Hapenpuute synnytyksessä - mitä seurauksia vauvalle?

  • Viestiketjun aloittaja Auri
  • Ensimmäinen viesti
Auri
Meidän vauva kärsi synnytyksessä hapenpuutteesta, sairauskertomuksen mukaan "maltillisesta". Jatkotutkimuksia tulee myöhemmin.

Te, joiden vauva on kokenut saman: onko ollut seurauksia vauvalle? Mitä? Miten huomattu? Oletteko itse huomanneet vauvan kehityksessä jotain erityistä? Tai tulevatko vaikutukset esiin vasta myöhemmällä iällä, esim. koulussa?

KIITOS jos viitsitte vastata!
 
"yhäippä"
Mun lapsi syntyi sinisenä ja kiidätettiin happikaappiin samantien, intubuoitiin 30min ikäisenä ja vietti elämänsä ensimmäiset 3pv hengityskoneessa ja useamman kuukauden lisähapessa. Onneksi kuitenkin hapenpuute oli vähäistä, koska pääsi heti hoitoon. On kehittynyt ihan normaalisti, nyt on 2,5v, ikäisekseen motorisesti hyvin kehittynyt, ikätasoisesti puhuu. Seurattiin vuoden vanhaksi asti ja koska kehittyi hyvin, seurannat lopetettiin. Lievästä hapenpuutteesta ei välttämättä seuraa yhtään mitään :)
 
Miuski harmailee
Toisaalta lievät neurologiset ongelmat voivat johtua nimenomaan hapenpuutteesta synnytyksessä. Samoin ADHD voi olla peräisin hapenpuutoksesta. Hyvä, että teillä on seurantaa tulossa. Toivottavasti kaikki on hyvin jatkossakin!!!
 
"jonna"
Meillä lievä tai kohtalainen asfyksia, josta seurauksena 1 apgar piste --> kuitenkin vierihoitoon synnyttäneiden osastolle ja kotiinlähtötarkastuksessa lääkäri totesi, että ei odotettavissa seuraamuksia. Nyt puolitoista vuotias terve tyttö!

Ainut, mitä olen miettinyt on infektioastma kohtaukset, joita muutamia?! ei ehkä liity hapenpuutteeseen
 
"kaari"
Meillä myös lapsi kiireellisen sektion jälkeen heti happikaappiin tunniksi (sai 5 pistettä). Hengitti epätasaisesti ensimmäisen vuorokauden, sairaalassa seurattiin vointia erityisen tarkasti, mutta lähti toipumaan onneksi hyvin.
Nykyään 4-vuotias, täysin terve lapsi.
 

Yhteistyössä