Että mä vihaan tätä sisäänpäinkääntynyttä tuppukylää!

  • Viestiketjun aloittaja virhe
  • Ensimmäinen viesti
virhe
[QUOTE="vieras";28938548]Kerro nyt! Ollaan nimittäin harkittu muuttoa erääseen kaksikieliseen tuppukylään - ettei vaan ois toi sama...[/QUOTE]

Kerro sä, mihin te ootte muuttamassa ;) Mä oon haukkunut niin pahasti tässä naapuruston ja päiväkodin äidit, että en tiedä, uskallanko.. Mutta vielä ehdin lieventää, että naapureissa on pari ihan mukavaa ihmistä ja yksi paikkakuntalainen on tehnyt poikkeuksen.
 
"Vieras"
[QUOTE="vieras";28938050]. Ihmisten ennakkoasenne jo tuntuu mua kohtaan olevan, että olen mieheni kaupunkilainen vaimo, ja yleensä heti kättelyssä naureskellaan tai irvaillaan jotain tyhmistä kaupunkilaisita [/QUOTE]

Joo, ihan jostain Iltasanomien kommenttipalstaltakin voi päätellä että on oikeesti ihmisiä jotka uskoo että kaikki kaupunkilaiset on jotenkin "vihreitä"...Itse kun vietin pitkiä aikoja erämaatalossa, kuulin että takanapäin jotkut oli ihmetelly että miten pärjään ja eikö mua pelota ym paskaa... Eipä se että on syntyny kaupungis tarkoita että pelkäis pimeää tai karhuja.
 
sintt1
Kyllä mä sanoisin, että aika paljon on itsestä kiinni. Siinä vaiheessa, kun "kaikki kohtelee huonosti" niin kannattaa syytä etsiä ihan peilistäkin. Itse asun yhdessä näistä mainituista tuppukylistä ja puhun vielä sitä väärää kieltä. Kuitenkin olen tutustunut lukuisiin ihmisiin ja saanut hyviä ystäviä. Kukaan ei ole kohdellut ulkopuolisena. Kielimuuristakin on pääosin selvitty.
 
Hauska kuulla että muutkin tuppukylät ovat samanlaisia :D Itse en ole niin sosiaalinen että kärsisin moisesta, mun sosiaalinen elämä on muualla. Mutta olihan tää paikkakuntalaisten käytös alkuun vähän hämmentävää. Olen nyt asunut täällä 10 vuotta enkä ole vieläkään päässyt piireihin mukaan :D On mulle tosin jo uskallettu puhua ja nykyään he jo tervehtivät. Eli kai se piireihin pääseminen on myös itsestä kiinni, en ole niin aktiivinen että jaksaisin lähteä tekemään tikusta asiaa koska tosiaan ystävät ja muut yhteisöni ovat naapuripitäjissä. Silti olen viihtynyt, tää on ihana paikka asua, kaikki on lähellä ja ennenkaikkea syy miksi muutettiin kaupungista maalle: saa olla rauhassa!
 
Huh, ep oli kyl sellanen persläpi etten toiste sinne eksy. Vuosi siellä meni ennen ko alko juttu luistaa. Missään muualla ollut tuollaista körttiläisten tanhupiiriä. Mukhaan et pääse vaikka oisit niin kahjo että tahtoisit.

Tsemppiä ap, jotkut ihmiset vaan on saakelin hitaasti lämpiäviä ja saattavat omata suht pitkät piuhatkin. Toisaalta tuollaisen jos kaveriksi saat, siinä voi olla elinikäinen ystävä.
 
"vieras"
Itse olen asunut sekä pikkupaikkakunnalla että isommassa kaupungissa. Pikkupaikkakunnassa ei ihmisissä itsesään rasittanut oikeastaan mikään muu kuin se, että ihmisillä ei ollut mitään muita puheenaiheita, kuin toisten ihmisten asioiden vatvominen. Sisäänpäinkääntyneitä he toki olivat, mutta ei se mua haitannut, aika sisäänpäinkääntynyt olen itsekin. Sitäpaitsi olen huomannut täällä kaupungissa asuessani, että aika lailla samalla tavalla sisäänpäinkääntyneitä ollaan täälläkin.

