G: TIETOA TAI KOKEMUSTA KILPIRAUHASEN ONGELMISTA RASKAUDEN AIKANA?

Hei,

Olen raskaana, huomenna rv. 16+0. Minulla on koko ajan ollut ongelmaa kilpirauhasen vajaatoiminnan arvojen kanssa. Arvot olivat jo ennen raskautta pielessä (mikä olisi neuvolantäti/ kätilön mielestä pitänyt estää raskautumisen...) ja koko tämän raskausajan enemmän tai vähemmän pielessä...

Ei-raskaana olevilla tavoitearvo on noin 4, raskaana ollessa vain 2.

Minulla on ollut arvoina alussa 7,6, sitten 4,? sitten 5,6 ja koko ajan on lääkettä lisätty! Arvojen olisi siis todellakin pitänyt laskea!!

Olen valitettavasti lukenut siitä, että nämä asiat vaikuttavat lapseen esim. aivojen kehitykseen. Aamulla menen lääkärille asiassa. Terveyskeskus lääkäri siirtää lähetteen laittoa elokuun lopulle (jolloin raskaus jo yli puolen välin!) Hän vain totesi, että joskus tasapainoa ei löydy ja ehkä tarpeeni on vain niin suuri nyt. Lapsen kehitys kysymykseen hän totesi, että jos ei koko raskausaikaa ole arvot pielessä niin ei ole vaaraa... En voi uskoa tätä!!

Menenkin nyt yksityiselle lääkärille... Hän on tutustunut tapaukseeni ja aamulla tavataan.

Silti kaipaisin kokemuksia ja tietoa Teiltä! Onko jollakin asiasta tietoa tai kokemusta?! Olisin enemmän kuin kiitollinen, jos joku voisi asiallisesti vastata ja kertoa... Huoli on kova. Tämä on kolmas lapsemme.

Vastailkaa, jos voitte. Kiitos kaunis. :flower:
 
Mulle ne ei tehny mitään raskauden takia kilpirauhasongelmille. Siihen on olemassa lääkitys, mutta tällä hetkellä mulla ei ole siitä tietoa. Nyt kun olen lapsen saanu 8kk sitten synnytettyä, asiaa lähdettiin viemään eteenpäin ja leikkaus tiedossa.
Mä olin vain ilman lääkitystä raskauden ajan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja AC:
Mulle ne ei tehny mitään raskauden takia kilpirauhasongelmille. Siihen on olemassa lääkitys, mutta tällä hetkellä mulla ei ole siitä tietoa. Nyt kun olen lapsen saanu 8kk sitten synnytettyä, asiaa lähdettiin viemään eteenpäin ja leikkaus tiedossa.
Mä olin vain ilman lääkitystä raskauden ajan.

Kiitos vastauksestasi.

Leikkaus? Saako kysyä, että miksi leikataan?

:ashamed:
 
Mulla kans vajaatoiminta joka ei vielä kertaakaan ole ollut tasapainossa. Ihan alkuraskaudessa toki oli normaalit arvot mutta sen jälkeen lääkityksen lisäyksestä huolimatta koko ajan menee huonompaan suuntaan. Ens viikon perjantaina otetaan taas kokeet ja jos ei ole menny parempaan suuntaan vaadin päästä endokrinologille.
 
Moikka OskariO ja muut,

Oliko sulla kyse siis TSH arvosta, joka heittelee ja on noin korkea? Eikä T4V?
Minulla kilpirauhasen vajaatoiminta, joka kohtuullisesti tasapainossa arvojen takia ennen raskautta, mutta silti aiheutti lapsettomuutta. Heti raskauden alettua lääkitystä nostettiin 25% eli 1 mg -> 1,25 mg/vrk. Sillä pysynyt hyvänä. Seuraava kontrolli viikkoon 28 mennessä ja itse pitää nostaa annos 1,5 kertaiseksi ennen sitä.

Saas nähdä, miten jatkossa arvot pysyy. Ja aika erilaisten ongelmien kanssa painiskelee raskauden aikana varmaan liika- ja vajaatoimintalaiset.

