Erilainen käsitys hygieniasta

  • Viestiketjun aloittaja Hämmentynyt
  • Ensimmäinen viesti
teekkari evp.
Ap. en tiedä yhtään naista, joka huuhtoo alapäänsä joka vessareissun yhteydessä, vaikka pissaamisen jälkeen. Tuota ei edes lääketiede suosittele,eihei. Poistat kaiken hyödyllisen intiimiflooran joka korvautuu haitallisemmilla bakteereilla.

Opiskeluaikanani 70-luvulla, olin harjoittelijana eräässä kajaanilaisessa arkkitehtitoimistossa. Kuuntelin sivukorvalla, kun eräs eläinlääkäri piirrätti pomollani, rotary-veljellään, itselleen uutta omakotitaloa.

Talon länsisiipeen suunniteltiin pariskunnalle makuu-, vaate-, kampaus-/pukeutumis- sekä kylpyhuonetta. Kylpyhuoneeseen eläinlääkärin rouva oli toivonut oikein bidé-allasta.

Pomoni totesi ajatuksesta kuulleessaan, että: "Ei, jumalauta, sellaista teidän taloon laiteta! Ethän sinä ikinä sen jälkeen saa kunnon pillua!"

Opin, että pillun pitää haista pillulle, eikä saippualle.

P.S. Taloon ei asennettu bidé-allasta, ja eläinlääkäri eli elämänsä onnellisena vaimoineen loppuun asti.
 
Viimeksi muokattu:
Pitää haista P:lle
Opiskeluaikanani 70-luvulla, olin harjoittelijana eräässä kajaanilaisessa arkkitehtitoimistossa. Kuuntelin sivukorvalla, kun eräs eläinlääkäri piirrätti pomollani, rotary-veljellään, itselleen uutta omakotitaloa.

Talon länsisiipeen suunniteltiin pariskunnalle makuu-, vaate-, kampaus-/pukeutumis- sekä kylpyhuonetta. Kylpyhuoneeseen eläinlääkärin rouva oli toivonut oikein bidé-allasta.

Pomoni totesi ajatuksesta kuulleessaan, että: "Ei, jumalauta, sellaista teidän taloon laiteta! Ethän sinä ikinä sen jälkeen saa kunnon pillua!"

Opin, että pillun pitää haista pillulle, eikä saippualle.

P.S. Taloon ei asennettu bidé-allasta, ja eläinlääkäri eli elämänsä onnellisena vaimoineen loppuun asti.
Tuo on totta, pillun pitää haista sille itselleen. Liika pesu poistaa hyödyllisen bakteerikannan. Emärtin ei ole koskaan puhdas, koko keholla on aina bakteereja. Kyse on bakteereiden tasapainosta. Ihme, jos ap:lla ei ole tarvetta gynen luokse. Ei ole terveellistä jatkuva huuhtelu.
 
Viimeksi muokattu:
Hirveee lyöntivirhe
Alkuperäinen kirjoittaja Pitää haista P:lle;11585957:
Tuo on totta, pillun pitää haista sille itselleen. Liika pesu poistaa hyödyllisen bakteerikannan. Emärtin ei ole koskaan puhdas, koko keholla on aina bakteereja. Kyse on bakteereiden tasapainosta. Ihme, jos ap:lla ei ole tarvetta gynen luokse. Ei ole terveellistä jatkuva huuhtelu.

ei emärtin vaan emätin
 
Darwiini
Ihmisen laskeutumisesta puusta maan pinnalle on kulunut niin vähän aikaa, että evoluutio ei ole vielä(kään) valikoinut parhaimmiksi suvunjatkajiksi deodorantilta ja intiimisaippualta tuoksuvia trendisettereitä /-pettereitä.

Hajuvesiteollisuus käyttää tuoksujensa lähteinä mm. myskiä, jota syntyy esimerkiksi myskirotan ja Keski-Aasiassa elävän urospuolisen myskihirven sukupuolielinten edessä olevassa pussimaiseksi venyneessä talirauhasessa sekä ambraa.

Ambra on vahamaista, keltaista ainetta, jota syntyy spermavalaan sisuksissa. ”Merten kullaksi” kutsuttua eritettä muodostuu, kun valaan elimistö yrittää suojella herkkiä sisuskaluja eläimen niellessä teräviä esineitä. Käytännössä ambra poistuu valaan elimistöstä ulosteena tai oksennuksena.

