Etelään vauvan kanssa

Eli kiinnostaisi saada kokemuksia etelänreissusta vauvan kanssa. Miten lennot meni? Oliko omat ruuat mukana? Mitä kaikkea on hyvä ottaa huomioon/mukaan reissuun? jne.. Olemme itse lähdössä vasta elokuussa ja tyttö silloin 1 vuotias, mutta olen jo alkanut miettimään että miten reissu noin pienen kanssa onnistuu parhaiten.. Eniten pelottaa lentomatkat, miten viihtyy sylissä yli 3 tuntia paikoillaan.
 
me ollaan oltu 1v 3kk ikäisen tytön kanssa Thaimaassakin ja lennot (sylissä)meni tosi hyvin.

Käsidesiä,matkarattaat,nenäsuihketta(ettei korvat mene lukkoon koneessa)tai maitopullo tai tuttikin auttaa asiaa.

Ensi talveksi suunnitellaan Thaimaan reissua 5 lapsemme kanssa,jolloin lapset n. 1v 3kk,3v ,8v,11v ja 14 vuotta.

Meillä kaikki on viihtynyt kyl aina matkustaessa autossa,rattaissa tai missä hyvänsä muutenkin hyvin.

 
Me olimme viime elokuussa Etelässä 1v tyttömme kanssa. Lennot kesti 3½h. Hienosti meni. Nukahti molemmin päin jo ennen koneen lähtöä. Loppumatkasta sai jo vähän viihdyttää. Meillä pitempi lento olisi voinnut olla hankala tai epämielyttävä muksulle sekä kanssamatkustajille :) . Me olimme Mallorcalla ja siellä vauvan ruuat oli koostumukseltaan hieman erilaisa ,joten olisi ollut hyvä olla mukana enemmän ruokia kotoa. Hyviä vaippoja oli ,mutta hintavia. Kaikenkaikkiaa olin yllättynyt kuinka ihanaa ja helppoa taaperon kanssa oli reissata. Lapset ovat niin sopeutuvasia :) .
 
Mä en kyllä noin pienen kanssa lähtis ihan vaan senkin takia että ainakin itse ressaisin kaikkee niin paljon ettei lomailusta tulis mitään...jut kaikki omat ruuat mukaan ja kaikki...tuntuu jotenkin niin työläältä. Ja mikään muu ei ole niin kamalaa kun huutava mukula lentokoneessa...muille matkustajille meinaan...sitä kun ei tiedä että mitäs jos se huutaakin kokoajan! Eikä lomalla vois sitten mennä illalla minnekkään kun muksu pitää ottaa mukaan jokapaikkaan...rannalla ei voi käydä ja ulkona muutenkin oltava erikois varovainen ettei pala. Saa kokoajan vahtia ettei kukaan nappaa mukulaa kun hetkeks kääntää selkänsä ja katsoo vaikka jotain muuta. Mä ainakin veisin muksun mummolaan tai johkin ja menisin ihan itsekseni miehen kanssa etelän lämpöön nauttimaan ja rentoutumaan. Ei sen ikänen mukula edes nauti matkasta kun ei tajua siitä viä mitään. Eri asia sitten kouluikäsen kanssa kun se jo tajuaa paremmin missä ollaan.
 
Moikka,

Me ollaan kans lähdössä elokuussa lämpimään. Poika silloin 9kk ikänen. Saas nähdä miten matka menee. Oletus kuitenkin on, että kaikki järjestyy tavalla tai toisella.

Jotain puuropakkauksia otan mukaan, ja vaippoja, korviketta, soseita varuiks. Vaippoja siksi, että on ainakin osa tuoksuttomia, jos sieltä ostetuissa on paljon tuoksua jo omasta takaa. :LOL: Itkuhälytin kanssa matkaan ja matkarattaat ja tietty kaikkee pientä mitä mieleen tulee, kunhan reissu lähenee.

