Että suututti kun katsoin tuon eilisen LIV:n "Raskaana ja rappiolla"-jakson

Linkki videoon: Ruutu - video | Ruutu.fi

Etenkin tuo ensimmäinen, joka polttaa 20 tupakkaa päivässä ollessaan raskaana, ja polttaa myös sisällä esikoisen ollessa vieressä. Lapsi vieläpä pyysi tätä äitiä olemaan polttamatta sisällä, mutta tämä totesi vain "minä poltan siellä missä minä haluan". Myös lapsen isä polttaa sisällä. Noin 10 ensimmäistä minuuttia kertoo tästä äidistä. Jakson keskivaiheilla ilmoitetaan, että hän ei ilmeisesti aio lopettaa ja että häntä ei enää kuvata.

Mikä saa äidin pahoinpitelemään syntymätöntä lastaan (ja myös esikoista) noin julmasti? Ja vielä kun sanotaan, että se hetkellinen stressi, mikä tupakoinnin lopettamisesta tulee, olisi pahempi kuin se, että "kuristaa" lasta hapenpuutteella jatkuvasti ja antaa tälle lukuisia syöpää aiheuttavia kemikaaleja. Itse en pysty vain uskomaan siihen, että stressi tosiaankin olisi pahempaa kuin tuo.
 
"vieras"
Pakko kyllä sanoa tuosta raskaudenaikaisesta tupakoinnista. Olen pollttanut tupakkaa, en kuitenkaan raskausaikana eikä tulisi mieleenikään. En silti pidä raskaudenaikaista tupakointia lapsen pahoinpitelynä. Tiedän, että lapseen kulkee äidin veren kautta nikotiinia. Lapselle tulee nikotiiniriippuvaieksi. Poltin noin 2 vuotta tupakkaa ja lopettaminen oli helppoa. Pieni ärsytys kun ei voinut polttaa ja vähän huimaava olo. Jos käytännössä saa nikotiinia elimistöönsä 9 kk ajan, en usko,e ttä riippuvuus on kovin suuri. Eri asia, jos joku 20 vuotta polttanut ihminen lopettaa tupakoinnin. Siitä tulee pahat niksat yms. varmasti.

Nikotiini ei ole myöskään kovin haitallinen aine, ainoastaan riippuvuutta aiheuttava. Tupakan muut aineet kuten häkä ovat ne haitalliset aineet. Tietääkseni ne eivät kulkeudu vereen vaan lähinnä tupakoitsijan keuhkot täyttyvällä tällä aineella ja mustuvat. Lapsi ei hengitä tätä ainetta eikä siten saa tupakoitsijan keuhkoja. Lapsen hieman pienempi koko voi viitata siihen, että äidin keho käy vähän ylikierroksilla ja tupakoitsijoillahan on suurempi aineenvaihdunta. En ole kuullut, että tupakointi aiheuttaisi syntyvälle lapselle muuta vaaraa kuin nikotiiniriippuvuuden, josta en olisi kovin huolissani. Siitä ollaan erossa muutamassa päivässä ja vierotusoireet lähes olemattomat.

Eri asia alkoholistit tai nistit. Se on täysin eri asia ja aiheuttaa lapseen pysyviä vammoja. En lokeroisi tupakkaa samaan lokeroon.

Tästä toisesta jutusta olen kyllä päinvastaista mieltä. Passiivinen tupakointi on vaarallisempaa kuin että itse polttaisi. En ymmärrä miten joku voi näin tehdä varsinkin jos lapsi itse pyytää äitiä lopettamaan tupakoinnin seurassaan. Siinä ei taideta altistua nikotiinille vaan nimenomaan niille muille aineille, jotka aiheuttavat syöpää, astmaa yms.

Sanokaa jos olen täysin väärässä tuossa äidin raskauden aikaisessa tupakoinnissa. En väitä, että kirjoittamani olisi täysin faktaa. Näin vaan itse ymmärrän. Uskoisin, että moni tupakoitsija ymmärtää myös. Tutulleni on esimerkiksi neuvolassa sanottu, että tupakoinnin lopettaminen ei välttämättä ole järkevää, koska lopettamisesta tuleva stressi on pahempi kuin tupakointi. Stressi aiheuttaa ennenaikaista syntymistä (pienikokoisuutta) ja lapsi on herkempi psyykkisille sairauksille.
 
Tuo nainen oli oksettava, mutta ikävä esimerkki. Katselin vähän aikaa sitten dokumenttiä, jossa todettiin, että erittäin iso osa syntyvistä lapsista kärsii briteissä alkoholin ja tupakankäytön vaikutuksista. Onneksi kaksi muuta äitiä olivat järkevämpiä.


