Gallup: Paino ja imetys

Painosi ennen raskautta?
Raskauskilojen määrä?
Onnistuiko imetys hyvin?
Painosi imetyksen loputtua?


Olen pohtinut raskauskilojen kertymisen ja imetyksen "onnistumisen" yhteyttä. Luulen, että oma imetykseni meni hyvin, koska kiloja tuli runsaasti 55 kg:sta 83 kg:aan ja paino oli imetyksen lopetettuani samassa kuin ennen raskautta.

Miten teillä kävi? Jos raskausaikana ei tullut kiloja, tuliko niitä sitten imetysaikana?
 
"vieras"
Iselläni raskauskiloja jäljellä 4, vauva 2 kk ja lähtöpaino alle 50. Nyt pelottaa että loppuuko maito kun paino tippuu... raskausaikana kiloja tuli parikymmentä.
 
"vieras"
paino raskauden ihan alussa, 57kg, synnytyksen jälkeen painoin 47kg, eli laihduin aika rutosti raskausaikana. (pituutta mulla 165cm)
imetin 1v3kk, ja sain sinä aikana painon nousemaan viidellä kilolla., eli 52kg on nykyinen painoni, lopetin imetyksen 3kk sitten, eikä paino ole lähtenyt nousuun eikä laskuun. lapsi siis nyt 1v6kk :)
 
Edellisessä raskaudessa kiloja tuli parikymmentä, imetin puolitoista vuotta, ensimmäiset 6kk täysimetyksellä ja hyvin hitaasti siirtyen soseisiin.

Tässä raskaudessa kiloja tullut myös parikymmentä ja samat suunnitelmat imetyksen suhteen.
 
1.raskaus: lähtöpaino 50kg, raskauskiloja 15. Imetyksen loppuessa paino taisi olla 55kg (seuraava raskaus oli puolivälissä tuolloin, paino kerkesi välissä tippua sinne 50kg:n) Imetys sujui hyvin, 10kk.

2. Raskaus: lähtöpaino 50kg, raskauskiloja 15. Imetyksen jälkeen psino 50kg. Imetys sujui hyvin, 1v3kk.

3. Raskaus: lähtöpaino 60kg, raskauskiloja 15. Imetyksen loppuessa paino n 68kg (rv30 tai 31, tippui välissä 60 kg:n). Imetys sujui hyvin, 1v9kk.
 
"vieras"
Paino ennen ekaa raskautta 53kg, painoa tuli 7kg. Imetyksen loputtua 52. Samoin muissa raskauksissa, painoa ollut koko ajan vähän vähemmän ja imetys vienyt reilusti kiloja, alimmillaan painoin 46kg. 4 raskautta viiteen vuoteen, imettänyt kaikkia lapsia onnistuneesti n. 1v. ja tullut raskaaksi imetyksen lopettamisen paikkeilla. Pituutta 166cm, paino noussut raskauksien aikana 7-10kg.
 
"Joops"
Raskauskiloja tuli 10 ja ne hävisivät viikossa synnytyksen jälkeen. Vauva on nyt 3kk, täysimetän eikä paino ole tippunut enempää. Jos jättäisin herkuttelun niin ehkä sitten, mutta en halua laihtua niinkauan kun imetän. Ylimääräisiä kiloja löytyy muutama.
 
1. Tuli 6kg, lähti 20kg, osaimetin 4kk. Imetys sinällään sujui ihan hyvin, mutta maitoa ei tullut riittävästi.

2. Tuli 3kg, lähti 20kg, vauva lussutti rintaa 4½kk. 2kk nenämahaletkulle ja 6kk gastrostooma.

3. Rv 22 ja paino -2kg. Ehkä imetän, ehkä en. En tiedä enkä suunnittele mitään.

Mainittakoon, että kummallakin kerralla menetetyt kilot on tullu takaisin jossain vaiheessa.
 
Raskauskilojen määrä? 20kg
Onnistuiko imetys hyvin? Alkuvaikeuksien ja vauvan pienipainoisuuden vuoksi määrätyn lisämaidon loputtua on onnistunut hyvin.
Painosi imetyksen loputtua? Imetän vielä pari kertaa/vrk, 3kiloa lähtöpainoon ja vauva nyt 9kk.

En koe että painon nousulla raskausaika oli kohdallani osuutta imetyksen onnistumiseen, mutta ajatus "luonnollisesta" painonputoamisesta kannusti imetyksen opetteluun ja jatkamiseen vaikeuksista huolimatta.

Nyt lopettelen imetystä ja aloitan laihduttamisen päästäkseni lähtöpainoon tai alle. Imetysaikana en uskaltanut aloittaa mitään laihdutuksia.
 
