Epätasa-arvo parisuhteessa ja miten päästä asian yli.

Peyote
[QUOTE="noo";29313690]Nimimerkki mies, suosittelisin lämpimästi vähän suoremman viestinnän opettelemista. Kirjoitat täällä usein jossain määrin kryptisiä mielipiteitä, ja kun joku kommentoi, huutelet heti olkiukkoa tai koet, ettet sanonut niin kuin se toinen ymmärsi. Jos muut jatkuvasti ymmärtävät sinut "väärin", kirjoitustyylisi ei ehkä ole ihan kohderyhmää ajatellen oikein valittu.[/QUOTE]
Tak ehkä se on vaan huonoa kommentointia. Ehkä vika ei ookaan aina lukijoissa. :D
 
"mies"
[QUOTE="noo";29313690]Nimimerkki mies, suosittelisin lämpimästi vähän suoremman viestinnän opettelemista. Kirjoitat täällä usein jossain määrin kryptisiä mielipiteitä, ja kun joku kommentoi, huutelet heti olkiukkoa tai koet, ettet sanonut niin kuin se toinen ymmärsi. Jos muut jatkuvasti ymmärtävät sinut "väärin", kirjoitustyylisi ei ehkä ole ihan kohderyhmää ajatellen oikein valittu.[/QUOTE]

Totta! :) Uskon altistukseni ranskan kielelle, ajattelulle ja kulttuurille vaikuttavan.
 
"noo"
[QUOTE="mies";29313699]Totta! :) Uskon altistukseni ranskan kielelle, ajattelulle ja kulttuurille vaikuttavan.[/QUOTE]

Koetko sen hienoksi asiaksi? Siis sen, että et osaa viestiä tilanteen vaatimalla tavalla?
 
"noo"
[QUOTE="mies";29313707]Musta tilanteen mukaisuus on vähän yliarvostettua ;)[/QUOTE]

Samoin kuin viestintätaito?
Tilanteenmukaisuuden huomioiminen saattaisi auttaa viestin perille viemisessä. Edellyttäen tietysti, että sulla on jokin viesti, jonka ylipäätään haluat perille. Tietysti jos koet turhanpäiväisen sanaväännön viihdyttäväksi, niin mikäs siinä.
 
säpäle harmaana
[QUOTE="mies";29313674]Olkiukko ja väärä dilemma. En ottanut mitään kantaa tarvitsemiseen ja pitämiseen. Sinä tykkäät näköjään sukupuolten taistelusta. Minä en. Toivottavasti miehesikin on tarpeeksi taisteluiden ystävä.



Totta. Mutta yksilöt ovat erilaisia, eikä yhtä totuutta ole.



Hmm, aika valikoivaa historiantulkintaa. Et ilmeisesti esimerkiksi tiennyt, että vapaa-aika on lisääntynyt? Historiaton postmoderni nainen menee mulla helposti ei-viehättävään kategoriaan yleensä.

Et tunnu lukevan oikein tarkkaan kirjoittamaani. Puhun tosiasioista, en odotuksista. Suhteita on monenlaisia, eikä niissä voi tehdä suuria mullistuksia ilman että ne repeävät jostain kohti ennemmin tai myöhemmin. Yleisin suhteiden malli on, että nainen siivoaa enemmän. Feministi voi taistella tätä vastaan, mutta usein argumentit ovat yhteiskuntailmiöihin laajemmin perehtyneelle kyseenalaisia (esimerkiksi sen olettaminen, että suhteen on pakko olla feministisesti vaikuttunut).[/QUOTE]

No ei sinun tarvitse minulle kertoa sitä tosiasiaa, että naiset siivoaa enemmän. Kyllä minä sen tiedän. Tässä nyt käsittääkseni keskustellaan siitä, mikä on kenenkin mielestä reilua. Ei mistään asiasta tule reilua sillä perusteella, että "yleinen suhteen malli on tällainen". Voinhan minäkin jälleen kertoa, että miehet ne yleensä sen kattoremontin tekee, mutta en minä silti täällä höyryä, että niin se ilman muuta kuuluu ollakin.

Ja mitä tulee vapaa-ajan lisääntymiseen, se on lisääntynyt myös sillä miehellä.

