hassuja tapoja säästää

Moi! Oletteko keksineet jotain hassuja tapoja "säästää", ainakin omasta mielestänne ;) En nyt tarkoita tarjousvaippoja, tehdä ruokaa isoissa erissä, alennuksesta lapsille vaatteita jne. Vaan jotain hupaisaa että itseäkin naurattaa. Itse katselin kerran apteekissa silmänympärysvoiteita. Itsekseni ihmettelin, että minkähän ottaisi kun ei tiedä mikä käy ja ovat niin kalliitakin. Ystävällinen myyjä tuli paikalle, esitteli vaihtoehtoja ja totesi etttä heillä on ilmaisia näytetuubejakin. Niimpä olen jo pitkään "säästänyt" kokeilemalla eri vaihtoehtoja :LOL: Enkä vaan osaa vieläkään päättää otanko Luis Widmeriä vai jotain toista... Ovat muuten yllättävän riittoisia nämä tuubit ja niin edullisiakin :wave:
 
Itse en ole ollut niin kekseliäs, mutta olen huomannut että yhdellä perheellä ei ole ollenkaan omalla pihalla roskista, vaan vievät aina roskat ns. molokkiin, säästyy pitkä centti siinä, vaikka vaivaahan se vaatii
 
Olen kyllä usein ajatellut, että entisaikaan ihmiset olivat paljon kätevämpiä munissa jutuissa ja pakon edessä myös säästeliäämpejä. Ja monia hyviä vinkkejä olisi nykyisin toteutettaviksi. Esim. poisheitettävistä vaatteista narunkiristimet, napit, vetoketjut , soljet ym talteen ( jotain kiristimiä olen jemmannut, ja housujen nyörejä), voirasiasta saa pestynä hyvän eväsrasian ja jugurttipurkeista juomakupit ( sitten reissussa voi surutta laittaa aikansá palvelleina roskiin), suodatinpaperin uuddelleen käyttö (oon pulassa kokeillut ja toimii kolme kertaa). Nää nyt tuli heti mieleen, paljon varmaan ajatuksia olisi, käytäntö vaan tahtoo olla usein toisenlainen ( sukat roskiin kun tulee reikä..)
 
uunin leivinpaperia käytän niin kauan,kunnes lähes palanut mustaksi.talouspaperin(yhden palan)leikkaan neljään osaan,siis lapsen suun pyyhkimistä varten,säästyy monta rullaa kk:ssa.wc-paperirullapahvit annan lapsen leikkeihin...voi ajaa pikkuautot "tunneliin" ja oho,toisesta päästä tulee ulos!Yksi asia,minkä jo jostain luin,kun lapsi vaihtaa pinnasängystä norm. sänkyyn,niin pinnasängystä yksi pitkä pinnarivi pois ja kas kummaa,sulla on ns. sohva lastenhuoneeseen...sängylle paljon tyynyjä ja vaikka pehmusteet reunoille,niin mikäs mukavampaa lapselle :)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.01.2007 klo 00:31 vieras kirjoitti:
uunin leivinpaperia käytän niin kauan,kunnes lähes palanut mustaksi.talouspaperin(yhden palan)leikkaan neljään osaan,siis lapsen suun pyyhkimistä varten,säästyy monta rullaa kk:ssa.wc-paperirullapahvit annan lapsen leikkeihin...voi ajaa pikkuautot "tunneliin" ja oho,toisesta päästä tulee ulos!Yksi asia,minkä jo jostain luin,kun lapsi vaihtaa pinnasängystä norm. sänkyyn,niin pinnasängystä yksi pitkä pinnarivi pois ja kas kummaa,sulla on ns. sohva lastenhuoneeseen...sängylle paljon tyynyjä ja vaikka pehmusteet reunoille,niin mikäs mukavampaa lapselle :)
Itse nukuin pinniksessä mistä poistettiin pari-kolme pinnaa, joten pois päästiin, mut sängys pysyttiin. Kaupan appelsiinimehu/omenamehu on niin vahvaa et siit varmaan saa viis litraa janojuomaa ja lisii tuo vaden juontiki samalla. Pesuaineista kannattaa aina säästää nuo suihkepullot ku uudet on huonoi ja maksullisii. - Ei noi kyl oo tyhmii.
 