Viimeksi muokattu:
"Eloveena"
Raskauksissa tullut aina 17-20kg ja lähtöpaino ollut 58-62kg. Imetyksen sujuneet aina hyvin ja kahdessa jälkimmäisessä maitoa tullu (kirjaimellisesti) niin että muille jakaa. N. Vuoden kieppeillä on aina lähtöpaino saavutettu. Nytkin imetystä takana 1v2kk (joka edelleen jatkuu) ja puntari viisaa 57.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27345169]paino raskauden ihan alussa, 57kg, synnytyksen jälkeen painoin 47kg, eli laihduin aika rutosti raskausaikana. (pituutta mulla 165cm)
imetin 1v3kk, ja sain sinä aikana painon nousemaan viidellä kilolla., eli 52kg on nykyinen painoni, lopetin imetyksen 3kk sitten, eikä paino ole lähtenyt nousuun eikä laskuun. lapsi siis nyt 1v6kk :)[/QUOTE]

niin joo, ja imety sonnistui loistavasti, täysimetin ekat 6kk. niin kuin esikoisenkin kanssa. eli pienipainoisuus ei minulla viakuttanut maidon määrään, enkä usko että laatuunkaan, koska söin kuitenkin terveellisesti.

imettäähän aliravitut naiset kehitysmaissakin lapsiaan, ja heillä maitoa tulee.
 
"vieras"
Esikoinen:
Paino ennen raskautta: 60 kg
Raskauskiloja: 12 kg
Paino imetyksen jälkeen 55 kg
Imetys onnistui hyvin

Kakkonen:
Paino ennen raskautta: 57 kg
Raskauskiloja: 6 kg (vauva syntyi 2 kk etuajassa)
Paino imetyksen jälkeen: 59 kg
Imetys onnistui vain osittain.

Eli täysimetetyn esikoisen kanssa kiloja putos liikaakin, keskosen kanssa taas ei ehtinyt montaa kiloo tuleen, mutta imetys ei onnistunu niin hyvin, kun jouduin pumpun ja pullon kautta kaiken antamaan ja ne pari vikaa kiloo jämähti. Toisaalta siinä vaiheessa oli vähän muita huolenaiheita.
 
"Nana"
Paino ennen raskautta 58 kiloa

1. ja 2. raskaus: Painoa lisää 15 kg, reilun vuoden imetys ja kaikki ja hieman ylimääräistäkin poissa puolessa vuodessa.
3. raskaus: Painoa lisää yli 20 kg, vuoden imetys ja 60 kg pääsin töin ja tuskin vuodessa (piti kyllä vähän vahtia syömisiä)
4. raskaus (nyt vko 32): Painoa tullee saman verran kuin kahdesta ensimmäisestä ja pitkä imetys on itsestäänselvästi suunnitelmissa.
 
näillä mennään
paino ennen n. 58kg
raskauden lopussa n. 71-72kg
paino parissa kuukaudessa takaisin 58kg, siitä ei sitten olekaan laskenut piirun vertaa, kohta imetetty 11kk. Tarkoitus olisi lopettaa Jouluun mennessä.
 
lucifer
painoin ennen raskautta 125kg
kiloja tuli 5
imetin puoivuotta, sitten aloitettiin kiinteät ku muksu kasvo niin ettei maito kertakaikkiaan riittänyt ravinnoksi yksistään.
lopuksi painoin 135kg

toisessa raskaudessa
lähtöpaino 130kg
lisää tuli 5
imetin 3kk, sitten oli pakko lopettaa terveydellisistä syistä
120kg painoin imetyksen loputtua
 
"Sara"
Mulla tullut raskauskiloja 6-17 kg. Imetys ei ole täysin onnistunut yhdenkään vauvan kohdalla. Maitoa tullut liian vähän. Kiloja ei myöskään tipu kuin 8 automaattisesti, loput täytyy laihduttaa.
 
"vieras"
Kaikissa lähtöpaino ollu sama 59kg.
Omassa painossa oon ollu 3-4 kuukaudessa synnytyksestä.
1. kiloja tuli 23 ja imetystä 11kk
2. kiloja tuli 18 ja imetystä 1v1kk
3. kiloja tuli 13 ja imetystä 1v8kk

Esikoisen imetys hankalin alotettiin lisämaidolla laitoksella ku maitoa ei vaan tullu, 8viikkosena jätettiin korvikkeet pois.

2. Laitoksella 2 kertaa lisämaitoa

3. Ei koskaan lisämaitoa tai korviketta.

Kiinteet alotettu 5,5kk - 6,5kk.

Eli mulla on onnistunut parhaiten kun raskauskiloja vähiten :)
 
Ekasta lähtö paino lähtöpisteestä ponnistukseen 72-103kg. Lopputilanne imetyksessä (1v) oli 72kg, josta myöhemmin tiputtelin 67 kiloon. Pitkä olen, 172.

Tokasta mulle tuli raskauskiloja 36kg. Nyt on ~5kg vielä lähtöpainoon, kun vauva on 9kk.
Olen imettänyt koko ajan, ekat 6kk täysimetyksellä ja aion imettää kunnes tuo täyttää vuoden (ainakin)
 
"vieras"
Paino ennen raskautta 49 kg, synnyttämään mennessä painoa oli 71 kg. Imetystä takana 1v 1kk ja paino on ollut viimeiset puolivuotta 47 kg. Maitoa kyllä riittää, täysimetin 6 kk ja edelleen monta kertaa päivässä. Oma olo alkaa olla aika kehno, syödä pitäisi paljon enemmän kuin mitä nyt kykenen syömään. yritin kyllä hidastaa painon tippumista, mutten ilmeisesti osannut.
 

Yhteistyössä