Entäs sitten: päästätkö nuoresi kaupungille?

Riippuu tietty asuinpaikasta, seurasta, tarkemmasta kellonajasta jne.
Mut JOS mun lapset joskus hamaassa tulevaisuudessa haluaa lähteä leffaan tai syömään kavereiden kanssa (eli kaupungille) niin totta kai sen hyväksyn.
Tai niin, riippuu tietty minkä ikäisestä on kyse.
 
Kyllähän noiden meidän nuorten on tultava kaupungin kautta kotiin, jos ovat vaikka keikalla tms. Jos on auto käytössä niin käyn hakemassa. Uutena vuotena koukattiin taksilla Nosturin kautta hakemassa esikoinen sieltä. Siitä en kyllä tykkäis et viettäisivät aikaansa asemalla, kuten meitsi silloin joskus kauvan sitten :whistle:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Wilkins:
Alkuperäinen kirjoittaja Töllin Ruusa:
Enköhän.

Tosin sinne on senverran matkaa, että taidan mennä itse kuskiksi. :xmas:
Mä en jaksaisi, vanha jaksaa harvoin valvoa yli puolenyön.
No en kyllä mitään 15-vuotiasta antaisi noin myöhään riekkua missään! klo 00 kotiintuloaika toimi aikanaan niin hyvin meillä, että taidan jatkaa sitä linjaa omieni kanssa.. Mutta siis se vasta kun on 16-17v.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Panppe:
Riippuu tietty asuinpaikasta, seurasta, tarkemmasta kellonajasta jne.
Mut JOS mun lapset joskus hamaassa tulevaisuudessa haluaa lähteä leffaan tai syömään kavereiden kanssa (eli kaupungille) niin totta kai sen hyväksyn.
Tai niin, riippuu tietty minkä ikäisestä on kyse.
Joo, leffa tai syöminen on hyväksyttävää munkin mielestäni, mutta tässä ajoin takaa sitä ns. turhaa notkumista niissä paikoissa, joissa nuoret kaupungeissa yleensä kokoontuvat.

Äh, huonosti tehty aloitus, kun pitää koko ajan tarkennella :D
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Wilkins:
Joo, leffa tai syöminen on hyväksyttävää munkin mielestäni, mutta tässä ajoin takaa sitä ns. turhaa notkumista niissä paikoissa, joissa nuoret kaupungeissa yleensä kokoontuvat.

Äh, huonosti tehty aloitus, kun pitää koko ajan tarkennella :D
Vaikea sanoa, kun kumpikaan lapsistani ei ole vielä halunnut notkua turhaan kaupungilla. Eivät ole halunneet notkua turhaan edes täällä lähiössä. Jos ne haluaa notkua kavereidensa kanssa, ne notkuu meilllä.

 
harmaja
kumma homma että ku ite olin teini niin ei ois kotoa päästetty kaupungille, mutta kyllä ne keinot löyty kuitenkin mennä. Yks mun kaveri karkas aina kun porukat nukku niin ikkunasta...ja tuli muuten raskaaks jo 16 veenä että kannattaa kyllä miettiä kuinka tiukkaa linjaa pitää, kun joskus kun vanhemmat todella tiukkoja niin se vastustus vanhempia kohtaan vaan suurenee ja suurenee. kun se toi teiniikä on kuitenkin se ikä että sillon täytyy vastustaa oikein urakalla vanhempia, mutta keskustelkaa vanhemmat niiden nuorten kanssa ja sopikaa yhdessä säännöt.....
toivottavasti joku ymmärsi mun pointin ku osasin vähän huonosti selittää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Wilkins:
Joo, leffa tai syöminen on hyväksyttävää munkin mielestäni, mutta tässä ajoin takaa sitä ns. turhaa notkumista niissä paikoissa, joissa nuoret kaupungeissa yleensä kokoontuvat.

Äh, huonosti tehty aloitus, kun pitää koko ajan tarkennella :D
Vaikea sanoa, kun kumpikaan lapsistani ei ole vielä halunnut notkua turhaan kaupungilla. Eivät ole halunneet notkua turhaan edes täällä lähiössä. Jos ne haluaa notkua kavereidensa kanssa, ne notkuu meilllä.
Teillä on kyllä ideaalitilanne =) Toivottavasti meilläkään eivät kässää sitä ollenkaan. Kotonakin voidaan katsoa leffoja, vasta ollaan investoitu pökerryttävä summa hifeihin, niin äänetkin on kuin leffassa =) Kunhan tv:kin vaihtuu astetta isompaan, niin hyvä on.
 
