Haalarineuvoja kaivataan!

Tyttö täytti vuoden ja lähti juuri kävelemään ja heräsin siihen, että keväällä tarvii ostaa haalarit. Mutta nyt olisivat hyvät neuvot kalliit. Kysynkin kokeneemmilta vinkkejä. Tähän saakka on menty pakkauksen haalareilla ihan surutta. Tyttö on nyt 73 cm pitkä.

Minkä merkkiset haalarit ovat olleet teistä hyviä? Onko merkissä väljä vai lyhyempi mitoitus? Tarvitsenko keväälle ohuemmat vanutäytteiset haalarit ja kesälle taas ohuemmat? Voiko keväällä ostaa kooltaan sellaiset haalarit, joiden luulisi mahtuvan ehkä vielä syksylläkin (meillä siis ostaisin koon 86, kun nyt käytössä 74 ja keväälle ostetut vaatteet on ostettu kokoa 80)? Onko ne vesieristykset hyviä vai hiostaako ne? Onko kurahaalari sittenkin kätevämpi?

Enpä taida olla ainoa äiti, joka nyt joutuu ekaa kertaa haalarikaupoille eli kaikista vastauksista kiitos muidenkin puolesta!
 
Haalareissa on yleensä väljä mitoitus eli jos ostaa 80 cm haalarin, niin se sopii parhaiten yli 80 cm olevalle. Eri haalarissa on kyllä eroja kokojen suhteen, joten kannattaa ottaa kauppaan vaikka mittanauha mukaan. Meillä ollaan oltu tyytyväisiä Jonathanin haalareihin, hinta-laatusuhde on hyvä ja kestää kulutusta ja vettä hyvin. Tarkoitan nyt siis haalaria, joissa saunat teipattu jne. en vauvahaalareita joissa ei kosteussuojaa yleensä ole. Meill on ollu sama vk-haalari käytössä keväästä syksyyn ja sen alle sitten vaan kylmemmillä ilmoilla villahaalaria ja sisävaatteita ja kesällä jos on vileää ja märkää, niin vaatetta vähän vähemmän esim. body ja sukkikset käy hyvin. Eli ei tartte olla montaa haalaria erikseen, kerrospukeutuminen on parempi vaiohtoehto.

VK-haalarissa voi olla kasvunvaraa enemmän kuin talvihaalarissa, koska se on ohuempi ja vyötäröltä voi kääntää sisäänpäin aika helposti. Meillä elokuussa syntyneelle esikoiselle ostettiin 86 cm haalari, mutta toukokuussa syntyneelle kuopukselle hommasin 80 cm haalarin lisäksi, kun 86 oli viime kesänä vielä liian iso, mutta nyt tänä keväänä se taitaa olla viimestä kautta käytössä meillä, koska ensi syksynä pojalla taitaa olla jo sen verran pituutta että 98 menee jo ihan hyvin. Oon hypänny aina yhden koon ylitse eli haalareita löytyy 86, 98 jne. tuota 80 cm lukuun ottamatta. Kun lapsi kasvaa, niin kasvunvaraa voi olla enemmän kun pituus lisääntyy. Kannattaa varmaan ostaa se 86 cm haalari, niin menee pidempään tai sitten ostaa käytettynä 80 cm ja uutena 86 cm.

Meillä on kyllä myös kurikset haalareiden lisäksi pahimmille kurakeleille, niin ei tartte kovin usein pestä haalaria ja yleensä pelkkä pyyhkiminen riittää, mutta kurahousujen huuhteleminen ei nyt kovin työlästä ole, joten käytetään myös niitä.
 
Lassieta en enää osta, meillä poitsu on saanut ne kaikki rikki (saumat purkeaa/repeää) vuoden sisään ostosta. Myös G-Tech -takuuhaalarista.

Mä oon ollut tyytyväisin Legon haalareihin ja JesperJuniorin omaan Motions-ulkovaatesarjaan. Olleet kestäviä ja pestäviä!

Keväthaalarin kanssa voi käyttää villahaalaria kylmemmällä ilmalla, ei tarvitse mitään vanuhaalareita. Ihan talvihaalari ja välikausihaalari riittää. Vesieristykset haalareissa on hyviä, eivät hiosta. Kurikset silti tarpeen varsinaisella vesikelillä.

Muista jättää haalariin "pyllistelyvaraa" kävelynopettelu/konttausikäiselle. Numeroa suurempi kuin sisävaatteet on ollu mun ostosääntöni.
 
Minä ostan yleensä keväällä sen verran reilun, että menee myös syksyllä. Taaperoiden haalareissa kannattaa ostaa suosiolla sellainen vedenpitävä ja laadukas haalari. Lapset mönkivät maassa ja haalari joutuu kovalle kulutukselle. Vedenpitävän haalarin kanssa ei tarvitse myöskään olla aina virittelemässä kurahousuja päälle. Nykyisin nuo vedenpitävät haalarit ovat myös hyvin hengittäviä. Itse olen ollut tyytyväinen oikeastaan kaikkiin meillä olleisiin haalareihin, nyt on kokeiltu Lenne, Rasavil, Remu ja Reimatec. Voin suositella noita kaikkia!
 
Kannattaa ostaa kevääksi ja kesäksi yksi ja sama haalari. Keväällä lisätään vaan alle enemmän vaattetta. Pärjää mainiosti yhdellä. Teidän tapuksessa varmaankin se 80 koko olisi soppeli. Kannattaa ostaa remun beibi-malli (vedenkestävä)niin on väljempi. Haalari on ollut ainakin meillä aina kokoa pienempi kuin muut käytetyt vaatteet. Eli nyt on haalarin koko 92 kun 98/104 koon vaatteet ovat sopivia. Lapsi on nyt pian 3-vuotta.

