Estonian uppoamisesta on tänään kulunut jo 18 vuotta

Vieläkin kirpasee.

Muistan istuneeni olohuoneessa isin kanssa katsomassa uutisia reilu 10 veenä. Isi ei oikeastaan koskaan näyttänyt tunteita, mutta tällöin silmistä huomasi että kosketti.


Itsekkäästi jätän salaisuuden salaisuudeksi mikäli on salaisuuksia.
Ymmärrän kyllä että omaisille nuo hämmentävät sekaannukset ovat varmasti olleet
kova paikka.
 
Viimeksi muokattu:
Mä olen myös yksi niistä Tuulipuvun tavoin, jolla ei ole elämää.:D Olen lueskellut ja etsinyt tietoja Estoniasta. Todella mielenkiintoinen aihe. Olen lukenut Matti Saaren kirjan Estoniasta.

Muakin mietityttää nuo oudot miehistön katoamiset erityisesti. Ja varsinkin Kalev Vahtrasin, Silver Lindehän muistaakseni juttelikin Kalevin kanssa sairaalassa. Myöhemmin Kalev löydetään pahoinpideltynä. Ei mitään järkeä!

Ja miksei ruumita muka voitu nostaa? Kaikissahan merionnettomuuksissa on aina yritetty löytää ja tunnistaa ruumiit, jos se vain on ollut mahdollista. Ja vaikka kaikkia ei olisi löydettykään. Estonian tapauksessa ruumiiden etsintä olisi ollut kyllä mahdollista. Mitä siellä laivassa on salattavaa?
 
  • Tykkää
Reactions: Akaatti
Te ootte uskomattomia! :D Itse olen ollut ekaluokkalainen kun Estonia upposi ja muistan mananneeni jatkuvaa uutisointia aiheesta "eikö vähempikin riittäisi".

Mutta että salaliittoteorioita! Miten tämä on mennyt minulta ihan ohi ja mistä työ keksitte alkaa kelaa noita juttuja?! :D Tää palsta on elämäni suola :heart:
 
"joku"
Totuus ei ole tullut julki. Virallinen onnettomuustutkintahan oli erittäin puutteellinen ja täynnä valheita. Todisteita hävitettiin, asioista valehdeltiin, silminnäkijöiden havainnot sivuutettiin jos ne eivät sopineet ennalta sovittuun uppoamissyyhyn ja aikatauluun. Tutkintakomission puheenjohtaja Andi Meister erosi koska ei halunnut enää valehdella.
Asiantuntijat ympäri maailmaa ovat täysin yksimielisiä siitä että Estonia ei ole voinut upota kuten virallinen onnettomuustutkinta väittää.

Vielä 18 vuotta uppoamisen jälkeenkin on vastaamatta mm. seuraaviin kysymyksiin:

Mitä Estonialla kuljetettiin uppoamisyönä? Miksi Johan Hirschfeldt määrättiin hävittämään todistusaineistoa Estonian asekuljetuksista?
Miksi Estline sai ennen uppoamista pommiuhkauksia?
Miksi asekuljetukset kiellettiin 10 vuoden ajan?
Miksi Naton sotilaat olivat Tallinnan satamassa valvomassa Estonian lastausta? Miksi kaikkia rekkoja ei merkitty rahtikirjaan?
Miksi todistajien lausuntoja siitä, että keulaportti oli aivan viime hetkiin asti kiinni laivassa, ei huomioitu?
Miksi vettä tuli autokannen alapuoliselle 0-kannelle alhaalta päin?
Miksi Estonian oikeassa kyljessä on reikä? Miksi virallinen onnettomuustutkinta kiistää tämän?
Miksi Itämeren alueen radioliikennettä häiriköitiin onnettomuusyönä?
Miksi Kari Lehtola valehteli aluksi hylyn sijainnista? Tämän takia mm. uhrien muistotilaisuus järjestettiin väärällä paikalla.
Miksi Balanga Queen määrättiin Estonian upottua Tallinnan satamaan eikä Estoniaa auttamaan?

