Hammaslääkäripelko

Olen 31 vuotias nainen, kovalla hammaslääkäripelolla.

multa on poistettu useampi hammas, kun on menny huonoon kuntoon juurikin sen pelon vuosi. Plus masennuksen.
3 viikkoa sitten poistettiin taas yksi hammas alhaalta, puudutus ei meinannut millään toimia ja reilu tunti siellä meni. Itkin kun pieni lapsi. Sama juttu oli sitä edellisellä kerrall, alaleuka ei meinannut millään puutua.

Huomenna pitäs taas soittaa kipupäivystykseen kun yks ylähampaista särkeny jo tosi pitkään, nyt toista viikkoa panadol+burana menny päivittäin. Ahistaa niin paljon.
tän kipeen hampaan vieressä on hammas josta vuosi takaperin porattiin 3/4 hammasta pois ja laitettiin jonkinlainen paikka. Nyt se hammas on sellanen mustunut..

Mua hävettää mun suu , hampaita poistettu jo ehkä 7, reikiä siellä täällä ja nytkään en tiiä kuinka syvä mahtaa tän kipeen hampaan reikä olla…
Alottaako ne päivystyksessä juurihoitoa heti vai laitetaanko lääkepaikkaa tai muuta sellasta ensihätään?
Onko kellään ollut kipuja tulehtuneen hampaan paikkauksen aikana?
 
vierailija
Kerro pelosta ja et häpeät hampaitten kuntoa. Silloin lääkärin pitäisi suhtautua huomaavaisesti, mutta kuitenkin antaa hyvät ohjeet ja jatkosuunnitelmat. Pyydä kunnon puudutukset (kerro ettei normi annoksilla toiminut) ja jos on joku läheinen saatavilla mukaan ja kotia päivystämään, pyydä esilääkitystä. Saat hyvät lääkkeet vähän ennen toimenpidettä niin, että käynti on huomaamatta ohi. Kärsin itse hammaslääkäri pelosta ja lääkityksellä on saatu tehtyä yhdellä kertaa paljon, kun aika ei ole mennyt rauhoitteluun ja itkemiseen.
 
vierailija
Joo, puhu pelostasi. Mun hammaslöökäri on tosi taitava ja Ihanan lempeä ja nopea. Kertoo koko ajan mitä tekee ja sanoo että ei mene kauaa enää. Ja jos en kestä pidetään tauko. Olen oppinut hengittelyillä kestämään siinä tuolilla. Ja ehdottomasti pitää puudutuksen ehtiä vaikuttamaan! Ei pidä tuntua miltään kun tehdään jotain mikä ilman puudutusta sattuisi.

Voimia sinulle! Meitä on muitakin pelokkaita(kuulemma yli 30% ihmisistä pelkää juuri hammaslääkärissä!)

Ja jatkossa, käyt USEIN. Se kannattaa ja nähdään heti jos ongelmia, säästyt todella monelta tuskalta kun käyt usein tarkastuksessa. Itse käyn 2 kertaa vuodessa koska hammaskiveä pukkaa nopeasti.
 

Yhteistyössä