Joten näillä kiihottavan tuoksuisilla aineilla ihmiset viehättävät toisiaan. Niinpä vieno silakan, katkaravun tai sissijuuston tuoksu sukuelimissä vetoaa ihmisen perusvietteihin. Tuoksun poispesemnen on haitaksi ihmiskunnan säilyvyyden kannalta.
 
Ylihygienisyys!
Vai että yölläkin pitää suihkutella...ei herttilei sentään!
Tiedätkö, että monessa maassa bidesuihku on tuntematon käsite eikä bideallastakaan löydy joka wc:stä. Saati että esim. työpaikkojen, koulujen jne vessoissa sellaisia olisi. Ja ihan normaalia, tervettä ja hajutonta elämää elävät. Veikkaan, että ap:lla tulee vielä isoja ongelmia ajan kanssa paperinohuiksi kuivuvien limakalvojen kanssa!
 
teekkari evp.
En tosin tyrmää bidé-allasta aivan täysin.
Opiskeluaikoinani teimme pariviikkoisen excursion Pohjois-Italiaan ja Etelä-Ranskaan.
Ranskan Marseille'ssä hotellissamme oli huoneissa vain lavuaari ja bidé-allas.

Vessat ja suihkut olivat yhteiset hotellikäytävän päässä. Aamulla vessoihin oli kova tunku ja huonekaverini oli kovassa kakkahädässä. Eipä siinä muu auttanut kuin kämppikseni väänsi puoli metriä pitkän ja ranteen vahvuisen boan huoneemme bidé-altaaseen.

Altaan viemärinreikää ei ole suunniteltu kakalle, vaan se on n. peukalon mentävän reiän kokoinen.

Noh, huolellisesti kämppikseni pilkkoi kakan hammasharjansa varrella viemäriin mahtuviksi osasiksi ja niin pääsimme pälkähästä. Haju tosin oli sanoinkuvaamaton.

Hammasharja huuhdeltiin ja se palasi normaaliin käyttöönsä matkan edetessä Nizzaan ja Monte Carloon.
 
Kiitos, teekkari evp
En tosin tyrmää bidé-allasta aivan täysin.
Opiskeluaikoinani teimme pariviikkoisen excursion Pohjois-Italiaan ja Etelä-Ranskaan.
Ranskan Marseille'ssä hotellissamme oli huoneissa vain lavuaari ja bidé-allas.

Vessat ja suihkut olivat yhteiset hotellikäytävän päässä. Aamulla vessoihin oli kova tunku ja huonekaverini oli kovassa kakkahädässä. Eipä siinä muu auttanut kuin kämppikseni väänsi puoli metriä pitkän ja ranteen vahvuisen boan huoneemme bidé-altaaseen.

Altaan viemärinreikää ei ole suunniteltu kakalle, vaan se on n. peukalon mentävän reiän kokoinen.

Noh, huolellisesti kämppikseni pilkkoi kakan hammasharjansa varrella viemäriin mahtuviksi osasiksi ja niin pääsimme pälkähästä. Haju tosin oli sanoinkuvaamaton.

Hammasharja huuhdeltiin ja se palasi normaaliin käyttöönsä matkan edetessä Nizzaan ja Monte Carloon.

Kiitos elävästä kerronnasta, näin koko tarinan sieluni silmin. Itse muutaman kerran Lontoossa käydessäni,näin siellä esim. Boots-ketjuissa myynnissä intiimideodoranttia, jota siis suihkutettiin alapäähän pesun jälkeen, että varmaan tuoksui sielläkin kukkaistuoksulle tai vastaavalle. Kertokaa lisää hauskoja muistoja.
 
Viimeksi muokattu:
tiina_
Ap, olen samoilla linjoilla kuin sinä paitsi että en käy aamulla suihkussa. Käyn illalla, viimeisenä ennen nukkumaan menoa.

Suomalaiset miehet ovat keskimäärin hyvinkin puhtaita ja hygieenisiä. Ennen olin osin toista mieltä, joitain "turhapuroja" tavanneena, mutta annahan olla kun siirrytään muualta tulleisiin miehiin. Eräällekin virolaiselle olisi tehnyt mieli ostaa iso pullo saippuaa... Ja jotkut rodut jo luontaisesti tuoksahtavat vaikka olisi kuinka kuurattu. Eikä tarvitse olla lähikontaktissa, riittää kun tulee esim. bussissa viereen istumaan tai normaali asiakaspalvelutilanne.
 
