Että pännii taas lapsiperheet! vieraita koiria ei silitetä ilman lupaa

  • Viestiketjun aloittaja koiranomistaja
  • Ensimmäinen viesti
koiranomistaja
Kyllä minua ja muffea vihataan niin saatanasti täällä palstallakin, silti jatkuvasti saa hätytellä niitä teidän pikku prinsessoja ja prinssejä pois muffen luota kun tullaan käpälät ojossa kohti kiljuen. Jos ei ole käytöstapoja koiranomistajilla niin ei ole monella lapsiperheelläkään! vaikka koira on pieni ja söpö niin se ei ole mikään pehmolelu, vaan pitää kysyä LUPA kaikenlaiseen paijailuun.

Tänäänkin taas sanoin heti että ei voi silittää koiraa, niin silti tungetaan meidän kulkuväylälle eteen ja isä vaan vaahtoa että no eikö katsoakkaan saa. Saa, senkus töllötätte meidän persuksia kun viilletetään ohi, mutta ei me teidän vuoksi pysähdytä vaikka eteen tungette.
 
"vieras"
Ja niille lapsille voi samalla opettaa ettei koiralle saa kiljua täyttä kurkkua tai ei tarvitse huutaa kun se koira menee ohi.
Ei ole kenenkään etu jos koira tästä säikähtää ja jatkossa pelkää ohikulkevia lapsia.
 
Professional Griefer
Silloin kun meillä oli koira, tapasin ärähtää itse niille lapsille, jotka juoksi käpälät ojossa rekkua kohden. Koira sitä ei tehnyt, koska oli todella kiltti, mutta jonkun muun koira olis saattanu haukata vaikka naamasta palan.

Lapset vois kyllä laittaa valjaisiin, jos näidenkin tapahtumien excuse on "no ei niitä voi aina vahtia!!!!"
 
jep!
No juu! Ite omistan vielä semmosen pienen ja pörrösen koiran, joka on varmasti lasten mielestä supersöpö. MUTTA. Se sattuu luonteeltaan olevan hitaasti lämpiävä, enkä luota tuntemattomien lasten käsittelyyn. Kyllä on tässä vuosien varrella saanu kuulla olevansa paska ihminen, kun en anna jessica-nicopetterin vähä taputtaa. Mitäs sitte, jos koira ei tykkää mutku kaikki eläimethän pitäis rakastaa just sitä tuntematonta räkänokkaa..
 
"Rastas"
Silloin kun meillä oli koira, tapasin ärähtää itse niille lapsille, jotka juoksi käpälät ojossa rekkua kohden. Koira sitä ei tehnyt, koska oli todella kiltti, mutta jonkun muun koira olis saattanu haukata vaikka naamasta palan.

Lapset vois kyllä laittaa valjaisiin, jos näidenkin tapahtumien excuse on "no ei niitä voi aina vahtia!!!!"
Kuten yllä kirjoitin, kasvakaa aikuisiksi ja lopettakaa villieläimen nöyryyttäminen jonain poikaystävän korvikkeena, niin poistuu tämäkin ongelma.
 
  • Tykkää
Reactions: Littledeath
Mä oon ainaki opettanu likalle, että outoja koiria ei mennä silittämään ku ei koskaa tiä minkälaanen koira on. Joskus kaupas pihas saattaa olla koira tolpas kii, mutta kyllä me kierretään ne vaikka toinen olis siinä ihan rauhas. Eikä meillä sitäpaitti edes olisi oikeutta mennä koittamaan siihen koiraa jos se siinä yksin on.
 
"hmmh"
Milloin muuten koirista tuli heikkohermoisia ja lapsia vihaavia? Omassa lapsuudessani jokaista vastaantulevaa koiraa sai rapsutella eikä omistaja tai koira ollut moksiskaan. Nykyään koiranomistajat ovat hysteerisiä, jos taapero tulee lähellekään Rekkua ja hyvä ettei ala kiroilemaan tai kiljumaan kauhusta.
 
"aloittaja"
Ja on meilläkin lapsi, se ei todellakaan juokse vieraiden koirien jaloissa, jo ihan oman turvallisuutensa vuoksi.

Meidän koiraa ei silitä vieraat lapset, koska on vastuullisen koiranomistajan tehtävä vahtia, ettei koira joudu hankalaan tilanteeseen, jossa se voisi kokea olonsa tukalaksi. Enhän minä tiedä miten vieraat muksut käyttäytyy ja saa päähänsä. Suurin osa kumminkin tuntuu olevan ihan täysin pihalla siitä, miten vierasta koiraa edes silitetään. Monet lähestyy pepun puolelta kädet ojossa.
 
