Haluatko kysyä romaneista tai romanikulttuurista?

  • Viestiketjun aloittaja Romaninainen...
  • Ensimmäinen viesti
Romaninainen...
[QUOTE="vieras";26652919]oletko huomannut, että romaninaisten perä ja kintut turpoaa hameen käytön seurauksena? Ei se ole pelkkää aikuistumisen mukanaan tuomaa massaa, vaan turvotusta, koska hame haittaa verenkiertoa jaloissa. Olen nähnyt saunassa ja joka kaaleen akalla on tajuttoman turvonnut alapää, ihan kuin muurahaisilla. Nuorilla hameettomilla tytöillä ei ole.[/QUOTE]

Enpä ole huomannut, mutta omat hameeni eivät olekaan raskaimmasta päästä - ja miksi olisivatkaan, kun kevyimmät versiot painaa häthätää sen muutaman kilon näyttämättä silti ulkoisesti mitenkään erilaiselta.
 
Romaninainen...
Harrastavatko romanit lainkaan liikuntaa ja jos, noin miten ihmeessä? Yhden kerran taisii nähdä romanin lenkillä ja joskus uimassa. Miten terveytenne kestää tämän oletetun liikkumattomuuden?
Toki harrastamme :)

Moni käy kuntosalilla tai lenkillä, itse harrastan tuota jälkimmäistä.

Onhan meissäkin sitten sen mallisia ihmisiä, joista näkee kyllä, että liikuntaa ei ole harrastettu. Eli kukin tavallaan... Kyllä se terveys kaikilla ennen pitkää romahtaa, jollei minkäänlaista liikuntaa tule harrastettua - tai jollei, niin täytyy kyllä aika hyvä perimä sen suhteen olla.
 
Romaninainen...
[QUOTE="vieras";26652977]mikset elä? Eivätkö omat tapanne ole paljon vaikeampia, kuin normi uskovaisen elämä? :-D[/QUOTE]

En tiedä :) En ole vain osannut ottaa ratkaisevaa askelta, ja ehkä hyvä niin. Olen sitä mieltä, ettei näiden asioiden kanssa pitäisi leikkiä, eli pomppia uskoon ja uskosta pois niin kuin moni tekee.

Totta, oikeassa olet.
 
pyssy
Alkuperäinen kirjoittaja Vedonlyöjä;26653638:
Tapailen erästä miestä, joka kivenkovaan uskoo, että romaneilla olisi sellainen etu, että he halutessaan pääsisivät suoraan 18-vuotiaina eläkkeelle. Samaantapaan kuin jehovan todistajat on vapautettu asepalveluksesta uskonnon vuoksi. Itse olin eri mieltä asiasta, mutta en onnistunut kumoamaan tietoa. Yritin tarkistaa romani vähemmistöä koskevia lakeja...Nyt mies on lyönyt asiasta vetoakin kanssani. Eihän tällaista lakia ole olemassa?
itse tiedän ainakin nimetä yhden pienen paikkakunnan
(tai nyt on yhdistynyt niin ei enään kovinkaan pieni) jossa juurikin näin tapahtuu.
Luokallani oli eräs tämän vähemmistön edustaja joka ei saanut koskaan päästötodistusta ja nauroi ihan avoimesti rehtorillekin ettei tarvitse sitä kun pääsee kohta eläkkeelle.

Kysymys:
Miksi mustalaismiehillä on aina pyssyt mukana ja miksi osa näistä koettaa pörhistellä aivan järjettömän rumalla rintauksellaan, napi auki tuosta rintamuksesta ylöspäin+
Minusta se vaan on rumaa, olisi kokonaan ilman paitaa tai napit siististi kiinni.
 
Romaninainen...
[QUOTE="sama";26652996]itse tunnen hyvinkin monta uskovaista romania. Mukavia ihmisiä.
Luen myös elämä ja valo lehteä, tiedätkö sen?[/QUOTE]

Mukava kuulla, että jollain on positiivisiakin kokemuksia romaneista. Yleensä pinnalle nousee ne negatiiviset, vaikka tavallaan sen ymmärränkin.