Tää oli vähä asian vierestä, mutta laittakaa ihmeessä kokemuksia reissuistanne. Ties vaikka meikä putoais maanpinnalle, kun luulee, että reissu onnistuu suht helposti. :LOL:

Meikää huolestuttaa eniten, että miten saa syödyks lentokoneessa, kun natiainen istuu sylissä :LOL: :LOL:
 
Meillä on tilattuna välimeren viikon rantalomamatka 6 kk vauvan kanssa ja Jenkkeihin on liput varattuna kun vauva on 7 kk. Kyllähän se vähän hirvittää, mutta eiköhän niistä järjellä selvitä (ja lentokoneen matkustuskopalla). En raaski mitenkään jättää pikkuista hoitoon, mutta toisaalta tuntuu kohtuuttomalta ettei pääsisi enää reissaamaan. Sitten jos lapsia saisimme joskus vielä lisää homma vaikeutuisi ratkaisevasti. Eikös äitin ja isin seura ole tärkeintä (ainakin niin uskottelen itselleni)?
 
mä ainakin tykkään reissata lasten kanssakin.Käyty on kahdenkin kyllä,mut helppoa ja rentouttavaa reissaaminen on ollut kyllä lastenkin kanssa.

Meillä ei lapset ole lentokoneessa itkenyt eikä pitkästynyt mutta minua ei ole kyllä yhtään haitanneet muiden lapset,jotka ovat koneessa itkeneet tai pitkästyneet.



 
Just palattiin 8kk lapsen kanssa Espanjasta ja hyvin meni reissu. Oli lennot sylissä ja nukkui koko paluumatkan joka yöllä. Matkarattaat ja kantoliina oli kätevät, kantoliina erityisesti sellaisissa retkikohteissa missä rattailla hankala liikkua. Puurot ja purkkisoseet oli kätevä ottaa mukaan ja lisäksi meillä oli ite tehtyä bataattisosetta pakasteena mukana koska lapsi allerginen eikä siksi voinut laskea sen varaan että paikan päältä saa sopivaa ruokaa. Huoneistohotelli oli ihan ehdoton koska olohuoneessa oli tilaa leikkiä ja ruuat sai helposti lämmitettyä ja oli vielä pesukonekin.

Pienellä etukäteissuunnittelulla ja hyvällä kohteen valinnalla pärjää kyllä pitkälle ja ainakin meidän mukula tuntui nauttivan uusista maisemista ja tykkäs reissata. Matkaan vaan rohkeasti!
 
Ensimmäisen lapsen kanssa oltiin Kreetalla ekan kerran kun oli n.9 kk:n ikäinen.Otettiin Tuttelijauhetta mukaan,vellijauhetta ja muutama sosepurkki.Tosin sillon tyttömme söi vielä matkalla 6 kk:n iästä alkavien ruokia kun isompien lapsien ruokien syönti ei ollut niin varmalla pohjalla.Ja vaippoja oli jonkun verran mukana.Kreikassa ei lastenruokavalikoimaa ole kuin 4-5 eri makua ja nekin ihan sosetta.Hedelmäsoseita löytyi kyllä ihan mukavasti ja niitä meidän neiti söi ihan mielellään.Ja kyllä nuo paikalliset purkkiruuatkin upposivat jotenkii.Tosin ne oli Nestleen valmistamia.Kreikasta löytyy kyllä myös korviketta ihan pienille vauvoille ihan vanhempiin lapsiin asti.Ja sekin kelpas kyllä vauvana hänelle vaikka väriltään oli rusehtavaa.Puurojauheita Kreikasta löytyy kyllä vaikka millä mitalla.Enemmän kuin meiltä täältä Suomesta.On vaikka minkälaisilla hedelmillä ja ilman.Ite ostimme ihan tavallista puurojauhetta mikä ehkä maistui vähän vaniljalta.Tosin jouduin sen soveltamaan velliin kun ei muuten uponnu.Ja maitohappobakteereita jauheena annoimme niin masukin toimi ihan hyvin ja ois varmaan toiminnu ilmankin.Ja viime kesänä olimme Samoksella ja emme ottaaneet kuin muutaman ruokapurkin,maitotetroja,Elovenan puurojauheita pussissa ja hyvin pärjättiin.Vaippoja ei mielestäni kannata raahata täältä Suomesta kuin korkeintaan pienen paketin verran.Sillä ekalla reisulla ostimme jotain paikallista merkkiä ja olivat aivan hyviä vaippoja.Ja Kreikastahan tunnetusti löytyy Lidl eli Cien vaippoja löytyy jos on sattunut niitä käyttämään Suomessakin.Lentomatkat meni ekalla reisulla että neiti oli kopassa ja viimeksi sylissä.Nyt jo saakin oman paikan.Ja nyt on toinen lapsi 7 kk:n ikäinen kun lähdetään reissuun.Ja ihan ilomielin lähdemme heidän kanssa matkalle.
 
