Havaintojani ylipainoisten syömistottumuksista vs. laihojen/normaalipainoisten syömistottumukset

  • Viestiketjun aloittaja laiheliini harmaana
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja laiheliini harmaana:
Olen viime aikoina (kaupungilla, ravintoloissa, työpaikkaruokalassa, lihavien ystävien kanssa syödessä jne.) kiinnittänyt erityistä huomiota siihen tapaan millä ylipainoiset syövät. Tässä muutama mielenkiintoinen havainto:

1. Syömisnopeus
Olen huomannut, että ylipainoiset syövät aivan järjettömän NOPEASTI ja usein isoja suupaloja kerrallaan. Usein näyttää siltä, kuin lihavat pelkäisivät että joku tulee ja vie lautasen heidän nenänsä edestä ja ruoka pitää sen takia hotkaista mahdollisimman äkkiä napaan. Eilen töistä tullessa esim. katselin bussissa kuinka pyöreähkö naisihminen ahmaisi suuhunsa ison suklaapatukan parin minuutin sisään. Olin aivan äimänä miten joku ylipäätään pystyi nielaisemaan jotakin niin nopeasti kuin tämä nainen... Lihavat ystäväni syövät usein samassa ajassa lautasen tyhjäksi kun minä vasta olen saanut ensimmäiset suupalat nieltyä...

2. Leivän ym. lisukkeiden järjetön määrä
Olen huomannut, että lihavat ihmiset syövät usein järjettömät määrät leipää ym. lisukkeita, kuten pastaa, riisiä jne. Yksikin lihava kaverini sanoi kerran ihan pokalla että "eihän leipää lasketa ateriaksi" kun puhuimme jotain syömistottumuksistamme... Sanoi ettei koskaan iltaisin "syö mitään", kun tosiasiassa (olen joskus ollut hänen luona iltateellä) vetää napaansa aina ison läjän voileipiä.

3. Syödään ns. kevyttuotteita valtavia määriä
Monet lihavat tuntuvat huijaavan itseään kuvittelemalla, että jos jonkun ruoka-aineen tai aterian yhteydessä on sana "kevyt", sitä voi syödä rajattomat määrät. Kaupoissa lihavien ostoskärryissä näkee usein isoja lasteja kevytsipsejä, kevytjäätelöitä, kevytkeksejä jne. ja ravintoloissa lihavat tilaavat usein muiden ihmisten nähden näennäisesti kevyitä annoksia, kuten salaatteja ym. mutta vetävät niiden ohessa valtavat määrät leipää tai sitten kotiin päästyään syövät uudelleen kun eivät ole tuleet "täyteen" tai eivät "laske ateriaksi" esimerkiksi ravintoloiden "salaatteja".

Tässä nyt muutamia ajatuksia ylipainoisten syömisestä, mites te muut? Oletteko tehneet samantyyppisiä havaintoja?

3.

Mee töihin! Oikeasti, nyt kannattaa viimeistään harkita sitä omaa elämää :D Jos ihmisellä on oikeasti noin paljon aikaa tehdä havaintoja lihavien ja laihojen syömisestä niin täytyy sinunkin elämästäsi puuttua jotain..?

"Tässä nyt muutamia ajatuksia ylipainoisten syömisestä, mites te muut? Oletteko tehneet samantyyppisiä havaintoja?"
Ei, en ole tehnyt havaintoja lihavien syömätottumuksista, vaikka itse laiha olenkin.
 
Näitä
lukiessani alan todella ymmärtää kilpirauhasen vajaatoiminnasta kärsivää ystävääni, joka ei (kyseisestä sairaudesta johtuvan) ylipainonsa takia suostu enää tulemaan lähellekään sellaista paikkaa, jossa pitäisi syödä julkisesti. :headwall:

Ja on muuten h...vetin laiska ja tyhmä ihminen (kuten jostain toisesta täällä olevasta ketjusta luin ajatuksia ylipainoisista); opiskelee oikeustieteellisessä, painaa samalla vuorotöitä ja pitää huolta perheestään, johon kuuluu myös kolme pientä lasta.
 