Ja kommentille 7, häkä imeytyy juurikin vereen ja lapsen vereen. Kyseessä olevan lapsen veressä oli 4 kertaa enemmän häkää kuin turvaraja on. Suomen neuvola on vain idioottimaista päähäntaputtelua. Tupakointi raskaana lisää ennenaikaisen syntymän riskiä 10%. Joka on muuten enemmän kuin se viikon parin stressit raskauden alussa.
 
"En silti pidä raskaudenaikaista tupakointia lapsen pahoinpitelynä"

Ei tuo ole mielipideasia. Se ON pahoinpitelyä. Tiesitkö, että se sikiö oikeasti kituu siinä? Kärvistelee hapenpuuteessa. Tuskin sanoisit, ettei ole pahoinpitelyä, jos veisi vastasyntyneen vauvan tupakkakoppiin ja tunkisi tupakkaa väkisin suuhun. Tai tunkisi tyynyä naamaan, ettei saisi kunnolla happea.
 
[QUOTE="vieras";27463887] Nikotiini ei ole myöskään kovin haitallinen aine, ainoastaan riippuvuutta aiheuttava. Tupakan muut aineet kuten häkä ovat ne haitalliset aineet. Tietääkseni ne eivät kulkeudu vereen vaan lähinnä tupakoitsijan keuhkot täyttyvällä tällä aineella ja mustuvat.[/QUOTE]

Kyllä ne lähes 4000 eri kemikaalia imeytyy varsin hyvin napanuoran kautta sikiön elimistöön.
 
Viimeksi muokattu:
idiootti olet
[QUOTE="vieras";27463887]Pakko kyllä sanoa tuosta raskaudenaikaisesta tupakoinnista. Olen pollttanut tupakkaa, en kuitenkaan raskausaikana eikä tulisi mieleenikään. En silti pidä raskaudenaikaista tupakointia lapsen pahoinpitelynä. Tiedän, että lapseen kulkee äidin veren kautta nikotiinia. Lapselle tulee nikotiiniriippuvaieksi. Poltin noin 2 vuotta tupakkaa ja lopettaminen oli helppoa. Pieni ärsytys kun ei voinut polttaa ja vähän huimaava olo. Jos käytännössä saa nikotiinia elimistöönsä 9 kk ajan, en usko,e ttä riippuvuus on kovin suuri. Eri asia, jos joku 20 vuotta polttanut ihminen lopettaa tupakoinnin. Siitä tulee pahat niksat yms. varmasti.

Nikotiini ei ole myöskään kovin haitallinen aine, ainoastaan riippuvuutta aiheuttava. Tupakan muut aineet kuten häkä ovat ne haitalliset aineet. Tietääkseni ne eivät kulkeudu vereen vaan lähinnä tupakoitsijan keuhkot täyttyvällä tällä aineella ja mustuvat. Lapsi ei hengitä tätä ainetta eikä siten saa tupakoitsijan keuhkoja. Lapsen hieman pienempi koko voi viitata siihen, että äidin keho käy vähän ylikierroksilla ja tupakoitsijoillahan on suurempi aineenvaihdunta. En ole kuullut, että tupakointi aiheuttaisi syntyvälle lapselle muuta vaaraa kuin nikotiiniriippuvuuden, josta en olisi kovin huolissani. Siitä ollaan erossa muutamassa päivässä ja vierotusoireet lähes olemattomat.

Eri asia alkoholistit tai nistit. Se on täysin eri asia ja aiheuttaa lapseen pysyviä vammoja. En lokeroisi tupakkaa samaan lokeroon.

Tästä toisesta jutusta olen kyllä päinvastaista mieltä. Passiivinen tupakointi on vaarallisempaa kuin että itse polttaisi. En ymmärrä miten joku voi näin tehdä varsinkin jos lapsi itse pyytää äitiä lopettamaan tupakoinnin seurassaan. Siinä ei taideta altistua nikotiinille vaan nimenomaan niille muille aineille, jotka aiheuttavat syöpää, astmaa yms.

Sanokaa jos olen täysin väärässä tuossa äidin raskauden aikaisessa tupakoinnissa. En väitä, että kirjoittamani olisi täysin faktaa. Näin vaan itse ymmärrän. Uskoisin, että moni tupakoitsija ymmärtää myös. Tutulleni on esimerkiksi neuvolassa sanottu, että tupakoinnin lopettaminen ei välttämättä ole järkevää, koska lopettamisesta tuleva stressi on pahempi kuin tupakointi. Stressi aiheuttaa ennenaikaista syntymistä (pienikokoisuutta) ja lapsi on herkempi psyykkisille sairauksille.[/QUOTE]


Ootko oikeesti tosissas?? Jos oot niin kannattaisi ottaa asioista selvää ennenkö kirjottaa täyttä paskaa!!!
Todellakin olet väärässä!!Mikään mitä kirjoitit ei pidä paikkaansa!! Idiootti..
 
oikkuko
Äitini poltti koko raskauden ajan odottaessaan minua. Olen himoinnut pienestä asti tupakkaa, tietämättä syytä. Nytkin kärvistelen ilman, en ole alkanut polttamaan ja olen vieläpä raskaana, mutta tupakka himottaa.
 
