit sairastetaan nyt ja eskarissa ei sitten tarvikaan olla paljoa pois.

Ihan oikeasti, kiiiitos tosi paljon teille kaikille vastanneille!
 
v
Mullakin on nuorin kotihoidossa, mutta ei se paljon auta kun vanhin on yläasteella ja keskimmäinen ala-asteella, joten vaikka käsihygieniasta huolehditaan niin kyllä noita tauteja väkisinkin tulee. Niin käy tuo mieskin töissä ja tuppaa sekin joskun jonkun taudin sieltä kantaa mukanansa kotiin.
 
"hankey"
[QUOTE="Yks vaan";22974257]...... Mä varmaan ottaisin pois hoidosta jos ei ole pakollista.[/QUOTE]

Niin minäkin, mutta siinä voisi olla se huono puoli, että sitten kun lapsi olisi pakko laittaa hoitoon, hän aloittaisi sairastelun uudelleen "alusta" ja sitten olisi "aina" pois töistä.
Ihan varmasti lääkäri olisi suositellut kotihoitoa, jos se olisi välttämätöntä.
 
ppppp
Se vaan nyt kuuluu valitettavasti asiaan, että jossain vaiheessa ne lapset sairastaa tautinsa. Meillä on nyt kahden kuukauden aikana olut kaksi oksennustautia ja ainakin kolme flunssaa nuorimmalla ( 2v. ). Kun taas vanhin, kohta 14 vuotias sairastaa käytännössä pari kolme flunssaa vuodessa. Ja hänkin on aikanaan sairastanut monet flunssat ja muut putkeen.
Se on kurjaa, mutta ajan myötä se helpottaa kun vastustuskyky lisääntyy. Reilusti vaan lepoa ja hoivaa.
No mites se vastustuskyky on kasvanut kun/jos aina vaan tulee ne taudit...kuten sanoit että sun 14v aikoinaan sairasti kaikki putkeen...?
 
Foortti harmaana
Mä kanssa aikanaan kysyin lastenosaston ylilääkäriltä, kun meijen diabeetikko oli kipeenä (mun mielestä tää oli usein, sori) 2vkon-2kk välein, että johtuuko toi USEASTI kipeänä oleminen diabeteksestä, että lisääkö se infektioriskejä, KUN esikoinen ei ole kipeänä kun 1-2x VUODESSA.

Niin lääkäri sanoi, että EI, esikoinen on se erikoislapsi, ei diabeetikko-kuopus, joka oli "aina" kipeenä...
 
Rela-tipat meillä on mennyt ihan säännöllisesti koko ajan ja käsihygienian suhteen olen jo ehtinyt hankkia lähes neurootikon maineen kavereiden kesken... Ruokavalio on viimeisen päälle satsattu, joten tuntuu, että kaikki kotikonstit on tehty.
 
Tätä olen kovasti miettinyt... Eli alkaisiko sairastelu "alusta", jos pitäisi vaikka vuoden tauko hoidossa.

Meidän ei ole mahdollista saada enempää lapsia kuin tämä yksi ja alkoi tuntua. Hän alkoi itse kaksivuotiaana hinkua joka päivä perhekerhoon leikkimään (se kokoontui vain kerran viikossa) ja puistoon mennessä hän päiväkodin kohdalla aina ehdotti muiden lasten luo menemistä. Kotona luimme kirjaston kirjoja joissa oli päiväkoti-aihe, ja lapsi halusi kuulla niitä uudestaan ja uudestaan. Myös leikeissä mentiin päivähoitoon, vaikkei hän tuntenut asiaa kuin kirjojen perusteella. Siksi siis laitoimme hänet 2v 4kk päiväkotiin. Tuntuu, että jatkuva sairastelu on kuitenkin aika kova hinta siitä, että hän käy 2x viikossa touhuamassa siellä 5 tuntia kerrallaan.
 
v
No mites se vastustuskyky on kasvanut kun/jos aina vaan tulee ne taudit...kuten sanoit että sun 14v aikoinaan sairasti kaikki putkeen...?
No virukset muuntuu, mutta vastustuskyky tekee sen, että ne kaikki virukset jotka ilonamme pyörii ei tartu. Jos mun kaksi vuotias sairastaa 8-10 tautia vuodessa ja 14 vuotias sen kaksi, niin onhan sillä väkisinkin parempi vastutuskyky. Kuitenkin samassa asunossa asutaan ja varmasti virukset leviää kotonamme.
 
