G: Pienenikö päivähoitomaksu

Siiri78
Täyttä maksua maksetaan, vaikka molemmat olemme matalapalkkaisia. Eipä sitä sitten paljon muuhun rahaa jääkään.

Mun mielestä noi hoitomaksut pitäisi sitoa suoraan bruttotuloindeksiin, ilman maksukattoa niin olisi kaikille tasapuolista. Tämä nykyinen systeemi on niin hanurista, koska siinä suositaan niin selvästi hyvätuloisia ja keskituloiset maksavat suhteettoman paljon.

Kumma maa kun peruskoulu on ilmainen, mutta päivähoito maksaa suhteettoman paljon. Verorahojen käyttöä voisi vähän järkeistää, ehkäpä sen urheilun ja kulttuurin ym. voisi arvottaa terveydenhuollon ja päivähoidon jälkeen tulevaksi. Nyt tuntuu olevan toisinpäin...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Siiri78:
...
Mun mielestä noi hoitomaksut pitäisi sitoa suoraan bruttotuloindeksiin, ilman maksukattoa niin olisi kaikille tasapuolista. Tämä nykyinen systeemi on niin hanurista, koska siinä suositaan niin selvästi hyvätuloisia ja keskituloiset maksavat suhteettoman paljon.
...
Samaa mieltä
 
Ei pienentynyt, nousi 50,- vaikka piti tuon perhekoon (8hlö) vaikkuttaa.

No käytännössä ei nyt merkitystä, kun yksikään lapsista ei ole enää päiväkodissa hoidossa. Saatiin vaan tuo uusi laskelma, kun olivat vielä elokuun 1. pv kirjoilla päiväkodissa.

Tietääpähän varautua ensi syksyyn, että tulee hoitomaksut olemaan isommat kuin aikaisemmin.
 
Nousi. Meillä siis 3 lasta, josta yksi eskarissa ja yksi päivähoidossa. Ennen maksettiin 380 euroa ja nyt 401 euroa, siis täysi maksu, ja eskarilaisesta osapäivämaksu, joka on noinkin hurja. Ja tietty vielä on kuukausia, jolloin ei pysty järjestämään koulun vapaapäiviä vapaaksi, jolloin vielä maksu on suurempi kuin tuo normaali maksu.
 
Jännityksellä vasta oottelen laskua! Viime viikolla vein kaikki tarvittavat paperit sinne päivähoitomaksu toimistoon. On nyt 3 viikkoa ollu pienin ja keskimmäinen tarhassa. Keskimmäinenhän on eskarissa eli 2-3 tuntia päivässä ois sit maksullista aikaa hänen kohalla.
 
äitee
Laski, tosin opiskelen itse vielä kevääseen asti... ja perhekoko meillä 6.

Fiksumpaa jotenkin nyt, kun kaikki lasketaan perhekokooon mukaan.

Ennen oli musta jotenkin tosi tyhmää kun tytön isän maksama elatusapu laskettiin tuloksi, mutta tyttöä ei perhekokoon mukaan...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Siiri Kaarina:
Alkuperäinen kirjoittaja Siiri78:
...
Mun mielestä noi hoitomaksut pitäisi sitoa suoraan bruttotuloindeksiin, ilman maksukattoa niin olisi kaikille tasapuolista. Tämä nykyinen systeemi on niin hanurista, koska siinä suositaan niin selvästi hyvätuloisia ja keskituloiset maksavat suhteettoman paljon.
...
Samaa mieltä
Onko sekään sitten reilua, että maksetaan jo enemmän veroja. Ei veronluonteisten maksujen kuten päivähoitomaksun pitäisi vähentää intoa hankkia lisää tuloja. Minusta siis täysin kohtuuton tilanne.

Esim. minulla rapsahtaa jo veroja tilistä pois yli tuhat euroa kuussa, joku toinen ei tienaa edes sen vertaa. Pitääkö minun tuloistani vielä rankaista ja maksattaa minulla sitten esimerkiksi 10 bruttotuloista päivähoitomaksua?

Kannattaa miettiä vähän nenäänsä pidemmälle.
 

Yhteistyössä