G.Saisiko/ saako sinun teini ikäinen värjätä hiuksensa siniseksi?

  • Viestiketjun aloittaja teinin äiti
  • Ensimmäinen viesti
Kimppa
Alkuperäinen kirjoittaja Sagwa harmaana:
Riippuu minkä ikäisestä teinistä on kyse... En mä nyt ehkä ihan ilosta kattoon pomppisi mutta oikean reaktionhan tietäisi vasta jos tilanne vastaan tulisi.

Muistan vaan kun eräs asiakas, oli jo vanhempi mies johtavassa asemassa, esitteli mulle ylpeänä kuvaa tyttärestään. Oli erityisen ylpeä tytön kirkkaanvihreistä hiuksista, jotka hänen mielestään todella sopivat tytölle (luonteeseen jne). Silloin mietin, että vitsit kun mustakin tulisi joskus noin aidosti lastani tukeva vanhempi.
Ihana :) Mies on tehnyt oivalluksen lasten kanssa. Ei se hiusten väri tai malli ole millään tavalla ratkaisevaa millainen ihminen nuori on sisimmässään. Oman identiteetin korostaminen kuuluu teini-ikään ja luovemmat ja rohkeammat nuoret tekevät sitä näyttävämmin. Kapinoidaan myös auktoriteetteja ja vallalla olevia normeja vastaan. Luovuuden merkki sekin. Sillä osin testataan, että tykkäävätkö vanhemmat musta ja hyväksyvätkö mut "kaikesta huolimatta". Ettei se ulkonäkö ole ratkaisevaa vaan se mitä nuori on sisältä. Milloin sitä ihminen revittelee, kokeilee hassuja ja täysin viattomia juttuja (mitä hiusten värjääminen esim on), ellei sitä nuorenakaan uskalla tehdä :)

Musta pelottavampi ajatus olisi, että nuoret alkaisivat olemaan kuten me tylsät aikuiset. Värittömiä, hajuttomia, mauttomia, ketään ärsyttäviä, ketään liikuttavia :)
 
Jos mun teini joskus löytää mun äidin kätköistä MUN teiniaikaiset kuvat, niin ei käy kieltäminen, paitsi sillä perusteella että letti piti lopulta leikata lyhyeksi kaikenmaailman käsittelyjen jälkeen.

Mä vetäisin rajan kanssa tuohon 16-17 ehkä, sikäli kun pystyisin.
 
Kimppa
Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Samaa mieltä, kuin Gloria Mundi, hiuksien värjäämisestä en sotaa aloittaisi.
Niinpä. Jos muut asiat saa setvittyä murkun kanssa niin, että sen elämä on kunnossa, niin ihan sama minkä väriset hiukset milloinkin on :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kimppa:
Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Samaa mieltä, kuin Gloria Mundi, hiuksien värjäämisestä en sotaa aloittaisi.
Niinpä. Jos muut asiat saa setvittyä murkun kanssa niin, että sen elämä on kunnossa, niin ihan sama minkä väriset hiukset milloinkin on :)
Meillä melkein teini-ikäisellä pojalla on hiusten kanssa ollut puhetta vain pituudesta. Hän haluaa, että ne ovat aika pitkät, niissä on kiva malli ja sopivat hänelle oikein hyvin, välillä hän laittaa saparot, kun haluaa vitsailla. Minulle on aika moni sanonut, että KUINKA VOIT antaa POJALLA olla TUOLLAISET hiukset. Herranen aika, miksen antaisi?
 
Riippuu vähän väristä :D ei siis väristä vaan väristä (shokkivärit usein suoravärejä niin antasin) .. antasin joo..
Itekin värjään erikoisillakin väreillä.
Mielummin kuitenkin ,kun ovat yli 12v.

 
Annuska
Meillä 13 v poika, joka ei saisi värjätä hiuksiaan shokkiväreillä. Shokkivärt ovat epäsiistit ja rumat (myös ne nuorilla aikuisilla naisilla olevat rumat punaiset ja oranssit) ja ne viestivät ihmisestä jotakin kielteistä.