Tiedän ko. lehden, meilläkin luetaan sitä :)
 
Romaninainen...
[QUOTE="niinu";26653087]Miksi kun jollekkin romanialaiselle tapahtuu jotain niin iso osa sairaalassa odottamassa?

Näin olen nähnyt useesti ja viimeksi kuukausi takaperin kaiken kaikkiaan 19 eri ikäistä naisia,miehiä,lapsia odottelivat sairaalan aulassa jotain ja kauhee tohina naiset ja lapset eri paikoissa kun miehet.

Tyttärelläni on kaverina romani poika eikä siis mitään romaneja vastaan ja ainakin tämä 10v romani poika on toistaseks ollut ihan mukava (tyttö kutsui jopa synttäreilleenkin)[/QUOTE]

Nyt puhutaan romaneista, ei romanialaisista. Romanit ei ole lähtöisin Romaniasta, vaikka niin voisi nimityksestä johtuen luullakin ;) Tosin Romaniassa asuu Euroopan suurin romanivähemmistö. Anteeksi pilkunviilaukseni.

Meille läheiset ja suku on tärkeitä, varsinkin hädän hetkellä. Kehenpä sitä muuhun turvaisi kuin omiinsa? Sairaalaan halutaan mennä tukemaan sitä potilaana olevaa ja jos vakavasta asiasta on kysymys, niin siinä samalla ihmiset voivat olla myös toinen toisensa tukena ko. asian äärellä. Tällä tavalla näytetään myös, että välitetään.

Jep, yleensä miehet on omassa porukassaan, naiset ja lapset omassaan. Se vain on tapana.

Kiva, että teillä ollaan tuolla tavalla "kansainvälisiä" ihmisiä. Mulla on vanhin lapsista 4-vuotias, leikkii useimmiten valtaväestön lasten kanssa. :)
 
Romaninainen...
Olen sairaalassa töissä ja täytyy sanoa, että mä en ole vielä kertaakaan törmännyt "hankaliin" romaneihin. Mulla on kyllä melko lyhyet asiakaskontaktit, mutta kyllä siinäkin ajassa ehtii tapahtua yhtä sun toista, jos tapahtuakseen on. Kun romanilapsilta olen ottanut verikokeita, sinnä on huokunut sellainen vanhemman kunnioitus, että jos äiti tai isä sanoo että nyt ollaan paikallaan, siitä ei enää neuvotella. Toisin kuin monien valkolaisten kanssa...

Anyway, kysymys koskee juuri tuota sairaalaympäristöä, terveydenhuoltoa jne. Onko romaneilla noin yleisesti jotain "sääntöjä" tai toiveita sen suhteen? Jos vertaa esim. muslimeihin, niin heillähän toivotaan aina naiselle naislääkäriä ja mies on hyvin usein tilanteissa mukana. Jos mä olen oikein ymmärtänyt, niin romanit eivät oikein viihdy sairaalaympäristössä? Muistan joskus kuulleeni, että romanien mielestä sairaalaan joutuminen on jo vähän sama kuin lopun alku.
Parasta on aina kysyä potilaalta itseltään, haluaako hän romanikulttuuria otettavan jotenkin huomioon, sillä silloin ainakin vältytään turhalta vaivalta (siis hoitajat ym. välttyvät) ja mahdollisilta väärinkäsityksiltä.

No, jos intiimeistä tutkimuksista on kysymys, niin tietysti nainen toivoo, että tutkimuksen voisi tehdä naislääkäri tms. Synnytyksessä kätilön tai synnytyslääkärinkin olisi hyvä olla nainen, mutta eihän tämä aina tietenkään ole mahdollista, kun sairaaloiden resurssit on muutenkin vähän mitä on. Lääkäri, hoitaja tms. voi siis tapauksissa, joissa naispuolista henkilökunnan jäsentä ole saatavilla, voi olla mieskin.

Jos toimenpidehuoneeseen tulee mukana muuta porukkaa, heidät pitäisi toimenpiteen ajaksi saada pois huoneesta, mikäli toimenpide tai tutkimus on intiimi. Asiasta ei pitäisi puhua suoraan, jotta vältytään noloilta tilanteilta, mutta voi vain sanoa, että nyt olisi hyvä mennä hetkeksi ulkopuolelle. Jos kyseessä on esim. pienen lapsen vanhemmat, tilanne on tietysti eri.