"vierailija"
Tupakointi raskausaikana on aivan yhtä tai jopa vaarallisempaa kuin passiiviselle tupakoinnille altistuminen. Äidin polttaman savukkeen jälkeen otetuissa sikiön sydänäänikäyrissä näkyy tupakoinnin aiheuttama sykemuutos. Sikiön liikkeet vaimenevat. Niin kuin ohjelmassakin näytettiin ja kerrottiin, tupakoivan äidin sikiön napanuora "puristuu" ja vaikeuttaa sikiön elintärkeää hapensaantia kudoksille!

Lisäksi tupakoivalla äidillä on suurempi riski synnyttää ennenaikaisesti. Tupakoivan äidin vauvat ovat usein pienempiä kuin savuttoman äidin. Jo tämäkin kertoo tupakan haitallisuudesta sikiölle, sikiö ei saa riittävästi happea kudoksilleen. Vaikka tupakoivan äidin vastasyntynyt vaikuttaisi olevan kunnossa, ei kaikista tupakan aiheuttamista haitoista lapselle ole vielä tietoa. Esim. yhteys oppimisvaikeuksiin, käytöshäiriöihin, ADHD:een? Käsittääkseni sikiöaikainen altistuminen tupakansavulle on yhteydessä diabetekseen.

Usein puhutaan tupakoinnin haitoista raskausaikana. Ei tule unohtaa myöskään imetysaikaista altistumista ja esim. sisällä tupakoivien vanhempien aiheuttamaa passiivista tupakointia lapselle. Harmi, ettei ohjelmassa ottauduttu esim. tupakoivan äidin ja isän sisällä tupakointiin. Olihan perheen esikoinenkin yhtä lailla altistettuna kuin syntymätön sisaruksensakin. Jos imetysaikana tupakoi, olisi suositeltavaa että sen tekee heti imetyksen jälkeen ja yrittää pitää usean tunnin tauon seuraavan imetyskertaan niin haitalliset aineet ovat minimissä rintamaidossa. Usein varsinkin aivan vastasyntyneen ja isommankin vauvan kanssa nämä usean tunnin tauot ovat kuitenkin käytännössä mahdottomat, jos vauvalla on tiheän imun kausi ja hän tilaa maitoa eli toisin sanoen roikkuu rinnalla vähän väliä. Täysimetys ei ehkä siis onnistu täysin, jos äiti huomioi tupakoinnin aiheuttamat rajoitukset. Tupakoivan rintamaito maistuu myös erilaiselta ja sen väri voi olla erilainen verrattuna tupakoimattoman rintamaitoon. Lisäksi tupakointi voi heikentää maidontuotantoa. Myös tupakoivan äidin istukka on varsin "ruma", harmaa ja likaisen näköinen verrattuna tavalliseen istukkaan. Tämäkin kertoo siitä, että tupakointi vaikuttaa istukan toimintaan ja sitä kautta sikiöön.

Joku mainitsi aiemmin täällä, että neuvolan täti on katsonut äidin stressin vaarallisemmaksi kuin tupakoinnin. En aivan allekirjoita tätä. Aina kannattaa vähentää tupakointia, jos on raskaana tai edes suunnittelee raskautta. Jos yksi tai pari tupakkaa päivässä on enemmänkin tapa niin saatetaan suositella sitä paria tupakkaa nikotiinikorvaustuotteiden sijasta, koska tällöin altistus haitallisille aineille on pienempi tupakoitaessa kuin esim. nikotiinipurukumia jauhamalla. (Sori epäselvästi selitetty)... Jos äiti on todella riippuvainen tupakasta ja tupakoi useita savukkeita päivästä, voi olla että kokonaan lopettaminen aiheuttaisi erittäin suurta stressiä. Tällöin kuitenkin olisi hyvä yrittää vähentää, neuvoloista saa tähän hyviä vinkkejä pyytäessä. Monella neuvolatädillä on varmaan niitä omia ajatuksiaan näistä asioista... Tupakoinnin haittoja ei kuitenkaan voi vähätellä odottajalle.

Ennenaikaisen synnytyksen riskin lisäksi tupakoijilla on suurentunut riski keskenmenoon ja kohtukuolemaan sekä imeväisen kätkytkuolemaan. Prosenttimääriä en muista, mutta riskit on hyvä tiedostaa. Tupakoivan voi olla hankalampi tulla raskaaksi, sillä se heikentää kohdun verenkiertoa..
 

Yhteistyössä