Enterorokko? Kuinka kauan tartuttaa?

En tiiä, onko mun tytöllä enterorokko, mutta ilmeisesti. Sille nousi 38 asteen kuume eilen, käytiin lääkärissä, koska ei ollut mitään muita näkyviä oireita ja tyttö valitteli korvaansa. Ihan pirteä sinänsä, päällepäin ei olisi kipeäksi uskonut. Epäilin siis korvatulehdusta. Mutta ei ollut, korva oli puhdas. Sen sijaan lääkäri löysi nielusta rakkoja ja totesi, että varmaan joku enterovirus.

Ok, mutta meillä ei ole edelleenkään tullut noita rakkoja mihinkään muualle. Koitin kurkkia tytön kurkkuun ja siellä näytti niitä edelleen olevan (minusta isompia kuin eilen) ja tyttö sanoi, että kurkku on kipeä (no tietenkin). Kuumetta ei tänään ole ollut enää lainkaa eikä flunssaakaan tms. ole.

Mutta kuinka kauan tuo tartuttaa muita? Kuinka pitkään pidän kotona? Kurkkuun on hirveän vaikea nähdä, mutta pitääkö ne olla kokonaan sieltä pois ennen kuin ei enää tartuta? Kaunkohan tuohon yleensä menee = kuinka pitkään tämä yleensä kestää?

Tosi hämärä tauti, jos tämä tällaiseksi jää. Neiti on ihan normaali käytännössä muuten.
 
"Lissu"
En tiedä kauanko tartuttaa, mutta hyvin samantapainen tauti oli meillä syksyllä (nuo rakkulat kurkussa, kuumetta, ei juurikaan muuta) ja pahinta siinä oli pitkäkestoinen yskä, itse sain jälkitautina keuhkokuumeen.
 
[QUOTE="Lissu";25464712]En tiedä kauanko tartuttaa, mutta hyvin samantapainen tauti oli meillä syksyllä (nuo rakkulat kurkussa, kuumetta, ei juurikaan muuta) ja pahinta siinä oli pitkäkestoinen yskä, itse sain jälkitautina keuhkokuumeen.[/QUOTE]

:( Jälkitaudit on hanurista...

Tuolla ei onneksi ole vielä yskääkään... Ei siis yhtään mitään muuta tällä hetkellä kuin nuo rakkulat. Ja vauhtia riittää (ruokakin maistuu rakoista huolimatta).
 
Enterorokon tartuttavuus alkaa ennen sairauden oireita ja kestää viikkoja, kotona ei tarvitse pitää kuin sen ajan kuin lapsi oireiden puolesta tarvitsee kotihoitoa.
Aa.. No siinä tapauksessa tuo ois saanut jo huomenna mennä. Mutta mä ilmotin, että on kotona, joten olkoon vielä huomisen.

Jep. Kiitos vastauksista, mä lähden nyt nukkumaan. :)
 

Yhteistyössä