Keskenään eri-ikäisiä romaneja ei saisi sijoittaa samaan huoneeseen, eikä myöskään kahta keskenään eri sukupuolta olevaa. Tämä tietysti passaa, jos kyseessä ovat pienet lapset, vaikka olisivatkin toisilleen vieraita. Alekkain ei myöskään kahta romania saisi sijoittaa huoneisiin.

Ennen vieraiden päästämistä potilaan huoneeseen pitäisi varmistaa, että potilas on tulijoista tietoinen, ja että hänellä on mahdollisuus joko pukeutua omiin vaatteisiinsa tai peittää itsensä peitolla siten, että sairaalavaatteet eivät ole näkyvissä. Mikäli potilaalla on katetri, pitäisi letkuosa peittää jollain tavoin.

Suvun vierailujen suhteen sairaalalla olisi hyvä olla ymmärrystä, tai ainakin kykyä tehdä jonkinnäköinen kompromissi, häiritsevää käytöstä ei tietenkään pidä suvaita :)

Sairaalaan joutuminen ei tosiaan romanien mielestä enteile hyvää, vaikka ahdistaahan se sairaalaympäristö usein muitakin. :)

Kysy vain lisää, jos jotain jäi uupumaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Tuhkimo81
Romaninainen...
[QUOTE="bruno";26653249]Tuo vanhempien kunnioittava kohtelu on tosiaankin teidän kulttuurissanne ihailtavaa, mutta mitä niihin muihin tapoihin tulee... Sitä symbolista puhtautta ei tosiaan voi järki-ihmisenä ymmärtää; siis jos lusikka tai muu tippuu lattialle, on se saastainen ja se on heitettävä roskiin (toivon mukaan tämä on vain enemmistön mielikuva, eikä teidän todellisuutenne?...), saati sitten se, etteivät lapset voi käydä samassa vessassa kuin vanhempansa... Totta kai olettaa, että teidänkin mielestänne kyseiset tavat ovat järjettömyyttä?? Miksette siis luovu niistä kaikkein pöhlimmistä tavoistanne ("puhtaus") ja säilytä ne mielekkäimmät (vanhempien kunnioitus)?... Emmie tiedä, niin kauan kuin teillä yhteisönä on tuollaisia jonninjoutavia sääntöjä, suurin osa valtaväestöstä kuitenkin tulee suhtautumaan teihin... sanotaanko nyt, että kuten "erikoisiin", mutta huonolla tavalla.[/QUOTE]

Tuntuuhan nämä puhtaustavat varmaan järjettömiltä, mutta niillä on pitkät perinteet. Alkunsa ne on mun käsittääkseni saaneet niiltä ajoilta, kun Suomessakin mustalaiset vielä kierteli ja oli kulkutauteja. Silloinhan hygieniasta oli pakko pitää tarkka luku, ellei halunnut päästä hengestään... Tähän käsittääkseni siis perustuu asioiden erottelu ylhäälle ja alhaalle. Tänä päivänähän meillä ei tuota ongelmaa ole, mutta totutut tavat ovat muuttuneet perinteeksi ja kun olet johonkin oppinut, niin se tulee automaattisesti sen kummempia ajattelematta... Tosin meillä ei heitetä lusikkaa roskiin, jos se tippuu lattialle, huuhtaistaan veden alla ja otetaan uudelleen käyttöön, mutta kuka suhtautuu tiukemmin ja kuka väljemmin näihin tapoihin. :)

Kyllä varmasti romanikulttuuri ja siihen liittyvät erikoisuudet tuovat mukanaan ennakkoluuloja entisestään. Tosin luulen, että suurin syy on ihmisten negatiivisisissa kokemuksissa. Tämä siis minun näkemykseni.
 
"vieras"
Miksi mustalaiset lainailevat toisilta ihmisiltä puhelimia ja tekevät jotain hämäräjuttuja sillä. Minäkin lainasin puhelintani kerran yhdelle ja jotakin se näpräisi ja heitti puhelimen asfalttiin niin että näyttö meni rikki ja osat lenteli. Kaikenlisäksi laskuun oli tullut jokin epämääräinen 70 euron juttu.
 
kiinnostaa
On kyllä todella mielenkiintoinen ketju!
Kysyisin sellaista, että tunnetko mitään yhteenkuuluvuutta muiden maiden romanien kanssa ja tiedätkö paljon heidän tavoistaan? Onko tavoissa paljon eroja, yhtäläisyyttä?
 