Miksi osa pelastuneista (kaikki Estonian miehistöä) katosi mystisesti? Omaisille ilmoitettiin usealta eri taholta että henkilö on elossa ja ilmoitettiin jopa lennon numeroita millä tulevat Tallinnaan.
Mihin Avo Piht katosi? Hänen vahvistettiin pelastuneen ja häntä oli jopa ehditty jo kuulustella. Esimerkiksi Viron sisäministeriö tiedotti illalla 28.9.1994 että Piht on pelastettu, myös myöhemmissä tiedotteissa mainittiin Pihtin nimi.

Miten Kalev Vahtras kuoli? Selvisi elossa ja oli Turun sairaalassa hyvässä kunnossa. Myöhemmin tuli ilmoitus omaisille että Kalev on kuollut. Ruumis vietiin Tallinnaan, jossa Kalevin vaimo huomasi että kyseessä on väärän miehen ruumis. Myöhemmin omaiset saivat sentään oikean ruumiin mutta se oli täynnä pahoinpitelyvammoja. Mitä Kaleville tapahtui Suomessa?
Kalevin huonetoveri Turussa, Silver Linde, tuomittiin myöhemmin Suomessa huumausaineiden salakuljetuksesta vankeuteen. Ei saanut oikeudenkäyntiinsä edes tulkkia. Näinkö raivataan todistajat tieltä pois?

Miksi laiva haluttiin peittää betonilla? Miksi valehdeltiin että betonilla peittäminen tulee halvemmaksi kuin ruumiiden nostaminen? Miksi omaisten mielipiteitä ei kuunneltu? Miksi Carl Bildt lupasi ensin nostaa laivan, mutta perui myöhemmin puheensa? Tämän jälkeenhän Ruotsissa perustettiin Eettinen neuvosto, joka päätyi siihen tulokseen että ruumiita ja/tai hylkyä ei voi nostaa koska A) sukeltajat järkyttyvät jos joutuvat nostamaan ruumiita ja B) osalle omaisista tulee paha mieli jos kaikkia ruumiita ei löydetä. Kuitenkin nämä sukeltajat kykenivät merenpohjassa liikuttelemaan ruumiita...

Miksi valehdeltiin että laivan edustalla ei ole kuin muutama ruumis vaikka todellisuudessa pelkästään laivan läheisyydessä oli satakunta ruumista?
Miksi tutkintakomissio valehteli että autokannelle ei sukellettu koska se olisi ollut liian vaarallista?
Miksi sukeltajilla (virallisen onnettomuuslautakunnan eli Rockwaterin sukeltajia) on elinikäinen kielto puhua mistään Estoniaan liittyvästä?

Rockwaterin sukeltajien lisäksi Estonialle sukelsi muitakin, joista Ruotsin viranomaiset olivat tietoisia. Näitä sukeltajia näkyy Rockwaterin sukeltajien videoilla. Keitä he olivat? Mitä etsivät?

Miksi pelastaja Kenneth Svensson väitti pelastaneensa 8 ihmistä mutta myöhemmin muutti luvun kuuteen?
Miksi Mariellalle pelastettujen määrä on valehdeltu virallisessa tutkintaraportissa?
Itseänikin ihmetyttää noi rekat mitkä ei merkattu rahtikirjoihin ja Naton sotilaat mitkä valvoivat lastausta. Myös se Avo Pihtin kohtalo koska hänestä on videokuvaa onnettomuuden jälkeen mutta sitten kumminkin väitetään että kuollut estonialla. Ne radioliikennehäiriötkin ihmetyttää koska siinä on menetetty monta tärkeää minuuttia kun mariellan/euroopan perämiehet vaan yrittävät saada muihin laivoihin yhteyden, sen voi ihan jokainen kuunnella näin jälkikäteenkin miten kauan heillä on mennyt siihen. Sekin on aika outoa että estonialla ei annettu yleistä hälytystä matkustajille ennen kun oli jo liian myöhäistä, vain ne pelastui jotka itse ymmärsivät lähteä ylös päin.
 
