Hammaslääkäripelkoinen menossa hammaslääkäriin tänään :(

Mulla on tänään hammaslääkäri ja nyt jo mahaa koskee pelosta ja kauhusta. Itku tulee viimeistään siinä tuolilla.

Mulla on hyvät hampaat, edellinen käynti noin 4v sitten. Koskaan ei ole paikattu tai mitään, mutta pelottaa silti. Ne äänet, suun aukipitäminen, koskeeko se... melkein missä vaan pidän itseni kasassa, synnyttäminen on minusta kivaa jne. Mut tätä kammoan niin, että oksettaa :'(
 
"vieras"
Kannattaa heti kertoa, että pelkäät. Kerro myös, miten toivot pelkoasi livennettävän.
Itselläni ei ole pelkoa, mutta yökkään todella helposti. Hammaslääkärini tietää tämän ja antaa minun olla hieman enemmän toisella kyljellä, kuin suoraan selällään. Meillä on myös merkki, josta hän tietää että minua yököttää ja osaa näin antaa minulle hieman aikaa.
Monet hammaslääkärit ovat nykyään tietoisia kuinka pelkopotilaiden kanssa toimitaan ja pelkoa poistetaan.
 
[QUOTE="vieras";23706542]Kannattaa heti kertoa, että pelkäät. Kerro myös, miten toivot pelkoasi livennettävän.
Itselläni ei ole pelkoa, mutta yökkään todella helposti. Hammaslääkärini tietää tämän ja antaa minun olla hieman enemmän toisella kyljellä, kuin suoraan selällään. Meillä on myös merkki, josta hän tietää että minua yököttää ja osaa näin antaa minulle hieman aikaa.
Monet hammaslääkärit ovat nykyään tietoisia kuinka pelkopotilaiden kanssa toimitaan ja pelkoa poistetaan.[/QUOTE]

Pitääkin sanoa! Mulla on myös tosi herkkä kakomisrefleksi... en tiedä miksi pelkään niin kamalasti, koska kuitenkaan ikinä ei ole tarvinut suuta remontoida, ei edes viisaudenhampaita mulla ole poistettavaksi kasvanut!
 
Lupailija
Hei!
Minä lupasin eilen itselleni varata ajan mutta en sitten varannut.... pelkään hammaslääkäriin menoa ja menen vain kun on pakko. Meissä on vain se ero että minun hampaani ovat huonot.

Viikko sitten yhdestä hampaasta lohkesi pala ja se kohta haittaa ruokailua ja kipuilee aina välillä. Burana 600mg auttaa siihen ... pakko olisi pian mennä. Täällä saa aamukahdeksalta saman päivän päivystysajat. Huomenna soitan.
 
Hei!
Minä lupasin eilen itselleni varata ajan mutta en sitten varannut.... pelkään hammaslääkäriin menoa ja menen vain kun on pakko. Meissä on vain se ero että minun hampaani ovat huonot.

Viikko sitten yhdestä hampaasta lohkesi pala ja se kohta haittaa ruokailua ja kipuilee aina välillä. Burana 600mg auttaa siihen ... pakko olisi pian mennä. Täällä saa aamukahdeksalta saman päivän päivystysajat. Huomenna soitan.
Voi ei, tuo on kurja yhdistelmä tuo pelko+rempan tarve :( Mulla on tosiaan edellisestä pikatarkastuksesta nyt 4v, menen siis ihan vaan kilometrihuoltoon tänään, ajan sain joskus tammikuussa...
 
Hyvin se menee. Ja jos jotain täytyy rempata, niin aina saa esilääkityksen! Ja varmaan sais muutenki, vaikka ei tarttis ees tehä mittään hampaille.

Mie hammaslääkäripelkonen kävin eilen hammaslääkärissä, porasivat hampaan ja pistivät väliaikasen lääkepaikan, kuukauen päästä on juurihoito. Pelottaa aivan saatanasti se, tuonneki uskaltauduin vasta 5 diapamin jälkeen, mutta sen jälkeen oli kyllä tosi hyvä olo, vaikka hammasta on vähä särkenykki. Se sinne meneminen on pelon voittamista ja se helpotus, mikä sitä seuraa, on ihan mieletön!