[QUOTE="hankey";22974343]Tai jos saisitte ensin lähetteen +kävisitte labrassa ja sitten vasta menisitte lääkärille. Säästyisi yhden lääkärikäynnin hinta.[/QUOTE]

No niinpä! Kiitos vinkistä! En olisi ikipäivänä tullut tätä ajatelleeksikaan!
 
onko mahdollista että päiväkodissa on hometta? Meilläpäin sitä on päiväkodeista löytynyt, ja se kai voisi olla syynä sairastelulle.
Päiväkoti on kyllä vanhassa kerrostalossa, joten ei kai mikään mahdotonta ole. Olen itse työssäni altistunut homeelle parissakin eri työpaikassa (joista molemmat rakennukset ovat nykyisin käyttökiellossa!) ja nykyisin oireilen tosi herkästi ongelmataloissa. En päiväkotiin tutustuessa saanut oireita silloin elokuussa, kun vietin siellä muutaman päivän, mutta pitääpä vielä ottaa asia puheeksi hoitajien kanssa. Kiitos vinkistä!
 
Hemofiilus
Ei mullakaan ole kokemusta kuin yhdestä lapsesta, joka vuosi sitten about samanikäisenä meni hoitoon. Loppusyksystä alkoi tautiputki, joka lopullisen stopin sai vasta kesän korvalla. Hyvä uutinen on, että sen jälkeen on oltu terveitä kuin pukit. Ryhdyin tähän vastaamaan myös siksi, että mainitsit alussa nuo influenssatyyppiset oireet; meillä se koko putki nimittäin alkoi sikainfluenssalla. Se itsessään ei ollut kovin paha oireiltaan, mutta se jälkitautien kavalkadi oli jotakin ihan painajaista. Jälkikäteen kuulin että näin oli käynyt myös monille muille taudin kärsineille.

Mutta siis, jossakin kohtaa elämässä ne taudit "lusitaan" ja sillä lailla se vastustuskyky sitten kehittyy. Tsemppiä ja parempaa kevättä!
 
"tuittu"
Kuulostaa tutulta :) ja kaveripiirissä kerran mietittiin sitäkin, että lapsen ollessa pieni sairastaa äiti usein samat taudit, mutta äidin siirryttyä työelämään rupeaakin kipeänä olemaan lapsi ja isä. Onko kukaan huomannut samaa?
 
Ei mullakaan ole kokemusta kuin yhdestä lapsesta, joka vuosi sitten about samanikäisenä meni hoitoon. Loppusyksystä alkoi tautiputki, joka lopullisen stopin sai vasta kesän korvalla. Hyvä uutinen on, että sen jälkeen on oltu terveitä kuin pukit. Ryhdyin tähän vastaamaan myös siksi, että mainitsit alussa nuo influenssatyyppiset oireet; meillä se koko putki nimittäin alkoi sikainfluenssalla. Se itsessään ei ollut kovin paha oireiltaan, mutta se jälkitautien kavalkadi oli jotakin ihan painajaista. Jälkikäteen kuulin että näin oli käynyt myös monille muille taudin kärsineille.

Mutta siis, jossakin kohtaa elämässä ne taudit "lusitaan" ja sillä lailla se vastustuskyky sitten kehittyy. Tsemppiä ja parempaa kevättä!
Kiitos, eiköhän tämä tästä! Hyvää kevättä teillekin!
 
"vieras"
No jos lapsi ei ole saanut vastustuskykyä kotona ollessaan niin totta kai hän sairastaa kaiken mahdollisen kun sinne bakteeri pesään pääse. Ja jotihinkin ne tauditkin tarttuu paremmin. Yleensä ensimmäinen puoli vuotta menee sairastellessa ja kevään myötä helpottaa. Jostain luin minäkin, että on ihan tavallista että alle kouluikäiset sairastavat kerran kuukaudessa.

Mun 1v4kk on ollut marraskuusta asti hoidossa ja on ollut aikalailla sen kerran kuussa tai kahdessa kipeänä ja silloinkin yleensä korvatulehdus, ilman muita oireita. Yhden kerran on ollut tänä aikana ihan kuumeessa yhden päivän ja oli myös kovin räkäinen. Ennen hoitoon menoa oli ehkä 2 kertaa vähän flunssassa. Meillä käsiä muistetaan pestä aika vähän kotona eikä käytetä desinfiointiaineita ja syödään paljon ulkona. Lapsi on myös mallia "kaikki suuhun", niin en tiedä onko hänellä vastustuskyky vaan kehittynyt, kun ei olla niin viimeisen päälle hygieenisiä.
 

Yhteistyössä