Miksi oletat, että minä nautin sukupuolien taistelusta, kun olen lukuisissa yhteyksissä sinulle sanonut, ettei monetkaan asiat liity millään tavalla sukupuoliin. :D Sinä kuitenkin jostain syystä haluat _aina_ ottaa sen näkökulman. Tätäkään aihetta sinä et näköjään pysty ajattelemaan siten, että on kyseessä homopari tai vaikka sisarukset, jotka asuvat yhdessä. Jos toinen tekee kotityöt ja toinen ei, niin onhan se nyt epäreilua, vaikka miten päin kääntäisit.

Hyvin perustelet kyllä sen, mistä tuo ap:n miehenkin käytös johtuu, en minä sitä kiistä, mutta tunnut kovasti puolustelevan tätä ajatusmallia, ikään kuin sitä ei saisi kyseenalaistaa (koska sehän on feministien aivopesua). Minulle ei ole kyllä vieläkään auennut se, miksi pidät sukupuolirajojen hämärtymistä pelkästään ikävänä asiana, koski se sitten mitä tahansa asiaa. Niin paitsi, että se on _sinusta_ epäviehättävää. Jos siivoaminen on sinusta kivaa, niin eikö ole mukavaa, että sinäkin saat sitä naisten hommaa tehdä?
 
Aloittajalle
Kuule, lähde lomalle. Varaa itsellesi kahden viikon etelänmatka yksin, ja jätä mies pyörittämään perhettä. Sano että pus pus rakkaat, nyt äitin on pakko mennä lomalle että jaksaa taas olla hyvällä tuulella...

Miehen kitinöitä älä kuuntele ollenkaan. Sano sillekin että voi rakas kyllä sä varmasti pärjäät, kun lapset on jo noin isoja. Ja ihan kevyitähän nää kotihommelit on ja jos nainenkin vähällä järjellään saa kodin pysymään pystyssä ja pyörimässä niin kuinka ei noin viisas mies...
 
Olen kirjoittanut liian tunnistettavasti.. Sain vielä illalla faceen viestin puolitutulta jolla on tilanne viisi lasta ja mies työssä jossa saattaa olla kaksi viikkoakin kotoaan pois.Kotona sitten haluaa ymmärrettävästi leikkiä lasten kanssa eikä siivota.. En voi tietenkään enempää kirjoitella tämän henkilön elämästä mutta sain paljon keskustelusta hänen kanssaan, vaikka vähän hävettääkin tämä avaus nyt.. Aion pitää kiinni siitä että miehen on alettava siivoamaan omat jälkensä. Aion nakuttaa ja muistuttaa asiasta hamaan hautaan saakka, vaikka toivon asian menevän perille vähän nopeammin. Mutta muuten aion olla ylpeä siitä että saan tämän pyörimään ihan itse! Työpäivänä voi lämmittää einestä tai hakea take away ruokaa. Puhtaat pyykit voi nakella koriin josta jokainen kaivaa omansa jos haluaa puhtaat vaatteet ja kaupassa voi mennä kaksi tuntia jos samalla reissulla juo kahvilassa pitkän kupin Lattea lehden luvun lomassa..

Harmi että tämä ihminen ei asu samassa kaupungissa kuin me. Mutta ihanaa että hän uskalsi laittaa minulle viestiä.

Toisekseen olen aika kiintynyt tähän taloon ja kaikkeen muuhunkin mukavaan mitä taloudellinen turva tuo tullessaan, turha sitä on kiistää. Tiukalla hetkellä voi aina tilata miehen visalla jotain lohduksi kun pyyhkii sen pullanmuruja pöydältä.. Ja en kyllä halua olla yksinhuoltaja vaikka mies oiskin possu ja pässi yhtäaikaa. Nyt minulla on vapaus olla kuten tänään. Tulla töistä suoraan kotiin ja naputella hetki koneella, kun se toinen hakee lapset päiväkodista. Vaikka se ei riisu niitä ja laita vaatteita naulaan niin silti, mulla on tää hetki ja yksin mulla ei ois edes tätä..

Että jäähtyi pahin uhma hetkeks. Keep calm and carry on!
 