[QUOTE="joku";27228837]Itseänikin ihmetyttää noi rekat mitkä ei merkattu rahtikirjoihin ja Naton sotilaat mitkä valvoivat lastausta. Myös se Avo Pihtin kohtalo koska hänestä on videokuvaa onnettomuuden jälkeen mutta sitten kumminkin väitetään että kuollut estonialla. Ne radioliikennehäiriötkin ihmetyttää koska siinä on menetetty monta tärkeää minuuttia kun mariellan/euroopan perämiehet vaan yrittävät saada muihin laivoihin yhteyden, sen voi ihan jokainen kuunnella näin jälkikäteenkin miten kauan heillä on mennyt siihen. Sekin on aika outoa että estonialla ei annettu yleistä hälytystä matkustajille ennen kun oli jo liian myöhäistä, vain ne pelastui jotka itse ymmärsivät lähteä ylös päin.[/QUOTE]
Niin sekin vielä, miksi hälytystä ei annettu laivalla. Mikään tuossa ei oikein käy järkeen. Hälytystähän ei annettu kai missään vaiheessa, ainoastaan joku hento naisääni mutisi jotain viroksi.
 
Joko siitä on niin kauan? Herää taas kysymys kuin helvetin vanha mä olen? Taisin olla 15v. kun toi tapahtu ja muistan todella hyvin sen koulupäivän ja tunnelman.
No peesi.

Mä olin lukiossa. Asuttiin mäen päällä, korkean talon ylimmässä kerroksessa, meren lähellä. Ja helikopterit herätti mut yöllä. Niitä meni edestakaisin jatkuvasti. Ja tuuli oli muistaakseni myös kova. Mietin yöllä, että nyt on taatusti tapahtunut jotain vakavampaa. Aamulla se sitten selvisi.
 
"vieras"
Niin sekin vielä, miksi hälytystä ei annettu laivalla. Mikään tuossa ei oikein käy järkeen. Hälytystähän ei annettu kai missään vaiheessa, ainoastaan joku hento naisääni mutisi jotain viroksi.
Täytyy nyt muistaa, että tilanne Estonialla huononi nopeasti eli alus kallistui paljon lyhyessä ajassa, mikä johti paniikkiin myös miehistön keskuudessa.
 
geg
Olin vuotta aikaisemmin ollut kesän töissä Virossa, joten tämä kolahti minuun silloin aikanaan tosi lujaa. Reilu kuukausi Estonian uppoamisen jälkeen kävin Virossa kavereiden luona ja sain tietää että siellä parhaimman ystäväni poikaystävä meni Estonian mukana. Ystävät muutenkaan siellä eivät olleet yhtä riehakkaita kuin aikaisemmin, käytännössä jokainen virolainen tunsi jonkun menehtyneen.
 
heihei mutsit
Te ootte uskomattomia! :D Itse olen ollut ekaluokkalainen kun Estonia upposi ja muistan mananneeni jatkuvaa uutisointia aiheesta "eikö vähempikin riittäisi".

Mutta että salaliittoteorioita! Miten tämä on mennyt minulta ihan ohi ja mistä työ keksitte alkaa kelaa noita juttuja?! :D Tää palsta on elämäni suola :heart:
Niin uskomaton mesta kuin tämä palsta onkin, mikään Tuulipuvun jutuissa ei ole hänen keksintöään. Kyllä noita juttuja on paljon spekuloitu mediassakin - ja spekuloitiin etenkin 1990-luvulla.

Käsittääkseni aika virrallisetkin tahot ovat joutuneet myöntämään, että epämääräisiä sekaannuksia ja "erehdyksiä" sattui uutisoinnissa ym. turhan paljon. Ei noista valtaosaa pysty oikeastikaan selittämään kukaan (uskottavasti).

Jotain hämärää tuossa kuviossa on, ja omaakin uteliasta luonnettani se on kausittain kiehtonut kovastikin. Estonian uppoaminen on myös ensimmäisiä suuronnettomuuksia, joiden uutisoinnin itse muistan erinomaisesti - siksikin jäänyt mieleen.
 
Omg.

Käytin just varmaan tunnin elämästäni katsomalla Youtubesta Estonia-pätkiä (mm. radioliikennekeskusteluja laivojen ja meripelastuksen välillä), ja siitä siirryin näppärästi WTC-iskujen uutislähetyksiin (ne suomenkieliset kun jäi katsomatta silloin 2001, niin tuli nekin nyt nähtyä).

Sitä, miksi mä niin tein, en kyllä tiedä...mutta olihan se ihan mielenkiintoista.
 
