G: Oletko kokenut työhaastattelussa että sinua kohdellaan epätasa arvoisesti koska on lapsia?

Onko sinulta kyselty asioita jotka ei liity ammatti taitoosi vaan perhesuhteisiin? Minulta kyseltiin mm että onko sinulla sukulaisia paikkakunnalla, miten lasten hoito on järjestetty terveenä/sairaana. Onko miestä, mitä mies tekee ja onko paljon poissa kotoa,,,
 
Juu on. Haastattelijana oli sellanen nuori äijä jolla oli 2 kersaa, ja se sano mulle suoraan että pienten lasten äidit ei sovi työelämään, koska MINUNKAAN eukko ei töissä käy. :kieh:
Ja en siis tod. saanut sitä paikkaa.
 
En ole. Oon kyllä kertonut ihan itse, että lapsia on kaksi, päivähoitopaikat on olemassa ja hoitoapua saa myös isovanhemmilta tarvittaessa. Sain paikan.

Tosiasiassa jouduin olemaan muutamia kertoja pois töistä lasten sairastelun takia, mutta en kai minä niin tyhmä ole että sen haastattelussa sanoisin...
 
Ymmärrän työnantajan näkökulman, mutta kyllä sitä on saanut todistella että pystyy olemaan se työntekijä juuri siihen duuniin vaikka onkin jo perheellinen....eipä tule sitten niitä mammalomia ja muita pidempiä poissaoloja :whistle: (nyt on kolmas vuosi kotona ja vielä jatkuu)...
 
Alkuperäinen kirjoittaja potkuri85:
Juu on. Haastattelijana oli sellanen nuori äijä jolla oli 2 kersaa, ja se sano mulle suoraan että pienten lasten äidit ei sovi työelämään, koska MINUNKAAN eukko ei töissä käy. :kieh:
Ja en siis tod. saanut sitä paikkaa.
How nice...mutta ehkä sitten parempi niin jos tuollainen mulkero ois asenteineen sun pomonasi.
 
nekku
Alkuperäinen kirjoittaja potkuri85:
Juu on. Haastattelijana oli sellanen nuori äijä jolla oli 2 kersaa, ja se sano mulle suoraan että pienten lasten äidit ei sovi työelämään, koska MINUNKAAN eukko ei töissä käy. :kieh:
Ja en siis tod. saanut sitä paikkaa.
No kait teit valituksen miehen esimiehelle? Todella törkeää!
 
tässä mun viimesemmässä tiedän että olen miljardisti pätevämpi kun se kuka duunin sai mutta koko haastattelu käsiteltiin faktaa että mulla kolme lasta. esim. harrastuksista kysyttäessä haastattelija vastasi itse puolestani että nii joo, ei sulla varmaan oo mitään harrastuksia kun noita lapsia on noin monta,,,sairaan lapsen hoitokin on aiemminkin järjestynny ihan kivuttomasta ja en oikeesti ole montaa kertaa ollu saikulla lasten takia. Mun aiemmalla työpaikkalla oli muut enemmän pois vaikka olivat lapsettomia,,,
 
0h poissa töistä lasten takia
Kyllä, selkeästi ainakin kahdessa.
Toisessa haastattelu loppui siihen kun minusta selvästi työntekijäksi kiinnostunut esimies kysyi muka huomaamattomasti, että minkäikäisiä lapsia minulla on. Kerroin että mulla on tosiaan kaksi lasta ja heidän iät. Haastattelu lopetettiin tähän, molempien haastattelijoiden vaihtaessa merkittävät katseet keskenään..
Toisessa paikassa myös kysyttiin "muka huomaamattomasti" kuinka pystyisin työajan vaihdellessa hoitamaan lasteni tarhaanviemiset ja -haut, ja kerroin että juu, onhan minulla toisaan kaksi lasta ja mies on ne tähän astikin vienyt ja hakenut koska työaikansa antavat paremmin myötä kuin minulla. Tähän loppui kiinnostus tässäkin alkujaan hyvin positiivisesti alkaneessa haastattelussa.
 
Hmm
Juu on.

Yks ukko sano mulle että hän ei ymmärrä miten ISÄ muka voisi katsoa lapsia kun minä olen töissä, koska se on ÄITIEN tehtävä katsoa lapsia. Menin sanattomaksi, idioottimaisuudesta juu en saanut paikkaa ja en ois edes menny vaikka oisin saanutkin. Oli siis henkilökohtaisen avustajan töistä kyse.
 
