Hammaslääkäri pelko

  • Viestiketjun aloittaja rikki
  • Ensimmäinen viesti
rikki
Pelkään ja kammoan hammaslekuria ihan kiitettävästi. Viime yönä näin painajaisia joissa hampaitani särki ja jouduin hammaslääkärille. Aamulla herätessäni hammasta särki edelleen. tiedän, että minulla on ainakin 10 reikää, koska hammaslääkäriin en ole uskaltautunut mennä varmaan yläasteen jälkeen ja nyt ikää on jo 22 vuotta. Sen verran huonoja kokemuksia lapsuudessa mm. leuat revittiin sijoiltaan, yhtä reikää paikattiin 7 kertaa ennen kuin revittiin irti, 5 eri raudat, muoviklöntit hampaissa pidennyksinä yms.. Nyt hampaat ovat rumat, reikäiset ja huonosti hoidetut, vaikka niitä olen yrittänyt pestä.

Kuitenkin soitin hammaslekuri ajan (vihdoinkin) ja sain tälle päivälle! Järkytys. En ehtinyt valmistautua ollenkaan henkisesti. Nyt on paniikki päällä ja itkettää hiukan.

Muut hammaslekuri pelkoiset, kuinka olette taltuttaneet pelkonne ja saaneet itsenne rauhoiteltua niin että pystyitte menemään lääkäriin?
 
"Minä olen aikuinen mies ja kestän tämän kivun ja epämukavuuden järkähtämättä. Olkapäät, rentoutukaa..."

Vähän psyykkaamista vain ja kyllä se siitä. Eilen hammaslääkärissä piti olkapäitä rentouttaa tietoisesti useampaankin otteeseen. Kummasti ne vain jännittyivät itsestään...
 
Mua lohduttaa monessa asiassa ajatus, että tää on kohta ohi. Vaikka ois miten kauheeta niin ennenkuin huomaakaan, se on taaksejäänyttä elämää. Huomenna menen hammaslääkäriin ja mietin jo etukäteen, että sitten se on tehty ja fiilis on tosi hyvä. Sitä paitsi useimmiten toteaa, että on jännittänyt turhaan tai ainakin liikaa.
Tsemppiä =)
 
miulla lähti hammasläkäri pelko sillä, et revittiin ja leikattiin viisurit. ikinä, koskaan tehty nii hirveitä asioita hammaslääkärissä miulle. se ei ollut kivaa ja syksyllä pitäisi mennä uudelleen tekemään sama homma toiselle puolelle, mut oonkii ihan rauhallinen. ennen pelkäsin nii kovasti, että yöllä en nukkunut ja jännitin sitä niin paljon, et oksat pois ja melkein oksennus pönttöön...miehelläni on hirvee pelko, ku hää käy yökkii, ku on ne vehkeet suussa. lääkäri laittoi vähän suolaa kielelle, ni se asia hoituu sillä.
 
tsemiä
kannattaa sanoa siellä hammaslääkärissä tuosta pelosta, se on aivan normaalia ja voivat sitten hoitaa sen mukaan. hyvä,että tuli aika jo samalle päivälle, ei tarvi kauaa jännittää.
 
vieras
kerro avoimesti lääkärillesi että pelkäät ja toivot saavasi kunnon puudutuksen. Itse kärsin myös kauheasta kammosta ja kun kuulin joutuvani juurihoitoon meinasin pyörtyä, mutta suureksi yllätykseksi en tuntenut mitään koko toimenpiteen aikana. Minulla myös hampaat erittäin huonosa kunnossa ja joudun vielä monta kertaa käymään lekurilla, mutta kun tuo ensimmäinen kera oli ohitse niin enää ei jännitä lainkaan
 
Ymmärrän ja tiedän tunteesi ja pelkosi. :hug:

Minulla on aina helpottanut paniikkia ja pelkoa se, että olen avoimesti kertonut ennen istumista siihen kammottavaan tuoliin, että minä pelkään täällä olemista ja poraamista yms. Yleensä on ollut ihan erinlainen kohtelu heti kertomisen jälkeen. HAmmaslääkäri on koko ajan kertonut minulle mitä tekee ja miksi. Ja sitten jos/kun nostan käteni ylös niin pidetään taukoa.
Hammaslääkäri ja hoitaja ovat milestäni avain asemassa potilaiden kohdalla jotka tuntevat pelkoa yms.

Kerro rohkeasti tuntemuksesi niin helpottaa edes vähän.

Hyvin se menee. sitten voit olla ylpeä itsestäsi kun kävit siellä :)
 
rikki
Kerroin pelosta jo aikaa varatessani ja kerroin myös, että minulla on hampaat ihan hirveässä kunnossa. Toivottavasti sattuisi joku ymmärtäväinen hammaslääkäri kun tähän mennessä olleet pelkkiä traumoja aiheuttavia ammattitaidottomia... Onhan se tietty ihan hyvä et tälle päivälle sattui. Mieluummin olisin kylläkin valmistautunut kunnolla henkisesti.

Ja noita viisaudenhampaan poistoja pelkään eniten... Mulle tulee aftoja pieniinkin haavoihin helposti niin miten sitten suussa olevaan leikkaushaavaan. En varmaan syö kuukauteen sen jälkeen mitään.
 
YUP: Tänään kotona

Isä pelkää hammaslääkäriä
Enemmän kuin itse elämää
Ja niinpä on aivan mustuneita piikkejä suussaan...
Siis tarvitaan hohtimet ja viinaa,
Äitikulta saa säryt kaikkoamaan:
Repii isän hampaat suusta yhden kerrallaan.


Jos hammaslääkäri kysyy "Is it safe?" kun jo istut tuolissa, on parasta ottaa jalat alleen.
 

Yhteistyössä