Esikoista yrittämään -pinosta plussanneet 2011 ja 2012

Kiitos tsude peukuttamisesta :) Ja siis olen vain ollut siinä uskossa, että usein sektion jälkeen synnytetään sektiolla (ainakin lääkiksessä opiskeleva ystäväni oli samoissa luuloissa). Varmaan kyse on tapauksista, jossa on ensin yritetty alakautta, mutta ei ole onnistunut ja ehkä sen vuoksi jatkossakin suositellaan suoraan sektiota jos on ongelmia alatiesynnytyksessä ollut entuudestaan? En tiedä onko siinä sitten jotain leikkausarvpien repeämisvaaraa yms. Voihan se olla ihan normaaliakin, että voi alakautta synnyttää, ei ole koskaan tarvinnut aiemmin lääkäriltä moista kysyä :D Ja en tiedä kieltääkö varsinaisesti kukaan vai suositellaanko vain...
 
Lauwra Kahden sektion jälkeen aletaan suosittelemaan, että muutki tulee sektiolla. Repeämisvaaran vuoksi. Mutta yhen sektion jälkeen voi vielä synnytellä alakautta. Ja se lantion ahtaus on vauvakohtainen. Eli vaiks isoveikka on mahtunut tulemaan ni ei vältti pikkuveikka mahukaan jos o isompi :)

Eilen tuli vaaleanpunaista limaa ja supisteli. Limaa tuli kyl tosi vähäsen. Miehet pojat jäi varuiks mummolaan yöks. Tänään alko aamusta vähä taas supistelemaan. Tuskimpa silti tänäänkään päästään hommiin. Nukuin taas vaan muutaman tunnin, onneks toissayönä posotin yli 12h putkeen... :kieh:

Kolmesta ässästä kaikkia kolmea on kokeiltu. Osaa useampaanki otteeseen. Tänään aattelin siivoilla lisää. Onpa ainaki puhas kämppä sitten vaikka muuta ei tapahtuskaan.

millimolli ja vau-joka o tuolla vielä pääsiäisenäki, uskokaa pois! 38+3
 
lauwra mulla venyi synnytys pitkäksi, koska ei paikat auenneet tarpeeksi, että neiti sitten syntyi sektiolla sen vuoksi. Mutta ei minulle ole mitään estettä seuraavan synnyttämiseen alakautta sanottu, sillä oletuksella mennään, että seuraava synnytys onnistuu mallikkaasti. :) Puolisen vuotta sektion jälkeen suositellaan odottamaan seuraavaa raskautta, jotta haava ehtii kunnolla parantua. Kuten millimolli sanoi, niin kahden sektion jälkeen suositellaan jatkossa sektiota.

millimolli mulla muistaakseni tuli tuo limatulppa päivää ennenkö sitten alettiin tositoimiin. ;)
 
tsude & millimolli, tämä tieto nyt hieman ainakin sitten lieventää "pelkojani" sektion suhteen. Toivon kuitenkin, että voisin jossain kohtaa elämääni kokea "ihan oikeankin" synnytyksen jos ei tällä kertaa onnistu :)

millimollilla voi olla piakkoinkin jännät paikat ;) Tuskin tarvitsee kuukautta odottaa!
 
Nyt on ensimmäinen neuvolakäynti takana. Neuvolan täti (häiritsee vähän kutsua häntä tädiksi, mutta en oikein tiedä mikä olisi järkevämpi nimitys) oli oikein mukava. Keskusteltiin voinnista ja elintavoista ym. kuten tiesinkin etukäteen. Verenpaine, hemoglobiini yms. oli ok. Ensimmäinen ultra on helmikuun alussa, eli sinne asti pitäis vielä kestää tätä epävarmuutta. Mulla kun ei oo juuri mitään mainittavia oireita, niin välillä pyörii päässä että tapahtuuko tuolla sisällä yhtään mitään, ja mitä jos siellä ultrassa paljastuukin että alkio on kuollut :| Oon ihan tyytyväinen että joululoma loppu. Töissä aika kuluu nopeemmin eikä ehdi jumittua kelailemaan kauhukuvia. :)

Hennu86:
Listaan voi päivittää Catida LA 13.8. Mun ikä 28v. ja sairaala TAYS.

Tuo laskettu aika tulee ultran perusteella tod.näk. siirtymään myöhemmäksi, mutta sen näkee sitten.
 