Mä olen myös yksi niistä Tuulipuvun tavoin, jolla ei ole elämää.:D Olen lueskellut ja etsinyt tietoja Estoniasta. Todella mielenkiintoinen aihe. Olen lukenut Matti Saaren kirjan Estoniasta.

Muakin mietityttää nuo oudot miehistön katoamiset erityisesti. Ja varsinkin Kalev Vahtrasin, Silver Lindehän muistaakseni juttelikin Kalevin kanssa sairaalassa. Myöhemmin Kalev löydetään pahoinpideltynä. Ei mitään järkeä!

Ja miksei ruumita muka voitu nostaa? Kaikissahan merionnettomuuksissa on aina yritetty löytää ja tunnistaa ruumiit, jos se vain on ollut mahdollista. Ja vaikka kaikkia ei olisi löydettykään. Estonian tapauksessa ruumiiden etsintä olisi ollut kyllä mahdollista. Mitä siellä laivassa on salattavaa?
Tsunamin uhritkin tuotiin Aasiasta takaisin kotimaahan, ei sekään ollut ilmaista ja tosiaan kaikkia ei sieltäkään löydetty.
Laivan nostaminen olisi ollut täysin mahdollista eikä läheskään niin kallista kuin se betonilla peittäminen. Ylipäätänsä tuo betonilla peittäminen on hyvin outoa.

Pelastuneiden nimet tarkistettiin lukuisia kertoja ennen kuin nimet julkistettiin. Kadonneiden kohdalla vahvistus pelastumisesta on tullut monilta eri tahoilta. Avo Pihtin pelastumisesta on kertonut mm. Ruotsin merenkulkuviraston turvallisuuspäällikkö Bengt-Erik Stenmark, joka menetti työpaikkansa tämän tiedon julkistamisen jälkeen. Hän kertoi myös siitä että Pihtiä on jo kuulusteltu. Samoin Anders Berg Estlinelta kertoi että Piht on Suomessa, kuten myös Ronald Bergman Nordström&Thulinilta (Estlinen toinen omistaja).
Pihtin ystävä merikapteeni Erich Moik miehistöineen näki Pihtin Saksan televisiossa nousemassa ambulanssista. Tämä ZDF:n uutislähetys on myöhemmin mystisesti kadonnut.
Ruotsalaiselle pelastuneelle Rolf Sörmanille kerrottiin että Estonian kapteeni Piht on samassa sairaalassa ja että hän voisi mennä myöhemmin juttelemaan tämän kanssa.

Kalev Vahtras oli Estonian miehistöön kuuluvan Peeter Palgunovin kanssa samalla pelastuslautalla. Palgunov on kertonut että Kalev oli hyvässä kunnossa kun hänet nostettiin helikopteriin. Palgunov ei mahtunut samaan helikopteriin ja joutui odottamaan seuraavaa. Ja tosiaan sairaalassa Vahtras jakoi huoneen Silver Linden kanssa.

Sitten tapaus Håkan Isefjord, ruotsalainen ammattivalokuvaaja joka oli Estonialla. Menehtyi ja hänen kameransa ja filmit löytyivät pelastusveneestä numero 9. Vaimolle ilmoitettiin että voi tulla hakemaan kameran mutta filmit oli takavarikoitu. Ehtikö Håkan kuvata jotakin sellaista, mikä ei saisi tulla julki?

JAIC (virallinen tutkintakomissio) EI koskaan tutkinut mitään muuta mahdollista uppoamissyytä kuin sitä, että vesi on tullut suoraan laivan keulasta keulaportin irrottua.
Pelastuneet ovat kuitenkin kertoneet mm. siitä että keulaportti oli aivan viime hetkiin asti lähes suljettu.
Jopa JAIC:in "tähtitodistajat" (miehistön jäsenet mm. Henrik Sillaste, Margus Treu ja Hannes Kadak) eli he joiden havaintoihin JAIC:in raportti suurelta osin perustuu ja joiden kertomuksia on jo aiemmin epäilty valheellisiksi, ovat myöhemmin kertoneet että suuret vesimassat (jotka aiheuttivat laivan kallistumisen) ovat tulleet laivaan sivuilta, ei keulasta.