Toivotaan kuitenkin, että lapset syntyy terveenä heittelyistä huolimatta!

Tsemppiä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Vaahtokarkki:
Moikka OskariO ja muut,

Oliko sulla kyse siis TSH arvosta, joka heittelee ja on noin korkea? Eikä T4V?
Minulla kilpirauhasen vajaatoiminta, joka kohtuullisesti tasapainossa arvojen takia ennen raskautta, mutta silti aiheutti lapsettomuutta. Heti raskauden alettua lääkitystä nostettiin 25% eli 1 mg -> 1,25 mg/vrk. Sillä pysynyt hyvänä. Seuraava kontrolli viikkoon 28 mennessä ja itse pitää nostaa annos 1,5 kertaiseksi ennen sitä.

Saas nähdä, miten jatkossa arvot pysyy. Ja aika erilaisten ongelmien kanssa painiskelee raskauden aikana varmaan liika- ja vajaatoimintalaiset.

Toivotaan kuitenkin, että lapset syntyy terveenä heittelyistä huolimatta!

Tsemppiä.
Kiitos vastauksista!

Juu siis TSH-arvoista on tietenkin kyse! T4V-arvot ovat olleet koko ajan normaalit.

Lääkäri sanoi, että verikokeen tutkintatapa on "väärä" ja häiriötekijät sotkevat tuloksia. Nyt olen käynyt laajoissa verikokeissa, jotka tutkitaan endokrinologin pyynnöstä. Pääsen ensi viikolla tarkkaan tutkimukseen endokr. eli ONNEKSI menin yksityiselle ja luotin omaan tunteeseeni! Muutoin tutkimukset olisivat olleet aikaisintaan syyskuun lopussa! Raskausaikana mielestäni kuukausi on TOSI pitkä aika!

Opin tästä sen, että en enää luota tk:n lekureihin ja olen tosi tarkkana omien tuntemusteni kanssa!!

Tsemppiä kaikille samojen asioiden kanssa painiskeleville. Kirjoittakaa vielä kokemuksia jos niitä on! :)
 
Mulla on kans vajaatoiminta, joka todettiin -06. Samantien aloin syömään lääkkeitä, jotka pitivät arvot hyvin kurissa. Tulin heti raskaaksi kun aloimme yrittämään ja esikon raskausaikana ei ollut mitään ongelmia arvojen kanssa. Samalla lääkityksellä siis mentiin kuin Vaahtokarkkikin. Nyt olen taas raskaana (la tosin jo viikon päästä ) ja arvot on periaatteessa viitearvojen sisälle, mutta hiukset lähtee päästä... Se on siis mulla aina oire siitä, ettei lääkitys ole kohdallaan. Mutta kun on viitearvojen sisällä, niin eivät tosiaan äitiyspoliklinikalla / neuvolassa ottaneet sen kummemmin kantaa asiaan. Mulla nyt siis TSH 1.65. Edellisen raskauden jäljiltä en ehtinyt ikinä saada lääkitystä kohdalleen ennen tätä uutta raskautta ja muutenkin keho on ilmeisesti reagoinut eri tavoin tällä kertaa. Mulla sellainen hyvä arvo olis alle 1:n. Siis silloin ainakin kun en ole ollut raskaana. Silloin pysyy hiukset päässä ja vointi on hyvä. Tän raskauden jälkeen meen kyllä yksityiselle konsultoimaan asiasta, ettei loputkin hiukset lähde. Niin ja tosiaan noita arvoja ja annosmääriä olen saanut itse nostaa, kun edellisestä raskaudesta on niin vähän aikaa ja itse tunnen sairauteni parhaiten! :eek: Tämä siis nlalääkärin kommentti raskauden puolivälissä... Labrassa oon onneks päässy käymään tosi usein eli arvoja on seurattu. Mut joo, itse saa aika paljon tehdä asian hyväksi. Voimia sinne!!
 

Yhteistyössä