Ja jos tuntuu, ettet pysty, niin lupaa itelles joku kiva palkinto siitä käynnistä. Mie annoin itelleni luvan ostaa 55 euron arvosen tunikan jos uskallan mennä hammaslääkäriin, ja äiti sanoi eilen maksavansa sen minun puolesta jos uskaltaudun ens kuussa sinne juurihoitoon. :)

Kannattaa tosiaan sanoa heti ovella, että on pelkopotilas. Ne osaa kyllä hommansa.

Onnea matkaan! :hug:
 
"Nita"
Eihän se juurikaan miltään tunnu.

ainut kerta kun on saanut puristaa tuolista rystyset valkoisena oli kun viisauden hampaita poistettiin alhaalta ja toisessa olikin vielä sen luokan tulehdus ettei puutunut kokonaan. Hoitaja piti päästä kiinni ja leppyytteli kun lääkäri leikkas hammasta.
Sain toki hyvän alennuksen ja tyytyväinen olin kaikin puolin, eihän lääkärin vika ollut ettei puutunut. oli vielä v-mäiset ja piti "leikata" paloina irti, melkein tunti ja hammas.. onneksi myöhemmin ylhäältä lähti ihan "nykäsemällä"
 
[QUOTE="Nita";23706783]Eihän se juurikaan miltään tunnu.

ainut kerta kun on saanut puristaa tuolista rystyset valkoisena oli kun viisauden hampaita poistettiin alhaalta ja toisessa olikin vielä sen luokan tulehdus ettei puutunut kokonaan. Hoitaja piti päästä kiinni ja leppyytteli kun lääkäri leikkas hammasta.
Sain toki hyvän alennuksen ja tyytyväinen olin kaikin puolin, eihän lääkärin vika ollut ettei puutunut. oli vielä v-mäiset ja piti "leikata" paloina irti, melkein tunti ja hammas.. onneksi myöhemmin ylhäältä lähti ihan "nykäsemällä"[/QUOTE]

Herranjumala!!!!!!!!!! Mie en mee....
 
Oma kokemukseni hammaslääkäripelosta on pitkä tarina, mutta voin sanoa, että siitä pääsee poiskin. Ensiksikin tulee olla täysi luottamus hammaslääkäriin. Olen kertonut miksi pelkään, mitä pelkään ja esittänyt toivomuksia hoidoista.

Olen nyt 4v. käynyt samalla hammaslääkärillä (joka kerta varmistanut, että hän on se, joka hoidot tekee) ja nyt voin sanoa, että en enää pelkää. Hän osaa hommansa, juttelee, siirtää ajatuksia muualle, kysyy kokoajan vointia ja kertoo mitä on sinne suuhun tällä kertaa laittamassa. Käynnit on muuttuneet mukaviksi ja pelkkä huoneeseen astuminen ei tuota enää jalkojen ja käsien vapinaa, puheen tärinää ja itkua kurkussa.

Mene vain! Kerro että pelkäät! Kaikki menee tosi hyvin! :)
 
The_road
[QUOTE="Nita";23706783]Eihän se juurikaan miltään tunnu.

ainut kerta kun on saanut puristaa tuolista rystyset valkoisena oli kun viisauden hampaita poistettiin alhaalta ja toisessa olikin vielä sen luokan tulehdus ettei puutunut kokonaan. Hoitaja piti päästä kiinni ja leppyytteli kun lääkäri leikkas hammasta.
Sain toki hyvän alennuksen ja tyytyväinen olin kaikin puolin, eihän lääkärin vika ollut ettei puutunut. oli vielä v-mäiset ja piti "leikata" paloina irti, melkein tunti ja hammas.. onneksi myöhemmin ylhäältä lähti ihan "nykäsemällä"[/QUOTE]

Tarviiko pelotella ihmisiä?! Kyllä se oli lääkärin vika jos ei puutunut. Jos kerran oli tulehtunut viisuri, niin ei sitä pidä mennä poistamaan ennen kun vasta antibiootti kuurin jälkeen. Silloin puutuu, eikä taatusti satu, kun vaan tarpeeksi puudutetta laittaa ja jos sattuu niin sitten laitetaan lisää puudutusta.

Eikä todellakaan tartte hoitajan pitää päästä kiinni, ellet sitä sitten itse heiluttanut tai koittanut "paeta". Hampaan poisto ei ole mitään repimistä, vaikka jotkut puhuukin siitä kuinka "hampaat revitään"!

Jotkut yksityiset on muuten tottumattomia hampaan poistoihin, että terkkarissa voi saada parempaa palvelua tässä suhteessa.
 

Yhteistyössä