Romaninainen...
Kerro lisää noista vanhempien kunnioitussäännöistä. Miten kunnioitus ilmenee käytännössä? Mitä ei missään nimessä voi tehdä? Miten kulttuurissanne suhtaudutaan lasten ruumiilliseen kurittamiseen? Miten itse suhtaudut?

Ja puhtauskäytännöistä. Mitä tarkoitat että "Lautasta ei tietenkään voi laskea lattialle. Sehän on tavara, josta syödään, joten se on pidettävä puhtaana. Tai jos lautasen sitten laskee lattialle, niin sitä ei saisi enää sieltä pois nostaa." Kai sen nyt pesuun voi nostaa? Vaiko eikö?

Minkälaiset asiat ihmisessä ovat arvostettuja, jos koulujen käyminen tai työnteko ei niinkään ole? Mitä haluaisit omien lastesi isona tekevän?

Mitä asioita valkolaisissa arvostat verrattuna oman kulttuurisi piirteisiin?
Se, että pukeudutaan siveellisesti (pitkät hameet, romanivaatteet) ja siististi, on osa vanhempien kunnioitusta. Puheenparsi on asiallinen, kun vanhoja on paikalla; ei puhuta rivoja, kiroilla tai sivuta asioita, jotka jollain tavalla voisivat tuoda sen häpeän tunteen. Eli intiimit asiat, tai vaikkapa raskaus, synnyttäminen, seurustelu... Asioita, jotka on pakko tuoda ilmi tavalla tai toisella mutta joita ei voi sanoa suoraan, pyritään sitten tuomaan julki kautta rantain kierrellen ja kaarrellen sellaisin kiertoilmaisuin, että tottumattomalta menisi helposti ohi.

Puhtaustavatkin on vanhempien ihmisten kunnioitusta, ja siihen liittyy myös tämä meidän pukeutuminen hyvin olennaisesti.

Missään nimessä ne miehet, jotka suoria vaatteita käyttää, eivät voi mennä paitasillaan esim. omien vanhempiensa eteen, tai ne naispuoliset, joilla romanivaatteet on, eivät voi enää "pikkuvaatteissa" mennä omien vanhempiensa eteen. Moni mies ei myöskään hyväksy, että oma akka menee ilman romanivaatteita muiden miesten eteen, esim. pikkuvaatteissa.

Joidenkin koteihin ei voi pikkuhameissa kulkeva tyttö kuvitellakaan menevänsä, mikäli on miehen alta noussut, eikä tosiaan romanivaatteita vielä ole. Käytännössä tätä kuitenkin tapahtuu koko ajan, sillä näistä asioistahan meillä ei puhuta kuten varmaan tiedät. Lisäksi nousisi melkoinen haloo, mikäli joku pikkuhameinen (joka ei olisi pikkuhame-elämää jo valinnut) olisi tiedettävästi miehellä ollut, eikä olisi romanivaatteita laittanut. Tämä olisi noloa sekä tytölle itselleen, hänen vanhemmilleen ja sille miehenpuolikkaallekin.

Monelle lasten ruumiillinen kurittaminen on ok, ja moni sen hyväksyy. Meillä kotona ei sellaista tehty, enkä minäkään sitä hyväksy. Minusta kuri pitää tulla muulla tavalla kuin väkivalloin.

Yhdessä vastauksessani kerroin tuossa, että meillä esim. lattialle tippuneet lusikat huuhtaistaan ja otetaan taas uudelleen käyttöön. Jos oikein tiukkoja ja tarkkoja ollaan, niin nehän pitäisi heittää roskiin. Sama sen lautasen kanssa. Tietoisesti ei ainakaan lattialle saisi laskea, vahingot tietysti on vahinkoja...