Oltiin Teneriffalla tammikuussa kun neiti oli 5kk. Otin mukaan omat korvikkeet ja soseet vaikka sai niitä kyllä sieltäkin. Korvikkeet oli jauheina ja nestemäisenä löysin myös. Lentomatkat meni tosi hyvin. Nousun ja laskun aikana annoin pullosta maitoa ja tutti suuhun niin ei ainakaan valittanut korvakipua. Meidän neiti nautti lämpimästä kun ei tarvinnut pukea niin paljon vaatetta. Lokakuussa lähdetään uudestaan reissuun.
 
Me olemme lähdössä etelään (Espanjaan) kesäkuussa, poika täyttää 1v. juuri ennen reissuunlähtöä. Mukaan lähtee myös silloin neljä vuotta täyttänyt isosisko.

Otamme varmaan Ergon lisäksi matkaan mukaan myös matkarattaat sekä pojalle jonkun verran purkkiruokia. Otaksun, että syö tuolloin jo kotiruokaa, mutta sitähän ei voi mitenkään ottaa mukaan ja tiedä sitten millaista ruokaa ja millaisista ruoka-aineista onnistuisin paikanpäällä loihtimaan. Joten purkkiruokia otetaan varuiksi, ei varmaan oikein vielä uppoa mitkään ravintolaruoat (muistan, että oltiin reissussa esikoisen ollessa 2v. ja silloin hän ainakin eli matkan ajan lähinnä kotona tehdyllä spaghetilla - ravintolan ruokalistalta ei uponnut mikään). Vaippoja varmaan otetaan varuiksi mukaan myös kotoolta, vaikka tuolloin ollaankin luultavasti jo lähellä päiväkuivuutta.

Hiukan jännittää reissuun lähteminen kahden lapsen kanssa, mutta todella innoissani kuitenkin odotan matkaa. Meillä reissuun lähtee mukaan myös isovanhemmat eli pääsemme varmaan jonain iltana ihan kahdestaankin ulos syömään ja rentoutumaan. :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja suzyco:
Mä en kyllä noin pienen kanssa lähtis ihan vaan senkin takia että ainakin itse ressaisin kaikkee niin paljon ettei lomailusta tulis mitään...jut kaikki omat ruuat mukaan ja kaikki...tuntuu jotenkin niin työläältä. Ja mikään muu ei ole niin kamalaa kun huutava mukula lentokoneessa...muille matkustajille meinaan...sitä kun ei tiedä että mitäs jos se huutaakin kokoajan! Eikä lomalla vois sitten mennä illalla minnekkään kun muksu pitää ottaa mukaan jokapaikkaan...rannalla ei voi käydä ja ulkona muutenkin oltava erikois varovainen ettei pala. Saa kokoajan vahtia ettei kukaan nappaa mukulaa kun hetkeks kääntää selkänsä ja katsoo vaikka jotain muuta. Mä ainakin veisin muksun mummolaan tai johkin ja menisin ihan itsekseni miehen kanssa etelän lämpöön nauttimaan ja rentoutumaan. Ei sen ikänen mukula edes nauti matkasta kun ei tajua siitä viä mitään. Eri asia sitten kouluikäsen kanssa kun se jo tajuaa paremmin missä ollaan.
Mä olen ajatellut asian just näin! Eri asia sitten malttaisko jättää hoitoon viikoksi.
Mutta eihän siitä rentoutumisesta ja rannalla makoilusta mitään tulisi kun lapsi saa lämpöhalvauksen jo varjossa tai jos lähtee leikki-ikäisen kanssa joka karkaa vähän väliä.
Tai vähintäänkin joku voro nappaa lapsen kainaloonsa kun silmä välttää.
*Huono äitikö*
 
Kiva kuulla onnistuneita kokemuksia vauvan kans matkustamisesta. =)

Me suunnitellaan myös etelän lomamatkaa ensi syksyksi, jolloin meidän lapset on saman ikäisiä kuin Rillariinalla. Joten käyhän kertomassa miten reissu sujui. Innolla odotan kuulla siitä.

Mukavia lomapäiviä kaikille teille jotka reissuun olette lähdössä. B)
 
mä olin 3viikkoo thaimaassa 2vee tytön kans ja meni tosi hyvin... rannallakin oltiin ja hotellin altaalla, sit päiväunet nukkui rattaissa 2-3tuntia, sillon sai itse ottaa rauhassa aurinkoa altaalla.. sit jaksoi myös illlal käydä shoppailee ja syömäs, tietty kyl hotellin oltii illal viime klo22. purkkiruoat oli mukana joka päivälle ja velliä oli kans et sai vähä maitopohjaista juomaa... ja omat vaipat oli mukana, tosin niitä käytti vain yöllä. kyllä lasten kans on hyvä reissata ja ottaa loman sit siltäkannalta et lapset ensin... ehtii sit ku lapset isona tekee omat reissut. nyt oli tarkoitus lähteä tammikuussa thaimaaseen, poju ois ollu 1kk mut sit tuli rahakysymys ja matka jäi väliin, helppo pienen kans matkustaa kun rintaa syö!! eikun lomalle vain!! B)

tulipas romaani..
 
