G: Iltasaduista

Luetteko lapsille iltaisin iltasatuja? Millaisia kirjoja luette ja minkä ikäisille lapsille?

Meillä menossa Narnian tarinat ja muksulla (tyttö) ikää 6v. Niin ja joka ilta luetaan, alettiin lukemaan iltasatuja tytön ollessa n. 1v.
 
Viimeksi muokattu:
vrs
Luetaan joka ilta, se on ihana hetki. :)

Pojat on nyt 2v ja 3,5v. Meillä ei noi kuvakirjat koskaan oo ollu niin pop, ennemin vähän isommille tarkotetut. Just nyt menossa Tove Janssonin Det osynliga barnet.
 
Joka ilta jo 15,5 vuoden ajan. Alkuun pupu tupunoita ja Miinaa ja Manua, Muumeja, 4-5v eteenpäin Ellaa,Narniaa, Viisikkoja, Seikkailujen saarta jne. Kuopus nyt 4,5v ja tykkää enemmän Miina&Manu, Tatu&Patu osastosta, muut ovat tykänneet enemmän RistoRäppääjistä jo tuossa vaiheessa. Puolisen tuntia joka tapauksessa joka ilta. Peppi Pitkätossu ja Eemelin metkut tietysti myös...
 
mama the strange
Joka ilta luettu ihan vauva-ajoista lähtien. Aluksi kirjat olivat "pallo, kukka" tyylisiä sitten alettiin lukea lorukirjoja ja kuvakirjoja.
Nyt lapsi on melkein 6 ja juuri aloitettiin lempikirja Veljeni Leijonamieli toista kertaa. Ollaan luettu kaikki Astrid Lindgrenin kirjat (Ronja, Peppi, Marikki ja Liisa, Eemeli, Mio poikani Mio, Katto Kassinen....). Nämä ovat pojan ja äidin suosikkeja.
Myös Narnia on luettu samoin kuin monet, monet muut satukirjat.
Luemme myös kuvakirjoja päivisin, Tatu ja Patu ovat kuvakirjasuosikkeja. Olemme kirjaston vakioasiakkaita :D

Iltasatu perinne tulee jatkumaan niin kauan kun poika vaan haluaa.
 
Joka ilta luen, lapset 4, 6 ja 8v. Välillä kaikki valitsevat jotain, tänään kaksi vanhinta halusivat omat satunsa. Luettiin yksi luku Sinttu-kirjasta ja toinen Banaani-sarjan kirjasta (valitsivat itse kirjastosta, 6-vuotiaskin lukee jo ja halusi helppolukuisen kirjan). Jos 4v tuo kirjan, se saattaa olla esim. Puppea. Yleensä iltasatuhetki kestää puolisen tuntia.

Yhä enemmän luemme pidempiä kirjoja, aina yhden luvun kerrallaan. Onneli ja Anneli varsinkin oli huippusuosittu, sen lukemiseen menikin tovi. Kahdesti se on jo luettu :)
 
"tiimarinvihko"
Lähes joka ilta luetaan. Tytöt 2- ja 5-vuotiaita. Franklinit on olleet suosittuja pitkään ja myös sellaiset perusiltasadut kuten Kultakutri ja kolme karhua ja sen tyyppiset. Mulla ei ole oikeastaan käynyt mielessäkään ruveta lukemaan isommille suunnattuja satuja, eikä meillä oikeastaan ole edes isompien kirjoja.
 
Luetaan :). Nuorimmille - kaksi- ja viisivuotiaille - vaihtelevasti mitä sattuu kädenulottuvilla olemaan ja tarjolla. Viime aikoina ovat kaupaksi käyneet Peter Pan, eläinsatukokoelma, Mauri Kunnaksen kirjat jne.

Esikoisella - ekaluokkalainen - menossa Ella- sarja, sitä ennen Eppu Nuotion Kingi- sarja, Heinähattu ja Huopatossu- kirjat jne..juu, lukee toki jo itse mutta aina iltaisin haluaa että hänelle luetaan..ja musta juurikin se heti on niin ihana :heart:...
 
Vauvalla (10 kk) on useampia paksusivuisia (onko ne nyt pahvia tai jotain) pikkuisia kirjoja, joissa on kussakin lyhyitä satuja. Tyttö kuuntelee mielellään, joten olen ottanut tavaksi lukea iltasadun jo tässä vaiheessa. Liekö sitten vähän hassua, mutta meille näin on oikein hyvä. :)

Muoks. On meillä toki lorukirjoja ja niitä kuvakirjoja, joissa nimetään esineitä... Ja lisäksi yksi tietty, erityisen tykätyksi tullut "Pikku juna"- niminen kirja, mutta mitään näistä ei lueta iltaisin, koska tyttö innostuu/villiintyy niistä liikaa, jolloin ei ollenkaan malttaisi käydä nukkumaan. Nämä kuuluvat siis meillä vain aamu- ja päiväaikoihin, noita "iltasatuja" taasen voidaan lukea ihan vuorokaudenajasta riippumatta.
 