Väenö
Aekanaan kunnanlääkärinä Kirpilä niminen ukko. Se hoeti kaikki vaevat jopa naesten tauvit, aenut lääkäri kun oli.

No kerran oli maalaiemäntä kippeä alapeästää ja piti mennä Kirpilän puhheille. Emäntä tuumi, että miten sitä kehtovaa mennä lääkärille näyttämää, ku se soattaa haesta pahalle.

Päätti sitte suhuttaa reksonoa toosaan hyvän laesesti ja sitte tohtorille.
Kirpilä tutki emännän ja emäntä kysymää, että löytykö sieltä vikkoa?
Siihen Kirpilä, että aunut vika on se, että pillu ei haese pillulle...
 
Höpsäs
Outoa, olen bideetä käyttänyt jo toistakymmentä vuotta eikä limakalvot ole hapertuneet. Persettä ei kutita kun paska on huuhdeltu kierteistä pois, ja alkkarit pysyy puhtaina, ei minkäänlaisia raitoja. Ai nin, ja se pimperon löyhkä ei ole luonnollista, se johtuu siitä, että alkkarit, yleensä keinokuituiset hautoo ja bakteerit alkaa käymään. Luonnontilassa (alushousuttomassa, ilmakylvyt) se ei todellakaan haise vieruskaverin nenään.
 
ainokainen
Minulla on hygieniasta samanlainen käsitys kuin ap:llä. (Tosin yöllä pissalla käydessä en pese sen jälkeen alapäätä käsisuihkulla, vaan ainoastaan pyyhin paperilla. Ison hädän jälkeen suihkutus ja myös saippuointi kuuluu asiaan.)

Suihkussa käyn kerran päivässä, kesäkuumalla joskus kaksikin, ja hiukset pesen ilman muuta joka päivä. Kas kummaa, hiukseni ovat paksut ja terveet, eikä iho-ongelmiakaan ole. Ei tulisi mieleenkään laittaa likaisia vaatteita takaisin päälle.

En voisi elää yhdessä tai edes tapailla miestä, joka ei osaa huolehtia hygieniastaan. Itsestään huolehtimattomuus on syrjäytymisen merkki ja usein se kertoo myös siitä, että henkilö on perheestä, jossa näistä asioista ei ole huolehdittu. Lapsuudenkodissahan nämä asiat opitaan. Eli jotain laiminlyöntiä siinä todennäköisesti on taustalla.

Toki kulttuurikohtaisia erojakin on. Esim. turkkilaiset miehet ja jotkut somalit haisevat aivan järkyttävälle, heidän kulttuurissaan on ilmeisesti ok haista hielle. Kai se on heidän mielestään miehekästä.

Erityisesti intiimihygienia on tärkeää seksin kannalta. Jos sukuelimet haisevat jollekin, niissä on jotain eritettä, ts. ovat likaiset tai sitten kyse on tulehduksesta /sukupuolitaudista. Puhtaat, terveet sukuelimet eivät haise millekään.
Jos harrastaisin seksiä miehen kanssa, jonka elimet haisevat jollekin, kyllä se siihen yhteen kertaan jäisi.

Itseäni ihmetytti ap:n kirjoituksessa se, että miten sinä ap olet joutunut tällaiseen rooliin, että olet kuin äiti miehellesi? Siivot hänen jälkensä, ja peset hänen pyykkinsä. Syötätkö hänet myös lusikalla?

Ehkä olisi aika palauttaa vauva äidille.
 
metsäläinen
Alkuperäinen kirjoittaja hellitä vähän;11585672:
Pesikö miehesi itseään useammin ennen kuin muutitte yhteen? Olet silloinkin hyväksynyt hänen puhtautensa.

Tämä on minusta todella oleellinen kysymys. Miehen kanssa on hyvin voinut harrastaa seksiä, toivottavasti myös suuseksiä ennen kuin on muutettu yhteen -oletan, että mies on monellakin tavalla ollut miellyttävä kun kerran on yhteen muutettu. Miehen puhtaudessakaan tuskin on ollut valittamista, koska kerran tosiaan on halunnut saman katon alle.