Alkuperäinen kirjoittaja katjanna:
Kiva kuulla onnistuneita kokemuksia vauvan kans matkustamisesta. =)

Me suunnitellaan myös etelän lomamatkaa ensi syksyksi, jolloin meidän lapset on saman ikäisiä kuin Rillariinalla. Joten käyhän kertomassa miten reissu sujui. Innolla odotan kuulla siitä.

Mukavia lomapäiviä kaikille teille jotka reissuun olette lähdössä. B)
Meidän reissu meni tosi hienosti. Matkat menivät hienosti. Menomatkalla poika (1v.) nukahti nousun ajaksi ja veti pienet tirsat, mutta loppumatkan jaksoikin sitten valvoa. Nukahti uudestaan bussimatkan ajaksi, kun ajettiin lentokentältä matkakohteeseen (noin 1,5h). Laitoin bussimatkan ajaksi Ergoon, koska mua hirvitti kyllä se ettei pienelle ollut mitään istuinta ( isompi lapsi oli bussin omissa vöissä ). Lomasta nautittiin kaikki täysillä. Kuumimpaan aikaan nukuttiin "siestaa" hotellihuoneesta, ennen siestaa syötiin lounasta ravintolassa ja illalla sitten uudestaan. Poika oli reissussa vähän kipeänä (kurkkutulehdus + puhkeavat hampaat), joten ruoka ei kamalasti maistunut. Pääasiassa maidon turvin pärjättiin viikko, mutta tarjottiin siis myös purkkiruokaa (kotoolta tuotua, mutta paikanpäältäkin löytyi ihan hyviä soseita) ja meidän annoksista sai maistella. Iltaisin nukahti rattaisiin illallisen jälkeen ja usein siirrettiin hotellihuoneessa suoraan sänkyyn jatkamaan yöuniaan. Tullessa oli haastavaa löytää pottaa, koska emme omaa ottaneet mukaan. Espanjassa ilmeisesti kulttuuri on vähän eri eikä näin pieniä potateta, koska pitkän etsinnän jälkeen onnistuimme lopulta löytämään potan apteekista - +18kk ikäsuosituksella. :LOL: Mutta onneksi löytyi, pojalta nimittäin jätettiin reissussa päivävaipat lopullisesti pois (helteessä olisi muutenkin ollut ikävä hautoa pikkupeppua vaipassa). Potta kulki siis matkarattaissa mukana kaikkialle. Rattaat oli kätsyt reissussa mukana, takaisintullessa saatiin pitää niitä lentokentällä ihan koneeseen nousuun asti. Ergoa käytin lentokentillä ja siirtymisessä hotelliin. Muuten oli liian kuumaa kantaa lasta, joten matkarattaille oli kyllä käyttöä. Paljon uitiin (yksivuotiaskin paljastui melkoiseksi vesipedoksi!) ja nauttiin lämmöstä. Auringon kanssa ei ollut mitään ongelmia, kun oltiin se kuumin aika päikkäreillä. Pienemmälle en edes juuri mitään voiteita laittanut. Vuokrattiin lomakohteessa auto kolmeksi päiväksi ja siihen saatiin automaattisesti muksuille istuimet. Ihana reissu siis ja lähtisin koskatahansa uudestaan! Kyllä noiden 1 ja 4-vuotiaiden lasten kanssa oli kiva matkustaa. =)
 
me reissattiin thaimaassa 5kk lapsen kanssa. Lennot meni hyvin ja koko reissu. Vauva nukkui sylissä tai kopassa jonka sai lentokoneesta. Nenäsuihketta laitettiin ja annoin rintaa nousun ja laskun aikana. Evästä ja vaippoja oli mukana jonkinerran mutta kaikkea sai kaupasta. Etenkin suurista kaupoista purkkiruokaa ja jauhepuuroja. Ja Nan jauhetta jne. Hyvä kokemus ainakin meillä pienen kans reissaamisesta!
 

Yhteistyössä