Euroopan suurin sanomalehti aikoo korvata toimittajat tekoälyllä

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Mitä tapahtuu toimittajan tuottavuudelle, jos esim. Helsingin sanomat työllistää yhden toimittajan (=päätoimittaja) ja kaiken muun hoitaa tekoäly? Onko tätä tuottavuusloikkaa otettu huomioon taloustieteessä? Mitä tapahtuu muurarin tuottavuudelle kun työmaan seinää on tekemässä yksi muurari ja 5 muurausrobottia? Syntyy vaikka neljän muurarin työn verran seinää, neljän muurarin työn verran tuottoa ja neljän muurarin verran palkkatuloa. Robottien ylläpito vie kaikkinensa yhden muurarin palkan verran. Saako jäljelle jäävä muurari tuplapalkkaa?
 
Ihan älytöntä, koska tekoäly ei haistele kansakunnan ns. tunnelmia. Se ei koe ihmisen iloa, tuskaa ja pelkoa.

Tosin, joku tekoäly vois laskea, kannattaako mamu_tus.

Syötän nyt algoritmit:

* Tulee työväkeä vs.mellakat lisääntyy.

* Kantaväestössä on ehkä 5 % kuumakallea ja kantaväestö tekee 1,5-2 lasta

* Lähi-Idän ja Som_alian ma_muissa on kuumakallea ehkä 10-20 % ja ne lisääntyy kuin kanit...

=> Nonni, nyt joku Chatbot ois tehny nanosekunnissa laskelmat. :)
Onko meillä 10 vuoden sisään mellakat? Echon matikalla: on.
 
  • Tykkää
Reactions: ruuttis
Tekoäly on hieman samankaltainen asia kuin ydinvoima. Avaa mielettömiä mahdollisuuksia, mutta valitettavasti siellä on myös se pimeä puoli.

Olen oikeastaan aina pelännyt tekoälyä. Viimeistään siitä lähtien kun luin Arthur C.Clarken Space Odysseyn (ja aika pian sen jälkeen katsoin tuon huikean elokuvankin) yläasteikäisenä. Tekoälyyn liittyviä uhkakuvia on lietsottu kirjoissa ja leffoissa tuon jälkeen melkoisen paljon, joten eipä ihme, että nimenomaan se puoli on omaankin tajuntaani jättänyt polttomerkin.

Nykyään en suurimpana uhkana pidä sitä, että tekoäly kaappaa vallan ja päättää tehdä ihmisistä orjiaan. Tosin ei eksistentiaalista uhkaakaan pidä poissulkea. Enemmän olen huolissani siitä, että algoritmit, tekoäly, meemit yms. ohjaavat ihmisen käytöstä tietyille urille. Tai sen se on jo tehnyt. Se on jo aikapäiviä sitten tuhonnut kehittyvän demokratian. En silti sano, että asiat olisivat huonommin kuin ennen. Mutta sanotaan näin, että demokratiakehitys ei ainakaan ole jatkunut. Suurin osa kansasta tekee päätökset perustuen tunteisiin. Näin on aina ollut, mutta nykyään nuo tunteet isolta osin syntyvät internetissä luotavassa uutisvirrassa. Porukan eteen vyötytetään kuvia, jotku syöpyy tajuntaan ja nämä kuvat muokkaavat toimintaamme.

Otetaan nyt esimerkiksi yksi palstan lempiaiheista, eli maahanmuutto.

Joidenkin päähän on syöpynyt kuva hädanalaisista ja kärsivistä Afrikan lapsista. Nämä henkilöt ovat taipuivaisia roudaamaan tuolta sakkia tänne, ihan kuin se jotain isossa kuvassa auttaisi. Todellisuudessa pelkästään haitallista toimintaa.

Mutta vielä altiimpia näille kuville on se vastapuoli, joka kuvittelee olevansa "järjen asialla". Brexit-päätös tehtiin hallitsemattomien pakolaisvirtojen kuvat mielissä. Todellisuudessa nuo kuvat oli luonut tekoäly tiettyjen pahojen tahojen toimesta (kaikki tietävät ne tahot). Kyseinen taho ei tosin osaa mitään valmistaa itse, joten tämänkin paskamielikuvien luomisen oli ulkoistanut sellasille toimijoille, joille raha kelpaa.

Olen ihan vitsillä käyttänyt omassa työssäni jonkun verran tekoälyä. En kylläkään ihan niissä oleellisimmissa työtehtävissö, mutta tietyissä "sivutehtävissä". Eli esimerkiksi kun tein itsearvion minulle asetetuista tavoitteista.

Meillä firmassa asetetaan joka vuosi kolmenlaisia tavoitteita. Yksi on ihan tälläisiä suoraan työtehtävään liittyviö, ihan raakaa työtä sisältäviä tavoitteita. Sitten toiseksi on tälläisiä firman tulokseen liittyviä tavoitteita, joihin isoon osaan ei ihan suoraan pysty vaikuttamaan. Toki on siellä sellaisia omaan työhän suoraan liittyviä juttuja, joissa se omakin työ näkyy tai on näkymättä.

Kolmantena osiona on sitten tällaiset ns. "henkiset tavoitteet" tai pehmeät tavoitteet. Ihan oikeesti pääosin pelkkää sananhelinää. Tänä vuonna tein tuon arvion tekoälyllä ja tuollaista bullshit-tekstiä se tuotti hyvin. Toki tuo teksti piti silti käydä läpi ja muokata, joten vaiva oli aika sama kuin olisin itse kirjoittanut.
 

Yhteistyössä