No, muutetaan yhteen ja karu totuus paljastuu: Se. Ei. Vastaa. Mun. Standardejani! Sillähän ei ole mitään merkitystä onko mies tosiasiallisesti puhdas tai miltä hän tuoksuu; ap on päättänyt että elämänsä hallitseva ihminen peseytyy tietyllä tavalla ja millä tahansa muulla tavalla peseytyminen on väärin, väärin, likaista ja merkki elämänhallinnan puutteesta.

Koska, kuten sanottu, miehen tosiasiallisessa siisteystilanteessa tuskin on mitään vikaa. Jos olisi, ap olisi sen varmasti huomannut ennen yhteen muuttoa ja jättänyt muuttamatta -tuskin olisi edes viehättynyt miehestä joka ei ole puhdas. En minä ainakaan olisi.

Sen kyllä ymmärrän että suuseksiä ei halua antaa jos toinen ei ole käynyt pesulla. Oma mieheni tosiaan käy lähes aina ennen seksiä, paitsi jos otetaan pikaiset. Minä taas en useimmiten käy ja miehille tosiaan ei tunnu olevan niin väliä sillä onko just kuurattu alapää. Tosin jos tuo suuseksi on ongelma, en nyt näe miten vaikeaa voi aikuiselle ihmiselle olla sanoa miehelleen: "Käypäs pesaisemassa vehkeesi niin otan sulta suihin". Siis ihan kesken seksinkin voi tehdä niin. Tai minä ainakin voisin. Tuskin on kovin vastenmielistä kenelläkään miehelle.

Mutta kaiken kaikkiaan tässä on vain kyse siitä naisten kovin yleisesti taipumuksesta vaatia että mies tekee kaiken täsmälleen kuten nainen haluaa, ei omalla tavallaan. Koska nainen on Oikeassa.
 
Norm herkempi hajuaisti
Voisiko tähän hygieniakeskusteluun lisätä sellaisen elementin, että on ihmisiä, joilla on normaalia herkempi hajuaisti (heitä toimii mm kahvin haistajina, parfyymiteollisuudessa ym).
Kuulun itse valitettavasti tähän herkkänenäisten ryhmään ja joskus kärsin kanssaihmisten epäpuhtaudesta todella.
Ex-mieheni hygieniataso ei ollut omaani vastaava ja muutenkin tuntui siltä, että sekä henkilö- että fyysiset kemiat eivät välillämme toimineet. Yli 20 vuotta haistelin kuitenkin.
Jos naiset suihkuttelisivat vedellä alapäänsä joka virtsaamiskerran jälkeen vältyttäisiin monelta virtsatie-, emätin- ja ihon tulehduksilta. Hommaa on testattu laitosvanhusten keskuudessa ja siitä on saatu hyviä tuloksia.
Vauvojen peppuja huudellaan useasti päivässä tai puhdistetaan emulsiolla. Oletteko ajatelleet missä vaiheessa tuo säännöllinen peseminen lopetetaan ja miksi?
 
tepi
Onpa ihmisiä, jotka silmät supussa nauttivat hienoja ranskalaisjuustoja tahikka italialaisia sellaisia sekä laadukasta juomaansa viiniä ja kehuvat niiden aromia ja bouqueta.

Useiden voimakkailta tuoksuvien juustojen hajun aiheuttama bakteeri on sama, joka aiheuttaa ns. "sissijuuston" tuoksuisen aromin kikkelin esinahan alla pesimään möhnän,. Usein maku tulee parhaisiin brie-valkohomejuustoihin

Varpaiden välissä viihtyvä bakteeri samoin antaa Appenzeller-juustolle ominaisen maku-haju-yhdistelmän.

Samoin jalkahiki, kynsisieni ja ihottumat antavat useille viineille ominaisen maun.

