Esikoista yrittämään -pinosta plussanneet 2011 ja 2012

Oi ihanaa Catida! Kyllä se on vaan niin helpottava tietoa. Ja nyt oletkin jo niin pitkällä, että voit huoletta julistaa koko maailmalle ilosanomaa!

ja kiva kuulla millimollin ja piipun arjesta :) Ja aika hurjasti lähti painoa nyt jo kahden viikon aikana! Toivotaan, että lähtee loputkin nopsaan :)

Hydrangealle
kiitoksen tsemppailuista! Näin etusivulla sinun kommentoineen ketjua ja tosi paljon jo toivoin, että olisit päässyt tälle puolelle. Jaksamista odottamisen odottamiseen ja toivotaan, että seuraavaksi on teidän vuoronne! Olette pitkään jo joutuneet odottamaan...

miss_piggy, itse kerroin raskaudesta työpaikalla jo todella aikaisin. Toki työn "vaarallisen luonteen" vuoksi, mutta kuitenkin... On se mukavampi kun ei tartte pomon ihmetellä, jos joutuu olemaan vaikka sairaslomalla pahoinvoinnin tai muun takia. Ja mulla ainakin alkuraskaudessa oli aivan tajutonta väsymystä, en tiedä olisinko millään selvinnyt ilta/yövuoroista :/
 
miss_piggy
lauwra:Itekin kerroin eilen opettajalle ja pomolle, kun opiskelen turvallisuusalaa ja samalla teen sen alan hommia...on tietyt jutut sitte sellasia mihin ei uskalla osallistua ja eivätpähän laita mulle sitten niitä öitä enää kun ylittyy se rv 20.

Catida:En tiedä onko ultra vielä 19 päivä, meni vähän ohi mitä se täti siellä puhui :D
 
miss_piggy: Mulla ainakin oli vaan se yks (ensimmäinen) neuvolakäynti ennen ultraa, ja nyt ultran jälkeen on sit seuraava neuvola, jossa on lääkärintarkastus.

Nyt ollaan kerrottu raskaudesta molempien vanhemmille ja monille kavereillekin ja kaikki on tietysti onnitelleet jne. Äidiltäni kyselin sen raskausajoista (mulla monta sisarusta) ja äiti kertoi, että on aina voinut raskauden aikana hyvin, pystynyt olemaan töissä loppuun asti ja synnytykset on menneet nopeasti ja helposti. Kuulostaa lupaavalta, toivottavasti tulen siis tässä asiassa äitiini :D

Oletteko muut paljon jutelleet näistä aiheista vanhempienne tai muiden sukulaisten kanssa?
 
Äidin kanssa ollaan kyllä juteltu ajasta kun odotti minua ja veljeäni. Ja anopin kanssa vain sen verran, että oon kysellyt miehen syntymäpainoa yms niin tietää vähän minkäkokoinen meidän pienestä vois näillä geeneillä tulla :) Molemmat ollaan oltu kookkaita vauvoja (minä kuukauden etuaikaisena keskosena 3400g ja mies täysaikaisena yli 4kg) ja kyllähän meidänkin pieni on kasvanut vähän käyrien yläpuolella.

miss_piggy, kannattaa kysyä suoraan mieheltä miksei ole asiasta kertonut, ei tarvitse sitten pähkiä miksei toinen sano mitään :)
Meillä mies ei tahtonut sanoa mitään ennen kuin eka kolmannes oli takana. Itsehän soitin läheiselle ystävälle jo ennen kuin pissa oli ehtinyt kuivua tikkuun plussan merkiksi :D

Mä tänään vähän pakkailin sairaalakassia. Parempi laittaa valmiiksi, niin sillä varmistaa ettei joudu sinne lähtee aiottua aikasemmin :D Jos kassi ois laittamatta, ni varmasti paukahtaa synnytys käyntiin ennen sektiopäivää...

Ainiin, LittleOne, joko teillä on selkeet kevään merkit ilmassa? :D Meillä nimittäin furminoidaan jo päivittäin ja koiran villahousut senkun kapenee... Ah tätä corgi-ihmisen kevättä!

lauwra 36+5
 
Viimeksi muokattu:
lauwra kyllä tännekin tuli kevät tänkin vuonna aikasin. Eilen urakkafurminointi suoritettu pihalla. Linnuille pesänrakennusmateriaalia :D On muuten corgi täydellisen kokonen koira vauvaharjotteluun. Meijän koiruli saannu olla jo koekaniinina kantorepussa...ja taidettiinpa miehen kanssa pukea sille vauvan sukat ja paitakin :whistle: Koiraraukka.

