Eskarin tuplaus ???

Eli eskarissa oli eilen ns kouluvalmius-testit. Pojalla tulos oli huono. KELTO suositteli psykologille menoa mutta sanoi että hänen kanta on että pojan pitäisi tuplata eskari. Eskari-open kanssa menemme palaveriin perjantai-aamuna, psykologi on nyt lomalla eli en saanut vielä aikaa varattua.

Tiedostan että poika tulee muita jäljessä esim kynänkäytössä sillä hän ei ole koskaan ollut kiinnostunut piirtämisestä/värittämisestä . Hän on aina ollut kova leikkimään ja on vieläkin mutta syksystä alkaen skarpannut tosi paljon kynänkäytön suhteen ja sitä on treenattu kotona, ja ihan selvää kehitystä on tapahtunut.

Täällä on kaksi eskariryhmää, toisessa opettaja vaatii suurinpiirtein aakkosten osaamista, osaavat jo hiukan lukea yms yms. Sitten taasen tässä ryhmässä missä poika on, panostetaan siihen että osataan käyttäytyä muiden kanssa, ruokailla, hoitaa wc-asiat yms yms eli opetusmeiningit ovat aivan erilaisia.

Miten suuntaa-antavina ja luotettavina te pitäisitte tällaista testiä joka tehdään samana kaikille vaikka opetusmetodit ovat eri? Testissä oli siis pitänyt tunnistaa kirjaimia, äänteitä, matikkaa oli ollut .

Poika sanoikin eilen että ei heille oo aakkosia opetettu joten miten hänen pitäisi ne osata.. Mietin vain että miksi eskarista ei ole kerrottu jos ongelmia on...

Tää on tällainen mun sekanen pohdinta sillä shokki on aika kova ku puskista sanotaan ettei teidän pojan kannata mennä vielä kouluun.
 
Juu eli täällä ei ole starttiluokkia, 1. luokkia tulee 2 ryhmää, toiseen tulee pelkkiä 1lk .sia toiseen hiukan 2.lk.sia lisäksi.
Poika ei ole tyhmä, oppii siis asioita kun opetetaan. Osaksi nyt syytän tässä tuota eskariryhmän opettajaa koska ei ole edes opettanut näitä vaadittavia asioita. Pojan eskarikaveri oli kanssa äidillensä ihmetellyt että miten sellaisia olisi pitänyt osata kun ei niitä ole edes opetettu. Pojan eskariryhmästä 4.lle oli suositeltu psykologilla käyntiä, yksi jää tuplaamaan eskarin, ja osa oli selvinny niukinnaukin psykologi-suuosituksen rajan yli.

Toisen ryhmän lapsista kaikki oli menny kirkkaasti läpi.
 
hmm
Minä kyllä muuttaisin mieluummin jonnekin, missä on nollaluokka/starttiluokka, kuin antaisin lapsen tuplata eskarin. Auttaako se eskarin tuplaaminen mitään? Mun serkku sai startilla hommista kiinni ja on jo aikuinen mies, työssä, josta tykkää. Lapsen tulevaisuus on tärkein, mulle ei talot tai muu meinaa siinä kohdin kissanviiksen vertaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Minä kyllä muuttaisin mieluummin jonnekin, missä on nollaluokka/starttiluokka, kuin antaisin lapsen tuplata eskarin. Auttaako se eskarin tuplaaminen mitään? Mun serkku sai startilla hommista kiinni ja on jo aikuinen mies, työssä, josta tykkää. Lapsen tulevaisuus on tärkein, mulle ei talot tai muu meinaa siinä kohdin kissanviiksen vertaa.
Kaikilla ei ole mahdollisuus muuttaa sen mukaan missä on starttiluokka.

 
tavallinen äiti
Ihmeellinen eskari jos ei muuta tehdä kuin opetellaan käytöstapoja.
Täällä päin eskareilla on tehtäväkirjat, joista on muutaman kerran tullut "kotiläksyäkin". Harjoittelevat kirjoittamista yms.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Minä kyllä muuttaisin mieluummin jonnekin, missä on nollaluokka/starttiluokka, kuin antaisin lapsen tuplata eskarin. Auttaako se eskarin tuplaaminen mitään? Mun serkku sai startilla hommista kiinni ja on jo aikuinen mies, työssä, josta tykkää. Lapsen tulevaisuus on tärkein, mulle ei talot tai muu meinaa siinä kohdin kissanviiksen vertaa.
kaikki ei voi ihan noinkaan tehdä.. meidänkin pitäis sitte raahata pellot ja metsät mukana (miehen työ siis) jos muutettais jonkun luokan takia toiselle paikkakunnalle.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Minä kyllä muuttaisin mieluummin jonnekin, missä on nollaluokka/starttiluokka, kuin antaisin lapsen tuplata eskarin. Auttaako se eskarin tuplaaminen mitään? Mun serkku sai startilla hommista kiinni ja on jo aikuinen mies, työssä, josta tykkää. Lapsen tulevaisuus on tärkein, mulle ei talot tai muu meinaa siinä kohdin kissanviiksen vertaa.
kaikki ei voi ihan noinkaan tehdä.. meidänkin pitäis sitte raahata pellot ja metsät mukana (miehen työ siis) jos muutettais jonkun luokan takia toiselle paikkakunnalle.
Tähän on varmaan vastaus että elannon voi tienata muutoinkin.

