Gallup menkoista synnytyksen jälkeen

  • Viestiketjun aloittaja "AV-mamma"
  • Ensimmäinen viesti
"AV-mamma"
Miten pian sulla alkoi menkat synnytyksen jälkeen? Imetitkö, kun menkat alkoivat?
Ovatko kuukautisesi muuttuneet raskauksien ja synnytyksien myötä? Onko eri synnytysten jälkeen tullut uusia muutoksia?

Mulla alkoi menkat esikoisen synnytyksen jälkeen suunnilleen 10 kk kuluttua. Toisen jälkeen 8 kk kuluttua. Kuukautiskipuja mulla ei ole ollut juuri lainkaan raskauden ja synnytyksen jälkeen. Kuukautiset ovat olleet hieman runsaammat ja menkkaoireena on ollut päänsärkyä. Edellisellä kerralla mulla puhkesi migreeni, kun kuukautisen alkoivat, saa nähdä, mitä nyt tapahtuu. Mulla on ollut vasta yhdet kuukautiset viimeisen raskauden jälkeen, ne olivat aika niukat, mutta myös viimeksi mulla oli ensimmäiset kuukautiset lyhyet ja niukat. Olen imettänyt molemmilla kerroilla.
 
Blondi misu
Niin epistä! Mulla on alkanu kuukautiset aina noin. Kolmen kuukauden päästä synnytyksestä. Imettänyt olen. Menkat on ollu suht siedettävät; joka toinen kerta niukemmat, joka toinen runsaammat. Eipä oikein muita oireita kuin että pinnaa kiristää aikalailla ennenkuin vuoto alkaa + järkky turvotus. Täytyy sanoa, että yksi parhaimmista asioista raskaana ollessa on nimenomaan se, että ei ole tätä kuukausittaista vuotoepisodia.
 
"AV-mamma"
Täytyy sanoa, että yksi parhaimmista asioista raskaana ollessa on nimenomaan se, että ei ole tätä kuukausittaista vuotoepisodia.
No sanopa muuta! Mä en yleensä hirveästi jaksa ottaa itseeni tällaisista väistämättömistä asioista, mutta kyllä se menkkojen alkaminen on saanut aikaan tunteen, että onko tätä paskaa tosiaan pakko kestää todellakin JOKA KUUKAUSI tästä eteenpäin… Jotenkin se vaan on niin väärin, että kuukautiset on ihan jatkuvasti!
 
5n äiti
Imetin 1,5 v, menkat alkoivat parin kuukauden kuluttua imetyksen lopettamisesta. Ovat niukentuneet raskauksien myötä. Ja kestävät enää 3-4 päivää, nuorempana viikon.
 
"hmmm"
Eka lapsi oli pulloruokintalapsi, joten menkatkin alkoivat melkeinpä heti synnytyksen jälkeen. Toista imetin ja siinä toiveessa, että menkat siirtyisivät vuoden päähän, vaan eipä siirtynyt, vaan taas alkoivat melko pian synnytyksestä.

Jos yhtään lohduttaa, niin tiedänpä olevani hedelmällinen.
 
Reema
Mulla alkoivat menkat 11 kk päästä ekan lapsen syntymästä. Imetin vielä tuolloin. Yhdet menkat ehtivät tulla ja sitten tulin tas raskaaksi. Toinen lapsi oli 10 kk kun menkat alkoivat taas, ja silloinkin vielä imetin. Kierto oli ennen lapsia noin 29 päivää, mutta lasten saannin jälkeen kierto lyheni 21 päivään mikä on aika ärsyttävää. Menkkakivut tosin katosivat tyystin ja vuotoaika lyheni parilla päivällä. Nuorimmainen on nyt 6 vuotta ja näin jatkuu edelleen.
 
1. raskaus oli keskenmeno. Kuukautiset alkoivat 4 viikon kuluttua. Oli tosin pitkään sekaisin.

2. raskauden (ja synnytyksen) jälkeen kesti 5 kk. Aloin silloin antamaan soseita ja jätin imetystä vähemmälle. Tulivat tosin säännöllisesti vasta imetyksen lopettamisen jälkeen. (Yhteensä 8 kk imettämistä.)

3 raskaus oli myöhäinen km (tai lääketieteellinen keskeytys rv. 20, ihan miten vaan). Sen jälkeen kuukautiskierto oli heti säännöllinen.

4. raskauden jälkeen alkoivat, kun lapsi oli 7 kk. Ensimmäinen kierto oli pitkä, mutta sen jälkeen kellon tarkka. Ja imetän edelleen, lapsi nyt 15 kk.

Iän myötä ovat tosin onneksi hieman lyhentyneet ja muuttuneet niukemmiksi.
 
Viimeksi muokattu:
"Jeps"
Imetin yli 10kk ja menkat alkoivat aikalailla tarkalleen kuukausi imetyksen päätyttyä. Minulla on endometrioosia, ja oviksen aikaiset kivut palasivat entisenlaisina, mutta menkkakivut kuitenkin ovat toistaiseksi huomattavasti vähentyneet sekä voimakkuudeltaan että kestoltaan.
 
"Hulda"
Molempien synnytysten jälkeen ekat menkat 28pv synnytyksen jälkeen. (Näin myös jokaisen keskenmenon kohdalla.)
Ja täysimetin molempia lapsia.

Synnytykset eivät vaikuttaneet menkkohin. Vasta myöhemmin aloitettu thyroxin-lääkitys kilpirauhasen vajaatoimintaan on niukentanut ennen aivan hulvattoman mahdottoman vuodon.
 
Alkoi heti synnytyksen jälkeen ja jatkuivat normaalisti, vaikka imetin 1,5v josta reilu 6kk täysimetystä.
Eivät ole muuttuneet mitenkään, eli kestävät sen 3-4pv ja vuoto niukahkoa ts. ei tarvitse koskaan pelätä, että tulisi ohivuotoja.
Kipuja ei yleensä ole, joskus jotain kyllä.

Ainoa menkoista tuleva haitta on useamman kilon turvotuspöhö, joka alkaa hieman ennen menkkoja ja rupeaa helpottamaan heti niiden alettua.
En siis mitenkään kärsi kuukautisista, vaan ovat minulle lähinnä positiivinen juttu; kroppa toimii, enkä ole raskaana. :D
 
ennen raskautt todella epasaannolliset menkat. 11kk synytyksen jalkeen alkoivat. imetin 10kk. nykyaan kierto saannollinen. ovis selva. vuodon maara ja kipu vaihtelee. pms oireet vahvistuneet eli yhden paivan kaikki vituttaa. siit noin 4paivaani menkat alkaa.
 

Yhteistyössä