gallubbi:kuuntelevatko 2-3 vuotiaat,kun luette?

kyllä kuuntelee ja luetaan pitkiä tarinoita. Ongelma on löytää vain näin pienelle sopivia satuja, mutta kyllähän niitäkin onneksi löytyy.

Mutta lapset on yksilöitä myös tässä, et normaali sinunkin tyttösi on. Lue vaikka kirjoja joissa vain yksi lause sivulla aluksi. Niin ja anna jutella omiaan kirjan sivuista, kerro vaikka sinäkin omin sanoin kirjan kuvista. Siitä se alkaa, yhteinen lukuharrastus.
 
No mutta juuri noin on hyvä aloittaa, taidetaan muuten olla ainoot hereillä tähän aikaan, kun näin hiljaista :D

:hug:

Muuten tuolla leikkikäisten puolella oli keskustelua tuosta uhmasta, täytyy käydä katsoon mikä se otsikko oli, sitä vaan et jos sieltäkin löydät jotain vinkkiä teille käyttöön. Tosin aika samaa siellä juttelimme keinoista miten jaksaa uhmaa ja olla uhmaisen lapsen kanssa.

Eli se juttu oli "Voi syvä huokaus", mä en osaa linkittää sitä keskustelua, et anteeksi :ashamed:
 
meillä 1v8kk tyttö ja ei vielä oikein jaksa keskittyä kuuntelemaan tarinaa. kirjojen luku on pääsääntöisesti sitä, että jutellaan kirjojen kuvista tms. joskus jaksaa muutaman sivun verran kuunnella ja sitten alkaa tosiaan itse käännellä sivuja ja jutustella "ohi tarinan".

Mutta ilmanmuuta, lue toki tytöllesi ja kyllä se ajan kanssa rupeaa keskittyminenkin kehittymään. meillä lukuhetket on aina päivällä ennen päiväunia.
 
Meillä luetaan mm. Mauri Kunnaksen ja Richard Scarryn kirjoja, tykätään Barbaba kirjoista, Tammen kultaisetkirjat on kivoja ja yksi ihan mieletön suosikki on on "Satu HAMMASPEIKOISTA" sillä on kiva sivuvaikutus eli pien muistutus sadusta ja jo kiireen vilkaan lähdetään hammaspesulle :D lisäksi luetaan PuuhaPetestä, Tuomas veturista ja Pikku Myyrästä tarinoita. Ja monista muista, meillä luetaan aina illalla ennen yöunille menoa, siitä ei jousta poika millään, vaikka kuin äitiä väsyttäis, niin ja luetaan milloin hän haluaa muutenkin, mutta aina on tuo iltasatu.
 
meildän poika 2v2kk ei kanssa jaksa keskittyä mihinkään pitempään tarinaan vielä. Luetaan just sellaisia kirjoja, missä 1-3 lausetta/per sivu. Sitten vielä puhutaan kuvista. Laulua poika taas jaksaa kuunnella paikallaan vaikka kuinka kauan =)
 
Tyttö 2 v 3 kk ja kuuntelee pitkät pätkät tarinoita, jopa vajaan tunnin jaksaa kuunnella Muumi kertomuksia, usein selailee samalla itse omaa kirjaa. Ylläolevista kommenteista päätellen lapset ovat erilaisia ja temperamentti vaikuttanee asiaan, samoin kuin ehkä vähän tavat ja tottumuksetkin. Meillä on tytölle luettu jo vauvaiästä alkaen ja itse rakastan lukemista eli kirjoja on kotona tarjolla joka käänteessä!
 
mäijen poiak alko vasta 3vuotiaana kuuntelemaan satuja.. ennen sitä ei se vaan keskeytti eikä malttanut kuunnella.
nyt se sit kuuntelee ja ymmärtää. sit se lukee sitä satua itse omin sanoin mutta samalla juonella kun minä kerroin :)
 
Meillä esikoinen, pian 4v, on ihan pienestä asti rakastanut satuja ja tarinoita. 3v kuunteli jo pitkiä satuja, ilman kuvia. Esim. Kolme iloista rosvoa on luettu jo läpi useamman kerran, aika paksu kirja. Kuopusta 1v3kk, alkaa nyt vatsa kirjat kiinnostaa, on katselu vaiheessa, ei jaksa kauaa keskittyä.
 