Alkuperäinen kirjoittaja harmaja:
kumma homma että ku ite olin teini niin ei ois kotoa päästetty kaupungille, mutta kyllä ne keinot löyty kuitenkin mennä. Yks mun kaveri karkas aina kun porukat nukku niin ikkunasta...ja tuli muuten raskaaks jo 16 veenä että kannattaa kyllä miettiä kuinka tiukkaa linjaa pitää, kun joskus kun vanhemmat todella tiukkoja niin se vastustus vanhempia kohtaan vaan suurenee ja suurenee. kun se toi teiniikä on kuitenkin se ikä että sillon täytyy vastustaa oikein urakalla vanhempia, mutta keskustelkaa vanhemmat niiden nuorten kanssa ja sopikaa yhdessä säännöt.....
toivottavasti joku ymmärsi mun pointin ku osasin vähän huonosti selittää.
Ymmärsin kyllä oikein hyvin. Oon mäkin karannut keinolla millä hyvänsä, mutta ajattelin, että omien lasteni kohdalla tilanne olisi toinen :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja harmaja:
kumma homma että ku ite olin teini niin ei ois kotoa päästetty kaupungille, mutta kyllä ne keinot löyty kuitenkin mennä. Yks mun kaveri karkas aina kun porukat nukku niin ikkunasta...ja tuli muuten raskaaks jo 16 veenä että kannattaa kyllä miettiä kuinka tiukkaa linjaa pitää, kun joskus kun vanhemmat todella tiukkoja niin se vastustus vanhempia kohtaan vaan suurenee ja suurenee. kun se toi teiniikä on kuitenkin se ikä että sillon täytyy vastustaa oikein urakalla vanhempia, mutta keskustelkaa vanhemmat niiden nuorten kanssa ja sopikaa yhdessä säännöt.....
toivottavasti joku ymmärsi mun pointin ku osasin vähän huonosti selittää.
älä yleistä.
Ei kaikki tee noin.
ja kyllä meisän tytö saa likkua, mutta YÖLLÄ TAI ILLALLA MYÖHÄÄN sinne ei oel asiaa, eihän siellä ole siihen aikaan mitään
 
Alkuperäinen kirjoittaja HERNETÄTI:
Alkuperäinen kirjoittaja harmaja:
kumma homma että ku ite olin teini niin ei ois kotoa päästetty kaupungille, mutta kyllä ne keinot löyty kuitenkin mennä. Yks mun kaveri karkas aina kun porukat nukku niin ikkunasta...ja tuli muuten raskaaks jo 16 veenä että kannattaa kyllä miettiä kuinka tiukkaa linjaa pitää, kun joskus kun vanhemmat todella tiukkoja niin se vastustus vanhempia kohtaan vaan suurenee ja suurenee. kun se toi teiniikä on kuitenkin se ikä että sillon täytyy vastustaa oikein urakalla vanhempia, mutta keskustelkaa vanhemmat niiden nuorten kanssa ja sopikaa yhdessä säännöt.....
toivottavasti joku ymmärsi mun pointin ku osasin vähän huonosti selittää.
älä yleistä.
Ei kaikki tee noin.
ja kyllä meisän tytö saa likkua, mutta YÖLLÄ TAI ILLALLA MYÖHÄÄN sinne ei oel asiaa, eihän siellä ole siihen aikaan mitään
Teineillehän siellä just tuohon aikaan onkin. Ja totta minunkin mielestä et jos lapsi haluaa mennä eikä sovita minkäänlaisia kompromisseja niin pahemmaks se vaan menee, karkaillaan jne. En tietenkään yleistä mut niin se vaan tahtoo olla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja SmellyCat:
Alkuperäinen kirjoittaja HERNETÄTI:
Alkuperäinen kirjoittaja harmaja:
kumma homma että ku ite olin teini niin ei ois kotoa päästetty kaupungille, mutta kyllä ne keinot löyty kuitenkin mennä. Yks mun kaveri karkas aina kun porukat nukku niin ikkunasta...ja tuli muuten raskaaks jo 16 veenä että kannattaa kyllä miettiä kuinka tiukkaa linjaa pitää, kun joskus kun vanhemmat todella tiukkoja niin se vastustus vanhempia kohtaan vaan suurenee ja suurenee. kun se toi teiniikä on kuitenkin se ikä että sillon täytyy vastustaa oikein urakalla vanhempia, mutta keskustelkaa vanhemmat niiden nuorten kanssa ja sopikaa yhdessä säännöt.....
toivottavasti joku ymmärsi mun pointin ku osasin vähän huonosti selittää.
älä yleistä.
Ei kaikki tee noin.
ja kyllä meisän tytö saa likkua, mutta YÖLLÄ TAI ILLALLA MYÖHÄÄN sinne ei oel asiaa, eihän siellä ole siihen aikaan mitään
Teineillehän siellä just tuohon aikaan onkin. Ja totta minunkin mielestä et jos lapsi haluaa mennä eikä sovita minkäänlaisia kompromisseja niin pahemmaks se vaan menee, karkaillaan jne. En tietenkään yleistä mut niin se vaan tahtoo olla.