ka-issa
Eilen (sunnuntaina) kierreltiin autokauppojen esittelyissä. Tarjolla hernekeittoo, makkaraa, kahvia, pullaa, munkkeja, viinereitä yms. Autoista viis, saatiin masut täyteen :saint: .
Kaikki tietää varmaan ne jääsalvat joita käytetään kipeytyneille lihaksille. Meillä käytetään hevosille tarkoitettuja jääsalvoja ja linimenttejä. Ne on huomattavasti halvempia ja tehokkaampia kuin ihmisille tarkoitetut.
Äidilläni oli ällöttävä tapa säästää rikkinäiset alushousut pölyräteiksi. Tietty kaikki oli pestyjä, mutta kun ruskearuudullisilla, reikäisillä boxereilla pyyhkii ruokapöytää niin kyllä siinä vähän tulee mieleen kaikenlaista. Anoppi pesee elintarvikepussit ja käyttää ne uudelleen (ei ole varmaan ainut).
Itse säästän yleensä napit ja vetoketjut poisheitettävistä vaatteista. Tyhmää sinänsä, koska en koskaan itse ompele mitään. Olen ihan käsi niissä asioissa.
 
eliana
Tiimarista sai joskus kankaisia suodatinpusseja; näin ei tarvinnut ostaa kertakäyttöisiä. Oikeasti säästää kun ostaa niitä pienempipalaisia keittiöpapereita.

Minä olen niin tottunut kierrättämään kaikkea, että en osaa ajatella siinä mitään hassua. Kierrätyshomma alkoi köyhänä opiskelijana, mutta jatkuu nytkin vaikka rahaa olisikin. Välillä ostin kotiin jotain ikea-kamaa,mutta kyllä oli tylsän näköistä. tosi on, että persoonallista ja kodikasta saa kun jaksaa kiertää kirppareita, tuunata ja laittaa. plus säästää pitkän pennin.
 
kukkerikuu
Minä pesen margariinirasiat ja käytän marjojen pakastamiseen, pienemmät sopii vadelmille ja isommat mansikoille. Vanhat lakanat ja kankaat leikkaan matonkuteiksi. Äitini kutoo sitten niistä mattoja. Meillä lähtee kaikki ehjä ja kunnollinen vaate ja kenkä kierrätykseen (annan tai myyn edullisesti). Minä otan napit talteen vanhoista vaatteista. Meillä mies käy kalassa naapurin kanssa niin me syömme paljon kalaa ja se näkyy ruokalaskussakin. Tosin välillä tuntuu et evät kasvaa ja ei enää keksi erilaisia ruokia. :kieh: Marjastan ja sienestän sekä pidän kasvimaata (etikkakurkut, porkkanat, perunat, persiljat). Meille ei tule kovin montaa tilattua lehteä, käyn kirjastossa lukemassa ja onneksi töihin tulee noita sisustuslehtiä niin voi ruokatunnilla lueskella. Neulon itse sukat ja lapaset, kaulahuivit ja pipot. Korjaan vaatteita jos mahdollista (uusi resori tai vetoketju tai kiva paikka).
 
triplamama
meillä uusin säästö on ostaa kissanhiekan (olemme käyttäneet puupohjaisia) korvikkeena takkapellettejä, ihan K-raudasta ostettiin, 20kg:n säkki makso 5 euroa. 4 kertaa halvempaa siis ku kissoille tarkoitettu vastaava ja pelletit on vain vähän isompia, kissat ei huomaa mitään eroa.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.01.2007 klo 20:13 kukkerikuu kirjoitti:
Minä pesen margariinirasiat ja käytän marjojen pakastamiseen, pienemmät sopii vadelmille ja isommat mansikoille. Vanhat lakanat ja kankaat leikkaan matonkuteiksi. Äitini kutoo sitten niistä mattoja. Meillä lähtee kaikki ehjä ja kunnollinen vaate ja kenkä kierrätykseen (annan tai myyn edullisesti). Minä otan napit talteen vanhoista vaatteista. Meillä mies käy kalassa naapurin kanssa niin me syömme paljon kalaa ja se näkyy ruokalaskussakin. Tosin välillä tuntuu et evät kasvaa ja ei enää keksi erilaisia ruokia. :kieh: Marjastan ja sienestän sekä pidän kasvimaata (etikkakurkut, porkkanat, perunat, persiljat). Meille ei tule kovin montaa tilattua lehteä, käyn kirjastossa lukemassa ja onneksi töihin tulee noita sisustuslehtiä niin voi ruokatunnilla lueskella. Neulon itse sukat ja lapaset, kaulahuivit ja pipot. Korjaan vaatteita jos mahdollista (uusi resori tai vetoketju tai kiva paikka).
Tosi hyvältä kuulostaa! Pitää kyllä ryhdistäytyä nyt hoitovapaan aikana !
 
