Esikoista yrittävät, painoindeksi 40+ ja/tai PCO

Hei vaan!

Ajattelin perustaa ketjun meille jotka kärsimme Pco:sta(monirakkulaiset munasarjat) tai suuresta painoindeksistä. Itse kuulun ryhmään jolla on nuo molemmat vaivat kiusana. Eli 2010 keväällä todettiin gynekologin tarkastuksessa ultralla monirakkulaiset munasarjat, jota kuulemma kutsutaan hienostuneemmin nimellä PCO sekä todella korkeasta painoindeksistä, jota tässä monilla keinoilla olen koittanut saada alenemaan. Tällä hetkellä painoindeksi on n.47 ja kuntosali sekä ravitsemusoppi menossa. Eli opettelua, mutta uuden vuoden lupaukseni on, että nyt on otettava itseään niskasta kiinni ja lopetettava tekosyiden keksiminen ja tehdä asioille jotain. Pillerit jätin pois tammikuun lopussa 2009 eli yritystä on helmikuusta 2009 asti. YK:a (yrityskerta) en enää edes tiedä, mutta paljon niitä on. Pco:sta johtuen en ovuloi eikä minulla ole omaa kiertoa, joten syön avuksi terolutia, jonka avulla kierto on aika tasantarkkaan 29 päivää. Vuoden 2010 lopussa kävin lapsettomuuspolilla, jossa ohjeeksi sanottiin, että ennen kun mitään hoitoja edes harkitaan niin paino on saatava alaspäin oikein kunnolla. Miehen siemenneste tutkittu ja siinä ei vikaa, joten minussa vika.

Olisi mukava jos löytyisi muitakin sielunsiskoja jotka kärsivät Pco:sta tai suuremasta painoindeksistä, niin ei olisi asian kanssa niin yksin. Joten rohkeati mukaan vaan ja tsempataan toisiamme niin paino-ongelmien kanssa kuin muutenkin
 
NiQ
Heippa Catalina!

Täältä löytyisi sielunsisko, tosin vähän lievempänä. Eli mulla on pco vain toisessa munasarjassa eikä painoindeksikään ihan yllä tuonne 40 päälle. Meillä pikkukakkosen yritystä pian vuosi, ja yksityisen gyne kautta hain apua ja nyt on ensimmäinen OI-kierto (Clomifen+ Metformiini+Pregnyl+Terolut) menossa. Pari viikkoa pitäisi vielä jännäillä tulosta :)

Sanottiinko sulle, ettei lisääntymiseen anneta yhtään mitään apua ennen kun paino on tippunut? Annettiinko mitään bmi-rajaa tai kilomäärää, jolloin saat esim. lääkitystä? Saitko Metformiinia helpottamaan pco:ta ja painonpudotusta? :)

muoks* Nyt vasta näköjään sisäistin koko otsikon, eli esikoinenhan meillä jo on, eli enpä ollutkaan sielunsisko mitä kaipasit... :whistle:
 
Viimeksi muokattu:
Moikka NiQ! Ei tuo ole niin tarkkaa yrittääkö esikoista vai toista vai kolmatta :) Olisi kiva saada juttukaveri,jolla samanlaista kokemusta ku miullakin :) Mulle julkisella puolella sanottiin,että mitään ei tehdä ennenku paino indeksi oli tuolla 35 paikkeilla. Ja nyt painoindeksi on 46,joten iso työ takana. Koko ajan kuitenkin yritän painon kanssa kamppailla,että saisi sen putoamaan. Kaikkea on jo yritetty mutta niin vaikeeta on. Painon pitäisi saada tuonne 100 kg hujakoille ennen kuin hoitoja harkitaan. Paino tällä hetkellä n.120 kg. Kauheeta taistelua. Mutta oman lapsen vuoksi teen mitä vain :) Metforemi mulla oli joskus käytössä,mutta enää reseptiä ei uusittu kun sanottiin,että sen käyttö on vähentynyt. Omilla keinoin taistellaan.