kule itse olen ollt kaupungilla nuornea, eikä sillä TOSIAANKAAN olt muuta tekemistä kuin kävellä ympyrää , mitä järkee sinä on?

sitten nähssään humalaisten örveltämistä, kun aikusiet tulee pubeista, miski sitä pitää nähdä.
elokuviss voi käydä ihan hyvin iltapäivällä, ei yöllä.

Arkisin ei edes ehtisi ja viikonloppuna ei pääse, kuin päiväaikaan
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Wilkins:
Teillä on kyllä ideaalitilanne =) Toivottavasti meilläkään eivät kässää sitä ollenkaan. Kotonakin voidaan katsoa leffoja, vasta ollaan investoitu pökerryttävä summa hifeihin, niin äänetkin on kuin leffassa =) Kunhan tv:kin vaihtuu astetta isompaan, niin hyvä on.
Mä muistan omasta teiniajastani 1970-luvulta, miten tylsää oli hengailla kavereiden kanssa kaatosateessa tai lumimyrskyssä ulkona. Jostain syystä siihen aikaan ei pahemmin nuoret saaneet kavereineen hengailla kotona vaan piti lähteä ulos, jos halusi kavereitaan tavata. Näin oli meillä ja näin oli kaikilla kavereillanikin. Joskus harvoin, erikseen sovittuna, joku kaveri sai tulla iltaa istumaan. Mutta silloinkaan ei saanut kuunnella omassa huoneessa lempimusiikkia, ainakaan niin, että se kuului olohuoneeseen. Jos tuli nälkä, odotettiin siihen asti, että kaveri lähti ja sitten mentiin hakemaan iltapalaa.

Mun nuorillani asiat on toisin. Meille saa AINA tulla. Meillä saa olla useampikin kaveri kerrallaan. Meille saa jäädä myös aina yöksi. Musiikkiakin saa kuunnella, kunhan ei niin kovalla, että häiritsee naapureita. Antti Tuisku ja virret ovat poikkeus, niitä kuunnellaan - jos kuunnellaan :D - kuulokkeet päässä. Myös jääkaapissa on avoimet ovet. Yleensä, kun täällä nuorisoa istuu, kokkailen jotain hyvää ja kannan nuorison huoneeseen, tai sitten nuoriso kokkailee itse.

Päihteitä ja tupakkaa ei tässä huushollissa kuitenkaan alaikäiset käytä. Kielto ei ole - ainakaan toistaiseksi - haitannut ketään.

 
hei
Alkuperäinen kirjoittaja Panppe:
Alkuperäinen kirjoittaja Wilkins:
Alkuperäinen kirjoittaja Töllin Ruusa:
Enköhän.

Tosin sinne on senverran matkaa, että taidan mennä itse kuskiksi. :xmas:
Mä en jaksaisi, vanha jaksaa harvoin valvoa yli puolenyön.
No en kyllä mitään 15-vuotiasta antaisi noin myöhään riekkua missään! klo 00 kotiintuloaika toimi aikanaan niin hyvin meillä, että taidan jatkaa sitä linjaa omieni kanssa.. Mutta siis se vasta kun on 16-17v.
tuntuu niin hassulle kun itse asuin jo omassa kämpässä eri paikkakunnalla kuin vanhempani 16 vuotiaana. omiani en kyllä päästä noin aikaisin omaan kämppään asumaan.
 
Toki päästän, kun ikää on tarpeeksi eli kun yläaste on ohi. Jos asutaan Suomessa. Istanbulin yöhön tms en päästäisi, eri maa ja eri kulttuuri, ja ihan eri riskit.
Eipä niitä nuoria voi kotonakaan pitää ikuisesti.
Meillä kotona saavat toki hengata, kunhan volyymi pysyy siedettävänä ja kaveriporukka on fiksua.
Ja mielelläni kuskaan diskoon ja takaisin, kuten omat vanhempani ja ystävieni vanhemmat kuskasivat aikoinaan meitä =).
 