Marsalkka Mannerheimin suosima vorschmack oli valmistettu lihasta, sipulista jne. mutta myös sillistä. Jos suoraan sanotaan; vorschmack maistuu ja haisee useaan otteeseen nussitulle pillulle
 
mihinkä minä kuulun
Voisiko tähän hygieniakeskusteluun lisätä sellaisen elementin, että on ihmisiä, joilla on normaalia herkempi hajuaisti (heitä toimii mm kahvin haistajina, parfyymiteollisuudessa ym).
Kuulun itse valitettavasti tähän herkkänenäisten ryhmään ja joskus kärsin kanssaihmisten epäpuhtaudesta todella.
Ex-mieheni hygieniataso ei ollut omaani vastaava ja muutenkin tuntui siltä, että sekä henkilö- että fyysiset kemiat eivät välillämme toimineet. Yli 20 vuotta haistelin kuitenkin.
Jos naiset suihkuttelisivat vedellä alapäänsä joka virtsaamiskerran jälkeen vältyttäisiin monelta virtsatie-, emätin- ja ihon tulehduksilta. Hommaa on testattu laitosvanhusten keskuudessa ja siitä on saatu hyviä tuloksia.
Vauvojen peppuja huudellaan useasti päivässä tai puhdistetaan emulsiolla. Oletteko ajatelleet missä vaiheessa tuo säännöllinen peseminen lopetetaan ja miksi?
Vähän samanlaista, kun joku kertoo että on hyvä kestämään kovaa kipua enemmän kuin toiset. No haistatko pillun tai mulkun hajun ihmisestä, jos sulla on herkempi hajuaisti: paskanhajun tunnistaa melkein jokainen, jos ei ole flunssainen. Tuokin on höpöä, että suihkuttelu auttaa virtsateiden tulehduksilta. Siihen auttaa lääkitys, kun on bakteeritulehdus päällä ja tietenkin hyvä pesukin päälle. Myös kylmä saattaa aiheuttaa tulehduksia ja lämmintä päälle ja luontaisia suojaavia aineita, ei sokeripitoisia juomia, ruokia. Ja myös vedenjuontia pitäisi lisätä. Sairaalassa vanhuksia ei juoteta ja niillä on vaipatkin. Minä tiedän, koska olen sairastanut ja sain monta antibioottihoitoja ja sen jälkeen enää ole sairastanut. Olen hoitanut luonnonlääkkeillä.
 
Viimeksi muokattu:
Tiedustelkaa gynekolgilta
Alkuperäinen kirjoittaja mihinkä minä kuulun;11586534:
Vähän samanlaista, kun joku kertoo että on hyvä kestämään kovaa kipua enemmän kuin toiset. No haistatko pillun tai mulkun hajun ihmisestä, jos sulla on herkempi hajuaisti: paskanhajun tunnistaa melkein jokainen, jos ei ole flunssainen. Tuokin on höpöä, että suihkuttelu auttaa virtsateiden tulehduksilta. Siihen auttaa lääkitys, kun on bakteeritulehdus päällä ja tietenkin hyvä pesukin päälle. Myös kylmä saattaa aiheuttaa tulehduksia ja lämmintä päälle ja luontaisia suojaavia aineita, ei sokeripitoisia juomia, ruokia. Ja myös vedenjuontia pitäisi lisätä. Sairaalassa vanhuksia ei juoteta ja niillä on vaipatkin. Minä tiedän, koska olen sairastanut ja sain monta antibioottihoitoja ja sen jälkeen enää ole sairastanut. Olen hoitanut luonnonlääkkeillä.
Ap, ole hyvä ja tiedustele, jos käyt gynekologilla,mitä mieltä ammattilainen on tuosta alapään jatkuvasta huuhtelusta, joka ainoan pissan jälkeen, myös yöllä. Tiedän, että hän ei suosittele. Olisi hyvä kuulla myös sinun ammattilaisen mielipide. Uskon, että teet haittaa itsellesi. Ei mene kauan, kuin limakalvosi ovat ohuet, kuivuneet, seksi on kivuliasta, jne.
 
kenties näin
Alkuperäinen kirjoittaja metsäläinen;11586356:
Koska, kuten sanottu, miehen tosiasiallisessa siisteystilanteessa tuskin on mitään vikaa. Jos olisi, ap olisi sen varmasti huomannut ennen yhteen muuttoa ja jättänyt muuttamatta -tuskin olisi edes viehättynyt miehestä joka ei ole puhdas.
Saattaisiko olla mahdollista, että miehen tavat ovat muuttuneet epäedullisempaan suuntaan vasta yhteenmuuton jälkeen?
 
Pörriäinen
Ap, ole hyvä ja tiedustele, jos käyt gynekologilla,mitä mieltä ammattilainen on tuosta alapään jatkuvasta huuhtelusta, joka ainoan pissan jälkeen, myös yöllä. Tiedän, että hän ei suosittele. Olisi hyvä kuulla myös sinun ammattilaisen mielipide. Uskon, että teet haittaa itsellesi. Ei mene kauan, kuin limakalvosi ovat ohuet, kuivuneet, seksi on kivuliasta, jne.