Sulla on kohta jännät paikat edessä. Tsemppiä jännäilyyn ja kirjottele ihmeessä enemmänkin :)
 
NiQ
Mä oon kans kuullut, että jossakin sairaanhoitopiireissä on rajoja. Tuo bmi 35 taitaa olla yleisin, mutta joku joskus puhui että esimerkiksi Tampereella on kuulemma rajana 32. Täällä meillä päin rajasta en tiedä. Kaveri kertoi että hänen tuttunsa oli saanut hoitoa, vaikka bmi on varmasti reillusti yli 40, eikä minullekaan yksityinen gyne joka lähetteeln laittoi puhunut mistään rajasta mitään... (Ja siis tämä mun yksityinen gyne on myös julkisen lapsettomuuspuolen ylilääkäri, joten ainakin pitäisi asian tietää :D ).

Minkäs laisella strategialla olet painoa pudotellut? Itse koen tuon vähähiilihydraattisen itselleni parhaaksi, tosin mun on siinä todella vaikea pysyä pidemmän päälle. Muutama viikko menee aina hyvin, kunnes tulee repsahdus ja tulee se perinteinen "kaikki vaan paskaksi"-fiilis :/ Korvien välissä kai tämä mun ylipaino on huonommin käsiteltävissä...
 
Mie oon yrittänyt tehdä toista jo reilut kaks vuotta. Mulla on ylipainoo ja lievä Pco..Nyt ois tarkotus yrittää laihuttaa reilut 10 kg jotta lääkäri sano et se vois mahollistaa miun raskauden ilman mitään hoitoa. Olen kyllä syönyt Clomifen kuureja ja eikä ne oo auttanu. Mulla BMI on 33,3. Mutta ongelmana on kun on niin vaikee alottaa laihutus kun tuo ruoan laittaminenkaan ei kiinnosta. Siis että jaksais keskittyy laittaa kaikenlaisia uusia kevyempiä ruokia. Aattelin kokeilla alkuun Nutrilett kuuria et jos siitä sais pientä pontta alkuun. Kyllä se laihutus aina edistää raskautumista.
 
Mä oon kans kuullut, että jossakin sairaanhoitopiireissä on rajoja. Tuo bmi 35 taitaa olla yleisin, mutta joku joskus puhui että esimerkiksi Tampereella on kuulemma rajana 32. Täällä meillä päin rajasta en tiedä. Kaveri kertoi että hänen tuttunsa oli saanut hoitoa, vaikka bmi on varmasti reillusti yli 40, eikä minullekaan yksityinen gyne joka lähetteeln laittoi puhunut mistään rajasta mitään... (Ja siis tämä mun yksityinen gyne on myös julkisen lapsettomuuspuolen ylilääkäri, joten ainakin pitäisi asian tietää :D ).

Minkäs laisella strategialla olet painoa pudotellut? Itse koen tuon vähähiilihydraattisen itselleni parhaaksi, tosin mun on siinä todella vaikea pysyä pidemmän päälle. Muutama viikko menee aina hyvin, kunnes tulee repsahdus ja tulee se perinteinen "kaikki vaan paskaksi"-fiilis :/ Korvien välissä kai tämä mun ylipaino on huonommin käsiteltävissä...
Yksityiselle gynikselle vois tietenkin mennä kyselemään neuvoja,mutta kun ne maksaa niin pirusti. Pari vuotta sitten,kun mulla todettiin pco niin yksityisenpuolen gyne anto mulle clomit apuun. No niitä en syöny aikoihin,koska niissähän pitää tehä sit se seuranta ultra ja ei ollu rahaa yksityiseen ja täällä eu julkiselle pääse noin vaan. No nyt kesällä otin yhden kierron ajan niitä ja se toimi sillain,et toisella puolella oli 25mm folli ja toisella puolella 10mm folli. Ilmeisesti ne ei kuitenkaan irronneet,joten se meni siihen se kierto. Nyt ois taas tarkoitus ensi kierrossa kokeilla,että miten menee. Mutta jos irtoamisessa ongelma niin eihän siitä sillon mitään tuu.

