Esikoista odotan. Vauvan liikkeistä kysyisin.

Minulla menossa tänään 19+4, enkä ole tuntenut vielä minkäänlaisia liikkeitä kohdussa, kuten kuplintaa, muljahduksia tai kutitusta sisältäpäin, potkuista puhumattakaan...

Milloin viimeistään pitäisi tuntua esikoisen liikkeet, varsinkin jos istukka sijaitsee kohdun takana?
 
Viimeksi muokattu:
Hei, itse tunsin esikoisesta potkut vasta puolen välin jälkeen, vaikka minullakin istukka takaseinässä. Ja pitkään ne olivat tosi heikkoja, että kuulostelemalla sai kuulostella, että tuleeko sieltä koskaan seuraavaa potkua. Seuraavista sitten jo aiemmin tunsin kuplintaa.
 
Se taitaa olla niin yksilöllistä ettei voi sanoa mitään koska viimeistään alkaa tuntua... Mitä oon lueskellu niin tosi monilla tuntuu vasta reilusti 20+ viikkojen jälkeen joskus. Joillain jo joskus 16+. Mulla alkoi tuntua silleen että en enää joutunut miettimään oliko toi nyt vauva vai ei, niin rv 18+5, nyt ne on ollu ihan jokapäiväsiä viimeset pari viikkoa ja tällä hetkellä meen 22+2.
 
Varmasti liikkeiksi luokiteltavia oon tuntenu sieltä viikolta 14+ lähtien. Ensimmäisen kunnon potkun tunsin viikolla 20+ - se tuntui hyvin terävänä tuonne vasemmalle kohti kylkeä. Mulla kans siis esikoinen tulossa ja istukka on etuseinässä eli kaikki potkut, nyrkkeilyt tuntuu sivuilta ja erityisen selkeästi ne potkut, jotka osuu virtsarakkoon, niistä ei voi erehtyä. :) Ei kannata minusta huolestua tai turhia murehtia, joskus voi olla niin hyvin lapsivettä, joka vaimentaa osumia ja tunnet liikkeet vasta myöhemmällä, kun pieni on riittävän vahva, että ne todella tuntuu. :)
Hyvin yksilöllistähän tää liikkeiden tunteminen on.
 
Itse menen viikoilla 20+5 enkä vieläkään osaa sanoa tunnenko liikkeitä. Jotain kuplia kun oikein ajattelen asiaa iltaisin sängyllä makaamalla, mutta en todellakaan havaitse mitään päivällä.. Istukan paikasta en tiedä, ensi viikolla kai selviää rakenneultrassa. Jostain muistan lukeneeni, että rv 23 kohdilla alkaisi viimeistään tuntumaan, mutta varmasti on ihan normaalia vaikka tuostakin menisi vielä aikaa.
 
Tunsin noin raskausviikolta 15 lopulta, ja istukka on takaseinässä. Yhden ultrauksen yhteydessä kysyin nukkuuko vauva tällä kertaa poikkeuksellisesti kun en tunne mitään, mihin lääkäri totesi että ei, siellä se köllöttelee pää alaspäin ja potkii kohti selkääni.

Lääkärin mukaan potkujen tunteminen on riippuvaista siitä siitä missäpäin istukka sijaitsee ja pysyykö se samassa paikassa läpi raskauden (jos takaiseinässä tuntee potkut aikaisemmin- ja istukkka voi joskus vaihtaa paikkaa, tosin harvinaista) ja siitä mihin päin potkii (kohti selkääsi vai vatsaasi) kuten myös sikiön yksilöllisestä aktiivisuustasosta (mikä viime neuvolalääkärin mukaan voi heikentyä jos äiti esim. paastoaa tai jättää lounaan väliin) ja siitä, sikiön vuorokausirytmistä (mikä tulee myöhemmin kehiin, jos sikiö liikkuu kun sinä nukut, nämä liikkeet saattavat jäädä huomaamatta) supisteleeko minkä verran (supistuksen aikana ei tunne liikkeitä) kuten myös kohdun mallista (eteen-vai taaksepäin kallistuva kohtu) ja siitäkin, onko ensisynnyttäjä vai ei (tunnistaako liikkeet liikkeiksi) ja vieläpä siitä mikä on äidin yksilöllinen tuntoherkkyys. Tässä siis joitakin mitä minlle listattu ja listasta puuttuu varmasti vielä monta tekijää. Mutta läskin ei pitäisi vaikuttaa tuntemuksiin, koska liikeet tuntee vatsan sisältä, ja rasvakudos on taas vatsan päällä (vaikuttaa ainoastaan mahdollisesti liikkeiden näkyvyyteen vatsapeitteiden päältä).
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä ne liikkeet sieltä tulee :) Ei ole ollenkaan harvinaista tuntea ekat liikkeet "vasta" noilla viikoilla yllämainituista tekijöistä riippuen, ja vauvasikin voi olla rauhallinen. Siskoni sanoi että hänen kuopuksensa lähinnä hikkaili kohdussa silloin tällöin ja muuten oli toooosi hiljainen. Terve lapsi kuitenkin syntyi ;) Itse tunsin ekat liikkeet varmuudella rv 16, mutta mulla onkin istukka takaseinässä, kohtu eteenpäin kallellaan ja äärimmäisen vilkas mukelo joka tykkää hengailla raajat mahaan eikä selkään päin.

Rödluvan 31+0
 

Yhteistyössä