Mutta JAIC (ja muut viranomaiset) pysyvät kannassaan että ei ole syytä tutkia kunnolla Estoniaa uudestaan. Mainittakoon vielä että JAIC:in sukellukset (ne viralliset sukellukset, joihin tutkimusraportti perustuu) olivat hyvin lyhyet ja suppeat. Ei ollut tarvetta tehdä laajempia sukelluksia koska uppoamissyy oli jo päätetty.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Akaatti
Niin sekin vielä, miksi hälytystä ei annettu laivalla. Mikään tuossa ei oikein käy järkeen. Hälytystähän ei annettu kai missään vaiheessa, ainoastaan joku hento naisääni mutisi jotain viroksi.
Estonialla kuultiin Mr Skylight to number one and two-hälytys, joka oli palohälytys. Lisäksi myöhemmin kuultiin vironkielinen hälytys Häire, häire, laeval on häire eli suomeksi Hälytys, hälytys, laivalla on hälytys.
 
[QUOTE="vieras";27228993]Täytyy nyt muistaa, että tilanne Estonialla huononi nopeasti eli alus kallistui paljon lyhyessä ajassa, mikä johti paniikkiin myös miehistön keskuudessa.[/QUOTE]

Se on kyllä totta että tilanne eteni nopeasti, siltikin hälytyksen olis voinut antaa jo kenties siinä vaiheessa kun alus alkoi jo kallistua. Ihmisetkin alkoi jo siinä vaiheessa, tai jo ennen sitäkin olla paniikissa ja yritti rynnätä ylöspäin rappusia.
 
Minä muistan parhaiten sen öisen myrskyn. Veli oli kuollut puolitoista kuukautta aiemmin, ja kukaan meistä ei saanut nukuttua. Oltiin puolenyön jälkeen isän kanssa pihalla tupakalla, isällä valui sateessa ja tuulessa kyyneleet pitkin kasvoja kun hän sanoi:" anna tuulla vaan XXXXX, anna tuulla vaan koko sielun voimasta".
Aamulla paljastui karu totuus siitä yöstä.
 
TheT
[QUOTE="vieras";27229595]Onko kaikki historiasta puhuminen menneisyydessä elämistä? Kyllä mielestäni voi olla kiinni nykypäivässä ja silti uhrata silloin tällöin muutaman ajatuksen menneisyydellekin.[/QUOTE]

Nimenomaan!

Itse muistan myös hyvin selvästi tuon tapahtuman. Olin juuri edellisenä yönä saapunut laivalla sisareni luo Tukholmaan, josta jatkoin parin päivän päästä matkaa silloiseen kotimaahani ulkomailla. Sisko herätti aamulla puhelinsoitolla, koska hän oli mennyt töihin jo varhain sairaalaan, jonne myös tuotiin uhreja. Suuren surun päivä :(
 
:(
itse en muista päivästä mitään, olin lapsi. Mutta sukulainen oli silloin vikingillä töissä ja tuolla pelastustoimissa, muistaa kuinka oli kova merenkäynti ja merestä nostetut ruumiit kieri laivan kannella edes takaisin.... hyrrr
 
"vieras"
Omg.

Käytin just varmaan tunnin elämästäni katsomalla Youtubesta Estonia-pätkiä (mm. radioliikennekeskusteluja laivojen ja meripelastuksen välillä), ja siitä siirryin näppärästi WTC-iskujen uutislähetyksiin (ne suomenkieliset kun jäi katsomatta silloin 2001, niin tuli nekin nyt nähtyä).

Sitä, miksi mä niin tein, en kyllä tiedä...mutta olihan se ihan mielenkiintoista.
onko linkkiä, en ainakaan pelkällä Estonia-sanalla löytänyt mitään
 
Anoppi tuli herättämään ja kertoi risteilylaivan uponneen Suomenlahdelle. Enkä unohda sitä kun tv:stä kuuntelin kuinka laivanhenkilökunta (ehkä perämies tms) pyysi apua. ..."laiva on 20% kallistunut. Me uppoamme. Apua...." Vieläkin alkaa itkettämään.

Ei ollut muistaakseni kauhean hyvinvoivan näköinen se toimittajakaan joka oli lähetetty tekemään raporttia Estonian uppoamisesta....
 

Yhteistyössä