Luonteenpiirteistä arvostetaan suoruutta ja rehellisyyttä, sekä eräänlaista höveliyttä joka ilmenee vieraanvaraisuutena tai esim. muulle porukalle ruokien tai kahvien tarjoamisena. (Tämä siis on normi, ja poikkeava käytös on... no, poikkeavaa, epäsuotavaa, ja sitä katsotaan kummeksuen.) Se, että ihminen huolehtii omasta hygieniastaan ja esiintyy siistinä vaatteidensa puolesta, on arvostettua. Joillekin mahdollisimman hienot vaatteet ovat yksi arvostuksen kohde, vaatimattomammin pukeutuvia saatetaan katsoa karsaasti. Moni arvostaa myös vaurautta ja sitä, että se näkyy ulkoisesti mm. vaatteissa, koruissa, autossa, kodissa, elämäntyylissä,... Uskovaisuus on arvostettua. Toisaalta ristiriitaa tähän tuo se, että moni arvostaa "hyvää hommaajaa". Tämä voi tarkoittaa ihmistä, joka hankkii rahansa rehellisesti esim. autokaupalla tms., mutta myös ihmistä, joka esim. varastelee, rötöstelee tai tekee muuta vilppiä.

Nainen, joka pitää kodistaan huolen, on arvostettu. Miestä ei saa saattaa noloon asemaan omalla käytöksellään tai laiminlyömällä kodin tms. siisteyttä, vaan ruodussa on pysyttävä.

Miehellä saattaa olla maine hyvänä tappelijana tms., jota joku saattaa arvostaa.

Moni sanoisi varmaan arvostavansa "tavallisuutta", mutta mitä se nyt sitten kenellekin tarkoittaa... Laulutaito ihmisellä on myös arvossaan.

Mitäköhän muuta, en mä osaa tähän hätään sanoa, mutta tuossahan näitä monta jo tulikin.

Toivoisin ennen kaikkea, että lapseni olisivat onnellisia. Olisi hienoa, jos he kävisivät koulunsa ja hankkisivat itselleen kunnon ammatit, niin tulevaisuus olisi sitten ainakin niiltä osin turvattu. Olivatpa sitten romanielämässä tai eivät. :)
 
Romaninainen...
[QUOTE="jep";26653318]Ihan käytännön kysymys - pitääkö paikkansa, että nuorempi ei saa käydä WC:ssä vanhojen kotona/aikana? Jos näin on, miten asia hoidetaan esim. tunteja tai päiviä kestävien vierailuiden aikana?[/QUOTE]

Kyllä pitää. Joko katsotaan hetki, jolloin vanhemmat ihmiset eivät ole huushollissa paikalla, pidätetään tai lähdetään muualle (esim. kirjasto, uimahalli, tai vaikka taloyhtiön pyykkituvan tai saunan yhteydessä oleva vessa) tarpeille.
 
Romaninainen...
[QUOTE="justiina";26653410]tyhmä kysymys, mutta kun olet kyröläinen, niin tarkoittaako se, että olet pohjanmaalta kotosin?

oikein mielenkiintoinen tämä ketju!!

sitä utelisin, että onko miehesi töissä ja mitä itse olet työksesi tehnyt?[/QUOTE]

Tavallaan :)
Osa suvustani asuu siellä, itse en ole siellä päin lapsuuttani viettänyt tai koskaan asunut.

Mies on töissä, on rakennushommissa. On reissutyö tällä hetkellä, onneksi parin viikon päästä pääsee tähän lähemmäs töihin.

Itse olen lähihoitaja, vanhainkodissa olin viimeksi töissä.
 
Romaninainen...
Alkuperäinen kirjoittaja mä-78;26653423:
no ymmärrät etten itekkää palstalla enempii paljasta no tulevan lapseni sukunimi o hagert....
Ok, ollaankohan jotain kautta sukuakin vielä,.. Onkohan muitaki kaaleita tällä palstalla, tiiätkö?
 