Viimeksi muokattu:
"mau"
Mä olen lukenut poikaselle ihan vastasyntyneestä asti. Musta se on ihana tapa, jonka muistan omasta lapsuudestanikin. Äidin tai isän lukuhetken jälkeen oli kiva nukahtaa. :) Sadut tai runot ovat melko lyhyitä vielä, kun kaveri on vasta 1,5 v.
 
sohvaorja
meidän 2veelle on koko ajan pitänyt lukea pitkin päivää. Ulos ei halua kun siellä on kaikki paikat täynnään valkoista paskaa, pulkka on helvetinkone, jne. Isänsä kanssa sentään kävelevät kauemmaskin, mutta minä olen lukuautomaatti. Minä kun esitän, että mentäiskös ulos, niin juoksee sohvalle...
 
"vieras"
Itse olen kanssa lukenut lapsille ihan pienestä asti. En muista mistä iästä alkaen mutta kuopus taisi olla vuoden ikäinen. Milloin mitäkin on tullut luettua, laidasta laitaan. Joskus jos äitiä väsyttää olen valinnut jonkun lyhyen ja helpon kirjan. Nyt lapset ovat jo melkein 9 ja 10 ja edelleenkin tuo nuorempi ainakin vielä tulee pyytämään että luetaan iltasatu vaikka itsekkin osaavat jo lukea. Tällä hetkellä menossa Ihmemaa Oz.
 
Luen joka ilta. Itse kans muistan vieläkin miten oma isä luki iltasatuina mm. Palle- ensam i hela världen, Tomten ja Ferdinand-kirjoja. Itseasiassa kaksi viimeksi mainittua löytyy edelleen kirjahyllystä.

Nyt on pop Miina ja Manu-kirjat. Poika on himpun vajaa 3-vuotias.
 
Kiva kun monet lukee lapsille. Musta se on aika tärkeä hetki, kun lapsi rauhottuu ja saa olla vanhemman lähellä. Itsellekkin on ihana kun pieni kiehnää vieressä ja kuuntelee keskittyneesti. Kehittyyhän siinä äidinkielikin lapsella. :)
Joskus luetaan lyhyitä satuja jos tyttö haluaa välillä kuulla jotain muuta, esim. Prinsessasadut on meillä aina hittejä. Nyt tosiaan luetaan tuota Narniaa, tyttö tykkää kovasti siitä. :)
 
Kiva kun monet lukee lapsille. Musta se on aika tärkeä hetki, kun lapsi rauhottuu ja saa olla vanhemman lähellä. Itsellekkin on ihana kun pieni kiehnää vieressä ja kuuntelee keskittyneesti. Kehittyyhän siinä äidinkielikin lapsella. :)
Joskus luetaan lyhyitä satuja jos tyttö haluaa välillä kuulla jotain muuta, esim. Prinsessasadut on meillä aina hittejä. Nyt tosiaan luetaan tuota Narniaa, tyttö tykkää kovasti siitä. :)
Lukeminen varmasti rikastaa lapsen kokemusmaailmaa ja kieltä. Tokaluokkalaiseni ope onkin kehunut lapseni käyttävän kirjoitelmissaan sanoja monipuolisesti :) Ja kirjojen avulla voi keskustella monenlaisista asioista lasten kanssa.
 
"vieras"
Luetaan, on aina luettu.:) Mä tykkään lukea lastenkirjoja.
Lapset 8v ja 2v, isompi lueskelee itsekseen, joskus tulee kuuntelemaan pienemmän satuja ja myös lukee tälle.:)
Mun mielestä lapselle lukeminen ja laulaminen on tosi tärkeää ja mukavaa yhdessä tekemistä!
 
"Mona"
Vuoden ikäisestä on luettu. Meillä iltasadun lukee isä, silloin kun on kotona. Nyt poika 2vee ja lempikirjat on pupu tupunat. Meillä yleensä isä lukee yhden kirjan ja sen jälkeen sammutetaan valot ja isä kertoo omakeksimän tarinan, joista poika tykkää ihan hulluna. Tarinat kertoo pojalle tutuista ihmisistä. Mä luen vaan kirjan tai kaksi.
 

Yhteistyössä