Ensimmäinen sektiolla, milloin toinen lapsi?

  • Viestiketjun aloittaja HM
  • Ensimmäinen viesti
HM
Meillä esikoinen 8kk ja nyt olen mahdollisesti raskaana.. Esikoinen syntyi sektiolla ja silloin muistan jostain lukeneeni että sen jälkeen vuosi jopa kaksi pitäisi odottaa ennen seuraavaa? Onko muilla kokemuksia, miten sektiohaava kestää näin pian uudelleen raskautumisen?
 
"vieras"
mulle tehtiin kesäkuussa sektio. Gyne sanoi sen jälkeen, että vuosi täytyy odottaa seuraavaa raskautumista. Raja on kuulemma ihan ehdoton, oli tosi tiukkana sen suhteen. Hänen mukaan kohdun sektiohaava voi muuten revetä raskauden edetessä.
 
"Lissu"
Kyllä kohtu on toipunut tuossa ajassa. Ennen suositeltiin että olisi vuosi väliä, mutta nykyisin katsotaan tapauskohtaisesti. Pidempi toipumisväli ei niinkään ole tarpeen kohdun kestämisen vuoksi vaan sen vuoksi mitä riskejä liittyy ylipäänsä suuriin leikkauksiin, kuten esim. veritulppa. Tuskin sulla on hätää. :)
 
HM
Minulla parani haava tosi hyvin ja nopeasti, ei ollut mitään suuria kipujakaan. Kotiin pääsin viidentenä päivänä leikkauksesta ja yhtään särkylääkettä en sen jälkeen syönyt.. Samoilla linjoilla itsekin olisin että tuskin tää liian nopeasti tuli :)
 
Mulla repesi kohtu viime synnytyksessä ja sekin synnytys meni sektioon. Luultavasti syy edellinen sektio + nyt synnytyksen käynnistäminen joka teki jutusta liian rajun. Edellisestä sektiosta oli tuolloin 3 vuotta. Mitään ohjeita en saanut ekan jälkeen että milloin voi yrittää. Nyt sain ohjeen että kaksi vuotta odotettava ennen seuraavaa raskautumista. Yksilökohtaista.
 
Mulla repesi kohtu viime synnytyksessä ja sekin synnytys meni sektioon. Luultavasti syy edellinen sektio + nyt synnytyksen käynnistäminen joka teki jutusta liian rajun. Edellisestä sektiosta oli tuolloin 3 vuotta. Mitään ohjeita en saanut ekan jälkeen että milloin voi yrittää. Nyt sain ohjeen että kaksi vuotta odotettava ennen seuraavaa raskautumista. Yksilökohtaista.
Mulla kävi ihan samalla tavalla. Eka lapsi suunnitellulla sektiolla perätilan vuoksi, toinen synnytys käynnistettiin 2v3kk myöhemmin ja päätyi hätäsektioon kohdun revettyä.

Ekan sektion jälkeen neuvottiin odottamaan vuosi, tosin mulla oli komplikaatioita, jouduttiin uuteen leikkaukseen sisäisen verenvuodon vuoksi. Toisen sektion jälkeen sanottiin että ainakin parin vuoden tauko tai pidempikin, mutta tosiaan kohtu repesi.

Mutta jos kaikki on mennyt hyvin ja toipuminen normaalisti, niin ei sitä vuotta välttämättä tarvi odottaa, se on tosiaan vähän vanhentunut suositus. Samoin kuin se että sektiolla max 3 lasta, sekin katsotaan nykyään ihan tapauskohtaisesti.
 
"kahden äiti"
Mulla on kahden sektion välillä 1v2kk ja hienosti meni toinen raskaus.
Ainoastaan synnytyksessä arpea seurattiin tarkemmin, mutta sektioon se toinenkin synnytysyritys päättyi.

Toisen leikkauksenkin jälkeen vielä sanoivat, että vain puoli vuotta pitää odottaa ennen seuraavaa raskautumista (jota ei ole kuitenkaan tulossa ainakaan ihan lähiaikoina).
Ainoastaan seuraavan haavan avaaminen kestää kauemmin, kun on jo kahden sektion arpikudokset.

Mutta tosiaan jos kaikki on mennyt hyvin toipumisessa eikä tulehduksia tai muuta ole ollut, ei pitäisi olla mitään ongelmaa.

Yleensä lääkäri kyllä mainitsee, jos kohdun kunnon, arpikudosten tms. takia pitää odottaa normaalia pidempään.
 

Yhteistyössä