Kukkerikuu harmaana
Mulla roikkuu noita korjattavia vaatteita kaapissa kun saumuri meni rikki... jos sais itsestään niskasta kiinni. Mun tekis kovasti mieli käydä kierrätyskeskuksessa katsomassa löytyskö sieltä meille mitä.
 
Mä kehittelen jokaisesta pussista roskapussin esim. wc papereiden muovipussit missä ne ovat, kun kaupasta ostaa. Vaatteet kiertävät meillä myös, tuttaville, sukulaisille, uffille...


Siskoni perhe tekee myös näin.
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.01.2007 klo 08:19 triplamama kirjoitti:
meillä uusin säästö on ostaa kissanhiekan (olemme käyttäneet puupohjaisia) korvikkeena takkapellettejä, ihan K-raudasta ostettiin, 20kg:n säkki makso 5 euroa. 4 kertaa halvempaa siis ku kissoille tarkoitettu vastaava ja pelletit on vain vähän isompia, kissat ei huomaa mitään eroa.
 
Eihän tää mitään ihmeellistä oo,vaan tavallisen ihmisen tavallista elämää!!!Muoviset jätskilaatikot uusiokäyttöön,pientäkään ruokamäärää ei roskikseen (kyllä sen huomenna yhdelle muksulle lämmittää),perunamuussii kerralla reilusti niin lopusta saa lepuskoita,teeporot on joskus hätäseen käytetty kahdesti,tuoremehut todellakin liian vahvoja ja laimennetaan puolella,ompelutaitoisena vaatteet korjataan tietenkin,uudehkoja sukkia oon parsinu joskus myös kun harmittanu kun heti tullu reikä,vähän käytetyistä kankaista oon saattanu ommella jotain muuta,pesuaineliuos parempi tehdä suihkupulloon niin ei tuu lorotettua ainetta vaikka pintoja pyyhkiessä liikaa,tietenkin valot sammutetaan huoneesta jossa ei olla,hellan levyistä pienennetään aiemmin virta ja kun uunia käytetään niin tehdään useampaa juttua kun kuumennus se eniten sähköä vie.Mut tää on varmaan hulluin kaikista:jos olen esim menossa lasten kans ulos ja kaikki käy silloin peräkkäin pissalla,NIIN VASTA VIIMEINEN VETÄÄ VESSAN!!!Ei tuu turhaan montaa vetoa perätysten,vaan menee vaikka kolme yhdellä kerralla...Ja tietty sit vielä kierrätetään paperit,pahvit,lasit,metallit ja vaatteet ja muut menee useemmalla lapsella.JÄRJEN KÄYTTÖ ARJESSA KUULUIS KYLLÄ PAKOLLISEKS OPPIAINEEKS KOULUISSA.Ai niin ja meillähän vielä kestovaippaillaan.MIELESTÄNI EN OO ERITYISEN EKO TAI PIHI VAAN JÄRKEVÄ JA TALOUDELLINEN.
 
Kyllä joitain hassuja säästämiskeinoja on ollut.Esim.silloin kun ei ollut vielä tiskikonetta,laitoin vain vähän vettä ja tiskiainetta toiseen altaaseen.Sitten huutelin astiat juoksevalla vedellä tiskiainealtaan päällä.Tiskivesi lisääntyi näin :LOL:
Nykysin ei ole hassuja keinoja käytössä.Ostan tarjouksesta mitä milloinkin.Ruokaa,vaatetta,kenkiä jne. =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.01.2007 klo 08:19 triplamama kirjoitti:
meillä uusin säästö on ostaa kissanhiekan (olemme käyttäneet puupohjaisia) korvikkeena takkapellettejä, ihan K-raudasta ostettiin, 20kg:n säkki makso 5 euroa. 4 kertaa halvempaa siis ku kissoille tarkoitettu vastaava ja pelletit on vain vähän isompia, kissat ei huomaa mitään eroa.
:LOL: :LOL:
 
Hyviä ideoita sain täältä!! Kiitokset vaan.

Itselle tuli mieleen tiski ja hammasharjat. Tiskiharjat säästän mm likakaivoijen pesua varten ja hammasharjat mies tarvitsee, kun pesee pieniä moottoripyörän ja mopon osia.
Sitten säästän KAIKKI leipäpussit ym hedelmäpussit ja laitan niihin lapseni kakkavaipan; hyvä hajunesto ennenkuin ehtii ulos asti roskiksen mukana!
Käytän myös suodatinpapereita (varsinkin jos on tullut väärää kokoa ostettua) niin esim kotona tehtyjä hampurilaisia varten.

