Foolihappo+raskaus!!

Eikös ole ihan suositeltavaa ottaa tabletteina foolihappoa. Olen kuullut että naisella voi parantaa raskaaksi tuloa ja miehillä siittiöidenlaatua! Hain apteekista Befoli nimistä vitamiinivalmistetta joka sisältää 600mikrogrammaa foolihappoa!!
 
On suositeltavaa syödä enemmän foolihappoa raskautta suunnitellessa ja raskauden aikana. Ei sitä tarvitse tabletteina syödä, ruoastakin saa. Mä alotin multivitan raskausvitamiinien syönnin kun jätin ehkäisyn pois... Siinä on myös runsaasti foolihappoa.

Foolihappo vaikuttaa varsinkin ensimmäisen raskauskolmanneksen aikana sikiön hermosolujen kehitykseen. Foolihapon puutoksen yksi vaikutus sikiöllä on anenkefalia, eli aivojen puuttuminen joko kokonaan tai osittain.
 
Ennen raskautta pitäisi syödä vähintään 3 kuukautta foolihappolisää spina bifidan ehkäisemiseksi, eli juuri keskushermostosta ja selkärangasta on kyse. Nämä elintärkeät ruumiinosat kehittyvät heti hedelmöityksen jälkeen, kehitys jatkuu ekojen kuukausien aikana, mutta jos esim. ei saa foolihappoa ennen kuin vasta plussatestin jälkeen, voi olla jo liian myöhäistä, siksi suositellaan syötäväksi ennen jo ennen raskautta. On arvioitu, että n. 60% raskauksista EI ole suunniteltuja, ja siksi esim. USA:ssa ympätään foolihappoa vähän kaikkialle, niin kuin aamiaismuroihin.

Tutkitusti foolihappolisää syövillä on raskaaksi tulon mahdollisuus korkeampi kuin niillä, jotka eivät syö minkäälaisia vitamiinilisiä.
 
Olen syönyt jo komenkuukauden ajan vähintään tuota multivitan raskaus +:aa, mutta gyne nyt suositteli jotain missä on vielä enemmän foolihappoa ja tosiaan laitoin miehen kanssa nyt sitä syömään! =) Ollaan tosin reilu vuosi lasta yritetty ja vielä pitäis kolme kiertoa teroja syödä ennenkun pääsemme lisätutkimuksiin ja clomit saan luultavasti myös silloin!
Multa otettii silloin ku terot aloitin kaikenmaailman verikokeita mitkä oli ok.. Aavistus rakkulaisista munasarjoista on kyse, mutta ei pahasti! Toivotaan et tuo vitamiinit nyt edes jo hiukan auttaa.. Alkaa olla jo niin epätoivoinenolo koko vauvan suhteen!
 
Siis mä oon ihan pihalla. En oo koskaan kuullut eikä kukaan koskaan sanonut et foolihappoa auttaa raskautumiseen tai sitä pitäis jotenkin saada enempi. :eek:

Pitää sit vissiin kävästä apteekista hakee Beroccaa kun ainakin kaveri suositteli sitä tähän pimeään aikaan. Tai on itse syönyt sitä aina syksyisin. :)
 

Yhteistyössä