Eihän sitä vaginaa sisältä huuhdella vaan kuset siitä tussusta. Eikös se limakalvo ole samaa suussakin.
 
Viimeksi muokattu:
metsäläinen
Voisiko tähän hygieniakeskusteluun lisätä sellaisen elementin, että on ihmisiä, joilla on normaalia herkempi hajuaisti (heitä toimii mm kahvin haistajina, parfyymiteollisuudessa ym).
Kuulun itse valitettavasti tähän herkkänenäisten ryhmään ja joskus kärsin kanssaihmisten epäpuhtaudesta todella.
Minulla on myös valitettavan herkkä hajuaisti. Kärsin hirveästi siitä kemiallisten hajusteiden katkusta, millä suurin osa ihmisistä itsensä ympäröi. Tuotteen ei tarvitse olla edes hajustettu; jotkut apteekin perusvoiteet haisevat nenääni niin voimakkaasti "jäteöljyltä" etten pysty niitä käyttämään.

Aika harvoin törmää siihen, että ihminen haisisi oikeasti likaiselta. Puhtaan ihmisen ominaishaju on harvoin paha (paitsi mieheni enon, on todella merkillistä miten pahalta terveellisesti elävä, urheileva ja varmasti puhtaudestaan huolehtiva ihminen voi haista ihan luonnonstaan).

Toisaalta minä olen kyllä sillä tavalla omituinen, että jos mies on peseytynyt edellisenä iltana ja ollut koko päivän metsätöissä ja tulee kotiin haisten hieltä, moottorisahan bensalta ja puulta, en pidä sitä hajuyhdistelmää pahana. Päinvastoin. Varmaan siksi, että olen tuohon hajuyhdistelmään miehillä tottunut. Sen sijaan monet partavedet jne on ihan kauheita. (tässä esimerkissä siis edellytys on, että hikoillaan puhtaalle iholle. Pinttynyt hiki tietysti haisee kauhealta.)

Olisi mielenkiintoista tietää, missä te törmäätte oikeasti likaiselta haiseviin ihmisiin? Minä toki liikun aika vähän ihmisten ilmoilla, mutta en tosiaan muista että olisin muuta kuin pahimmilla kesähelteillä törmännyt siihen, että joku ihminen haisee oikein likaiselta. Tietysti krapulaiset ihmiset haisee aina pahalta, tai lääkekuurilla olevat (haistan varsinkin antibiootit jopa itsestäni) mutta että joku haisi oikein likaiselta?
 
Viimeksi muokattu:
Ei samaa limakalvoa
Alkuperäinen kirjoittaja Pörriäinen;11586726:
Eihän sitä vaginaa sisältä huuhdella vaan kuset siitä tussusta. Eikös se limakalvo ole samaa suussakin.

Ei todellakaan ole samaa limakalvoa, eihei. Ap huuhtelee taatusti perusteellisesti.
 
metsäläinen
Alkuperäinen kirjoittaja kenties näin;11586701:
Saattaisiko olla mahdollista, että miehen tavat ovat muuttuneet epäedullisempaan suuntaan vasta yhteenmuuton jälkeen?

Silloin on tietysti selvää että miehellä on joku suurempi ongelma kuin peseytymättömyys. Jos ihmisen peseytymistavat muuttuvat yhtäkkiä, kyse on yleensä juuri jostain elämänhallinnan ongelmista. Silloin toisaalta pitäisi olla jotain muitakin hälytysmerkkejä. Eikä ap sanonut, että mies olisi yhtäkkiä muuttunut.
 
metsäläinen
Jos naiset suihkuttelisivat vedellä alapäänsä joka virtsaamiskerran jälkeen vältyttäisiin monelta virtsatie-, emätin- ja ihon tulehduksilta. Hommaa on testattu laitosvanhusten keskuudessa ja siitä on saatu hyviä tuloksia.
Vauvojen peppuja huudellaan useasti päivässä tai puhdistetaan emulsiolla. Oletteko ajatelleet missä vaiheessa tuo säännöllinen peseminen lopetetaan ja miksi?
Laitosvanhukset ja vauvat pissaavat ja kakkaavat vaippoihin ja yleensä myös ovat niissä likaisissa vaipoissa ainakin hetken. Tottakai on silloin pestävä paikat.