Olin 100%:n varma, että haluisin kaiken uutena...mutta nyt tajunnu mitenkä hyvää tavaraa myydään käytettynä ja niiin paljon halvemmalla. Jaksaa vaan ahkerasti kahlata noita myynti-ilmotuksia, niin saa kyllä just sen merkkistä ja mallista kun haluaa. Vaunut taidan kyllä edelleenkin haluta uutena. Niiden käyttöikä kun on vähän pidempi kuitenkin...

Hydrangea kiva kuulla sinustakin.

miss_piggy ei meilläkään mies "uskaltanu" iloita ennen kun vasta nt-ultran jälkeen. Ja näin ollen ei halunnu ennen sitä asiasta kertoa, koska pelkäs että kuitenkin ehtii vielä mennä kesken.

Catida onnea ultrakuulumisista
 
LittleOne, meilläkin koira joutu lastenvaunuihin ja oli sillä kypärämyssykin päässä :D katsoi meitä vähän vihaisena myssy päässä :D

Ja tosiaan paljon tuota tarviketta myydään käytettynä, osa lähes uutena. Turvakaukalo kannattaa ainakin ostaa uutena jos ei ole myyjästä 100 %:n varma (ettei ole kolaroitu kaukalo).

( . ) Mun mahalla on hikka :whistle: ja nykyään vieläpä melko usein. Ja sit piti mainita, et sain vihdoin ostettua yhdet imetysliivit synnärille ja niiden koko on 75C enkä oo varma mahtuuko mun tissit niihin jos kauheesti turpoavat :O Siis normaalisti olen kokoa 70B, joten kyllä nyt jo on tissit saaneet osansa. Täytyy muistaa nyt nauttia näistä, kyllä ne siitä sitten taas kutistuu kunhan imetys loppuu :D
 
  • Tykkää
Reactions: LittleOne
miss_piggy
No meillä mies on perustellu, että ei halua vielä kertoa kun tää on niin alussa eikä edes vielä näy :)

Nt-ultraan ja rakenneultraan tuli tänään postissa ajat, 22.2 ja 25.4.
 
LittleOne: Mä taas oon ilmoituksia katsellessa ihmetelly, miksi kukaan ostaa esim. vauvanvaatteita uutena. Jopa käyttämättömiä tai pari kertaa pidettyjä merkkivaatteita näyttää olevan myynnissä ihan pilkkahintaan. Vaikka onhan siinä tietysti oma vaivansa kahlata noita ilmoituksia/ kirpputoreja jos etsii juuri jotain tietynlaista. Turvaistuimet tai muut turvallisuustarvikkeet on sitten asia erikseen, niistä kun ei välttämättä päälle päin näe onko täysin kunnossa.

miss_piggy: Mä en halunnut kertoa kenellekään ennen ekaa ultraa, koska ajattelin että ois kamalaa sitten korjailla ihmisten vääriä tietoja jos tuliskin keskenmeno. Ajattelin että se pettymys ja suru ois helpompi kestää, jos ei ois vielä ehtiny kuuluttaa vauvauutista kaikille. Vaikka onhan raskauden keskytyminen edelleen mahdollista, mutta riski on kuitenkin selvästi pienempi ekan kolmanneksen jälkeen.

lauwra: Musta tuntuu että mulla raskaus meni heti ensimmäiseksi rintoihin ;) Ainoa selkeä muutos oli ja on oikeestaan vieläkin, että rinnat on pinkeät kuin parhaallakin bikinimallilla. Mies on tietysti innoissaan :D
 
Catida, nyt miehen pitää niillä tisseillä leikkiäkin, sitten kun imetys alkaa niin niistä ei paljon iloa ole kun ovat niin kipeät ja tihkuvat maitoa :D Ja jotenkin tuntuu, että voi olla romantiikka kaukana niiden imetysliivien ja liivinsuojusten kanssa....