LittleOne, noniin hieno homma! :) Ne liikkeet on kyllä käsittämättömiä, joku oikeesti liikkuu sun sisällä! Ootko mahakuvia laittanut tuonne omaan ketjuun? Oon vähän yrittänyt bongailla, mutta en oo nyt lähipäivinä käynyt kurkkimassa ;)

Catida, ette ilmeisesti ole menossa varhaisraskauden ultraan?

Tupulle täytyy aina vaan toivotella tsemppiä loppumetreille! Mulle antaa vähän toivoa, että jos saisi vaan synnyttää ajoissa, koska nyt jo tuntuu tuskastuttavalta tän mahan kanssa (jonka sf-mitta oli muuten jo 32cm viikolla 32)...
 
Ei oo kyllä millimolli jänniä paikkoja eessä :)

Ei oo ku häpyluu kipeänä ajoittain hyvinki paljon. Enää ei supistele ja sitä limatulppaaki tulee hyvin vähäsen. Ihme että ees yleensä hoksasin koko asiaa.

Uutena ilona tälle viikolle mulla on nuha, aamusta vähän lämpöä. Kuolaan yöllä unissani ja suupieli onki sitten nyt rohtunut.. Todella kaunis olotila ;)

Niin olenko monesti jo valittanu siitä kuinka mun maha on täynnä kirkuvan punaisia sentin levyisiä juovia. Niitä kutsutaan kai raskausarviksi ;) Niin ja se on roikahtanut alaspäin.

Catida Mulla oli kans alussa tosi epävarma ja pelkäävä olotila. Vaan nyt ollaanki jo näin pitkällä :)

Huomenna mulla o neuvolalääkäri. Se tekee kokoarvion, ko ei tuu sitä synnytystapa-arviota ollenkaan. Ellei sitten se huomena katso tuon olevan joku jättiläinen. Missä tapauksessa voitais ehkä toivoa, ettei menis kauhean yliajalle. Käyn samaan syssyyn palauttamassa kirjaston kirjat, ostamassa matonkudetta ja toiset yötissiliivit.

millimolli ja mahatus 38+4
 
lauwra ei oo tullu laitettua mahakuvaa. Jotenkii sitä ei vielä ”kehtaa”. Meijän ketjussa 90% odottaa tokaa tai useampaa lasta ja näillä mahat on jo massiivisen komeissa mitoissa. Oma vielä heikko niihin verrattuna :D

Catida ei se oireettomuus niin paha vaihtoehto oo :) Mulla koko ensimmäinen kolmannes järetöntä pahaa oloa, ruoka ei pysyny sisällä ja väsymys oli mitä jäätävin. Tuli syksy lähinnä katteltua maailmaa sohvalta viltin alta :whistle:

Tekis mieli jo tehä aamukampa äitiysloman alkuun. Tosin vappuun tuntuu olevan vielä ikuisuus! :cool:
 
Oli kokoarviossa, että 3 kiloinen penska nyt. Vähä keskikäyrän alapuolella muka. En usko, kyllä se varmaan on isompi jo. Itteki se sanoi, että luitahan siinä mitataan, että voi pullukoilla vauvoilla olla isompi paino mitä arvio :)

Kohdunkaula oli pehmeä ja kanavaa oli jäljellä 3cm. JA sormelle auki. Mitä lie nuoki nyt meinaa sitten. Tuskin tämä ennen tammikuun loppua ulos tulee :)

38+5
 
  • Tykkää
Reactions: Hennu86
LittleOne: Joo en mä niitä oireita varsinaisesti kaipaa, mahtavaahan se on jos näin helpolla pääsee jos vaan kaikki menee hyvin. Pelottaa kuitenkin kun paljon on tullu vastaan myös juttuja, että on ollu vähäiset oireet tai oireet on kadonneet, ja sit on ollu "tuulimuna" tai menny kesken :( Mutta kaivoin eilen esiin oman "vauvakirjani", johon äitini oli lyhyesti kirjottanu omista raskausoloistaan, ja ilmeisesti hänelläkään ei mitään suureellisia oireita aikanaan ollut. Se vähän rauhoitti mieltä. En ole siis vielä kertonut vanhemmilleni raskaudesta, niin en oo voinu äidiltä tarkemmin kysellä. Mietin kyllä että jos oikeen alkaa hermostuttaa niin on varmaan pakko kertoa että pääsee juttelee :)