Romaninainen...
[QUOTE="ellu";26653504]Itseäni kiinnosta, että onko kaikki romanit samallalailla päällekäyviä? Opetetaanko kulttuurissanne pehmeitä arvoja ja tunteita, empatiaa ja toisen osaan asettautumista? Itselläni kokemusta todella ahdistavista romani-ihmisistä. Olen itse todella herkkä vaistoamaan ihmisten mielialoja ja tunteita ja peräännyn jos huomaan ettei läheisyyteni ole toivottua. En ole tavannut yhtään romania, jonka olisin huomannut omaavan saman 'taidon', kaikki tapaamani ovat olleet todella hyökkääviä ja käytökseltään kammottavia suorastaan.[/QUOTE]

Harmi että sulla on tuollaisia kokemuksia, mutta ei me tokikaan kaikki olla samanlaisia. Eihän mihinkään ihmisryhmään kuuluvat henkilöt ole samasta puusta veistettyjä käytökseltään tai ajatuksiltaan tai muutenkaan. Toivottavasti sinäkin saisit näitä positiivisia kokemuksia romaneista, edes jotain kautta.

Omassa lapsuudenkodissa painotettiin kovastikin sitä, että pitäisi osata asettua toisen asemaan ja ajatella toisen ihmisen tunteita. Mielestäni hyvä ohje. Kyllä suurimmalla osalla meistä on pehmeitäkin arvoja ja empatiakykykin, mutta mikä ne sitten piilottaa, onko se vain sitä että ei uskalleta, en osaa sanoa.
 
Romaninainen...
[QUOTE="jep";26653508]Mielenkiinnosta ja haluamatta tehdä tästä mitään ruokintavääntöä, kuinka yleistä imetys on romanien keskuudessa, ja jos imetätte, niin kuinka pitkään? Vai onko tuo yhtä vaihtelevaa kuin valtaväestön osalta?[/QUOTE]

Jotkut imettää jonkin aikaa, jotkut puolestaan ei lainkaan. Imetysasioista ei niin keskustella, joten en oikein osaa mitään kovin tarkkaa sanoa. Tuntuu, ettei kuitenkaan kovin moni imetä ainakaan pitkään. Itse imetin kaksi viikkoa tätä pienimmäistä, tosin imetys lopahti sitten muista syistä kuin omasta halustani... Voi kai sanoa, että vaihtelee samalla tavalla. :)
 
Romaninainen...
[QUOTE="gemma";26653552]Mitä mieltä olet siitä, että valtaväestö suhtautuu teihin niin että te KAIKKI olette varastelevia, epäkohteliaita, huonokäytöksiä, lakiarikkovia, piittaamattomia jne. ihmisiä? Oletteko mielestäsi "ansainneet" (itse aiheuttaneet) tämän, vai mistä moinen varsin yleinen leimaaminen johtuu?[/QUOTE]

Tietysti koen sen ikävänä, sillä minkäpä minä sille voin, jos joku Mäkkylän Mertsi tai Rymättylän Ramona on päättänyt käyttäytyä huonosti, varastaa kaupasta tai aloittaa tappelun paikallisessa kapakassa?

Minusta on väärin, että ihminen, joka ei millään tavalla ole vastuussa esim. näiden kuvitteellisten henkilöiden tekosista, joutuu niistä kuitenkin omalla tavallaan vastaamaan.

Ymmärrän kyllä jollakin tavalla sen, miksi yleistetään. Todella moni tuntuu tekevän kaikkensa, ettei kuva meistä romaneista millään tavalla muuttuisi; varastellaan, ollaan välinpitämättömiä, ei välitetä mistään, häiritään ihmisiä, ollaan hankalia, puhutaan törkeästi,... listaa voisi jatkaa vieläkin. Kukapa ei yleistäisi, jos tarpeeksi monta huonoa kokemusta kohdalle sattuisi - tai jos kaikki lähipiirin kokemukset olisivat negatiivisia tavalla tai toisella.

Toki moni asia on itse aiheutettua, ei sitä käy kiistäminen.

Mutta ei, en mä koe, että olisin esimerkiksi itse ansainnut oletuksia siitä, että asioidessani kaupassa muiden rehellisten kansalaisten tapaan, olisin siellä varkaissa. Minusta se on loukkaavaa, tosin täällä onneksi minut jo tuntevat sen verran hyvin että vartijatkaan eivät enää kävele metrin päässä.

Sen sijaan se Mäkkylän Mertsi tai Rymättylän Ramona, joka näitä tekoja tehtailee, on kyllä hyvinkin aiheellista laittaa suurennuslasin alle.
 

Yhteistyössä