Mulla on painonpudotuksessa apuna ollu kalorilaskuri,joka on toiminu aika hyvin siihen asti ku oon jaksanu merkata ne syömiset. Mut sen jälkeen kun merkkaamisen lopettaa niin menee pyllylleen koko homma. Mulla ku kärsivällisyyttä puuttuu. Vähähiilihydraattinen sopii mullekkin, mutta kun on vähän rahaa niin tulee ostettua leipää ja makaraonia ym,koska se on halpaa :) Ei auta kun jaksaa taistelua :)
 
Moikka Hapsuliini!

Sielläkin yksi sieluntoveri. Kaksi vuotta on pitkä aika yrittää oli se sitten ensimmäinen tai toinen.
Ainahan laihduttaminen auttaa moneenkin asiaan,mutta kun se ei aina ole niin helppoa.
Mä kokeilin kesällä tosiaan tota nutrilettiä ja sillä paino lähti kivasti pois. Sen aikana en vaan voi käydä salilla kun kalorit muutenkin niin vajailla,että mulle tuli vähän väliä niin huono olo, että ei tosikaan. Joten nutrilettiä voi kokeilla,mutta en suosittele liikuntaa sitten sen kanssa.

Tsemppiä siullekkin ja ilmoittelehan miten projekti edistyy :)
 
Hei vaan!

Hyvää uutta vuotta 2013. Toivottavasti tästä tulisi kaikille vauvarikas vuosi. Miten on sujunut naiset?

Mullahan tossa joulukuussa oli clomikierto,josta tuloksena kaunis ovulaatioplussa,mutta ei sitten sitä toista plussaa. Joten tässä kierrossa taas otettu clomia päivinä 5-9 ja nyt kiertopäivä 11. Äsken ovistikkuun pissiessäni tuli jo aika vahva viiva jo. Jos tässä kierrossa o+ tulisi aiemmin kun viimekierrossa, jolloin se tuli vasta kp 17.

Miehen kanssa keskusteltu,että kun tonne julkiselle puolelle meillä ei oo vielä mitään asiaa ennen kuin painoa pudonnut reikusti niin me maaliskuussa varmasti otetaan yhteyttä väestöliittoon. Ensi kiertoon riittää vielä clomit.

Joten näillä eväillä mennään ja katsellaan mitä eteen tulee. Tulkaahan kaikki naiset linjoille,joilla yhtään samanlaista tarinaa takana.
 
Viimeksi muokattu:
Hei Kaikille!

Täällä kohtalontoveri.
Painoindeksi on 39,9 joten pudotettavaa löytyy.
PCO on todettu myös, mutta lääkehoitoa en ole siihen käyttänyt pitkään aikaan.
Ehkä olisi syytä, sillä kuukautiset tulee miten sattuu ja saattaa 3-4 kiertoakin pitää taukoa.

Olemme yrittäneet lasta vuodesta 2007 alkaen.
Vuonna 2008 olimme ensimmäistä kertaa Kuopiossa lapsettomuuspolilla
ja silloin sain ensimmäistä kertaa lääkäriltä kehotteen pudottaa painoa. Tuolloin onnistuinkin pudottamaan painoa lähes 40kg, mutta nyt paino on tullut takaisin elämäntilanteen eli lähinnä paikkakunnan vaihdon takia jossa elämässä ei ollut mitään järkeä ja päivät olivat yksinäisiä miehen töissä olon takia, uudella paikkakunnalla jäin työttömäksi ja sittemmin pitkälle sairauslomalle ja viimein kuntoutustuelle jolla olen vieläkin. Lohtusyöminen astui peliin liikkumattomuuden lisäksi ja paino alkoi räjähdysmäisesti nousta.

Nyt olen menossa alkavalla viikolla lääkäriin terveystarkastukseen. Otettiin paljon verikokeita ja tulokset saan kuulla torstaina. Tarkoituksena olisi, että olisiko painonlaskuun olemassa jotain apukeinoa. Vuonna 2008 lääkäri aloitti minulle Reductil-lääkityksen jonka myötä paino laski hyvin, mutta sitten lääke lopetettiin.

Nyt tavoitteena paino alas, jotta saadaan lapsettomuushoidot käynnistettyä uudestaan.
 
Moikkelis! Täällä yksi ylipainoinen kroppavammainen :D syksystä 2010 yritetty lasta, tuloksetta. Tuolloin painoa oli 123 kg, tänä aamuna näytti 97,8 kg. Eli työsarkaa vielä on.