Alkuperäinen kirjoittaja Åboriginal:
Toki päästän, kun ikää on tarpeeksi eli kun yläaste on ohi. Jos asutaan Suomessa. Istanbulin yöhön tms en päästäisi, eri maa ja eri kulttuuri, ja ihan eri riskit.
Eipä niitä nuoria voi kotonakaan pitää ikuisesti.
Meillä kotona saavat toki hengata, kunhan volyymi pysyy siedettävänä ja kaveriporukka on fiksua.
Ja mielelläni kuskaan diskoon ja takaisin, kuten omat vanhempani ja ystävieni vanhemmat kuskasivat aikoinaan meitä =).
Ihan OT, mut Istanbul on NIIN ihana kaupunki! Harmi että serkku muutti sieltä Antalyaan, ei tule vierailtua Istanbulissa enää :|
 
yksivaan
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Alkuperäinen kirjoittaja Panppe:
Alkuperäinen kirjoittaja Wilkins:
Alkuperäinen kirjoittaja Töllin Ruusa:
Enköhän.

Tosin sinne on senverran matkaa, että taidan mennä itse kuskiksi. :xmas:
Mä en jaksaisi, vanha jaksaa harvoin valvoa yli puolenyön.
No en kyllä mitään 15-vuotiasta antaisi noin myöhään riekkua missään! klo 00 kotiintuloaika toimi aikanaan niin hyvin meillä, että taidan jatkaa sitä linjaa omieni kanssa.. Mutta siis se vasta kun on 16-17v.
tuntuu niin hassulle kun itse asuin jo omassa kämpässä eri paikkakunnalla kuin vanhempani 16 vuotiaana. omiani en kyllä päästä noin aikaisin omaan kämppään asumaan.
vaikka et haluis päästää niin mitä jos lähtee vaan.... aina ei voi pitää kiinni vaikka kuinka haluais. Ykskään vanhempi ei toivo että omasta lapsesta tulee jotain sellaista mitä me ei toivota(narkkari,alkoholisti,syrjäytynyt ym.), mutta kuinka sä sen estät?? loppujen lopuks?? Kasvatus tottakai ja kotiolot, mutta jos sekään ei riitä? Kaikki narkkarit, syrjäytyneet ym. eivät tule huonoista perheistä välillä ne syyt voi olla muitakin. esim. koulukiusaus ja siitä johtuen ajaudut väärään porukkaan tai kokeilunhalu ja jäätki koukkuun tai......

Jokainen toivoo parastaan omalle lapselle, mutta siitä huolimatta ne lapset lähtee ja elää omillaan eikä läheskään aina niinku me vanhemmat halutaan...

Meni asian viereen, mutta tulipa nyt mieleen..
 
Alkuperäinen kirjoittaja yksivaan:
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Alkuperäinen kirjoittaja Panppe:
Alkuperäinen kirjoittaja Wilkins:
Alkuperäinen kirjoittaja Töllin Ruusa:
Enköhän.

Tosin sinne on senverran matkaa, että taidan mennä itse kuskiksi. :xmas:
Mä en jaksaisi, vanha jaksaa harvoin valvoa yli puolenyön.
No en kyllä mitään 15-vuotiasta antaisi noin myöhään riekkua missään! klo 00 kotiintuloaika toimi aikanaan niin hyvin meillä, että taidan jatkaa sitä linjaa omieni kanssa.. Mutta siis se vasta kun on 16-17v.
tuntuu niin hassulle kun itse asuin jo omassa kämpässä eri paikkakunnalla kuin vanhempani 16 vuotiaana. omiani en kyllä päästä noin aikaisin omaan kämppään asumaan.
vaikka et haluis päästää niin mitä jos lähtee vaan.... aina ei voi pitää kiinni vaikka kuinka haluais. Ykskään vanhempi ei toivo että omasta lapsesta tulee jotain sellaista mitä me ei toivota(narkkari,alkoholisti,syrjäytynyt ym.), mutta kuinka sä sen estät?? loppujen lopuks?? Kasvatus tottakai ja kotiolot, mutta jos sekään ei riitä? Kaikki narkkarit, syrjäytyneet ym. eivät tule huonoista perheistä välillä ne syyt voi olla muitakin. esim. koulukiusaus ja siitä johtuen ajaudut väärään porukkaan tai kokeilunhalu ja jäätki koukkuun tai......

Jokainen toivoo parastaan omalle lapselle, mutta siitä huolimatta ne lapset lähtee ja elää omillaan eikä läheskään aina niinku me vanhemmat halutaan...

Meni asian viereen, mutta tulipa nyt mieleen..
KAsvatus vaikuttaa todella paljonja se että on harrastuksia, ei ehdi käymään kylillä ku on muuta tekemistä
 

Yhteistyössä