Yksi vinkki vielä. Ei kannata ostaa kovin vaaleaa väriä. Se kun sotkeentuu helposti eikä pakosti lähde enää pesussa puhtaaksi.
 
meillä taas lassien haalarit kestäneet todella hyvin!minä suosin sitä ja remua.
yksi haalari sopii kevääksi ja seuraavaksi syksyksi.kesällä meillä sit käytössä "tuulipuku" tai verkkariasu.
 
Välikausihaalareita tulee kauppoihin vain keväisin, joten jos meinaa saada sellaisen kun haluaa, niin kannattaa ostaa keväällä sellainen, joka menee syksyllä myös. Ostin reimatecin ensi syksyä ja päiväkotia silmällä pitäen. Vedenpitävä ja teipatut saumat, enkä meinannut kuravaatteita erikseen hankkia. En tiedä, kokeilen nyt näin. Merkillä ei minulle väliä ole, mutta tuon kankaan ominaisuudet ja teippisaumat vakuuttivat minut ainakin tällä kertaa.
 
Sanokaas mulle nyt ihan konkreettisesti minkä haalarin ostaisin tuolle n. 80 cm pitkälle pojalle nyt kevääksi ja ensi syksyksi. Saisi mielellään olla ihan vedenpitävä, mutta jos mahdollista ei silti kovin hiostava. Meillä ei oo isommilta lapsilta enää pienelle haalaria jemmassa. Entä onko esim. koossa 86 vielä jotain kevytvanupukua (tutta, vendi tms. siis sen tapainen kuin se äippäpakkauksen kevytvanupuku) tms., kun meidän jeppe nukkuu päikkärit rattaissa, niin hoitotäti voisi laittaa hänet nukkumaan ihan eri vaatteessa kuin siinä missä on rymytty aamupäivä kuravellissä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja polka:
Villivadelma: Voi kun kiva puku! Pitäisikö meidän ostaa koko 86 kun poika on n. 80 cm nyt?
Minustakin noi puvut on kivoja. :) Meillä on nyt tytöllä 74cm Reimatecin välikausihaalari ja se on ihan sopiva. Eli toi puku otetaan 80cm, menee varmaan syksylläkin vielä. Kyllä musta tuntuu, että 86cm olis teille hyvä. :) Nämä puvut on myös kivoja Reimalta: http://www.reima.fi/fi/mallisto/larix/colour/
 
Meillä on ollut vain Reimatecin haalareita ja kovasti olen tykännyt, hyvän mallisia ja kestäviä. Kalliita tietty ovat, mutta kestävät useammalla lapsella. Meillä itse asiassa on kaikki olleet käytettyjä ja silti on vettä pitänyt. Tutulla lapsella oli perus Reiman haalari talvella - ei siis vedenpitävä - eikä siitäkään mennyt kertaakaan vesi läpi.
 
Meillä ollut vk-haalareina vain Remua ja on ollut enemmän kuin hintansa väärti, tosin olen ostanut ne alesta tehtaanmyymälästä. Pitää tuulen ja veden täydellisesti eikä meidän poika ole saanut niitä kulumaan mistään kohtaa. Nytkin on 2,5 talvea käytetty remu joka näyttää ihan uudelta, ainoastaan sisäpuolen fleece hupussa on hieman nyppyyntynyt. Nämä siis ainakin kestää myös seuraaville lapsille. Olen aina ottanut hieman reilua kokoa että menee syksylläkin vielä, joskus on mennyt pidempäänkin. Reima on varmaan yhtä hyvä (ainakin) mutta hintansa puolensa jäänyt meillä kauppaan. Yksi reiman talvihaalari on ollut ja siitä tykättiin, mutta se oli baby-mallia eikä vedenkestävä, tosin ei sekään talvella silti koskaan kastunut läpi.
 
Kiitos minunkin puolesta vastauksista! Ostin 1-vuotiaalle tuon linkissä olevan Reiman nauhalakin, harmaasävyisen, mutta haalariksi valitsin Lennen 86-senttisen ihanan oranssi-harmaa-ruskean. Puku on vedenpitävä kuten Reimateccikin. Meidän kaupan vaihtoehdoista ihastuin enemmän Lennen haalareihin kuin Reimatecciin.
 
Minä ostaisin 80cm lapselle 86cm puvun. Itse ostin +2 numeroa, ja se menee nyt kolmatta kautta ja oli alussa aivan liian iso.

Merkeistä on kokeiltu Reimateciä, Lenneä, Legoa ja Tickettiä ja kaikkia voin suositella. Sitten on ollut kosteussuojattomia Ciraffia ja Reimaa ja niitä en suosittele. 2-osainen on ollut haalaria kätevämpi yksi vuotiaasta alkaen. Voi käyttää kesälläkin osittain. Hiekkalaatikossa voi tarvita housuja, mutta ei takkia.

 
Meidän tyttö on nyt 1v9kk ja on noin 82cm pitkä. Meillä on käytössä Jonathanin vauvamallinen kosteussuojattu 80cm puku ja se on edelleen reilu. Saimme Reimatecin 86cm puvun, jota ensin luulimme pitävämme tänä keväänä, mutta tod.näk. vasta syksyllä, jos silloinkaan, kaivamme sen kaapista. Jonathan on ainakin meidän perheessä ollut hyvä valinta. Kertaakaan ei olla tarvittu kuravaatteita. Ei edes viime keväänä kun tyttö vielä ryömi ja konttasi maassa. Siis pitää kuivana muttei myöskään hiosta. Vauvakoon puvut eivät myöskään ole hinnalla pilattu, muistaakseni 49?.
 

Yhteistyössä