Syyskuussa käytiin ensikäynnillä naistentautien polikliniikalla, ja suunniteltiin gynen kanssa tulevaa. Ei onneksi painostanut laihduttamiseen, mutta osasin fiksuna tyttönä lukea rivien välistä että painon on pudottava ja reilusti. Painoin syyskuussa jotain 106 kg. Lääkäri määräsi metforminin laihdutuksen tukihoidoksi. Kuukautiset olleet viimeeksi heinäkuussa ja vasta tässä kuussa sain uudelleen terolutit käyttöön. Tällä viikolla pitäis täti tulla kylään. Kolmantrna kp:na verikokeisiin ja kp 10 koittais aukiolotutkimus. En ovuloi, joten suunnitelmana olisi clomit, mutta se jää nähtäväksi saanko niitä vielä tuon painon vuoksi vai päättääkö gyne vielä odottaa? :/

Meillä on myös miehessä vikaa. Siittiöitä on vaikka muille jakaa, mutta vain 2% normaaleja. Suurimmalla osalla tais olla epämuodostunut pää. Tosin se ei välttämättä meinaa mitään.

Olis kiva jutella muiden samanhenkisten kanssa :)
 
Tervetuloa miranenn minun puolestani! :)

Täällä mennyt herkutellessa...
Kävin kuitenkin toissapäivänä liittymässä Kuntomaailman jäseneksi.
Vuoden soppari kirjoitettiin. Huomenna olisi mittauksien vuoro ja ensi viikon tiistaina sitten kunto-ohjelman läpi käynti. Tästä se lähtee :)
 
Arcatha Kiitän :) Miust olis kiva harrastaa jotai säännöllisesti. Täällä vaa jotenki tosi kallista kaikki. Oon sit tyytyny miehen kanssa iltalenkkeihin vaihtelevalla menestyksellä :D Tällein talvisin , etenkin kovilla pakkasilla minuu ei oikee tuonne pihalle sais :D
 
Moikka!

Tervetuloa Arcatha ja miranenn Kivaa saada uusia kasvoja ja sielunsiskoja.

Arcatha Teilläkin on jo pitkä taival takana lapsettomuutta. Minäkin aikoinani sain pudotettua painoa 35 kiloa,mutta elämäntilanteet muuttu ja minullekkin kilot tulivat vielä korkojen kanssa takaisin. Tällä hetkellä minun painoindeksini tosiaan 46 eli kaikenkaikkiaan olisi n.60kg pudotettavaa painoa,mutta jos ensi alkuun saisi sellasen 30kg pois niin siitä olisi hyvä jatkaa. Se vaan tuntuu olevan niin vaikeaa,mutta täysillä yritetään :)

miranenn Hienosti olet jo saanut painoa pudotettua :) Millä keinoin olet saanut laihdutettua. Kaikki vinkit on tervetulleita :) Toivottavasti aukiolotutkimus menee hyvin ja saatte siitä hyviä tuloksia. Eiköhän tämä vuosi 2013 ole meille kaikille jollain tavalla suotuisa :)

Hapsuliini ja NiQ mitäs teille kuuluu?

Itsellä tosiaan tässä nyt pari clomikiertoa takana ja tuloksetta. Kävin verikokeissa tuossa kun on tässä syksyn mittaan ilmestynyt kummallisia oireita, väsymystä, hengästymistä, palan tunnetta kurkussa, vapinää/tärinää, palelua ym ja selvisi,että mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta. Siihen aloitettiin lääkitys ja toivon,että se auttaisi nyt painon pudotuksessa. Samalla aion lenkkeillä koiran kanssa ja tavoitteena on edes 30 minuuttia lenkkeilyö päivittäin näin alkuun. Ja tietenkin aion syödä terveellisesti ja opetella syömään säännöllisesti. Jos näillä keinoilla ei sitten tulosta tule niin jossain muualla vikaa :D

Miehen kanssa puhuttiin,että kevään mittaan otamme varmasti yhteyttä väestöliittoon kun ikääkin tulee koko ajan lisää ja biologinen kello tikittää niin kovaa ettei nukutuksi saa :)

