Haluatko kysyä vl äidiltä jotain?

  • Viestiketjun aloittaja "Juuli"
  • Ensimmäinen viesti
Vl-vierailija
Aika huvittavaa että te voitte tulla tuollain sanomaan että joku ei voi olla vl. Kuka sen voi päättää kuka on ja kuka ei? Väitätte että lestat on suvaitsemattomia ja jumittanu vanhoihin käsityksiin, ja kun teille kerrotaan, että ajatukset liikeen sisällä alkaa muuttua, väitätte, ettei kys. henkilö voi olla lesta koska ei ajattele niin ehdottomasti. Kukas se onkaan joka on ehdoton?
 
exvl
Aika huvittavaa että te voitte tulla tuollain sanomaan että joku ei voi olla vl. Kuka sen voi päättää kuka on ja kuka ei? Väitätte että lestat on suvaitsemattomia ja jumittanu vanhoihin käsityksiin, ja kun teille kerrotaan, että ajatukset liikeen sisällä alkaa muuttua, väitätte, ettei kys. henkilö voi olla lesta koska ei ajattele niin ehdottomasti. Kukas se onkaan joka on ehdoton?
Tutustuisit lahkosi historiaan ja sen toimintamalleihin. On täysin turhaa väittää että mitään sääntöjä ei ole, niitä on ja tulee olemaan. Lestadiolaisuus ei muutu yhtään mihinkään, ennenkuin ihmisten annetaan olla mitä haluavat. Sitä tuskin tapahtuu.

Et sinä voi mennä värjätyillä hiuksilla, meikit naamalla ja mp3-soittimesta musiikki pauhaten rauhanyhdistykselle, vai mitä?

Jos kaikki nämä täysin typerät säännöt poistettaisiin, lestadiolaisuutta ei enää olisi.

Jokainen lestadiolainen tai lestadiolaisperheessä asunut tietää kyllä näistä asioista, kuka on lestadiolainen, kuka ei ole, sen päättää käytös.

Täysin turhat säännöt, joka sotii ihmisoikeuksia vastaan..
 
Vl-vierailija
Mutta onhan niitä jo muutettu moneen kertaan. Ihmiset on ne säännöt tehny ja niitä on muutettu koko ajan. Esim äitini lapsuudessa tytöillä piti olla pitkät hiukset, letillä. Ainaki siellä pienessä maalaiskylässä. Samaten mm jäkispelien katsominen oli kiellettyä vielä mun lapsuudessa. Silti mm Oulun ryllä eräs puhuja, sm-finaali iltana puhui lyhyen puheen koska oli kiire finaalia katsomaan, ja ihan itse tämän toi seurakunnan tietoon. Ei olis voinu 10vuotta sitten näin tehdä. Nyt varmaan herätti vanhemmissa ihmisissä pahennusta. Mutta ei varmasti suuressa osassa seurakuntalaisista, lähinnä huvittumista.
 
Vl-vierailija
No ensinnäkin nettiä on pakko käyttää, vai miten aattelit pärjätä ilman nettiä nykyaikana? Toiseksi, itse oo aatellu telkkarin ja netti-tvn eron siinä, että tv:stä sä et voi mitä sieltä näytetään ja milloin. Sieltä tulee paljon paskaa mutta myös hyvää ohjelmaa. Netti-tvstä kun katsoo, jokainen ohjelma valitaan itse ja sitten kun se loppuu niin sieltä ei tule muuta.
Vähän vaikea näin kirjoittamalla selittää ajatuksia, mut koen itse että netistä katsominen on omalla tavallaan kontrolloidumpaa kuin päivät pitkät auki oleva tv.
Joku toinen vl voi olla mun ajatuksista ihan eri mieltä mut näin mä tän ajattelen ja haluan uskoa että mun tapani uskoa riittää.
 
gds
No ensinnäkin nettiä on pakko käyttää, vai miten aattelit pärjätä ilman nettiä nykyaikana? Toiseksi, itse oo aatellu telkkarin ja netti-tvn eron siinä, että tv:stä sä et voi mitä sieltä näytetään ja milloin. Sieltä tulee paljon paskaa mutta myös hyvää ohjelmaa. Netti-tvstä kun katsoo, jokainen ohjelma valitaan itse ja sitten kun se loppuu niin sieltä ei tule muuta.
Vähän vaikea näin kirjoittamalla selittää ajatuksia, mut koen itse että netistä katsominen on omalla tavallaan kontrolloidumpaa kuin päivät pitkät auki oleva tv.
Joku toinen vl voi olla mun ajatuksista ihan eri mieltä mut näin mä tän ajattelen ja haluan uskoa että mun tapani uskoa riittää.
Miksi sinäkin sodit lahkosi peruspilareita vastaan? Et ole uskomassa, olet menettänyt sielusi saatanalle. Olet yhtä arvoton kuin me muutki syntiset.
 
