G: Saako lapsesi sanoa vanhempiaan mutsiksi ja faijaksi?

  • Viestiketjun aloittaja "Mutti"
  • Ensimmäinen viesti
öö..
Miksi ei saisi? Kuulostaako se jonkun mielestä väärältä/pahalta? Meillä mies kutsuu omia vanhempiaan noilla nimillä, koska on tottunut(stadilainen). Meillä lapset ei vielä ainakaan kutsu noin, mutta ei mua haittaa jos isompina kutsuvatkin.
 
"Vieras"
Ei missään nimessä saa. Ihan äitejä ja isiä ollaan. Kyllä se "äiti" taikka "isi" on meidän ansaitsemamme arvonimni. Mutsi ja faija nimitykset on liian kaverillisia nimityksiä, enkä minä ole lasteni kaveri, vaan heidän äitinsä, ja heidän isänsä on heidän isänsä. Omassa nuoruudessani oli minusta aivan kamalan kuuloista, kun jotkut kaverit kutsuivat vanhempiaan mutsiksi tai faijaksi. Ne oli niitä tyyppejä, joilla ei totisesti tuntunut olevan tarpeeksi arvostusta vanhempiaan kohtaan, eivätkä tarpeeksi hyvin ymmärtäneet ajatella vanhempiaan auktoriteetteinä. En edes ole kovin vanha, joten mahtaa olla palsta aika nuoriso painotteinen, mikäli "mutsi" ja "faija" nimitykset tuntuvat jo niin tavanomaisilta.
 
"vieras"
Saa. Mun vanhemmat on mulle mutsi ja faija. Omat lapset on tosin niin pieniä eikä enää asuta Helsingissä, joten voi olla että pysyn äitinä heille aina. Muutkin nimet kelpaa, paitsi joku äitee on kyllä järkyttävä (anteeksi).
 

Yhteistyössä