Mutta näillä eväillä mennään täällä. Tsempataan toisemme kohti hoikempaa olemusta ja sitä kautta myös kohti vauvaunelmia :)

Nyt siivoamaan ennen kuin lumisade alkaa :)

Halit kaikille :)
 
catalina päivittäiset kalorot pyrin pitämään max 1500 :) ja miehen kanssa käydään kävelemässä aina kun innostusta vaan riittää. Ainaki miul on toiminu hyvin tämmöne järjestely :) Eilen oli verikokeet ja ens viikolla se aukiolotutkimus. Vähän jänskättää :/
 
Heip!
Kävin torstaina lääkärissä. Verikokeissa kaikki oli kunnossa ja kokonaiskolesterolikin vain 3,3 :) Eli ei ole ainakaan pelkoa, että olisi liian korkea. Sokeritkin oli kunnossa. Pco:n hoitoon sain uudestaan Metforemin ja tällä kertaa reseptille lääkettä reilusti, että ei tarvitse sen takia lopettaa, että unohtaisi reseptin uusia :whistle:

Koko loppu viikko mennyt taas herkutellessa. Jospa alkava viikko olisi parempi. Vaaka näyttää reilusti plussaa viime viikon maanantaihin :(
 
Arcatha täälläki menny koko viikonloppu iha herkkuja mättäessä. Perjantaina oli miehen synttärit ja eilen isän synttärit ja tänään oli kynttiläkutsut. Pitää ens viikko tsempata ettei perjantaina polilla minuu kivitetä :D
 
Hapsuliini, onnea pudotuksesta! :)

Mulla vaaka näytti reilusti plussaa viikon takaiseen eli vaaka näytti 126,3kg.
Sepä olisi se 50kg matkaa siihen tavoitepainoon. Jos nyt ensin saisi edes sinne alle 100kg:n niin olisin tyytyväinen. Vaan matka on niin pitkä...
 
Täällä yksi, joka voisi laihtua 50kg, eikä alipaino vielä silloinkaan uhkaisi. BMI 39-42 (en ole saanut joulun jälkeen käydyksi vaa'alla).

Eilen naistentautien poliklinikalla käynti, metformiini-reseptin kirjoittivat. Eivät ylipainosta onneksi puhuneet ollenkaan esteenä hoidoille. (En tiedä, tajusiko lääkäri, miten paljon minulla ylimääräisiä kiloja on, vaikka rehellisen painoarvion olin papereihin kirjannut. Minulla on friikki ruumiinrakenne, en näytä ihan niin lihavalta kuin painoindeksin mukaan pitäisi.)

Seuraavaksi tarkistetaan vielä munajohtimien aukiolo ja hormonit yms verestä. Mutta ellei yllätyksiä tule, sitten edettäisiin clomifenillä ja inseminaatiolla. Miehen sperma ei ole ihan priimaa, siittiöt huonoja liikkumaan ja muodoltaan (100%) epänormaaleja. Arvioitiin kuitenkin, että siemenneste kannattaa pestä ja onnistumismahdollisuuksia on.

No, puoli vuotta sitten onnistuimme plussan raskaustestiin saamaan ihan luomusti, mutta sitä iloa kesti vain viikon. Ns kemiallinen raskaus siis vain.

Painoa haluaisin tässä vaiheessa pudottaa sen verran, että painoindeksi olisi 35. Helpottaisi varmasti raskaaksi tulemista ja mahdollisen raskauden sujumistakin. Ja pidemmän päälle haluaisin tietenkin välttää kakkostyypin diabeteksen...
 
Pitkästä aikaa tänne kirjoittelen..
Paino on jatkanut nousuaan. :(
Vuotokin alkoi tänään joten turvotukset nostavat painoa entisestään.
Herkkuihin en ole saanut katkoa, hävettää ja suututtaa.

Mites muilla menee?
 
Hei! mahtuuko vielä mukaan? Täällä kirjoittelee kanssa lapsettomuudesta kärsivä nainen. Painoindeksi huitelee nelissäkymmenissä, nyt onneksi saanut jonkun kilosen pois. Lasta olemme yritäneet mieheni kanssa vuoden 2009 alusta. Viime elokuussa hieman sattumankautta ajauduimme hoitoihin.
 