( . ) Tänään on ollut kyllä tosi huono olla koko ajan : / Jotenkin tuntuu tosi pinkeeltä ja huonovointiselta olo. Ei meinaa jaksaa mitään tän mahan kanssa..

lauwra & tytteli 37+0! herranjestas! :p
 
Täällä käyty tänään neuvolassa, kaikki ok. Pisu puhdasta, paino se vaan nousee nyt600g/vk, vähän turvotusta, RR 111/71, hemppakin edelleen nousussa nyt 138. Sf mitta meinaa lähennellä yläkäyrää 35cm.:whistle:
Ja toissapäivänä pongattu ehkä jopa yksi supistus vai mikälie ollut:confused: ... Ma-ti välisenä yöllä oli kunnon menkkajomoja ja sitten päivällä yhtäkkiä alkoi jomottamaan selkään ja kylkiin sekä kivistämään masua, samaan aikaan tuntu kuin olisi peppureijästä vetänyt suonta:O . Kesti pari minuuttia ja hälveni menkkajomotusten saattelemana pois. Masua tunnustelin että onko se kova tai pinkee, no joo oli ja on ollu kokoajan ja vieläkii. Outo juttu.



Vissyliini 38+0 POKS!!
 
Vissyliini, sulla todellakin paino nousee VAIN vähäsen! Ja hienot viikot poksuu jo :) Teetkö malttamattomana sielä poppaskonsteja, jotta vauva jo saapuisi vai odotteletko maltillisena 40 viikkoa? :)

Mulla oli tullut nyt 1,4kg/vko ja tää on kaikki nestettä :O Laitan teille joku päivä kuvan mun jaloista niin uskotte... Varasin ajan tiistaille lymfahierontaan, millimolli kun sitä joskus kehui että sillä sai nesteet liikkeelle ja auttoi turvotukseen. Sf-mitta mulla oli nyt 37cm, että hienosti on menty yläkäyrän yläpuolella koko raskaus...

Lueskelin tossa meidän uusimpia lääkärinlausuntoja ja nyt vauvan kasvaimille oli annettu varovaiseksi diagnoosiksi lymfangiooma eli imusuonikasvain. Erittäin harvinainen kasvain eikä siitä oikein ole tietoa saatavilla. Ensisijainen hoitomuoto leikkaus ja voi olla, että vauva tarvitsee jatkoleikkauksiakin. Noh, vielä odotellaan se reilu 1,5 viikkoa sektioon jospa se virallinen diagnoosi tulisi sieltä sitten... Ai kauhea, reilun viikon päästä meillä on VAUVA!

MUOKS

lisäillään tähän kuva mun nilkattomista jaloista..



lauwra 37+2
 
Viimeksi muokattu:
Aika pökkelöt nilkat on lauwralla. Mulla ei edes ole noin selkeetä turvotusta. Sormissa ja jalkapöydillä vähän. Viime kerralla painonnousu oli mullaki 1390g/vk... että alle puoleen rauhoittui, mutta kumminkin...
En oo mitään poppaskonsteja kokeillut, ehkä viikon 40 jälkeen sitten vois alkaa jotain häätötoimenpiteitä suorittaa, jos ei oo siihen mennessä syntynyt.
Katsellaan minkä tujauksen antaa se synnytystapa-arvion sisätutkimus sitten :p
 
Lauwra Mulla synnytyksen jälkeen vasta iskikin elefanttitauti.. Nauroinki laitoksella, että synnytät 3,5 kilosen vauvan, istukka paino 600 grammaa plus lapsivesi n. 1kg. Että paljon paino tippuu..

VASTAUS oli, että kokonaisen kilon. 1 ainoa kilo :)

Nyt kun on kotona ja liikuskelee niin 13 kiloa on kadonnu jo. Vielä siis n.20 jäljellä.
Vauva-arki on oikein kivaa, Piipu-raukalla vaan silmä rähmii ja eihän tykkää, kun sitä puhistellaan ;)
 
Vissyliini, niin tosiaan sulla on se neuvolalääkäri vielä.. Mä en mene siihen ollenkaan kun tuolla kontrolleissa kuitenkin sorkkivat paikkoja joka kerta.

millimolli, joo olen ymmärtänytkin että se voi vielä pahentua synnytyksen jälkeen hetkellisesti :D Eipä se vaaka sitten paljoa miinusta synnärillä näyttänyt, mutta tokihan sen tietää, että nesteistä johtuu... Tsemppiä painonpudotukseen!