*
Alkuperäinen kirjoittaja Afrikannorsu:
tässä mun viimesemmässä tiedän että olen miljardisti pätevämpi kun se kuka duunin sai mutta koko haastattelu käsiteltiin faktaa että mulla kolme lasta. esim. harrastuksista kysyttäessä haastattelija vastasi itse puolestani että nii joo, ei sulla varmaan oo mitään harrastuksia kun noita lapsia on noin monta,,,sairaan lapsen hoitokin on aiemminkin järjestynny ihan kivuttomasta ja en oikeesti ole montaa kertaa ollu saikulla lasten takia. Mun aiemmalla työpaikkalla oli muut enemmän pois vaikka olivat lapsettomia,,,
Mulla on onneksi ollut terveet lapset ja nyt viimeisen vuoden aikana olen ollut 0h poissa töistä lasten sairastelun takia. Uutta olen hakenut koko ajan, mutten ole saanut, osassa selvästi siitä syystä että mulla on lapsia. Olen tosi onnellinen että tämäntasoiset työnantajat ovat karsiutuneet pois-saahan työnhakijakin olla nirso!
 
Olen kokenut epätasa-arvoista kohtelua lasten, sukupuoleni ja jopa ulkonäköni takia.
Haastattelija oli hyvin seksistinen mies joka kertoi minun käyvän paikkaan jossa tarvitaan pientä pyllyä ja isoja tissejä. Omalle alalle ulkonäköni ei käynyt.

Noh, se oli sellanen yks keikka, muilla ei ole ongelmia ollut kanssani.
 
nekku
Kuinka moni teistä syrjityistä on oikeasti tehnyt asialle jotain? Ei noita mulkeroita saada kuriin, jos ei nosta meteliä asiasta. Ei saa todellakaan olla lammas näissä asioissa!
 
äiti45
Multa on itseltäni kysytty ja olen myös itse "sortunut" tuohon kyselyyn.

Minä en ymmärrä miksi nuo asiat ovat niin hys.hys...

Enemmän kertoo ihmisestä ja suhtautumisesta elämään ylipäänsä kun äiti/isä kertoo jotain myös perheestään ja sen arjen rutiineista. Vaikkakin työpaikalla sinällään vaikuttaa vain se ammattitaito ja työasioiden hoitaminen on ihminen työpaikallakin kokonaisuus. Näitä persoonia ei voi eriyttää.

Se vaikuttaako kotiolot työpaikan saantiin onkin sitten ihan toinen juttu. Olen palkannut niin yksinhuoltajia ilman tukiverkostoa kuin monen lapsen vanhempia aivan samoin kuin lapsettomia. Se mikä on ratkaissut työpaikan saannin on ammattitaito ja työnhakijan yleinen olemus ja käyttäytyminen. Pelkkä ammattitaito ei aina riitä, täytyy sopia myös muuhun porukkaan.

Musta on paljon reilumpaa kertoa miten asiat hoituu tai hoidu, jos siitä on kiinni työpaikan saanti, niin sitten siihen työpaikkaan ei olisi kannattanut itsekään mennä.

Nimimerkillä pieni lapsi, ei koskaan iltaisin hoitajaa, joten en voi tehdä ylitöitä.. Ja sain paikan vaikka näin kerroinkin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hmm ylempää:
Tuli vaan mieleen että kuinka monella isällä lapset vaikuttaa työnsaantiin, vittu et vituttaa tuollainen syrjintä!
Sanoin kotona ihan samaa kun tulin haastattelusta! Mä jotenkin epähuomiossa unohdin mainita edes tuota miestä siinä "kerro itsestäsi" kohtaa koska yksinkertaisesti kerroin kaikki kurssit ja koulutukset jotka alalla käynnyt (ja niitä on paljon) ja haastattelija kysäisi sitten tämän päätteeksi että onko sinulla miestä! WTF! minä puhuin laajasta nipusta erilaisia todistuksia ja pätevyyden osoituksista niin pitikin ruveta puhumaan siviilisäädystä. Ja miten vaikuttaa pätevyyteen tuo että missä minun sukulaiset asuu!! i
 
Alkuperäinen kirjoittaja nekku:
Alkuperäinen kirjoittaja potkuri85:
Juu on. Haastattelijana oli sellanen nuori äijä jolla oli 2 kersaa, ja se sano mulle suoraan että pienten lasten äidit ei sovi työelämään, koska MINUNKAAN eukko ei töissä käy. :kieh:
Ja en siis tod. saanut sitä paikkaa.
No kait teit valituksen miehen esimiehelle? Todella törkeää!
En tehny... eikä sillä juurikaan enää nii suurta väliä oo, ku olen tällä hetkellä niin hyvässä paikassa töissä että =)
 
nekku
Alkuperäinen kirjoittaja potkuri85:
Alkuperäinen kirjoittaja nekku:
Alkuperäinen kirjoittaja potkuri85:
Juu on. Haastattelijana oli sellanen nuori äijä jolla oli 2 kersaa, ja se sano mulle suoraan että pienten lasten äidit ei sovi työelämään, koska MINUNKAAN eukko ei töissä käy. :kieh:
Ja en siis tod. saanut sitä paikkaa.
No kait teit valituksen miehen esimiehelle? Todella törkeää!
En tehny... eikä sillä juurikaan enää nii suurta väliä oo, ku olen tällä hetkellä niin hyvässä paikassa töissä että =)
No, ehkä ei sinulle ole väliä, mutta olisi kyllä todellakin pitänyt tehdä ilmoitus. No, myöhäistä se enää on, mutta todella törkeää käytöstä silti häneltä :/ Pomo olisi varmaan mielellään kuullut noista ihanista lausahduksista.
 