Teretulemast :) Täällä odotellaa keskiviikkoa.. verikokeisiin taas ja sit saa popsia teroluteja et alkais uus kierto. Uudesta kierrosta sit clomit naamaan ekaa kertaa, ja jos ovulaatio tulee niin eka inssi samasta kierrosta! Jännittää! Saa yrittää oikeesti ekan kerran. Ovuloi kun en, niin tää lähes kolmen vuoden yritys loppuu ja alkaa oikea yritys!!
 
Täällä myös yksi kohtalontoveri, valitettavasti.
Ikää löytyy 34, bmi hieman yli 50 (en ole uskaltanut joulun jälkeen käydä vaa'alla.
Pcos todettiin joskus kun olin alle 20-vuotias.
Ollaan ehkäisy jätetty pois muistaakseni vuoden -06 tammikuussa... tjottailtiin viime kesään saakka, kunnes gynellä käydessäni rohkaisin mieleni ja mainitsin lapsihaaveista, ja sieltä sainkin sitten lähetteen paikalliseen keskussairaalaan.
Viime syksyn aikana musta otettiin kaikenlaisia testejä aina sokerirasituksesta hormonikokeisiin, joiden tuloksena sainkin sitten primolutit ja metut.
Menkat tulee primojen avulla melkein kellontarkasti. Ja painokin on laskenut huippulukemista (-11 syksy) reilut 10 kg, mutta jouluna repsahdin "ruokavaliostani", joka on jatkunut aina tähän päivään saakka :(
Tällä tahi ensi viikolla pitäisi uskaltaa soittaa sairaalalle ja kysellä noista clomeista... lääkäri syksyllä sanoi, että puolisen vuotta pitäisi tikutella ovista ja syödä noita lääkkeitä, sitten saisin clomit.
Tulipahan tajunnanvirtaa... heipat vaan kaikille! :)
 
Toivottavasti minäkin nyt kelpaan tänne mukaan, vaikkei vielä yhtä paljoa yritystä ole kuin teillä muilla. Lokakuussa saimme keskenmenon ja sen jälkeen vasta ollaan yritetty.

Mulla todettiin PCO maanantaina, yksityisellä gynellä. Kävin viime viikolla myös kunnallisella, mutta siellä oli melkoisen nyrpeä lääkäri vastassa, sanoi heti asiani kerrottua, että jutellaan sitten kun painosi on pudonnut uudestaan. Sitten tietenkin väitin vastaan kertomalla, että vuosi sitten painoin 15 kiloa ja menkat ei tullut ja olen ollut normaalipainoinen ja menkat ei ole silti tullut. Tähän kunnan lääkäri totesi, että yritän määräillä häntä, en ole yhteistyöhaluinen, enkä suostu pudottamaan painoa, eikä mikään näistä edes pidä paikkaansa.

Noh yksityisen gyneltä sain sitten terolut kuurin. Ja tänään tulikin aika kunnan gynelle, ja se onkin kuukauden päästä. Ajattelin siis sinne mennä, jotta saisin ehkäpä hoidon takaisin kunnan puolelle. Ai niin joo ja tämän hetkinen BMI:ni on 40.59

Suunnitelmissa olisi huomenna aloittaa nutrilettin pussidietti. Ja koittaa jaksaa sitä kuukausi, jos ei pysty niin sitten hedelmiä ja kasviksia lisäksi. Yritän mahdollisimman paljon siis pudottaa painoa ennen gyne aikaa, jotta se varmasti ottaisi minut tosissaan ja kuuntelisi, eikä olisi yhtä ilkeä kuin se toinen lääkäri. Ja kuukauden päästä tarkoitus vaihtaa sitten pikku hiljaan vhh-ruokavalioon ja jatkaa painon pudottamista hieman maltillisempaan tahtiin. (joo suunnitelmat varmasti kuulostaa varmaan tosi hyvältä, mutta niissä pitäytyminen ei sitten olekaan niin helppoa)

No tässä nyt melko pitkän oloinen alkukertomusta minusta.

Tsemppiä kaikille tulevaan kevääseen! :flower:
 

Yhteistyössä