"What"
No ensinnäkin nettiä on pakko käyttää, vai miten aattelit pärjätä ilman nettiä nykyaikana? Toiseksi, itse oo aatellu telkkarin ja netti-tvn eron siinä, että tv:stä sä et voi mitä sieltä näytetään ja milloin. Sieltä tulee paljon paskaa mutta myös hyvää ohjelmaa. Netti-tvstä kun katsoo, jokainen ohjelma valitaan itse ja sitten kun se loppuu niin sieltä ei tule muuta.
Vähän vaikea näin kirjoittamalla selittää ajatuksia, mut koen itse että netistä katsominen on omalla tavallaan kontrolloidumpaa kuin päivät pitkät auki oleva tv.
Joku toinen vl voi olla mun ajatuksista ihan eri mieltä mut näin mä tän ajattelen ja haluan uskoa että mun tapani uskoa riittää.
Eli siis lestat eivät ole vielä huomanneet, että television voi myös laittaa pois päältä ihan niin kuin tietokoneenkin? Ja että kanavaa voi vaihtaa ja katsoa toista ohjelmaa? Ihan itse ne ei-lestatkin valitsevat mitä TV:stä katsovat.
 
vl-vierailija
Sanoinkin että sitä on vakea selitää näi kirjottamalla. Mä aattelen että tv-kielto om ennemminkin jäänne ajalta, jolloin katsottiin että televisiosta tulee enemmän huonoa, kuin hyvää ohjelmaa, katsottiin, että se vie liikaa aikaa ja helposti tulee jämähdettyä siihen tv:n ääreen. Sitten kun tuli netti jokaiseen kotiin, asiasta ei noussu samanlaista haloota kuin telkkarin yleistymisen aikaan. Tokikin nää on mun omia pohdintoja eikä mulla oo tästä faktaa, lähinnä mitä nyt oon muiden lestadiolaisten kans jutellu. Mä oon liian nuori vastaamaan siihen et miksi tv aikanaan katsottiin huonoksi laitteeksi uskovaisessa kodissa, meillä on aina ollut, siitä katsottiin uutisia ja jotain dokumentteja kun olin lapsi.
 
raato ryökäle
Ei ole lessu jos vahtaa televisiota tai nettitv:tä, juo alkoholia, kuuntelee musiikkia, ehkäisee, käy urheilutapahtumissa, harrastaa kilpaurheilua, on lävistyksiä tai tatuointeja, harrastaa esiaviollista seksiä, käy teattereissa ta tansseissa, meikkaa, jne.

Kyllä te tiiätte!
 
No ensinnäkin nettiä on pakko käyttää, vai miten aattelit pärjätä ilman nettiä nykyaikana? Toiseksi, itse oo aatellu telkkarin ja netti-tvn eron siinä, että tv:stä sä et voi mitä sieltä näytetään ja milloin. Sieltä tulee paljon paskaa mutta myös hyvää ohjelmaa. Netti-tvstä kun katsoo, jokainen ohjelma valitaan itse ja sitten kun se loppuu niin sieltä ei tule muuta.
Vähän vaikea näin kirjoittamalla selittää ajatuksia, mut koen itse että netistä katsominen on omalla tavallaan kontrolloidumpaa kuin päivät pitkät auki oleva tv.
Joku toinen vl voi olla mun ajatuksista ihan eri mieltä mut näin mä tän ajattelen ja haluan uskoa että mun tapani uskoa riittää.
Paskapuhetta, amishit on pärjänneet varsin hyvin ilman nettiä. Tosin he ottavatkin vakautumuksensa tosissaan eivätkä keksi siihen porsaanreikiä.
 
exl
Tähän ei varsinaisesti oo sellasta yhtä ratkaisevaa asiaa, tästä vastauksesta tulis niin pitkä et helpompi sanoa, ja ennemminkin kysymys on omalla kohdallani miksi en olisi eronnut..
 

Yhteistyössä