Alkuperäinen kirjoittaja nekku:
Alkuperäinen kirjoittaja potkuri85:
Alkuperäinen kirjoittaja nekku:
Alkuperäinen kirjoittaja potkuri85:
Juu on. Haastattelijana oli sellanen nuori äijä jolla oli 2 kersaa, ja se sano mulle suoraan että pienten lasten äidit ei sovi työelämään, koska MINUNKAAN eukko ei töissä käy. :kieh:
Ja en siis tod. saanut sitä paikkaa.
No kait teit valituksen miehen esimiehelle? Todella törkeää!
En tehny... eikä sillä juurikaan enää nii suurta väliä oo, ku olen tällä hetkellä niin hyvässä paikassa töissä että =)
No, ehkä ei sinulle ole väliä, mutta olisi kyllä todellakin pitänyt tehdä ilmoitus. No, myöhäistä se enää on, mutta todella törkeää käytöstä silti häneltä :/ Pomo olisi varmaan mielellään kuullut noista ihanista lausahduksista.
Juu myöhäistä on, aikaa ku on kulunut jo 2 vuotta tuosta, olishan se ollu kyllä tietty valituksen paikka sillo...
 
nekku
Alkuperäinen kirjoittaja ahma:
Mites se laki näissä jutuis menee? Ja mihin voi valittaa ja mistä? Mitä siinä ylemmälle valittaa, kun ulkoiselle taholle pitäis. Pitäiskö nää työhaastattelut nauhoittaa kenties?
Ylemmälle taholla varmasti ensin pitää ilmoittaa asiasta ja jos toivottavaa lopputulosta ei tule, niin sitten varmaan johonkin työsuojeluliittoon tms? Eikös se ole laitonta nauhottaa ilman, että toinen on tietoinen asiasta?
 
Äiti79
Toisessa paikassa myös kysyttiin "muka huomaamattomasti" kuinka pystyisin työajan vaihdellessa hoitamaan lasteni tarhaanviemiset ja -haut, ja kerroin että juu, onhan minulla toisaan kaksi lasta ja mies on ne tähän astikin vienyt ja hakenut koska työaikansa antavat paremmin myötä kuin minulla. Tähän loppui kiinnostus tässäkin alkujaan hyvin positiivisesti alkaneessa haastattelussa.
Täh? Vaikka miehesi pystyisi viemään tarhaan ja hakemaan eivät olleet kiinnostuneita. Minulla tyssännyt siihen, että lapsella ei ollut hoitopaikkaa, jo puhelimessa tehdyssä alustavassa haastattelussa. Nykyään tilanne se, että tytöllä on hoitopaikka ja mies pystyy toistaiseksi hakemaan.

 
ei ole
Alkuperäinen kirjoittaja Hmm ylempää:
Tuli vaan mieleen että kuinka monella isällä lapset vaikuttaa työnsaantiin, vittu et vituttaa tuollainen syrjintä!
Itseasiassa mun mieheltä oli nykyiseen työpaikkaan hakiessaan kysytty että onko perhettä. Mies oli tuuminut että vaimo ja vauva tulossa ja pomo oli tuuminut, että sehän mukava, olet ainakin pysyvää työpaikkaa varmasti hakemassa. Kaksi lausetta myöhemmin oli pomo tuuminut että pystytkö aloittamaan jo ensi viikolla. Eli miehelläni lapsesta oli vain hyötyä työnsaannissa, kun työnantaja päätteli, ettei mies ole heti etsimässä uutta paikkaa.

Minulta on kerran kysytty, että onko minulla jo valmiiksi hoitopaikka lapselle ja kun vastasin, että ei ole mutta pystyn järjestämään sen tarvittaessa vaikka ensi viikolle, tuumivat, että no sinä ainakin voisit aloittaa sinä päivänä kuin he olivat hakemukseen merkinneet. Virkaan tosin valittiin lopulta toinen, mutta luulen sen kyllä johtuneen ennemmin korkeammasta koulutuksesta ja kokemuksen suuruudesta.
 

Yhteistyössä