"nella"
[QUOTE="hmmh";27906276]Milloin muuten koirista tuli heikkohermoisia ja lapsia vihaavia? Omassa lapsuudessani jokaista vastaantulevaa koiraa sai rapsutella eikä omistaja tai koira ollut moksiskaan. Nykyään koiranomistajat ovat hysteerisiä, jos taapero tulee lähellekään Rekkua ja hyvä ettei ala kiroilemaan tai kiljumaan kauhusta.[/QUOTE]

Minusta on tullut siinä vaiheessa hermoheikko kun päivittäin saa lukea lehdistä kuinka "koira raateli, repi, silpoi, uhkasi" jne. jne. lasta tms. vaikka oikeasti juttu on mennyt ihan eri tavalla.

Ennen kun koira hyppäsi päin (silloin kun mä olin muksu), siitä ei soitettu poliisille...
 
Professional Griefer
[QUOTE="hmmh";27906276]Milloin muuten koirista tuli heikkohermoisia ja lapsia vihaavia? Omassa lapsuudessani jokaista vastaantulevaa koiraa sai rapsutella eikä omistaja tai koira ollut moksiskaan. Nykyään koiranomistajat ovat hysteerisiä, jos taapero tulee lähellekään Rekkua ja hyvä ettei ala kiroilemaan tai kiljumaan kauhusta.[/QUOTE]

Uskon, että lähes jokaista koiraa saa rapsutella ja vaikka halia, jos ensin kysyy omistajalta luvan ja sitten lähestyy koiraa normaalisti, ei kiljuen ja päin juosten.
 
  • Tykkää
Reactions: Rockwood
"aloittaja"
[QUOTE="hmmh";27906276]Milloin muuten koirista tuli heikkohermoisia ja lapsia vihaavia? Omassa lapsuudessani jokaista vastaantulevaa koiraa sai rapsutella eikä omistaja tai koira ollut moksiskaan. Nykyään koiranomistajat ovat hysteerisiä, jos taapero tulee lähellekään Rekkua ja hyvä ettei ala kiroilemaan tai kiljumaan kauhusta.[/QUOTE]

niin, meidän koira ei vihaa lapsia tai muutakaan, enkä halua sellaista tapahtuvankaan, siksi en vieraiden lasten anna sitä silitellä, ellen ehdi ja jaksa ohjeistamaan ja näyttämään miten.

Oletko miettinyt että tuo on vähän itsekäskin ajattelutapa, ei mua ainakaan kiinnosta pysähtyä lenkillä aina että kaikki halukkaat saa silitellä meidän koiraa, ei me siellä teitä varten olla.
 
Pienien ja söpöjen koirien lisäksi niiltä isojen ja kauniiden koirien omistajilta täytyy myös kysyä lupa koiran silittämiseen. Luvan kysymisen ohella lapsille voisi opettaa, että jos jossain näkee koiran omistajan vieressä väkijoukossa, niin voi jättää hieman hajurakoa eikä kulkea suoraan siitä kuonon edestä. Pahimmat tapaukset hanskat kuonoa sananmukaisesti viiltäen.

On nimittäin aika mielenkiintoista sattua koiran kanssa paikkaan, jossa itse pitelee tiukasti vieressä isoa koiraa ja ympärillä ilmestyy pyörimään useampi sen kokoinen mukula, että koira pelkästään päätään kääntämällä saa porukkaa pyllähtämään hankeen. Ja kyllä, poistuttiin vähän syrjemmälle vaikkei koira mitään olisi tehnytkään ja tilaa olisi ollut niille lapsillekin jättää vähän rakoa koiraan - vanhemmat vaan eivät vaivautuneet opastamaan.
 
"vieras"
Kyllä minua ja muffea vihataan niin saatanasti täällä palstallakin, silti jatkuvasti saa hätytellä niitä teidän pikku prinsessoja ja prinssejä pois muffen luota kun tullaan käpälät ojossa kohti kiljuen. Jos ei ole käytöstapoja koiranomistajilla niin ei ole monella lapsiperheelläkään! vaikka koira on pieni ja söpö niin se ei ole mikään pehmolelu, vaan pitää kysyä LUPA kaikenlaiseen paijailuun.

Tänäänkin taas sanoin heti että ei voi silittää koiraa, niin silti tungetaan meidän kulkuväylälle eteen ja isä vaan vaahtoa että no eikö katsoakkaan saa. Saa, senkus töllötätte meidän persuksia kun viilletetään ohi, mutta ei me teidän vuoksi pysähdytä vaikka eteen tungette.
en mennyt silittämään vaikka näytti raukalta kun jäi siihen koirin parkkiin, kun isäntä oli kaupassa. Sillä oli ilme että elä tule en tiedä miten reagoin. Yks koira oli hyvä kun ajoin ohi niin ei suostunut menemään isännän perässä...vaan jäin kattomaan perään. koiria on moneen lähtöön niin kuin ihmisiä!
 
