Gallup: Saitko sinä piiskaa lapsena?

  • Viestiketjun aloittaja aito ammattivalittaja
  • Ensimmäinen viesti
aito ammattivalittaja
Minä sain pari kertaa niin paljon piiskaa kotona että oli vaikea istua koulussa kun takapuoli raapaleita täynnä. Ei se oikeasti mitään traumoja jättänyt. Omalle lapselleni en tietenkään anna mitään ruumiillista kuritusta.
 
noup
En saanut. Enkä itsekään usko ruumiilliseen kuritukseen. Mielestäni hullu ajatus antaa rangaistuksena selkään lapselle, joka on juuri lyönyt pikkusisarusta. Minkälaisen mallin antaa itsestään lapselle?
 
aito ammattivalittaja
Mä tein. Ei toiminu muhun ja omaani en taatusti satuta piiskalla tms.
Joo eipä se muhunkaan tehonnut. Myöhästyin koulutaksista ja siksi isä piiskaa antoi vaikka en vaan meinannut uskaltaa mennä kouluun kun sieltä tuli tappouhkauksia ja oli kaikenlaista kiusaamista. Opettajat,rehtori ja isä kyllä tiesivät nuo jutut mutta eipä se kiusaaminen 9v aikana loppunut. Väheni pikkasen yläasteella.
 
"mie"
Kerran sain piiskaa. Raavin meillä hoidossa olleen 2 vuotiaan selkään komeat 10 verijälkeä kynsillä. Mokoma tenava menirepimään munntarroja sängynlaidasta...tai se taisi tutkia niitä eikä edes irroittanut. Mutta mä hermostuin ja raavin. Piiskaa tuli äidiltä. Ymmärsin yskän, ymmärrän edelleen. Ainoa kerta kun olen toiseen ihmiseen väkivalloin kajonnut. Olisiko joku muu rankaisu riittänyt? Ehkä, luultavadti. Mutta tuo rangaistus oli ihan sallittua vielä silloin. En traumatisoitunut tuosta saati alkanut pelätä.

Veikkaampa että tuossakin kurituksessa on sama kuin vaikka jäähyssä. Jos lapsella ei ole käryä miksi rangaistaan ja varsinkin jos rankaiseminen on jatkuvaa...kyl kai siinä saattaa traumojakin syntyä. Yhtälailla rajattomuus rikkoo lasta ja pakottaa lapsen ottamaan vastuuta omasta elämästä, ilman että siihen on valmiuksia
 
"..."
90-luvulla olen syntynyt ja kerran olen saanut piiskaa, en muista syytä, mutta epäoikeudenmukaisuuden ja nöyryytyksen tunteet muistan. Tukkapöllyä ja luunappeja sain tosi usein, monta kertaa viikossa jälkimmäisiä.

En usko että näillä oli mitään tehoa, hallaa siinä vain aiheutettiin ja katkeruuden omia vanhempia kohtaan. :(
 
"Nuunuu"
Jep, olen saanut. Niin vitsalla kuin vyölläkin. Ja tein samat asiat uudelleen ja uudelleen. On muuten melkoinen tunne 10 vuotiaalle ja vähän vanhemmallekin, kun huomaat että aikuinen on voimaton siinä sinun edessäsi. Kun tajusit, ettei se oikeasti sulle voi mitään, kun se ns. kovin keino on käytetty eli selkäsaunat. Tosin isä ei koskaan minuun kokeillut esim. arestia. Rangaistus oli suoraan selkäsauna ja kun se ei auttanut, ei tuo ukko osannut muuta tehdä kuin levitellä sen jälkeen käsiään. Isälle käyttäydyin sen jälkeen miten tahdoin, tein mitä tahdoin ja myös halveksin kovasti. Äidille taas käyttäydyin kunnolla, äidillä ei ole koskaan ollut minun kanssani mitään ongelmia, mutta eipä tuo ole kertaakaan minua lyönyt.
 
aito ammattivalittaja
[QUOTE="...";30328850]90-luvulla olen syntynyt ja kerran olen saanut piiskaa, en muista syytä, mutta epäoikeudenmukaisuuden ja nöyryytyksen tunteet muistan. Tukkapöllyä ja luunappeja sain tosi usein, monta kertaa viikossa jälkimmäisiä.

En usko että näillä oli mitään tehoa, hallaa siinä vain aiheutettiin ja katkeruuden omia vanhempia kohtaan. :([/QUOTE]

Mä en kyllä ole tuosta vihainen vanhemmilleni. Mulla oli muutenkin tiukka kuri kun vanhempani olivat helluntailaisia.
 
HippuTAR
Oon saanu, kaks kertaa muistaakseni. Omppuvarkauden jälkeen risua ja parin viikon lintsauksen jälkeen vyötä. Omppuja en varastanu enää koskaan, lintsaamaan opin taitavammin. Ja äiti kärsi ite tosta jälkimmäisestä tapauksesta enemmän ku mä, siksi se ei ollut tajuavinaan mun lintsaamisia sen jälkeen.
Luunappeja myös tuli toisinaan ala-asteikäisenä, mutta ne oli mun ja siskon välinen vitsi, äitillä kun oli se "luunappisormi" lapsena vaurioitunut ja aika järkyn näkönen. Eikä se noppinu oikeesti niin et ois kipiää ottanu.

Ei tarumoja noista, muita toimia vanhemmilla sitte olikin mistä jäi traumoja.
 
vierass
Mie sain kaks kertaa, alle kouluikäisenä: Ekalla kertaa karkasin kotoa naapuriin illalla kun äiti oli laittamassa pikkuveljeä nukkumaan (iskä antoi remmillä mutta en muista että olisi kovasti sattunut, mutta vihainen se oli ja se pelotti) -en karannut enää. Toisella kerralla sain kun menin villasukat jalassa alustamaan mummin pullataikinaa (äiti oli laittamassa pikkuveljeä päiväunille, mummi leipoi pullaa ja oli laittanut ämpärin tuolille, päätin vähän vielä alustaa ja käsivoimat ei riittäneet...) -sen koommin en ole häirinnyt toisten leipomista.
 
wwww
Piiskaa oon saanut vain kerran elämässäni(isovanhemmalta). Äidiltä sain tukkapöllyä mutta se nyt oli vaan sellasta "lievää". Mutta eipä kyllä nuo auttanut mitään en mä silti uskonut/totellut yhtään sen paremmin. olen vm -85.

Omia lapsiani en piiskaa tms.
 

Yhteistyössä