Haenko sairaslomaa?

  • Viestiketjun aloittaja Maija_
  • Ensimmäinen viesti
Maija_
Eli tilanne lyhyesti: olen lähihoitaja, ja työni on kolmivuorotyötä. Olen sairastanut paniikkihäiriötä jo 7vuotta. Välillä on helpomaa, välil vaikeampaa.
No nyt yövuorot ovat alkaneet ahdistamaan. Yövuorossa valvotaan yksin ja vastuullani on 27 vanhusta. Viime yönä näin painajaista, että löysin yhden kuolleena ja että en vain mennyt töihin, näin kun töistä soitettiin, mutta en vastannut yms..
Koko päivä on mennyt masentuneena, ja mies sanoikin, että hae sairaslomaa, että saat vähän levättyä. No töissä on sairaslomia jo ihan tarpeeksi ja työvoimaa liian vähän muutenki, tuntuu pahalta työnantajaa kohtaan hakea sairaslomaa.. Olenko vain itsekäs ja haen saikkua, väsynyt olen tähän...
 
juudu
No kyl mä näkisin, että on tarvetta ainakin lääkärissä käynti ja luulenpa, että kirjottaa saikkua...Hoida ajoissa tuo, kohta on vielä pahemmat ajat edessä

TSEMPPIÄ
 
oikeesti
No todella et voi jatkaa työssä, jossa joka päivä ahdistaa.
Otat paussin ja menet sinne saikulle.

Ei kuulu sinulle yhtään, jos työntekijöitä on vaikea saada tai muuta lässynlässyä...
Jos et osaa ajatella itseäsi, omaa etuasi, niin opettele.
Jatkossa siirryt yövuoroista tekemään muita vuoroja.

Jos yhtään lohduttaa, niin löytyy paljon ihmisiä, jotka tykkäävät tehdä pelkkää yövuoroa esimerkiksi. Laita muutos ja uuden työn hakeminen heti käyntiin ja kerro näistä jollekin.

Töissäolon ei pidä ahdistaa. Ajattele nyt ainoastaan kauniita ja hyviä asioita itsestäsi, ja laita itsesi nyt päähenkilöksi, sinun elämästäsihän tässä on kyse, ja hyvinvoinnista.
 
"vieras"
Oletkohan ihan oikealla alalla ollenkaan? Työn luonteeseen kuulu kohdata joskus kuolemaa ja kun vanhuksista kyse niin kyseessä luonnollinen poistuminen. Tietysti aina elvytys on se ensimmäinen asia, mikä täytyy ottaa huomioon, jos potilas löytyy elottomana. Miksi asia on alkanut ahdistaa?
 
ap.
Olen siis nähnyt kuolleita eikä siinä mitään, mutta se, että olen koko talossa aivan yksin.. Ja jos yövuorossa saan paniikkikohtauksen ja jollain onkin hengenhätä samaan aikaan.. Pelottaa vaan... olin maaliskuussa viikon sairaslomalla, lepo auttoi ja sen voimalla menin 2kk, mutta yövuoroja en ole nyt tehnyt..
 
Toinen lh
Minulla oli kanssa muutama vuosi sitten vastaavanlainen tilanne, mutta vähän eri syistä. Valvoin myös yksin yövuoroja ja työ kävi aivan liian raskaaksi. Sain mm.pahoja nukkumisvaikeuksia. Minua parin viikon sairausloma auttoi ja sain kunnolla aikaa miettiä mitä halusin. Puolison tuella päätin irtisanoutua enkä ole katunut päätöstäni hetkeäkään. Usko pois, että meidän alalla ei työt lopu. Itse löysin pian uuden ja huomattavasti paremman paikan. Voimia sinne ja keskity nyt vain ja ainoastaan omaan hyvinvointiin. Olen varma, että pieni lepohetki on tarpeen. Äläkä uhraa ajatustakaan työpaikaan suuntaan!
 
"asiantuntija"
Sinun täytyy ensimmäiseksi jutella esimiehesi kanssa tilanteesta. Tilanteesi ei ole mikään 'äkillinen stressireaktio', vaan ihan työn aiheuttama stressi. Reilumpaa on ensin jutella työnantajan kanssa, miten voisitte välttää sinun ajautumisen työkyvyttömyyteen, mikä on aika vakavaa. Jos tämä työ ei sovi sinulle, on parempi vaihtaa työpaikkaa. Mutta varoittamatta työnantajaasi mahdollisesta burnoutista on mielestäni epäreilua.
 
Ei lopputiliä ainakaan
[QUOTE="miikkis";23818119]Ota loparit, sairausloma vaan haittaa työnantajaa, jos et aio palata tekemään niitä yövuoroja kuitenkaan.[/QUOTE]

No ei todellakaan kannatta mitään lopputiliä ottaa. Kyllä tuo kuulostaa työsuojelun piiriin kuuluvalta, jos työperäisesti sairastuu paniikkihäiriöön ym.
Itse tein toistakymmentävuotta kolmivuoroa ja lopulta jatkuvasti muuttuvat vuorotyöt ajoivat kropan todella huonoon kuntoon. Masennusta, unihäiriöitä, ahdistusta yms. Työterveyslääkäri alkoi selvittää asioita työnantajan edustajan sekä työnantajan vakuutusyhtiön kanssa. Nyt olen vakuutusyhtiön maksamassa kuntoutuksessa eli opiskelen uuteen ammattiin vakuutusyhtiön kustannuksella.
Ensimmäinen osoite mielestäni olisi työterveyshuolto, jos työ ajaa ihan piippuun. Ei kannata ihan kamalaan kuntoon itseään päästää työn terveyshaittojen takia. Työnantajakin on vastuussa työntekijöidensä hyvinvoinnista.
 
"hei"
Tilaa nyt työterveyslääkäriltä aika ja pyydä todistus ettet voi tehdä 3-vuorotyötä terveydellisistä syistä. Pääset eroon yövuoroista ja asia lakkaa ahdistamasta.
 

Yhteistyössä