( . ) Tänään mun turvotus kohdistui VAIN oikeaan jalkaan ja vasen oli ihan normaali :confused: Kysyin ystäväni lähes valmiilta lääkäripoikaystävältä onko tää ihan normaalia, niin neuvoi käymään terkkarissa varmistamassa, ettei kyseessä ole laskimotukos. Tk-lääkärin mukaan ei ollut tarpeeksi turvotusta, joten en sen kummempiin kontrolleihin joutunut/päässyt. Tuntuu vaan tosi kahjolta, kun toinen jalka on ihan pökkelö ja toinen "normaali" :D Ja tää oli tietty se päivä kun ukko on jääkiekkoturnauksessa ja appivanhemmat asuntovaunulla, joten taksilla tuli ajeskeltua... Noh, onneks vaan terkkariin eikä synnyttää :)
 
Tänään ollaan miehen kanssa yritetty saada tolkkua tukiviidakosta. Siis meiltä, ihan keskivertofiksuilta aikuisilta ihmisiltä, meni tuntikausia aihetta tutkiessa ja silti jäi jotain asioita epäselviksi |O Sekin sekottaa kun isän vapaisiin tuli vuoden alusta muutoksia, ja monilla sivuilla on vielä vanhentunutta tietoa.

Miten te olette suunnitelleet vapaita pitävänne? Ja kauanko aiotte olla kotona lapsen kanssa?

Tein tänään ensimmäiset vauvaan liittyvät hankinnat: vauvakirjan (siis sellasen täytettävän "ensimmäinen vuoteni"-tyyppisen) ja isommat rintsikat! :D

lauwra: Kyllä jännittää sun (tai teidän) puolesta. Tsemppiä nyt tähän viimeiseen viikkoon, ja erityisesti sitten leikkaukseen!
 
Catida, noista isyysvapaista ei todellakaan ole oikein järkevää selkotietoa vielä missään. Pääasia on, että niitä tuli siis nyt uusilli isille enemmän :D
Meillä ukko aloittaa isyysvapaan kun vauva pääsee kotiin ja pitää heti kaikki 3 viikkoa, jota saa siis pitää äitiys/ äidin vanhenpainvapaan kanssa samaan aikaan. Loput päivät pitää sitten pitää marraskuun jälkeen ja siihen mennessä kun lapsi täyttää kaksi. Olikos se näin... Meillä mies pitää vapaat heti kaikki, koska tosiaan meidän vauva-arki voi alkaa melko erilailla kuin normaalisti. On sitten apuna kun minä vielä toivun leikkauksesta, esim. en saisi koiraakaan ulkoiluttaa kuukauteen (ettei se revi hihnassa). Kuitenkin tuossa tulee sitten kesälomat ja sitten loppuvuodesta saa taas pitää niitä lomia :)

Itse olen ollut sitä mieltä, että vuoden päivät jaksan olla kotona pienokaisen kanssa. Mielihän voi toki muuttua matkan varrella, mutta uskon, että kaipaan takaisin töihin jo tuolloin. Miehelle tulee vuorotteluvapaa täyteen vuoden päästä, eli hän voisi jäädä kotiin seuraavaksi. Kuitenkin on kannattavampaa olla vuorotteluvapaalla kuin hoitovapaalla, noin taloudellisesti. Mikäli mun työnantaja on mulkku, ei työtaistelusta huolimatta anna mulle töitä, niin sitten jään työttömäksi vanhenpainvapaan jälkeen ja saan ansiosidonnaista.

Tästä mun työtaistelusta onkin pitänyt mainita, eli tasa-arvovaltuutettu lausui, että työnantaja on toiminut laittomasti ja työsyrjinyt minua kun ei ole jatkanut mun sopimusta äitiysloman takia (itsestäänselvyys). Nyt työnantaja tarjosi minulle 4kk määräaikaista TAKAUTUVASTI 1.2. alkaen (eli jolloin jäin "työttömäksi") eikä mitään muuta. Kysyin, että mitäs sitten toukokuun jälkeen, niin vastasivat että ei mitään. Eli sama homma alusta alkaen... Perhevapaan perusteella ei saas syrjiä!! Miten ne ei voi tajuta!! Jos nostan hyvityksestä kanteen käräjäoikeuteen, tulen saamaan 3.200-16.000 euroa hyvitystä. Ihme homma kun ei työnantaja tahdo enempää sovitella asiaa, voi tulla heille hyvinkin kalliiksi...