"Jaapajaa"
Minä olen vuoden tehnyt kolmivuorotyötä ja hoitanut kaiken ja muistanut kaiken. Pelkät kotiäiti vuodet oli raskaita kun hoiti kaiken yksin. Kuvittelin meneväni töihin lepäämään. Mutta yövuoron jälkeen kauppa ja tyttöjen baletti.. Voi pojat miten helpolla pääsin kun olin vain kotona ja hoidin vain kotia..
En nyt todellakaan jaksa koko ketjua lukea, eli ehkä joku on tätä jo ehdottanutkin. Sinuna joko eroaisin miehestä tai jos haluat pitää avioliittosi ja perheesi, niin jättäisin työnteon kokonaan. Jos mies on kirurgi, niin rahaa varmaan on riittävästi? Mitä järkeä sinun on tehdä lähihoitajan työtä huonolla palkalla, ja sillä sitten periaatteessa tuhota avioliittonne? Tasa-arvo toki olisi kiva juttu, juu, mutta jos mies ei oikeasti osallistu yhtään, niin sinun tilanteessaai jäisin kotiäidiksi. Tasa-arvoisempaa se on, kuin se, että olet ensin täyden päivän töissä, ja sitten hoidat kaiken kotona.
 
"Lilli"
Mielestäni olet liian kauan kantanut vihaa sisälläsi jakamatta sitä miehellesi millään tavalla. Nyt olet valmis jättämään miehesi ja repimään perheesi rikki, koska viha kasvoi liian suureksi. Purkaisitko sen vihasi ensin johonkin nyrkkeilysäkkiin, ja sitten alkaisit miehen kanssa työstämään harmin aiheita yksi kerrallaan? Miehelläsi ei varmaan ole aavistustakaan kuinka vihainen ja harmistunut olet.
 
Sen voin kyllä sanoa että nalkuttamalla ja jatkuvalla huomauttamisella et ainakaan saa miestäs siivoamaan sen enempää. Naisilla kun on tapana sävyttää se huomauttaminenkin negatiiviseksi eikä silloin ainakaan itseäni tee mieli siivota. Tuskin itsekään tekisit mitään jos toinen kokoajan olisi huomauttelemassa tai nalkuttamassa.

Muutenkaan en ymmärrä naisten vouhkaamisesta siivouksen ja kotitöiden suhteen. Mitä sitten jos jättää likaiset vaatteet lattialle sun muuta. Tarviiko niitä nyt heti alkaa perässä siivoamaan. Sen verran voin sanoa, että oon huomannut naisilla olevan kauhea tarve että kämppä on siistimpi kuin mitä miehellä on ja mies tyytyy vähemmän siistiimpään(tästä tapauksesta en tiedä miten, joten kysy mieheltäs kuinka siisti kelpaa hänelle), joten sovellan tähän samaa kuin seksiinkin haluttomampi osapuolen mukaan mennään. Jos itse haluaa siistimpää niin tekee sen myös itse.

Mutta jos oikeasti aletaan köökkipsyykkaamaan niin tässä tapauksessa on vaan käynyt niin että nainen on lapsien myötä ja mahdollisesti suhteen alusta lähtien ominut siivoomisen ja kotitalouden hoidon itselleen ja samalla passivoittanut miehen asiasta. Eikä se helpolla enään siitä muuksi muutu. Tätä voidaan soveltaa lapsien hoitoonkin. Joten mitäs aloitit. :p
 
Viimeksi muokattu:
kyl kyl mut
Sen voin kyllä sanoa että nalkuttamalla ja jatkuvalla huomauttamisella et ainakaan saa miestäs siivoamaan sen enempää. Naisilla kun on tapana sävyttää se huomauttaminenkin negatiiviseksi eikä silloin ainakaan itseäni tee mieli siivota. Tuskin itsekään tekisit mitään jos toinen kokoajan olisi huomauttelemassa tai nalkuttamassa.

Muutenkaan en ymmärrä naisten vouhkaamisesta siivouksen ja kotitöiden suhteen. Mitä sitten jos jättää likaiset vaatteet lattialle sun muuta. Tarviiko niitä nyt heti alkaa perässä siivoamaan. Sen verran voin sanoa, että oon huomannut naisilla on kauhea tarve että kämppä on siistimpi kuin mitä miehellä on ja mies tyytyy vähemmän siistiimpään(tästä tapauksesta en tiedä miten, joten kysy mieheltäs kuinka siisti kelpaa hänelle), joten sovellan tähän samaa kuin seksiinkin haluttomampi osapuolen mukaan mennään. Jos itse haluaa siistimpää niin tekee sen myös itse.