"Emppu"
Pyydän anteeksi. Olen lukemattomia kertoja muistuttanut lapsiani että ei saa mennä silittämään. Silti he välillä unohtavat sen nähdessään söpön koiran. Aina olen ollut vieressä, ja yleensä tällaista ei pääse edes tapahtumaan, siis silitystä ilman että kysyy lupaa, mutta pari viikkoa sitten hän ehti silittämään koiraa joka oli tolpassa kiinni. Selitin kyllä miksei kiinni oleviakaan koiria ei saa silittää.
Kertokaa mulle, miten saatte lapsenne tottelemaan yhdellä sanomisella, koska minun ovat ilmeisen hitaita oppimaan?
 
No minä en ainakaan missään nimessä päästä taaperoani suin päin silittelemään kenenkään koiria. Meillä itsellämmekin koira on, ja vaikka se suhtautuukin vieraisiin ihmisiin ystävällisen uteliaasti - olivatpa he sitten vauvoja tai vaareja - niin kaikki muut koirat eivät ole samanlaisia. Sitä paitsi kilttikin koira saattaa uhkaavan tai vieraan tuntuisessa tilanteessa käyttäytyä arvaamattomasti.

Monesti kävelyllä taapero bongaa koiran ja on heti valmis ryntäämään sen luokse. Niinpä minä sitten aikuisena hillitsen taaperon menoa ja kysyn, saako lapsi silittää koiraa. Toki sitten pysyttelen siinä lähituntumassa myöskin, jotta lapsi ei kovin kovakouraisesti koiraa paijaile, pieni kun kuitenkin on (alle 2v. vielä) niin eipä sitten ilman ohjausta aina ymmärräkään mikä ehkä on liikaa ja mikä ei.

Minusta on ihan paikallaan sanoa, ettei koiraa sovi silitellä tai taputella, eikä siitä tarvitse kenenkään suuttua. Silittelykielto on useimmiten ihan vain sen potentiaalisen silittelijän omaksi parhaaksi, eikä mikään sulasta vittumaisuudesta tehty teko, kuten jotkut tuntuvat kuvittelevan :D
 
Saraldo
No juu! Ite omistan vielä semmosen pienen ja pörrösen koiran, joka on varmasti lasten mielestä supersöpö. MUTTA. Se sattuu luonteeltaan olevan hitaasti lämpiävä, enkä luota tuntemattomien lasten käsittelyyn. Kyllä on tässä vuosien varrella saanu kuulla olevansa paska ihminen, kun en anna jessica-nicopetterin vähä taputtaa. Mitäs sitte, jos koira ei tykkää mutku kaikki eläimethän pitäis rakastaa just sitä tuntematonta räkänokkaa..
Sama juttu meillä. Perhoskoira on just sellanen lelukoiran näkoinen otus, mikä ainakin kokemuksen perusteella tuntuu kiehtovan pikkulapsia. Mutta kun tuo on arka koira. Pelkää oravia ja hiiriäkin. Jos siihen juoksee joku taapero kurahanskat viuhuen ja nappaa turkista kiinni, niin en mene ollenkaan lupaamaan, etteikö peloissaan nappais kiinni. Ja sitten se on koiran vika :headwall:.

Kyllä mä joskus annan luvan silittää, jos on rauhallinen lapsi ja mukana oleva aikuinen sen näköinen, että osaa myös ohjeistaa lasta. Vaikka arka koira onkin, niin tykkää kyllä ihmisistä jahka vähän lämpenee ja jos saa omaan tahtiin mennä haistelemaan, mutta yllätyksistä ei tykkää ollenkaan.
 
"aloittaja"
En todellakaan kiellä silittelyä vittumaisuuttani, vaan koiran JA lapsen turvallisuuden vuoksi, ellen jaksa tai ole sillä tuullella että jaksaisin opastaa lasta miten silitetään nätisti.

En tiedä kuinka pieni lapsi sulla "emppu" on, mutta taaperon perään tietysti on katsottava koko ajan ja isomman kyllä pitäisi jo uskoa ihan sanomalla ettei ulkona yleensäkään säntäillä miten sattuu.
 
Meillä on sen näköinen koira, ettei sitä kukaan edes halua silittää. Mukulat viedään tien toiselle puolelle ja pikkukoirat napataan syliin. Tuo silittämisvimma on vissiin sitten niiden kauniiden koirien vitsaus.

Omille lapsille olen opettanut, että vierasta koiraa ei ikinä kuuna päivänä mennä silittämään ilman omistajan lupaa. Ja jos omistajaa ei ole näkyvillä, niin silloin varsinkaan ei lähestytä. Joiltakin ollaan kysytty, että saako silittää ja osa antaa luvan ja osa ei. Eikä siinä ole mitään nokkiin otettavaa, jos omistaja kieltää. Se on koiran ja luultavasti myös lasten parhaaksi. On myös opetettu oikeaa tapaa lähestyä vierasta koiraa, mutta se tahtoo kyllä pieniltä unohtua jos ei itse ole vieressä neuvomassa.
 