Noh, ensi viikolla juttelen viel pääluottamusmiehen ja ison pomon kanssa, että mitä tässä nyt kannattaa tehdä. Viikko aikaa hoitaa tää asia kuntoon, sitten alan keskittyä tulevaan sektioon ja kaikkeen, mitä sen jälkeen tapahtuukaan.
 
lauwra nilkoista päätellen, oota aika hotmama :heart: Hurjaa, että saatte vauvan jo KOHTA. Ja enne kaikkea se, että tietää lähes kellon tarkalleen milloin vauvan saa.

Catida
onneks noista vapaista ei tartte etukäteen tarkkaan tietää. Töissäkin heitin, että noin vuoden oon poissa. Kattoo sit kykeneekö jopa jo aikasemmin. Viime viikolla sain tehä noi äitiyspäiväraha ja lapsilisähakemuksen. Vanhempainrahahakemus tehään vasta myöhemmin ja niitäkin päivämääriä saa sit vielä muuttaa jälkikäteen. Täällä oltas vappuna jäämässä äippälomalle :heart:

Nyt vaan kuumeisesti oottelen äitiyspakkauksen saapumista...

LittleOne 22+4
 
LittleOne, joo todellakin :D Tää raskaus ei kyllä omasta mielestä oo pukenu mua yhtään. Missään vaiheessa ei oo ollut olo seksikäs tai hehkeä, päinvastoin. Odotan jo oikeestaan, että pääsis tästä mahasta ja palautuisi toi seksielämäkin taas normaaliksi :D

Mä kyllä tykkäsin tän vuoden äippäpakkauksesta :) Vähän aikaa kyllä piti tutkailla, että "mikäs helvetti tää on ja mihin tätä käytetään" mutta kyllä ne siitä selkeni.. :D

Ja tosiaan, huomenna viimeinen kontrolli Taysissa. Toivottavasti nyt korvakirurgi on töissä ensi viikolla ja sektio on tosiaan maanantaina ettei ainakaan veny siitä. :)Kello 7.15 pitää olla sektioaamuna sairaalassa ja valmisteluiden jälkeen sitten heti leikkaukseen. Eli kyllä sitä melko tarkalleen tietää milloin vauva tulee! Mitään tuntemuksia kun ei ole ollut, että lähtisi itsekseen tulemaan jo aiemmin... Vähän mua kyllä hermostuttaa tää liikkeiden vahtaaminen, esim. tämä aamu ollut melko hiljainen ja piti oikein doppleri ottaa esiin, mutta sykkeet oli hienot 140+ ni en huolehdi :)

lauwra & tyttö 37+6
 
  • Tykkää
Reactions: eltsu81
Taysissa käyty! "Jouduttiin" taas magneettikuvaukseen kun lääkärit tahtoi vielä tuoreet kuvat että onko kasvaimet suurentuneet. Ultrassa ei oikein enää mitään näkynyt, oli sen verran ahdasta. Painoarvioksi saatiin kuitenkin 3300g :) Tavattiin sektion suorittava lääkäri sekä lastenpolin ylilääkäri. Niin ja selvisi ultrassa se, että vauva ainakin pystyy nielemään kun vatsalaukkuun kertyy nestettä, joten se on hyvä!

Sitten meille selitettiin sektion kulkua tarkemmin, eli lapsi viedään heti syntymän jälkeen toiseen toimenpidehuoneeseen, jossa odottaa suuri määrä lääkäreitä. Miehelle sanottiin, että pääsee mukaan ja kun olan takaa kurkkii niin saa varmaan kuvia otettua mullekin sitten nähtäväksi :) Loppupäivästä tavattiin vielä anestesialääkäri ja sain reseptin inhalaattorille kun keuhkot hieman vinkuivat tästä flunssasta...

Kaiken kaikkiaan parempi mieli on tästä viimeisimmästä käynnistä! Hassua kun lääkärit edelleen puhuvat että "alustava sektio ma 18.2", mutta jos päivä perkelöityy ja jollain on kiireempää niin sitten meidän vuoro kai siirtyy. Ja kyllähän tuo leikkaus kuulostaa raskaalta toipumisen kannalta ja kivuliaaltakin (parantuminen) ja onhan siinä riskinsä, että kyllä paljon mieluummin olisin ottanut normaalin alatiesynnytyksen jos se olisi meidän kohdalla ollut mahdollista.