Mutta jos oikeasti aletaan köökkipsyykkaamaan niin tässä tapauksessa on vaan käynyt niin että nainen on lapsien myötä ja mahdollisesti suhteen alusta lähtien ominun siivoomisen ja kotitalouden hoidon itselleen ja samalla passivoittanut miehen asiasta. Eikä se helpolla enään siitä muuksi muutu. Tätä voidaan soveltaa lapsien hoitoonkin. Joten mitäs aloitit. :p
Kyllä minä uskon että mieskin voi kehittyä, jopa tommonen ikääntyväkin neljääkymppiä lähestyvä mies. Minusta tuo lomallelähtöidea on loistava.
 
kyl kyl mut
Voi kyllä toki, mutta se ei muutu hetkessä eika varsinkaan huomauttelemalla eikä nalkuttamalla.
Suomi24-palstalla on Avioero -otsikon alla neljäkin juostetta samasta avioerosta, jossa vaimonsa jättämäksi tullut mies perää syitä ja syntyjä hänen mielestään järjettömään eroon. Hän syyttää vaimoa siitä että tämä ei ole sanonut mikä mättää noin niinkuin ennen, ja tarpeeksi...

Että ota teistä miehistä selvä, kuka tykkää nalkuttavammasta ja kuka ei.

Itse en nalkuta ikinä. Siksi tuo lomalle lähtö minusta onkin niin hyvä idea. Olen sen tyyppinen että jos selkeästi sanottu asia ei mene perille heti ja saman tien, niin se on sitten joku tämmöinen radikaalimpi ratkaisu. Miten ajattelit itse että tilanne muuttuu "vähitellen eikä äkkiä", vieläpä ilman nalkutusta? Että mies tuosta pikku hiljaa alkaa ymmärtämään kun nätisti ja äidillisesti häntä ohjailee oikeaan suuntaan...

:D Unen näit.
 
Suomi24-palstalla on Avioero -otsikon alla neljäkin juostetta samasta avioerosta, jossa vaimonsa jättämäksi tullut mies perää syitä ja syntyjä hänen mielestään järjettömään eroon. Hän syyttää vaimoa siitä että tämä ei ole sanonut mikä mättää noin niinkuin ennen, ja tarpeeksi...

Että ota teistä miehistä selvä, kuka tykkää nalkuttavammasta ja kuka ei.

Itse en nalkuta ikinä. Siksi tuo lomalle lähtö minusta onkin niin hyvä idea. Olen sen tyyppinen että jos selkeästi sanottu asia ei mene perille heti ja saman tien, niin se on sitten joku tämmöinen radikaalimpi ratkaisu. Miten ajattelit itse että tilanne muuttuu "vähitellen eikä äkkiä", vieläpä ilman nalkutusta? Että mies tuosta pikku hiljaa alkaa ymmärtämään kun nätisti ja äidillisesti häntä ohjailee oikeaan suuntaan...

:D Unen näit.
Nalkuttaminen ei omasta mielestäni ole mitään ongemien esille ottamista. Negatiivisuus ei tuo kun vasta reaktiona kuin hylkimistä ja negatiivisuutta. Ei toimi miehille eikä naisille. Ei ole vaimonikaan minun kovasta huomauttelemisesta muuttanut toimintatapaansa mihinkään. Samanlailla ne vauvan kakkavaipat vaihdon yhteydessä jää kylpyhuoneen lattialle lojumaan ja heittelee pyykkiäni omien pyykkiensä sekaan.(On siis useasti paitani värjäytynyt pinkiksi ja painatukset menneet piloille) Ja lomalle lähtö reaktiona ei muuta mitenkään asiaa. Liian radikaalitilanne ei tee kuin sen, että vastapuoli toteaa ettei jaksa edes yrittääkään. Jos hän ei ole tehnyt sitä silloin kun on kevyempää niin ei kyllä tasan tee radikaaleja muutoksia. Varsinkin kun kyseessä ei ole elämästä tai kuolemasta. Huomaat vaan että kun palaat lomalta asia ei ole muuttunut miksikään ja petyt vielä enemmän.

