Epiduraali/spinaali ja synnytysasento

Heipä hei!

Kiinnostaisi tietää, että kun olette saaneet epiduraalin/spinaalin, oletteko voineet/saaneet ponnistaa muuten kuin maaten tai puoli-istuvassa asennossa? Vaikuttaako puudutukset jalkoihin niin paljon, että muuhun asentoon ei enää kykene? Itse haluaisin kokeilla sängynpääty kohollla polvillaan ponnistamista, mutta mahtaako onnistua em. puudutteiden kanssa?

Jos ei onnistu näiden puudutteiden kanssa, mitä kivunlievityskeinoja olette saaneet polvillaan ponnistaessa?

Kiitos! =)
 
mun ei annettu liikkuu sängylt mihkään asentoihin epiduraalin jälkeen. Muutenki paikat niin puuduksis ettei tuntenu supistuksii eikä minkäänlaista ponnistuksen tarvetta! en suosittele epiduraalii! toinen ipana tul pelkän ilokaasun voimilla, ja huomattavasti mukavampi kokemus:)
 
Taitaa olla aika hlö kohtaista miten noi vaikuttaa.Itsellä ollut epiduraali ja ei vienyt jaloista tuntoa, eli olis voinut ponnistaa missä asennossa vaan. Viimeks oli spinaali.. ja se kyllä vei jaloista tuntoa jonkin verran.. mukavan lämpöisiltä ne ainakin tuntui :D
Ponnistin ihan perus puoli-istuvassa asennossa molemmissa. Spinaali on hyvä uudelleensynnyttäjällä. Kun kesto sen 1-1½h ja siinä ajassa ainakin itse kerkesin homman hoitaa.. laitettiin kun olin auki jonkun viitisen senttiä ehkä.. supistuksia tuli sillon jo alle 2min välein ja eteni nopeasti.
 
ekassa sai epiduraalin ja ponnistin lopulta puoli istuvassa asenossa,ponnari kipu lähes olematon.(ponnari 1h27min)

tokassa spinaali puoli istuva asento ja ei kipuja ollenkaan ponnari 6 min

molemmissa olen sanut itse valita asennon kuinka homman teen..

itse tulet hetkellä parhaiten tietämään minä asento paras, onnea synnytykseen!!!
 
itse ponnistanut kaksi kertaa polvillaan pelkkä pudendaalipuudutus apuna, jos niistä nyt mitään apua on ollut. Ja se on niin hyvä ponnistusasento, että en seuraavassakaan synnytyksessä taida uskaltaa ottaa spinaalia, koska mahdollisesti paikat menisi niin tunnottomaksi, että polvillaan oleminen ei onnistuisikaan.
 
mä sain epiduraalin ja kaksi tehostetta synnytyksessäni naistenklinikalla. epiduraalit toimivat kipuun aivan loistavasti eivätkä vieneet tuntoa jaloista. sain kävellä omin jaloin vessaan ja oli luvallista seisoa jos halusi, tosin olin niin puhki että nukahdin kun eka epiduraali alkoi vaikuttamaan. epiduraali ei vaiakuttanut ponnistukseen mitenkään, itse ponnistin puoli istuvassa asennossa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kukero80:
mun ei annettu liikkuu sängylt mihkään asentoihin epiduraalin jälkeen. Muutenki paikat niin puuduksis ettei tuntenu supistuksii eikä minkäänlaista ponnistuksen tarvetta! en suosittele epiduraalii! toinen ipana tul pelkän ilokaasun voimilla, ja huomattavasti mukavampi kokemus:)
Mulla aika sama kokemus, epiduraalin jälkeen ei saanut liikkua mihinkään. Yhden kerran vessassa kävin kätilön avustamana mutta muuten ei saanut liikkua, jalat ois kyllä kantanu.
Ponnistamisen tarvetta ei koskaan tullut, kipu kyllä tuntui.

Toisen synnytin ilman mitään ja PALJON parempi kokemus.
 
Epiduraalin sain ja jalat kantoivat kyllä. Yritin ponnistaa jakkaralla mutta kipu oli niin järkyttävä siinä asennossa, että meinasi taju lähteä. Puoli-istuvassa asennossa sitten ponnistin ja synnytin... En tiedä, oliko se pysty asento huono vauvan asennon takia, nimittäin sattui tosi paljon enemmän kuin selällään. Polvillaan en kyllä edes kokeillut, kun sitten tuli vähän kiire... ;)
 
Mulle laitettiin epiduraali ja kerran ehdittiin tehostekin tuikkaamaan. Puudutteen vaikutus alkoi lakata juuri sopivasti ponnistusvaiheeseen siirtyessä, mutta sitä ennenkin pystyin liikkumaan ihan normaalisti, kävin mm. vessassa itse.

Ponnistin ensin polvillaan sängyllä säkkityynyä vasten, sitten kyljellä ja lopulta puoli-istuvassa koska sain itse siinä parhaiten voimaa ponnistamiseen. Kätilö ehdotti asentoja, mutta itse sain päättää miten haluan olla eikä ollut ollenkaan ongelmaa missään vaiheessa ettei jalat kantaisi tai että kiellettäisi liikkumasta.
 

Yhteistyössä