Escitalopram Actavis, kokemuksia??!

  • Viestiketjun aloittaja "minä"
  • Ensimmäinen viesti
"minä"
Mulla lääkäri määräsi noita ja aloitin muutama päivä sitten. Nyt on ollut huonovointisuutta ja oksettaa. Muita sivuoireita ei vielä ilmennyt. Kauan tää paha olo jatkuu? Olisi kiva jos jouluksi katoaisi... :/
Kukaan käyttänyt tätä cipralexin rinnakkaisvalmistetta? Olen kuullut että cipralex parempi.. Mutta paljon kalliimpi
 
"Duunarin eukko"
Ootko ottanut ruokailun yhteydessä? Toi on kuulemma varsin tavallinen sivuoire lääkkeelle, eikä se auta vaikka vaihtasit cipralexiin kun molemmissa on sama vaikuttava aine, ainoastaan lääkefirma ja hinta on eri.
 
"entinen"
Cipralexia olen ennen käyttänyt. Kuvotusta ja pahaa oloa kesti noin kolme viikkoa kunnes alkoi tasoittua. Ihan normaali sivuoire kun aloittaa minkä tahansa masennuslääkkeen.

Äidilläni pahoivointi oli vaikeaa, hän oksenteli pari viikkoa kun oli Cipralexin aloittanut.
 
"blue"
Olen käyttänyt cipralexia kahden vuoden ajan, se on sopinut hyvin eikä alussakaan ollut mitään erityistä pahoinvointia. Nyt olen saanut korvaavaa valmistetta, siis escitalopram actavista, ja sen kanssa on mennyt pari kuukautta. Olo on ollut erilainen, niin kuin lääkkeen vahvuus olisi heikompi vaikka se on edelleen sama 15mg. Myös oudot nenäverenvuodot on vaivannu, sellaista ei ole ennen ollut. Kaikkein ikävin asia on se, että lääkkeen vaihtumisen jälkeen painoni on alkanut nousta vaikka syön ja liikun saman verran kuin aiemmin. Harmittaa kun otin 3kk satsin, maksan sitten vaikka kalliimman cipralexin jos saan nämä ikävät oireet pois. Vastaavia kokemuksia??
 
vieras1111
Musta tuntuu että olisi cipralexin korvaava lääke escitalopram actavis alkanyt väsyttää olen sitä käyttänyt noin 3 kk. Onko muilla samanlaisia kokemuksia, käytän annosta 20 mg.
 
Viereilija69
Hei. Minä puolestani olen käyttänyt Cipralexsia jo reilut 6 vuotta ja alku ihmettelyjen jälkeen ei ole ollut sivuoireita. Mutta nyt kun olen työtön opiskelija niin päädyin ottamaan tuon Ascitalopram Actavis paketin kun oli 30 e halvempi, niin johan on oireita ilmennyt, syön myös verenpaine lääkkettä ja nyt on verenpaine lähtenyt nousuun, huimausta, rytmihäiriöitä, turvotusta neste kerääntyy, päänsärkyä. Olenkin juuri menossa jälleen verikokeisiin ja lääkäriin, joten pyydän lääkäriä laittamaan seuraavaan reseptiin leiman että ei saa vaihtaa korvaavaan lääkkeeseen, sillon sen cipralexsin saa myös tuolla halvemmalla, sanoi apteekissa. Harmittaa myös kun tuli hommattua 3kk paketti, mutta ei näitä oireita kestä, kun välillä on sellanen olo että pää räjähtää tai sydän hyppää kurkkuun. Niin annoskokoni on ollut vain 10mg.
 
"Helpottunut"
..kun tulin tänne lukemaan teidän mietteitä/tuntemuksia. Ehkä en vain kuvittelekkaan!?
Eli olen käyttänyt vuosia Cipralex 10mg ja nyt Apteekista ystävällisesti suosittelivat vastaavaa vaikuttaja ainetta sisältävää Escitalopram actavis 10mg. No toki ostin sitä kun oli niin paljon halvempaa. Olen käyttänyt sitä nyt n.2kk. Ja olo on ollut "kumma", tehnyt ihme mokia ja ollut huolimaton/sekava. Ja kyllä väsynytkin, voisin nukkua koko ajan. Toki talvimasennus voi myös vaivata, ja olenkin ostanut vahvaa D-vitamiinia, ulkoillut ja lenkkeillyt.
Taidan pikimmiten vaihtaa Cipralexiin takas! Syön vain 10mg:stä puolikkaan per päivä, ylläpitävänä lääkityksenä, ja varmaan loppu elämäni. Eikä se mua haittaa, kun siitä on ollut apua!
 
"heidi"
Olinpa todella iloinen kun kuulin teidän kokemukset! Itsellä samat kuviot,nyt ihan ihme olo... Lääkkeen oton jälkeen olo kummallinen,niinkuin olis ottanut rauhottavaa. Tosin paniikkikohtauksiakaan ei ole esiintynyt.
 