"vieras"
[QUOTE="hmmh";27906276]Milloin muuten koirista tuli heikkohermoisia ja lapsia vihaavia? Omassa lapsuudessani jokaista vastaantulevaa koiraa sai rapsutella eikä omistaja tai koira ollut moksiskaan. Nykyään koiranomistajat ovat hysteerisiä, jos taapero tulee lähellekään Rekkua ja hyvä ettei ala kiroilemaan tai kiljumaan kauhusta.[/QUOTE]

niin, silloin sun lapsuudessasi ei myösään varmaan tehty hirveää numeroa siitä jos se koira sitten näykkäsikin silittämään menevää räkänokkaa. Itse muista lapsuudestani, että iso susikoira puri minua reiteen kun typeränä menin ilman lupaa lääppimään. Reidestä lähti pala irti ja kohdassa on edelleen mojova arpi. Asia hoidettiin niin että koiran omistaja vei minut kotiin, josta vanhempani veivät terveyskeskukseen tikattavaksi. Myöhemmin sain koiran omistajalta pahoitteluksi paketin vihreitä kuulia ja se siitä, kaikki oli taas hyvin. Nyt jos kävisi vastaava tapaus niin lapsen vanhemmathan haastaisivat koiran omistajan oikeuteen, koira määrättäisi lopetettavaksi ja koiran omistajille rapsahtaisi kunnon sakot. Niin ja ltalehteen tulisi tietty juttu että "koira raateli vieraan lapsen"....Että ehkä ihan siksi ne koirien omistajat on nykyään hysteerisiä.
 
"Emppu"
[QUOTE="aloittaja";27906427]En todellakaan kiellä silittelyä vittumaisuuttani, vaan koiran JA lapsen turvallisuuden vuoksi, ellen jaksa tai ole sillä tuullella että jaksaisin opastaa lasta miten silitetään nätisti.

En tiedä kuinka pieni lapsi sulla "emppu" on, mutta taaperon perään tietysti on katsottava koko ajan ja isomman kyllä pitäisi jo uskoa ihan sanomalla ettei ulkona yleensäkään säntäillä miten sattuu.[/QUOTE]

Niin, mulla on jo melkein 5 v, mutta olimme menossa päiväkotiin kävelykatua pitkin, enkä kertakaikkiaan huomannut päiväkodin portin vieressä olevaa koiraa, siis tolppaan sidottuna, enkä siis huomannut häntä ennakkoon muistuttaa tai erityisemmin vahtia, koska hän kulki vieressäni, enkä itse nähnyt koko koiraa.
Tiedän kyllä miksi sanot, koska itsekin olen kieltänyt samasta syystä lapsiani. Mutta ikävä kyllä minun lapseni ei sitä muistanut kun hän hetken mielijohteesta silitti vieressä olevaa vierasta koiraa.
Toivon että hän muistaa sen seuraavan kerran kun hän näkee koiran, ja toivon että myös aikuiset ymmärtäisivät että kaikki lapset eivät ole samanlaisia, jotkut saattavat tarvita useamman toiston ennenkuin tietotaito on mennyt "selkäytimeen"
 
"aloittaja"
[QUOTE="Emppu";27906473]Niin, mulla on jo melkein 5 v, mutta olimme menossa päiväkotiin kävelykatua pitkin, enkä kertakaikkiaan huomannut päiväkodin portin vieressä olevaa koiraa, siis tolppaan sidottuna, enkä siis huomannut häntä ennakkoon muistuttaa tai erityisemmin vahtia, koska hän kulki vieressäni, enkä itse nähnyt koko koiraa.
Tiedän kyllä miksi sanot, koska itsekin olen kieltänyt samasta syystä lapsiani. Mutta ikävä kyllä minun lapseni ei sitä muistanut kun hän hetken mielijohteesta silitti vieressä olevaa vierasta koiraa.
Toivon että hän muistaa sen seuraavan kerran kun hän näkee koiran, ja toivon että myös aikuiset ymmärtäisivät että kaikki lapset eivät ole samanlaisia, jotkut saattavat tarvita useamman toiston ennenkuin tietotaito on mennyt "selkäytimeen"[/QUOTE]

No vahinkoja sattuu, mutta monesti olen tavannut vanhempia jotka ei tee elettäkään estääkseen jälkikasvuaan, vaan ihastelevat vaan kun lapsi juoksee söpöä puudelia kohti innoissaan, ja tänään oikein kiukuteltiin kun sanoin että ei voi silittää. Siis VANHEMPI kiukutteli, ei lapsi.
 

Yhteistyössä