Meillä lapset on jo vauvana tottuneet kirjojen lukemiseen ja katelemiseen, joten tossa iässä ei ole ollu mitään ohgelmia ja yleensä se on niin päin, että kirjoja pitäisi lukea 5-6 peräkkäin ja äiti ei enää jaksa. Nyt vajaa 2v. kuuntelee lähinnä Barbapapa- ja Puppe-kirjoja ja 4v. Kunnaksen kirjoja sivukaupalla.

Mun mielestä pienelle voi lukea myös sellaisia kirjoja, joissa on enemmän teksiä, mutta jos sivu kääntyy ennen aikojaan, niin anna kääntyä ja jatka siitä. Useinhan aikuinen osaa ulkoa kirjat ja pystyy itse sepittämään tarinaa vaikka ei teksitä ehtisikään lukea ja kun samaa kirjaa lukee monta kertaa, niin meillä ainakin tää nuorempi jaksaa joka kerralla kuunnella paremmin ja paremmin. Ekalla kerralla katsellaan vaan kuvia ja sitten luetaan muutama sana ja seuraavalla kerralla jo muutama sivu, eli pari lausetta kun Barbapapoista on kyse.
Vaikka aikuisesta tuntuu tylsältä lukea aina samoja kirjoja, niin lapselle se tuttuus on tärkeää ja jos lapsi saa valita, niin sanoja kirjojashan se valitsee. Ja nyt Barbapapaa lukemaan!
 
Meillä jouluna täyttänyt 3v on jo pitkään tuonut kirjoja kesällä 9 täyttävälle veljelle, että lue. Ja kuuntelee tosi innoissaan aina. Sama kun haki tietoa raskausasioista lasten tietosanakirjasta. Esitteli sitä sit kaikille =)
 
Meidän poika 1 v 3 kk nimenomaan haluaa, että luetaan kirjoja ääneen. Ei siis tykkää yksin niitä selailla, vaan luetaan parhaimmillaan lähes tuntikin kirjoja. Näin siis jo reilusti alle vuoden ikäisenä...No, niitä on iso laatikollinen, josta poika itse valitsee mieleisensä. Sitten paljon katsotaan kuvia ja jutellaan niistä. On muutenkin rauhallinen kaveri, ja tykkää siitä yhdessäolosta mitä yhdessä lukemisesta saa. Lempparina nyt Barpapapan pikkukirjat, kaikki autoaiheiset kuten Scarry ja Kunnas, Maisa, Kroko.
 
Meillä 2v4kk jaksaisi kuunnella vaikka kuinka paljon. Luetaan paljon esim. Franklin-kirjoja, isoja muumilukemistoa, Pekka Peukaloista, Melukylän lapsia. Ollaan jopa kahlattu läpi 80 sivuinen Piilomaan pikkuaasi. Kuvakirjavaihe jäi meillä todella lyhyeksi. Poika jopa sanoo, että "liian lyhyt satu". Itsekin kyllä olen hieman kirjahullu, joten lapsillakin on jo kunnioitettava määrä kirjoja.
 
kuuntelevat. Silloin lyhennän tekstiä kun sivulla on vain yksi pienehkö kuva ja paaaljon tekstiä, mutta pääasiassa luetaan kuvakirjoja joissa lyhyet tai lyhyehköt tekstit. Kuvattomia kirjoja eivät jaksa kuunnella, mutta kun äiti kertoo tarinoita (tarinassa seikkailee aina lasten nimiset sankarit..), niin silloin jaksavat.
 

Yhteistyössä