:saint:
 
Alkuperäinen kirjoittaja tavallinen äiti:
Ihmeellinen eskari jos ei muuta tehdä kuin opetellaan käytöstapoja.
Täällä päin eskareilla on tehtäväkirjat, joista on muutaman kerran tullut "kotiläksyäkin". Harjoittelevat kirjoittamista yms.
Heillä kans tämä tehtäväkirja, maanantaisin lukevat sadun sitte jotain helppoja tehtäviä tekevät. Mutta esim joulukuussa eivät lukeneet satua/tehneet tehtäviä lainkaan kun askartelivat joulujuttuja. Kotitehtäviä ei ole tullut.
 
vieras
meillä tuleva ekaluokan opettaja painotti että tärkeintä ei ole ekalle luokalle mennessä osata kirjaimia tai numeroita. vaan lapsen pitää osata käydä omatoimisesti vessassa, ehtiä pukemaan ja menemään välitunnille ja riisumaan ja taas tulemaan tunnille siinä tietyssä ajassa, huolehtimaan omista tavaroistaan, istumaan edes hetken aikaa paikallaan jne jne... kaiken muun kuulemma ehtii oppimaa koulussakin
 
lastenhoitaja
Kyllä eskarinkin täytyy noudattaa jonkinlaista opetussuunnitelmaa. Eli meillä käydään ainakin kaikki kirjaimet läpi yksitellen, noin yksi kirjain viikossa. Lisäksi on matematiikkaa. Näiden lisäksi yleistä käyttäytymistä ja ns. perustaitoja opetellaan siinä sivussa.
 
?
Alkuperäinen kirjoittaja tavallinen äiti:
Ihmeellinen eskari jos ei muuta tehdä kuin opetellaan käytöstapoja.
Täällä päin eskareilla on tehtäväkirjat, joista on muutaman kerran tullut "kotiläksyäkin". Harjoittelevat kirjoittamista yms.
Samoin täällä.
Meillä tehtäväkirjat tulevat perjantaisin kotiin ja niistä on sitten kotiläksyä.
 
Meillä pojalla ei ole eskarikirjaa, esikoisella oli, ja olen ollut tosi huolissani koko eskarista, kun esim. kirjaimia siellä ei ole harjoiteltu lainkaan, ja esikoisen eskarissa nämä käytiin läpi.
Mutta sitten, kun katsoi esim. eskarin kansiota, olivat harjoitelleet äänteitä, siis missä sanoissa samanlainen loppusointi, rotta, potta jne. Meillä tuolla eskari-ikäisellä on vaikeuksia kielen kanssa, on siis kaksikielinen perhe. Kävi koulupsykologilla testissä viime perjantaina, ja helpotuksen huokaus pääsi. Suoritui testin kaikista muista osista hyvin, paitsi siitä kielellisestä. Sen osalta sanoi, että pojalle voisi luokkaan hakea avustajaa tuolla perusteella, ja tämä kuulostaa tosi hyvältä.

Eli ehkä kannattaa rauhassa odottaa sille koulupsykologille pääsyä, ja vasta sen käynnin jälkeen arvioida, mikä on parasta.
 
kaalimaan vartija
Alkuperäinen kirjoittaja niin:
jos kävisit siellä psykologin luona ja katsoisit rauhassa mitä hän sanoo?
Tätä minäkin suosittelisin. Tuosta eskarin tuplauksesta mulle on neuvottu, että ei ole oikeastaan koskaan suositeltava vaihtoehto. Mieluummin kouluun nolla tai startti luokalle. Ikavää jos ei tällaista vaihtoehtoa ole :/
 
Lapsen ehdoilla
Eiköhän tuo ole aika selvä juttu.

Jos lapsi ei ole edes kiinnostunut kynän käytöstä vielä, niin hyvää tekee odottaa vielä vuosi ennen koulua. Koulussa kuitenkin sen kynän on pysyttävä kädessä joka ikinen tunti.

Meillä on ihan päinvastainen ongelma, kun 5vuotias kaipaisi jo kouluun, mutta ei edes eskariin vielä pääse ikänsä puolesta. Lukee jo sujuvasti, piirtelee tarkkoja sarjakuvia, laskee...
 
Eli tuota, psykologille aion tosiaan varata heti ajan kun hän palaa lomalta.
Heillä ei ole eskarista koskaan tullut kotitehtäviä, ja hyvin vähän tekevät siitä varsinaisesta tehtäväkirjasta. Askartelevat ja ulkoilevat sitten taasen tosi paljon.
Heillä rytmi menee seuraavasti:
8:30 viedään eskariin ja jäävät ulos leikkimään.
n10:00 siirtyvät sisälle askartelemaan, leikkimään, tekemään tehtäviä
11:15 ruokailu ja kun kaikki ovat syöneen, menevät ulos leikkimään josta heidät haetaan kotiin 12:30
Eli ei tuossa jää opetusaikaakaan kuin tuo reilu tunti 10-11:15 ... Ja maanantaisin he lukevat sen kisupikkukuun sadun ja heillä on omalelupäivä.

Tämä toinen eskariryhmä, enemmän opetuksellinen, sitten taas menee aamulla heti sisään, ja ruokailun jälkeen saattavat tulla ulos hakuun asti mutta jos on jokin kesken, saattavat tulla ulos vasta 12-12:15. Eli hiukan eri opetustahti :/
 

Yhteistyössä