Ymmärrät varmaan, että on vähän eri asia hautoa ulostetta tai virtsaa takapuoltaan vasten kuin päästää se nopeasti ulos? Jos suoli toimii kunnolla, ei yleensä jää edes paljon pyyhittävää ulostamisen jälkeen.

Virtsatulehduksen parasta ehkäisyä on se, että juo riittävästi ja käy tarpeeksi usein pissalla, jolloin virtsa huuhtelee bakteerit pois. Tietysti hygieniakin on tärkeää, mutta kerta tai kahdesti päivässä alapesua riittää -kuten myös hiivasienen tai minkä tahansa muun vaivan ehkäisyssä. Vesijohtovesi on usein niin kovaa, että se tosiaan kuivattaa limakalvoja tarpeettomasti.

Kai te muuten huuhtelette nenännekin nenäkannulla jokaisen niistämisen jälkeen? Ihmisen poskionteloissa voi nimittäin olla kahvikupillinen räkää. Terveyden kannalta tuo "nenäkannuttaminen" muuten voisi olla tärkeämpääkin kuin kovin tiheä alapään pesu. Välttyisin flunssilta.

Minusta on tosi outoa, että ihminen voi pitää omia eritteitään noin saastaisina. Siis tottakai perushygieniasta pitää huolehtia, mutta joku raja. Kerrostalossa naapurit on varmaan onnessaan jos keskellä yötäkin lorotetaan bidee-suihkulla, ettei vaan ole yhtään pissamolekyyliä alapäässä.

Naturalia non sunt turpia.
 
Viimeksi muokattu:
samaa mieltä
Alkuperäinen kirjoittaja metsäläinen;11586741:
Laitosvanhukset ja vauvat pissaavat ja kakkaavat vaippoihin ja yleensä myös ovat niissä likaisissa vaipoissa ainakin hetken. Tottakai on silloin pestävä paikat.


.
Samalla tavalla meinasin vastata. Ihan eri juttu kun ulosteet hautovat vaipoissa ja ovat siellä hetkisen. Normaalit aikuiset ihmiset eivät kuse ja pasko housuihinsa vaan vessanpönttöön. Lemu voi olla kamala kun mummon vaippaa vaihdetaan. Nimim kokemusta on! Suihkuttamalla saatiin nivuset kuntoon kun auki olivat huonon laitoshoidon vuoksi.
 
Löyhähtää
Jouduin opiskelujeni vuoksi kulkemaan junalla väliä Helsinki-Tre Tre-Helsinki. Istuessani käytävän puoleisella penkillä ei voinut välttyä ohikulkevien ihmisten joskus vahvoiltakin tuoksuilta. Kyllä nainen haistaa naisen, jolla on kuukautiset ja sidettä on pidetty hieman pidempään. Samoin henkilön, jolla vuotavat peräpukamat tai likaiset vaatteet. Tupakka, valkosipuli, hiki, vanha viina, raskas hajuvesi, rasvainen likainen iho, kahvi, oksennus, pahan hajuinen hengitys..... Huh huh.
 
Normaali hajuaisti
Alkuperäinen kirjoittaja Löyhähtää;11586801:
Jouduin opiskelujeni vuoksi kulkemaan junalla väliä Helsinki-Tre Tre-Helsinki. Istuessani käytävän puoleisella penkillä ei voinut välttyä ohikulkevien ihmisten joskus vahvoiltakin tuoksuilta. Kyllä nainen haistaa naisen, jolla on kuukautiset ja sidettä on pidetty hieman pidempään. Samoin henkilön, jolla vuotavat peräpukamat tai likaiset vaatteet. Tupakka, valkosipuli, hiki, vanha viina, raskas hajuvesi, rasvainen likainen iho, kahvi, oksennus, pahan hajuinen hengitys..... Huh huh.
On teillä jollain oikein superhajuaisti. Itsekin kuljin junalla väliä Kouvola-Helsinki opiskeluaikana.Eipä muistu mieleen, että kukaan olisi haissut, niin että olisin hajun tuntenut. Täällä on muutama hajusteyliherkkä,neurootikko. Tukehtukaa normihajuihin.
 

Yhteistyössä