Selvisi muuten siitä vauvakirjasta sellanenkin, että meikäläisellä on massaa ollut maailmaan tullessa 4,7kg. Vähän hirvittää ajatella, jos tämä omakin jälkeläinen paisuu moisiin mittoihin. :O Vaikka ei kai tuo nyt mikään ihan tavaton paino ole, mut viime aikoina vaan lähipiiriin syntyneet vauvat ollu kaikki jotain 3,5 kg, niin onhan yli kilo siihen lisää jo aika muhku.

lauwra: Ei olla tosiaan varhaisultraan menossa, vaikka on sekin tässä välillä käyny mielessä..

millimolli: Tsemppiä nyt viimeisiin päiviin.. tai viikkoihin :D
 
LittleOne, saatat tarvita vähän isompaa kampaa :D

Catida, onhan se ultra kalliskin eikä sinne kaikki tahdo. Itse tahdoin tietää myös sen, että tosiaan siellä sydän löi ja kaikki näytti olevan kunnossa, mutta myös sen, että alkio oli oikeassa paikassa. Jotenkin pelottaa jos olisi kohdun ulkoinen ja alkio kasvaisi ja repisi esim. munanjohtimen : / Siinä sitten raskaaksitulemisen mahdollisuudet heikkenevät jatkoa ajatellen puolella. Ja tarkoitus ei nyt tietenkään ollut pelotella, tottakai teidän pieni on oikeassa paikassa ja hyvinvoiva :)

millimolli, hyvä että olet asennoitunut ennemmin noin päin, kuin että odottaisit joka päivä synnärille lähtöä. Sitten se on mukava yllätys jos vauva tulisi aiemmin :) Jostain muistan lukeneeni, että suurin osa lapsista syntyy viikolla 40+1 (tai 40+2). Kai pehmeys ja sormi jutut on hyvä juttu? :D En minäkään näistä mitään tiedä....

Toista päivää vietellään sairaslomaa ja alkaa käydä tylsäksi. Kylppäriremppa on vielä kesken enkä pääse pesemään noita lakanoita/vaatteita yms... Sen sijaan olen löytänyt uudelleen Sims 3:n! Tuskin jaksan sitäkään montaa viikkoa pelata :D

lauwra & Eevi poksuttelivat tänään 33+0!
 
lauwra Joo, ko mulla o kamala nuha niin en halua nyt mennä sinne :)

Nyt alko mietityttää, että olimpa pöljä, kun halusin äitipolille, että ne kattos sitä käynnistämisen tarvetta lasketun ajan kohilla. Mietin yön, että sitten ne kaikki tuskat tulee tietty kerralla ja joutuu siellä ootteleen.. Josko sittenki sais kotona aloitella..
Onneks se lekuri soittelee varmaa huomenna hiiva/strep B näytteen tuloksia niin jos voisin vielä perua :)

Kamala olis kiirus kyllä nähä tuo pikkumuori jo :)
 
Ompas täällä nyt ollut hiljaista, tyyntä myrskyn edellä? ;)

Voitko millimolli vähän avata tuota strep-b plussaa ja antibioottia? Eli ilmeisesti joku virus ja saatko vasta antibiootit synnytyksen käynnistyttyä? Miksi? :confused:

ON: Tänään valokuvausta harrastavat tuttavamme ottivat minusta, miehestä ja mahasta studiokuvia. Ai, että se on aina yhtä hankalaa poseerata.. Onneksi ei tarttenu vetää mahaa sisään tällä kertaa :LOL: Saan kuvia ehkä alkuviikosta tai viikon päästä, mutta laitan sitten tänne pari näytille :)
Ylihuomenna olisi sitten seuraava ultra. Ei oikeastaan jännitä eikä huolestuta. Kiinnostaa vain lääkäreiden mielipiteet ja se, että kuinka paljon nyt jo suunnitellaan synnytystä. Mulla on ollut muutamia kivuliaita supistuksia öisin, joten kiva on myös tietää, että mikä tilanne on tuolla alhaalla... Ja tottakai kiinnostaa miten suhteessa kasvain on kasvanut vauvan kanssa. Ylihuomenna selviää!

lauwra & Eevi 33+5
 
  • Tykkää
Reactions: LittleOne
Mitäs kuuluu Tupulle? Entäs Vissyliinille? :) ja millimollikin on nyt ollut pari päivää ihan hissukseen...