"maija"
[QUOTE="Helpottunut";22849758]..kun tulin tänne lukemaan teidän mietteitä/tuntemuksia. Ehkä en vain kuvittelekkaan!?
Eli olen käyttänyt vuosia Cipralex 10mg ja nyt Apteekista ystävällisesti suosittelivat vastaavaa vaikuttaja ainetta sisältävää Escitalopram actavis 10mg. No toki ostin sitä kun oli niin paljon halvempaa. Olen käyttänyt sitä nyt n.2kk. Ja olo on ollut "kumma", tehnyt ihme mokia ja ollut huolimaton/sekava. Ja kyllä väsynytkin, voisin nukkua koko ajan. Toki talvimasennus voi myös vaivata, ja olenkin ostanut vahvaa D-vitamiinia, ulkoillut ja lenkkeillyt.
Taidan pikimmiten vaihtaa Cipralexiin takas! Syön vain 10mg:stä puolikkaan per päivä, ylläpitävänä lääkityksenä, ja varmaan loppu elämäni. Eikä se mua haittaa, kun siitä on ollut apua![/QUOTE]

Ensin minäkin kuvittelin, että onko dementia iskenyt. Väsyttää, päänsärky, sekava olo, huolimaton jneee aivan samat oireet. Olen käyttänyt Cipralexia 10 vuotta ihan ok. Vaihdan takaisin Cipralexiin !!!
 
epäilevä minä
Pari kuukautta tätä uutta actavista (15mg) ja en oikein tiedä, pitäisikö vaihtaa takaisin cipralexiin. Tästä syystä tänne palstalle eksyinkin. Tuntuu, että mieliala menee taas vain alaspäin. Tai sitten se on tämä talvi. Eivät nämä valmisteet taida ihan identtisiä olla. Voipi myös olla, että uusi lääke vaatii minulta jonkinmoisen sopeutumisajan ennen kuin se alkaa vaikuttaa koko tehollaan. - Tabletit on loppu viikon päästä ja vaihto takaisin saattaa olla silloin.
 
Roope-81
Mä oon vetänyt naamariin cipralexia 20mg jo 7 vuotta ja vaihdoin halvempaan Escitalopram actavikseen enkä ole huomannut minkäänlaista eroa. Samaa lääkettä molemmat. Farmaseutin kanssa naureskeltiin ku ihmiset on muka huomannut eroa. Jos lääke olis annettu cipralex nimellä niin ei olisi mitään valittamista.
 
"kake"
Olen6 vuotta käyttänyt 20 mg cipralexia. Nyt vaihdoin tähän uuteen. Viikon verran oli oireena päänsärkyä. Nyt se on loppunut eikä muita sivuoireita ole ollut. Vaikutus tällä lääkkeellä on sama kuin vanhalla. Olen käyttänyt uutta lääkettä nyt kuukauden.
 
hohho
Mitä Escitalopram actavis sisältää
Vaikuttava aine on essitalopraami. Yksi kalvopäällysteinen tabletti sisältää 5 mg, 10 mg,
15 mg tai 20 mg essitalopraamia oksalaattina.
Muut aineosat:
Tabletin ydin: mikrokiteinen selluloosa, vedetön kolloidinen piidioksidi,
kroskarmellosinatrium, talkki, magnesiumstearaati
Kalvopäällyste: hypromelloosi 6cP, titaanidioksidi (E 171), makrogoli 6000.


Mitä Cipralex sisältää
Vaikuttava aine on essitalopraami. Yksi Cipralex-tabletti sisältää 5 mg, 10 mg, 15 mg tai 20 mg essitalopraamia oksalaattisuolana. Muut aineet ovat
Tablettiydin: mikrokiteinen selluloosa, vedetön kolloidinen piidioksidi, talkki, kroskarmelloosinatrium, magnesiumstearaatti.
Päällyste: hypromelloosi, makrogoli 400 ja titaanidioksidi (E171)

Eli täysin samat vaikuttavat aineet, tuskin apteekissa alettaisiin vaihtamaan lääkitystä. Eivät kuitenkaan ole lääkäreitä siellä.
 
"Äiti-68"
Pojalleni määrättiin tänään Escitalopram Activis 10mg, ensin viikko 5mg ja sitten jatko 10mg, jos lääke sopii. Poika on 18.v ja ajoittaista masennusta ja itsetuhoisia ajatuksia. Käyttää alkoholia reippaanlaisesti kun haluaa paremman olon, ettei olo ns. "huono fiilis" ja tupakoi myös. Taustalla Adhd ja lääkitys siihen. Nyt jännityksellä odotan, että onko kyseisestä lääkkeestä apua. Onkohan kokemusta näin nuorilla olevasta lääkityksestä ja onko siitä ollut apua? Toivottavasti ei tule noita sivuoireita.
 