Työasiatkin
kävin tänään sopimassa eli otin vastaan 4kk määräaikaisen enkä alkanut taistelemaan mistään vahingonkorvauksista. Mulla on vuosi aikaa nostaa kanne käräjäoikeuteen jos tahdon, mutta nyt mennään näillä.

Nyt meen syömään viimeisen palan leipomaani miehen 30v vadelma-sacher kakkua! On muuten namia :p

lauwra 38+0 POKS!
 
Maanantaina tuli käytyä siel ä-polilla.
Painoarvio 38+4 3,6kg, lantiossa tilaa tulla alateitse, joten näillä mielin kaikki ok.
Tosin sokruongelmista johtuen vauva voi kasvaa jopa 350g viikkovauhtia, niin suotavaa olisi alkaa pikkuhiljaa tulemaan...
Alakerrassa ei vaan ole edelleenkään tapahtunut kerrassa mitään. Lääkäri sanoikin että nyt tarvittaisiin niitä supistuksia. Mutta minkäs teet, kun ei supista niin ei sitten supista. :stick:
Reippaan kasvuepäilyn takia pääsen yliaikakontrolliin jo 40+5 (normaalisti 41+5) ja suunnitellaan sitten lisää, kun tiedetään tilanne. Mutta jospa tuo nyt alkais tuolta syntymään luonnostaan ennen tuota ajankohtaa...

Vissyliini 38+6
 
Toivotaan Vissyliini, että teidän pieni ymmärtäisi alkaa tulemaan sieltä pikku hiljaa :) Mitä lääkäri sanoi "alapään kypsyydestä"? :D vit.. mitä kysymyksiä :D

Mulle todettiin, että on vielä epäkypsä vaikka pehmentynyt, ettei pitäisi nyt neljän päivän aikana alkaa syntymään.. KÄÄK NELJÄ PÄIVÄÄ! :O
 
  • Tykkää
Reactions: LittleOne
Todellakin, kiirettä pitää! :wave: Imettäessä surffailen puhelimella naamakirjassa, mutta Kaksplussan sivuja on jotenkin vaikea tolla luurilla lukea, saati sitten kirjoittaa. Silloin kun poika nukkuu, niin yritän tässä tehdä kotihommia, levätä, maksaa koneella laskuja ym.

Mutta, onnittelut LittleOnelle tyttölupauksesta ja lauwralle myöhästyneet synttärionnittelut !! :heart: :flower: lauwralla oli myös hienoja masukuvia =)

lauwra Oon pahoillani tosta diagnoosista : / Toivottavasti pikkuiselta saataisiin kaikki kasvaimet pois eikä tarvittaisi montaa jatkoleikkausta. Tsemppiä ihan hirmusti tulevaan sektioon! Hyvin se menee :)

ON: Mulla oli eilen jälkitarkastus. Kaikki hyvin :) Synnytyksen vaiheet kestivät: avautuminen 5 h 5 min, ponnistus 15 min ja jälkeiset 10 min. Ei kauan nokka tuhissut :)

Poika kasvaa hirmu vauhtia :) Kuukaudessa oli tullut painoa 1,4 kg :D Viimeksi oli neuvolalääkäri 31.1. ja tuolloin poika painoi 4475g ja pituutta oli 55 cm. Ens tiistaina meillä on jo 2 kk neuvola! Mihin tää aika vierähtää?

Ristiäisiä vietettiin tässä kotona sunnuntaina. Onneks on se juhla- ja nimistressi takana päin :)

Hennu & J 8vk1pv
 
Viimeksi muokattu:
lauwra lääkäri sanoi että kohdunkaula on kiinni, kiinteä ja sen 3cm edelleen.. on siis samat merkinnät neuvolakortissa sitten viikolta 7....Huoh... Ja että supistuksia tarvittaisiin, että alkais kypsymään. Mutta ei muuta kommentoinut asiaan...

Kiitokset tsempityksistä Hennulle, mukavaa kun kävit kuulumisia kertomassa.
 

Yhteistyössä