Yleinen ilmapiiri Suomessa vain on sellainen, että ihmiset muodostavat tuttavapiirinsä ja ystäväpiirinsä yleensä jo lapsuudessa. Sama piiri säilyy läpi elämän, eikä ulkopuolisia suvaita mukaan. Tuollaista se Suomessa valitettavasti on.
 
"vieras"
Mwenikö kouvola lähelle? Ite asun ja on just tollanen paikka
Siis täh? Mulla on kesäpaikka KOuvolassa ja ramppaan siellä ympäri vuoden viikonloppusin ja välillä pitkiäkin jaksoja etätöitä tehden. Mä olen niin puhelias ja utelias, ettei sitä kouvolalainenkaan voi estää. Suustani jään kiinni kaupoissa, puistoissa ja joka paikassa. Mun mielestä kouvolaiset pälättää yhtä innolla takaisin. Siis onhan ne arkoja siinä kuin muutkin suomalaiset, mutta paljon myönteisempiä kuin kotonani pk-seudulla.

En allekirjoita mielipidettäsi. Lopeta murjottamasta ja hymyile joskus.
 
vierass
Ai ihmisillä on vähän eri käsityksiä "tuppukylästä" :D Meidän tuppukylässä asustaa n.1500 asukasta- En tiedä ovatko sisäänlämpeävää porukkaa, kun en ole missään tekemisissä :D
 
millionbeaharmaana
Kuulostaa varsinais-suomelta. Ja omi iso tai pieni paikka ni samanlaisia piiri pieni pyörii tyyppejä. Meillä esim perhekerhos käy vain muualta muuttaneita ku paikalliset taitaa olla liian fiiniä porukkaa.
 
"Vieras"
Samanlaisia kaikki tuppukylät tyynni. Sitten kun ihmiset juttelee ja kaikki tuntee sinut/teidät, alkaa juoruilu..

Nimimerkillä pääkaupunkiseudulle tuppukylästä muuttanut vuosia sitten ja ikävä ei ole takaisin.
 
"vieras"
Olisko Kokkola? Pahasti siltä kyllä kuulostaa, vaikka kyseinen paikka pikkukaupunki onkin ja vaikka sieltä mukavaakin porukkaa löytyy.

Itsehän asun tosin vielä tupummassa kylässä, mutta täällä ei ihmiset ole sisäänpäinkääntyneitä... Uusiin ihmisiin tutustuu helposti, täällä ollaan kiinnostuneita uusista tulokkaista jne. Toki tällä asialla on kääntöpuolensakin, jota en onneksi vielä ole joutunut kokemaan.
 
Varmasti riippuu paikastakin. Ite muutin aikanaan kaupungista tuppukylään ja sinne voisin muuttaa takasinkin täältä kaupungista. Meidät otetiin vastaan kivasti ja edelleen on yhteyksiä niihin ihmisiin. Ei se oo pelkästään itsestä kiinni miten pääsee porukkaan tai ei. Just tossa kesällä miehelle yksi tuppukylään muuutanu avautui miten sielä ei siedetä muuttaneita ja tehdään jopa kiusaa. Mitään et oo jos et oo paljasjalkanen ja elä kuten muutkin(sama elinkeino kun kylässä kaikilla). Me suunnitellaan tosissaan muuttoa pöndelle ja senkin perusteella missä ollaan matkusteltu ja käyty kattelemassa ilmapiiriä. Alkukuva kertoo jo aika paljon.
 
virhe
Oli pakko käydä katsomassa vielä kommentteja. Bingo!! Se löytyi! Eli sekin todistaa sen, että en ole fiilisteni kanssa ihan väärässä.

Ja löytyihän täältä taas myös "kaikki on susta itsestä kiinni" - ihminen ja toinenkin. Mutta se onkin varmaan tilastollisestikin ihan todennäköistä, ketjussa kuin ketjussa on aina niitä, joilla ei ole murustakaan empatiaa vain todetaan, että itsessäs vaan on vikaa. Itselläni tosiaan ei ole ollut tälläisiä kokemuksia aikaisemmin ja olen asunut sekä kaupungeissa että tuppukylissä ennen tänne muuttoani.

Kiitos tsempeistä teille, jotka tunnistatte ilmiön ja ootte kokeneet samaa tai muuten vaan osaatte asettua toisen ihmisen asemaan :)
 

Yhteistyössä