Kerrotaan nyt kuulumiset eiliseltä. Ultran mukaan vaavi on normaalimitoissa ja painoarvio oli jotain 2600g. Kasvaimelle lääkäri sai pienemmät mitat kuin viimeksi, eli se nyt on hyvä merkki että ei ole kasvanut. Eivät vieläkään osaa sanoa, että onko kyseessä paha- vai hyvälaatuinen kasvain, todennäköisyydet on hyvänlaatuisen puolella.

Tänään käytiin magneettikuvassa, jotta saavat lääkärit tarkempaa tietoa kasvaimen koostumuksesta. Kahden viikon päästä uusi kontrolli, jolloin tavataan lastenlääkäri ja korvakirurgi sekä tutustutaan lastenpoliklinikkaan. Puhetta oli, että todennäköisen vaihtoehto vauvalle on tulla suunnitellullla sektiolla viikkojen 38-39 tietämissä. Kasvain voi estää vauvaa painamasta leukaa rintaan synnytyksesssä, jolloin pään koko on puolta suurempi kuin normaalisti ja ensisynnyttäjälle se voi olla liikaa...

Nyt siis lääkärit valmistautuvat mahdollisimman hyvin, että vauvan hengitys saadaan käyntiin sektion jälkeen. Normaalistkin vauvoilla voi olla siinä ongelmia kun keuhkot ei puristu niin kuin normaalissa synnytyksessä. Ja jos kasvain painaa henkitorvea tai muuta, niin voi olla, että emme ehdi edes vauvaa nähdä syntymän jälkeen, mikäli tämä tarttee nopeaa apua hengityksen kanssa. Toisaalta hyvä tietää tämäkin etukäteen niin ei sitten säikäytä siinä tilanteessa.

Niin ja kuulimme, että tämäntyyppinen sairaus on todella harvinainen, Suomeen syntyy vuodessa 1-2 lasta vastaavanlaisessa tilanteessa. :O Noh, jospa me sitten täytetään kiintiöt tältä vuodelta niin ei tartte muiden vanhempien painia näiden tunteiden kanssa...
 
Tämä mamma joutui sittenki sinne uuteen sokerirasitukseen ja käry siellä kävi... Huomenna saan mittarin kotiseurantaa varten ja ruokavalio-ohjeet. Niillä sitten toivon mukaan selvitetään tää viimeinen 3-7 viikkoa...

Muuten ei mitään uutta... liitokset paukkaa ja maha on kaikessa tiellä ja notkee oon kuin norsu ja valivalivali :D

Millimollia :popcorn: jännätessä

Ja Tupulle isot onnittelut pikku prinsessasta :flower: :heart:

Vissyliini 34+6
 
Tervetuloa miss_piggy :heart: Ja älyttömästi onnea!!! Hetkenhän tuota plussaa ehdit jo oottamaan, mutta ihanaa, että sen vihdoin sait :flower:

Täällä vaan nautiskellaan pikkusen jämäkistä potkuista ja mahan kasvamisesta. Jo viikon päästä rakenneultrakin. Liitoskivut kadonnu hiihtokauden alotuksen myötä. Eikä siis mitään valittamista =)

Tupulle onnea tytöstä :heart:

LittleOne 19+1
 
Ihanaa, onnittelut millimolli ja Tupu tyttäristänne! :heart:

Onnea myös miss_piggylle, loistavaa että pääsit tänne puolelle :) Nyt on Catidallakin sitten seuraa ja ketju pysyy elinvoimaisena! ;)

LittleOnellakin on pian puoliväli käsillä! Eikö olekkin huimaa, miten nopeasti aika kuluu? Meinaatteko kysellä vauvan sukupuolta ultrassa? :)

Ikävää Vissyliini noi seurannat yms, mutta toisaalta kaikkihan on vauvan parhaaksi. Toivotaan, että ei tarvitse 7 viikkoa tarkkailla vaan vauva saapuisi ajoissa :)
 
miss_piggy
Mua vaan vähän kummastuttaa ku ei oo kanssa juuri mitään oireita... :O Digi pitäis uskaltaa tehdä huomenaamuna... Nuo mahakivut mulle on yleensä tullu vasta iltasella..liuskatestit on kyllä plussaa näyttäny joka päivä, joten kai tää ny on sitä itteensä :D Tällänen tuli nyt iltapäivästä, aamulla oli vähän haaleampi..:
 
  • Tykkää
Reactions: Hennu86

Yhteistyössä