Olen myös jossain vaiheessa puolittanut tiskikonetabletin ja/Tai kokeillut peseekö kone puolella määrällä jauhetta. =)

Rikkinäiset lakanat teen uudelleen tyynyliinoiksi tai vauvan sängyn lakanoiksi. Käyvät hyvin myös pölyliinana.
 
Rikkinäisestä "tennissukasta" saa hyvän pölyrätin. Reijät ei haittaa ja voi sitten lopulta laittaa roskiin. Tulee halvemmaksi kuin"svihverit", kun on kuitenkin jo tarkoituksessaan palvellut.

Juu ja roskapusseiks kaikki pakkauspussit, vaippapussit jne.

Vanupallo puoliksi; on usein aivan liian paksu ja imee vaan sisällensä kasvoveden/pudistusmaidon. Ohuempikin riittää.
 
avokki osti mulle uuden kattila-sarjan, energia säästö sellaset, kun laitaa kattilan hellalle ei tarvii laittaa tehoja täysille vaan maksimissaan 5 ja sitten kun kattilan kansi tulee kuumaksi tiputtaa tehot 2:een.
Tiskikoneen läitän päälle iltaisin klo 23 jälkeen (yö taksa)

Vessanpöntön vesisäiliössä 1.5l vesipullo täynnä vettä.

Vanhoista vaatteistani teen pojalle uusia vaatteita.

Pesen mini grip-pussit aina käytön jälkeen.

Kauppakasseista roskis pusseja.

en osta ilmanraikastin-suihkeita vaan teen ne itse, suihkepulloon vettä ja muutama tippa eteeristä öljyä ja samoin imurin säiliöön vanutuppo jossa eteeristä öljyä

Tiskikoneen pistän päälle vasta kun yötaksa alkaa. Samoin vaatteet pesen yöllä. Laitoin ajastimen pesukoneen sähköjohdon ja sähköpistokkeen välille, kun koneessa ei ole ajastinta. KOne käynnistyy aina ennen yötaksan loppumista aamulla<br><br>
 
Ei käytetä talouspaperia vaan keittiössäkin vessapaperia.

Rikkikuluneet lakanat leikkelen pyyhkeiksi. Ipana kakkaa monta kertaa päivässä ja pehva on sitten myös pestävä monta kertaa päivässä. Pyyhkeitä riittää vaikka laittaakin aina pehvankuivauksen jälkeen pyykkiin...
 
Hiukan kuivahtaneet leivän viipaleet, jätän avoimeen astiaan kuivumaan, ja jauhan ne korppujauhoiksi.
Meillä menee paljon leipää, mutta ne kuivat kannikat jäävät helposti syömättä, siinä selitys tähän tapaan....
 
Tämä
tuli mieleen näitä lukiessa.
Jos ostan talouspaperia on sen käyttö niin kohtuutonta, että olen päättänyt olla ostamatta. Minulle parempi ja taloudellisempi konsti on käyttää keittiöpyyhettä. Sillä kuivataan kaikkea mahdollista päivän aikana ja sitten laitetaan pyykkiin.

Loistojuttuja tässä ketjussa!
 
moromoro
Tätini säästää kun tilaa jostain postimyyntijutusta kun niistä saa kaupanpäällisiä ja jotain ekakertaatilaajan etun.Esim nyt oli "säästänyt" kun oli tilannu josefssonilta niin oli saanu jonku laukun 1e.
Mutta eihän se mitään säästä kun tilaa tavaraa kuitenkin ja sehän maksaa, siis minun järkeen käy että säästää kun ei tilaa laisinkaan.
 
Hyviä säästövinkkejä täällä!

Naapureiden kanssa olemme vaihdelleet lasten palapelejä. Lapsetan kyllästyvät palapeleihin kun ovat tehneet muutaman kerran,ja jos aina ostaa uusia niin kohta on kaikki paikat täynnä palapelejä. Kiertoon vaan!

Sähkälaskuissa koetetaan säästää nyt, varsinkin kun hinnat on taas nousussa. 1. Jouluvalot pois kun joulu on ohi! 2. Vempaimet pois valmiustilasta, esim. laajakuvatelkka ja tietokone vievät paljon sähköä, joten turha pitää päällä jos ei ole käytössä.
 

Yhteistyössä