Faktaa, kiitos! Koska ihan oikeasti katkaistaan sähköt, jos lasku maksamatta

  • Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"Vieras"
Kuinka monta huomautusta tulee?

Maksaako sossu laskua? Voiko sitä maksaa erissä sähköyhtiölle vai kytkevätkö sähköt vasta kun kokonaisuudessaan lasku maksettu?
 
ffj
Kauan! mulla oli maksamatta sähkö melkein 4kk kun olin ulkomailla ja kun tulin kotiin niin en edes tajunnut että ne olis voinu katkasta sähköt :D kaikki muut laskut olin hoitanut paitsi sen. Vantaan Energia minulla kyseessä tuolloin :)
 
"vieras"
Jos siihen n aihetta että sossu maksaa laskun niin sitten se maksaa. Menee siihen monta kuukautta, nyt pitäisi olla keväältä laskut rästissä niin poikki menisi.
 
Ne tosiaan lähettää ensin katkaisuvaroituksen ja sitten viellä kun auto tulee pihaan, voi sanoa että mä maksan laskun nyt heti ja auto käy muualla välillä ja tulee parin tunnin päästä takas tarkastamaan kuitin, että lasku tosiaan on maksettu.
 
2 muistutusta lähettävät ja viimeisessä taitaa olla 2 viikkoa maksuaikaa ja sitten katkee sähköt. Yleensä menee n.2kk ekasta laskusta.
Ja ei, sähköyhtiötä ei kiinnosta onko talvi vai ei, koska sähköyhtiön kanssa pystyy aina neuvottelemaan maksupäivistä ym. niin ettei sähköt pääse katkeamaan.
 
muum
Toisessa muistutuksessa lukee päivä jolloin sähköt katkeaa jos ei ole maksettu. Eli ensin tulee normi lasku,1 muistutus ja sitten 2 muistutus jossa ukaasi! ja sitten ne katkeaa
 
anon
Meillä yrityksen nimissä sähkösoppari ja noin 5 päivää laskun eräpäivästä tulee auto pihaan katkaseen sähköt. Kyllä nimittäin säikähin kerran kun en ollut saanutkaan koko laskua ja mies tuli kolistelemaan ovelle että he olis nyt tulossa sähköjä katkaseen... Olin vähän et anteeks mitä?? Oli tosiaan vielä talvi. Onneks olin paikalla sillon, ois pikkasen saattanut ärsyttää myöhemmin. Nyt oon viisastunut ja laskut tulee e-laskuna
 
no juu
Sähköyhtiön kanssa voi yrittää neuvotella eräpäivän siirrosta, osamaksuista jne. Ainakin Helen (Helsingin Energia) suhtautui suopeasti pyyntööni siirtää laskun eräpäivää vajaalla kahdella viikolla, ei mennyt lisämaksuja tai mitään.
 
"12345"
savon voimalta menee lasku perintään, tulee ensin eka perintäkirje..sitten toinen ja sitten se katkaisuvaroitus. Katkaisuvaroituksen eräpäivästä viikko tulee kuulema katkaisu.
 
"vieras"
Ei saisi mutta katkaisevat silti. Kirjoitin jo aikaisemmin että kokemusta on, ensin tulee ne katakisuvaroitukset ja jos ei siihen eräpäivään mennessä maksa niin sähköt katkeaa. Ei silloin voi enää neuvotella lisäajasta laskulle. Ne katkaistaan ja veloittavat sitten lisää kun kytkevät takaisin päälle.
 
"vieras"
Fortumilla menee laskut saman tien perintään, jollei maksa ekaan eräpäivään mennessä. Ei tule edes muistutusta. Siitä en tiedä kuinka nopeasti sähköt katkaisevat, luulen että hyvin nopeaan.
 
energialaitokset tekee laittomuuksia
Onko tällainen pykälä jossainihan oikeasti olemassa?
On, sähkömarkkinalaki:
27 i § (26.3.1999/466)
Sähköntoimituksen keskeyttäminen sähkönkäyttäjästä johtuvasta syystä

Sähköntoimitus voidaan keskeyttää, jos sähkönkäyttäjä on olennaisesti laiminlyönyt vähittäismyyjälle tai jakeluverkonhaltijalle tulevien maksujen suorittamisen tai on muutoin olennaisesti rikkonut sopimukseen perustuvia velvoitteitaan. Ennen sähköntoimituksen keskeyttämistä sähkönkäyttäjälle on lähetettävä kirjallinen huomautus maksun laiminlyönnistä tai muusta sopimusrikkomuksesta sekä aikaisintaan kahden viikon kuluttua huomautuksen lähettämisestä erillinen katkaisuvaroitus. Sähköntoimituksen saa katkaista aikaisintaan viiden viikon kuluttua siitä, kun maksu on erääntynyt tai muusta sopimusrikkomuksesta on ensimmäisen kerran ilmoitettu sähkönkäyttäjälle eikä sopimusrikkomusta ole oikaistu ajoissa ennen varoitettua katkaisuajankohtaa.

Jos maksun laiminlyönti on johtunut sähkönkäyttäjän maksuvaikeuksista, joihin hän on joutunut vakavan sairauden, työttömyyden tai muun erityisen seikan vuoksi pääasiassa ilman omaa syytään, sähköntoimituksen saa keskeyttää aikaisintaan kahden kuukauden kuluttua maksun eräpäivästä.

Sähköntoimitusta ei saa maksujen laiminlyönnin vuoksi keskeyttää vakituisena asuntona käytettävästä rakennuksesta tai sen osasta, jonka lämmitys on riippuvainen sähköstä, lokakuun alun ja huhtikuun lopun välisenä aikana ennen kuin on kulunut neljä kuukautta laiminlyödyn maksun eräpäivästä.
 
Blue
Ja kannattaa muistaa, että se sähköjen takaisin kytkeminenkin maksaa aika kivasti ;) Veloittavat siitä sitten erikseen!
Ja kaikki erääntyneet saatavat pitää maksaa pois ennen uudelleenkytkemistä. Ja tosiaan se kytkemismaksukin (miltei 200e) pitää maksaa pois ennen kytkemistä. Ja jos kytkeminen menee iltaan niin menee päivystysmaksu (yli 100e sekin).... Että kannattaa koittaa se hoitaa pois ennen katkaisua.
 
no ei
[QUOTE="vieras";27833130]Fortumilla menee laskut saman tien perintään, jollei maksa ekaan eräpäivään mennessä. Ei tule edes muistutusta. Siitä en tiedä kuinka nopeasti sähköt katkaisevat, luulen että hyvin nopeaan.[/QUOTE]

tämä ole laillista. Oletko varma,että se peinnältä tuleva lasku ei ole se muistutuslasku?
 

Yhteistyössä