Näköjään jäi vielä vastaamatta kysymyksee, joten vastaaan, että positiivisella kannustamisella ja asenteella, vaikka se tuntuisi kuinka tyhmältä naisten mielestä itsestään selvissä asioissa kehua tai muuten vaan korostaa hyvää työtä, niin suosittelen tekemään niin. Osoita miehelle, että arvostat sitä että hän viitsii siivota ja auttaa kotitöissä, niin mieskin kokee siivoomisen mielekkääksi eikä vain naisen pakottamaksi pakkopullaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Comou
Minusta on jotenkin outoa pysyä ihmisen kanssa yhdessä vain lasten takia. Juokse vielä kun voit, niin kerkeät vielä elää sellaista elämää, missä tunnet itsesi oikeasti onnelliseksi.
 
häh?
Näköjään jäi vielä vastaamatta kysymyksee, joten vastaaan, että positiivisella kannustamisella ja asenteella, vaikka se tuntuisi kuinka tyhmältä naisten mielestä itsestään selvissä asioissa kehua tai muuten vaan korostaa hyvää työtä, niin suosittelen tekemään niin. Osoita miehelle, että arvostat sitä että hän viitsii siivota ja auttaa kotitöissä, niin mieskin kokee siivoomisen mielekkääksi eikä vain naisen pakottamaksi pakkopullaksi.
Miksi miehet sitten eivät kehu, kiitä ja osoita arvostustaan näille vaimoilleen, jotka kotona tekevät lähes kaiken yksin?
 
"vieraana"
Miksi se on huonoa ongelmanratkaisua että jos kumpikaan ei halua siivota ja on mahdollista ostaa siivousta palveluna että lisättäisiin sitä ulkoisen työvoiman käyttöä aiheessa?

Toki sen miehen pitää oppia oma maitopurkkinsa laittamaan jääkaappiin ja pyyhe takaisin naulaan mutta noin muiltaosin se että kevennetään työmäärää pitäisi auttaa kumpaakin.

Minusta on erikoista sekin että arvostuksen määrää mitataan sillä kuinka paljon kukakin siivoaa.
 
"mimmi"
Teillä käy siivooja, mies hoitaa lapsia, hakee ne päiväkodista, vie ne suihkuun. Ja sun ongelma on se, ettei mies saa märkiä pyyhkeitä kuivumaan, maitopurkkia roskiin, leluja laatikkoon, vaatteita lasten päältä naulakkoon. Musta kuulostaa ettet sä nyt ihan kaikkea joudu tekemään vaikka niin haluat uskoa. Munkin elämä on miehen ja lasten jälkien siivoamista mut en osaa tehdä asiasta sen suurempaa ongelmaa. Jos mies menee kauppaan, laita sille ostoslista mukaan et osaa tuoda riittävästi evästä. Ja laske omaa rimaa sotkujen suhteen.
 
V1eras
Kaikkea ei voi hoitaa kuntoon kerralla, mutta miten olisi pienet asiat... Teillä on rahaa, teillä ei ole aikaa. Se on yhtälö, josta voisi ehkä jotakin vielä parantaa. Mutta yritä kaikesta väsymyksestäsi huolimatta ilmaista asia miehellesi rakentavasti, äläkä paukauta sitä suoraan.

Ehkä jopa niinkin juonikkaalla ja naisellisella keinolla, että yrität ujuttaa jonkin arkea helpottavan ajatuksen miehesi mieleen niin, ettei se niin selkeästi ole sinun ajatuksesi tai vaatimuksesi.

Ihan ensimmäiseksi heitän tällaisen ajatuksen: Teillä on puulla lämpiävä omakotitalo? Maalämpöpumput (ja tukevana lämmitysmuotona etenkin lauhoina talvina myös ilmalämpöpumput) ovat aika paljon arkea helpottavia ratkaisuja...

Muutakin varmasti löytyy, kun mietit elämäänne ja arkeanne. Mutta, älä syyllistä miestäsi. Hänen työnsä on eittämättä jokseenkin stressaavaa, ja hänellä on omat piirteensä, joita ei voi noin vain pyyhkiä pois. Silti hän välittää perheestään, hoitaa lapsia, osallistuu...
 

Yhteistyössä