Myhös vaatteilla ei saa lyödä yli. Poika saa ilmentää hevidiggaustaan Metallica-paidoilla ja Irom Maiden paidoilla, mutta ennen nettitilauksia ostokset hyväksytetään vanhemmilla. Ei suurimpia kuvia, joissa oksentavia pääkalloja yms.

Vaatteet ovat viesti, jonka eri-ikäiset ymmärtävät erilailla. Vaatteiden kautta lapsi leimautuu, ja haluan, että pojastani saa mieluummin myönteisen kuin kielteisen kuvan aikuisten silmissä.

Nuoriin suhtaudutaan muutenkin ennakkoluuloisesti, nuoria jopa pelätään. En ahlua lisätä kielteistä ennakkoasennetta vaatteilla.
 
Juu
Saisi jos haluaisi. Muistan vielä oman teini-ikäni ja miten otti päähän porukoitten kommentit mun hiustyylistä tai ulkonäöstä - ja minä en sentään suunnitellut sen kummempaa kuin vaaleiden hiusten tummentamista ruskeiksi.
 
vieras
jos äitillä on kirjava tukka, tatuointeja ja lävistyksiä ja iskäkin puolillaan kuvia, niin ei kai siihen ole nokan koputtamista. mut mä luulen, että meiän tytöillä saattaa kapinointivaihe näkyä enemmän muulla tavalla, ei kai se ole "kunnon" kapinointia jos alkaa teininä muistuttaa äitiään... :whistle:
 
persona
Alkuperäinen kirjoittaja Annuska:
Meillä 13 v poika, joka ei saisi värjätä hiuksiaan shokkiväreillä. Shokkivärt ovat epäsiistit ja rumat (myös ne nuorilla aikuisilla naisilla olevat rumat punaiset ja oranssit) ja ne viestivät ihmisestä jotakin kielteistä.

Myhös vaatteilla ei saa lyödä yli. Poika saa ilmentää hevidiggaustaan Metallica-paidoilla ja Irom Maiden paidoilla, mutta ennen nettitilauksia ostokset hyväksytetään vanhemmilla. Ei suurimpia kuvia, joissa oksentavia pääkalloja yms.

Vaatteet ovat viesti, jonka eri-ikäiset ymmärtävät erilailla. Vaatteiden kautta lapsi leimautuu, ja haluan, että pojastani saa mieluummin myönteisen kuin kielteisen kuvan aikuisten silmissä.

Nuoriin suhtaudutaan muutenkin ennakkoluuloisesti, nuoria jopa pelätään. En ahlua lisätä kielteistä ennakkoasennetta vaatteilla.
Mitä siinä häviää jos nuori saa "kielteisen kuvan" aikuisten silmissä vaatteidensa tai vaikka hiustensa perusteella? Jos ne ovat siis kuitenkin ehjät, puhtaat eivätkä epäsiistit, vain jotenkin persoonallisen näköiset. Jos joku mummo tai mamma on niin herkkähermoinen, että nuoren ulkonäkö pelästyttää niin se on sen moka. Kannattaisi vähän avartaa mieltään, nähdä vähän maailmaa ja rohkaista itseään ulos omasta pumpulimaailmasta ettei persoonallinen ulkonäkö säikähdytä.

Mä tunnen mm yliopistomaailmasta monia tosi persoonallisen näköisiä ihmisiä, jotka menestyvät elämässään mahtavasti. Vaatii rohkeutta kulkea omaa tietään. Harmaaseen massaan on tosi helppoa ja turvallista sulautua, mutta ei silloin mitään kovin erikoista välttämättä saakaan aikaiseksi. Sitä vain, ettei sillä ole elämässä menestymisen kannalta mitään negatiivisita merkitystä, jos on joskus näyttänyt erikoisemmalta.
 

Yhteistyössä