Gallubbi:Minkä ikäisten lasten kanssa olette alkaneet harjoittelemaan yksin pihalla oloa?

  • Viestiketjun aloittaja pohtija
  • Ensimmäinen viesti
pohtija
Siinä se tulikin.Olen ajatellu,et pikku hiljaa kesää kohti saa välillä oma tyttöäni 4,5 v.harjoitella hyvin lyhyitä aikoja.Pihalle on näköyhteys,sekä pihalla on kesäisin tuttuja mukavia naapurintätejä.Totta kai pääasiassa olen mukana itse vielä,mutta välillä hetken itsekseen.
 
Aidatulla pihalla johon näkee ikkunasta joka nurkkaan ulkoili 1,5v viime kesänä yksin pieniä pätkiä kun laitoin vauvaa valmiiksi sisällä tmv. Hurjan ylpeä tyttö oli kun uskalsi olla hiekkiksellä yksin ja jahdata perhosia :D
 
Omalla takapihanpläntillä 2,5 v alkaen.

Omien ikkunoiden alla niin, että näen & kuulen, noin 3,5-vuotiaasta.

Taloyhtiön leikkipihaan n. 5-vuotiaasta siten, etten enää ole koko ajan vahtimassa ovenraosta.
 
"Jenis"
Meillä saa nelivuotias olla naapurin lasten kans joko meidän omalla pihalla tai sitten tossa taloyhtiön leikkipihalla - on käyt.kats. meidän takapihan jatketta. Puolisen vuotta on näin menty. Ehkä joskus eskari-ikäisenä voisin päästää läheiseen pikkuleikkipuistoon, siihen asti pitää pysyä tossa näkö- ja kuuloetäisyydellä.
 
Meidän 4v saa olla pienen hetken ulkona, siis kun käyn vaihtamassa pienemmän vaipan tms. Mutta ei muuten. me asutaan vilkkaan tien vieressä ja pihan ohi kulkee kaiken maailman puliveivaria.
Eikä tuo poika varmaan yksin edes menis pihalle.
 
4n äiti
Tässä rauhallisella kerrostalon pihalla kohta 5 v täyttävä on nyt saanut olla hetken kaksin eskarilaisen kanssa. Yksin sen häntä vielä laskisi, ja paljonhan riippuu myös lapsesta itsestään.
 
Kaupungissa ei puhettakaan mut täälä maalla toi kohta 3,5v saa olla tossa vaunun ympäristössä niin että näkyy kokoajan ikkunoista. Näkyy heti jos se etääntyisi ja tuolla on aina porukkaa joten kukaan lapsi ei täälä liiku niin jottei kukaan näkisi. Ei se kauaa kerrallaan oo ja aina vahditaan.
 
Paljon on ollut kiinni lapsesta ja pihasta. Meillä myös on toi tyttö kuten pienin poikakin aikoinaan siinä 4.5v saanut olla yksin pihalla. Nuorempana vain hetkiä. Isommat pojat eivät kuitenkaan sen ikäisinä saaneet olla yksin kerrostalon pihalla.
 
pohtija
Kiitos vastauksista!Eilen tyttö sai sitten mennä yksin pihalle.Huom.siellä ei ollut ketään muita.Tosi reipas oli.Olisi kauemminkin viihtynyt,mut noin 40 minsaa oli yksin.Välillä huuteli,ja kävin parvekkeella/ikkunassa"näyttäytymässä."
 
nnnn
No meidän asuntoon kuuluva pieni takapiha on aidattu kauttaaltaan 120cm korkealla aidalla. Siellä ovat saaneet ulkoilla heti ku jaloillaan on pysyneet, tosin kyllä itse olen ollut aina näköetäisyydellä sisällä. Kerrostalon pihaan muualle olen päästänyt vasta sinä syksynä kun alkaa eskari, siis ilman aikuista. Meillä on iso kerrostaloyhtiö ja tässä on useamman hehtaarin kokoinen piha eikä lasta pysty valvoa ikkunoista katsomalla koko aikaa, vaikka maantasakerroksessa asutaankin.
 
"vieras"
Voisin muuten päästää meidän himpun reili 3- vuotiaan yksin pihalle hetkeksi, mutta kun asumme kerrostalon neljännessä kerroksessa ja ulko-oven ja leikkipihan välissä on pelastustie, jota käytetään kyllä ihan kaikkeen muuhun, niin en uskalla päästää ovesta yksin. Mökillä on saanut olla yksin pihalla pieniä hetkiä. Lähinnä kaipaisin ihan vain sitä mahdollisuutta, että pukisi ensin lapsen ja päästäisi pihalle, jotta saisi itse sitten rauhassa laitettua omat vaatteet ja kerättyä avaimet, roskapussit ynnä muut, ilman että lapsi tukehtuu eteiseen tai rappukäytävään. Vauva syntyy syksyllä, eli esikoisella on vain entistäkin enemmän odotettavaa. Ehkä annan luvan käyttää hissiä yksin, niin pääsee edes viileämpään aulaan asti.
 
"vieras"
Rivarissa asutaan, oma pieni täysin aidattu piha. Sai olla siellä yksin 2,5 vuotiaasta. Meidän olkkarin ja keittiön isot ikkunat on suoraan tohon aidattuun pihaan = täydellinen näköyhteys.
 
En osaa sanoo minkä ikäsenä päästäsin kerrostalon pihalle, mut rauhallisella rivarin pihalla oon 3-vuotiaan antanu olla yksin vähän aikaa. Käytännössä poika oli tossa "oman pihan" alueella tai hiekkiksellä (suora näköyhteys ovelta ja parista ikkunasta) sen aikaa, että mä laitoin itteni valmiiks tai pistin kahvit kiehuun mulle ja naapurille. Mun vanhempien pihassa on saanu totutella oleen yksin reilu 3-vuotiaasta. Nyt saattaa olla jo tunninkin, mut katotaan kyllä ikkunasta missä se touhuu. Ei lähe pihasta mihkään ja talo on päättyvän kadun viimenen sillä puolen tietä... Sillä kadulla ei juurikaan ole liikennettä, koska porukoitten pihan lisäks vaan pariin naapuriin on harvakseltaan kulkua siinä kohtaa. Ipana täyttää kesällä neljä.
 

Yhteistyössä