"typy"
Mulla oli cipralex 6-vuotta käytössä ja hyvin toimi,nyt ollu 3kk vaihtoehtolääke Escitalopram Actavis,eikä tuu mitää.en ees kiinnittäny mitää huomiota lääkkeen vaihtoon enkä ees lukenu mitää vaa popsin naamaan,ihmettelin outoja oireitani (hormonaaliset häiriöt,maidon ja nesteen eritys rinnoissa vaikka en imetä ja nyt 2kk ilman kuukautisia) kaikki maholliset testit kävin eikä mitään vikaa tuntunu löytyvän ja sitte ku soitin avohoidon erikoislääkärille ni se sano että joskus nuo saattaa aiheuttaa hormonaalisia häiriöitä.luin sitte pakkausselosteen ja siellä lukikin haittavaikutuksissa maidoneritys naisilla,jotka eivät imetä.noiki oireet mitä on tullu niin en ois kyllä ite osannu yhdistää lääkkeisiin ku en edes muistanu et se on vaihdettu ja vaikka kuinka olis samat aineet noissa lääkkeissä niin uskoisin silti omia tuntemuksia.se on sitte eri asia jos lueskelee kaikennäköstä lööperiä ja sitten kehittää itelleen ne oireet.eli siis OMALLA kohdallani uskon lääkkeen vaikuttaneen olon huonontumiseen->palaan takaisin cipralexiin tai lopetan kokonaan.
 
"typy"
osa ihmisistä saattaa olla yliherkkiä tietyille ainesosille ja aivot reagoivat kullakin eri tavalla eli siis en menisi suoraan pelottelemaan vaan kannattaa kokeilla kuinka se omalla kohdalla toimii.
 
"Raili"
Omaiseni sai tuota 10 mg 1,5 tbl aamuisin ja sai ihan kamalia sivuoireita. Nukahteli pitkin päivää iihan yks´kaks´vaan, kuvitteli olevansa torilla suuressa väkijoukossa jne. Lääkitys pienennettiin ja puolessatoista kuukaudessa lopetettiin kokonaan ja oireet hävisivät täysin. Hänelle oli määrätty ko.lääke aivan turhaan, kuten myöhemmin selvisi.
 
"mie"
Itselläni vaihto Cipralexista Escitalopram Actavikseen paransi vain oloani. Itse olen käyttänyt pari vuotta Cipraa ja nyt vaihdon jälkeen pari kuukautta Escia. Muutenkaan sivuoireita ei ole kummankaan kanssa ilmennyt, eli minulle lääkitys sopii.
 
Migreenikko
Vaihdoin Cipralexin Escitalopram Actavikseen jo syksyllä. Syön 10mg päivässä. Tunsin oloni hieman "selkeämmäksi" vaihdon jälkeen. Nyt toinen paketti menossa ja kevät auringon myötä migreenikohtaukset on kyllä pahempia kuin aikaisemmin. Vaihto takaisin Cipralexiin tai uuden lääkkeen kokeilu.
 
Ahistaa!
Vaihdoin itsekin useiden muiden tapaan tuohon Escitalopram Actavikseen vuosien Cipralexin käytön jälkeen. Ajattelin ettei muuta vaihtunut kuin nimi mutta oireita on selkeästi ollut - en ole edes osannut epäillä tuota lääkettä ennen kuin aloin pohtimaan tilanne- ja aikatekijöitä. Aluksi huomasin lähinnä masennuksen ja kaikennäköisen haluttomuuden paluun, sitten tuli häiritsevissä määrin hikoilua ja eniten huolestutti sydämen hakkaaminen. Yhtenä aamuna tuo olo oli erityisen paha niin ajattelin nostaa lääkitystä 10stä 15:een milligrammaan ja kas, olo sen kun kärjistyi.

Ihmetyttää kyllä että jos (ja todennäköisesti kun) tuo johtuu nimenomaan lääkkeen vaihdosta niin miten oireet voivat olla niin isoja (ja erilaisia kuin mitä itselleni silloin tuli kun Cipralexia aloitin). Tuoteselosteita verratessa huomasin, että Cipralexissa vaikuttavaksi aineeksi mainittiin essitalopraami joka on oksalaattisuolana, Actaviksenkohdalla muuten sama mutta tuo essitalopraami on laitettu olevan vain oksalaattina, ei oksalaattisuolana. Onko tällä mitään eroa? Onko kyse vain sanamuodosta vai voiko tuo Cipralex olla jotenkin imeytyvämmässä muodossa? Lisäksi päällysaineissa oli joitain eroja. Silti ihmetyttää, miten noin pienistä eroista voisi tulla niin paljon oireita..?
 

Yhteistyössä