Kiva tietää olevansa poikkeava... :saint:
1) Mun lautanen on aina viimeisenä tyhjä vaikka kailla olisi täsmälleen sama annos

2) En syö leipää lainkaan

3) Kevyttuotteita en syö valtavia määriä vaan saman verran kuin söisin vastaavaa ei kevyttä tuotetta. Joskus tulee valittua se ei kevyt ihan vaan sen takia että se on pienemmässä paketissa kuin vastaava kevyt.

Lisäys: Olen lihava, mutta en tarkkaile toisten syömisiä (omissakin ihan tarpeeks hommaa) joten en voi kertoa omista huomioista.
 
vieras
Jos kiinnostaa niin minua voi tulla tutkimaan. Olen lihava, 20 kg ylipainoa. Sairastan kilpirauhasen vajaatoimintaa sekä lisämunuaisen vajaatoimintaa. Olen sairastanut nyt 5 vuotta, olen 26 vuotias opiskelija. Lihosin 3 kuukaudessa 30 kg. Lääkitys saatiin kohdilleen vasta marraskuussa 2008. Olen onnistunut pitämään painoni nyt siinä 80 kilossa sitkeydellä. En käytä salaatinkastikkeita, kevyttuotteista käytän kevytlevitettä, sokerittomia virvoitusjuomia ja kevytmaitoa. En syö koskaan ulkona enkä pikaruokaa. Olen aina ollut suht nopea syömään. Leipää en syö koska minulla on refluksi. Olen kasvissyöjä, lihatuotteista syön joskus kalaa ja kanaa. En tunne nälkää joten joinakin päivinä en syö mitään. Sairastelujen aikana olen ollut kaksi kertaa vuodepotilas 6-9 kk jaksoissa. Ennen harrastin aktiivisesti judoa. Luulisin että dokumentissa olisi suuria viihdemomentteja ne kohdat kun saan kilareita lukiessani läskijuttuja.
 
peesaan ap:tä
Ap taisi osua arkaan paikkaan...

Lihavien vakioselitys on aina se, että lihavuus johtuu "geeneistä" tai "sairaudesta", "hitaasta aineenvaihdunnasta" jne. Paras oli se kun tällä palstalla yksi mamma sanoi kerran kuuluvansa "sukuun jossa ollaan oltu lihavia vuodesta 1684" tai jotain... Siinä vasta onkin ollut tilastointia. :D

Fakta on se, että nyky-yhteiskunnassa lihavuus johtuu liikunnan vähäisyydestä ja siitä, että ruokaa on tarjolla joka paikassa ja ihan liikaa. Miksi lihavien on niin vaikea myöntää että vika on heidän omissa elintavoissaan ja itsekurin puutteessa??
 
Alkuperäinen kirjoittaja ymmällään:
no ei nyt ehkä se fiksuin aloitus...
suurin osa painon kertymisestä johtuu geeneistä...
mie en jaksa vahtia muiden syömisiä sen kummemin, mutta jos joku painostaan valittaa niin saatan mainita että terveellsiesti ja vähemmän voi syödä.. jos siis tiedän että ruoka tottumukset ovat huonot...
mä olen itse ollut aina alipainoinen, syön kuin hevonen, nopeasti ja epäterveellisesti, painoa ei vaan tule ja sitten on niitä jotka syövät vain salaattia ja mahdollisimman kevyesti ja vähän mutta silti paino kasvaa.. eli jätäppä ap tuo tutkimus nyt ihan vaan unohduksiin ja keskity omaan elämään..
Kyllä suurin osa painon kertymisestä tasan johtuu siitä että syödään enemmän kuin kulutetaan..
 

1. Syömisnopeus

Silloin kun ehdin syödä, lautanen on helposti tyhjä melkeinpä ennen kuin ehdin istahtaa sen kanssa ruokapöytään.

2. Leivän ym. lisukkeiden järjetön määrä

Leipä on hyvää. Juusto ja leikkeleet vasta onkin hyviä. Lisäksi se on helppo ja nopea tapa saada näläntunne pois ja verensokeri ylös.
Kyllä sitä saa kulumaan...

3. Syödään ns. kevyttuotteita valtavia määriä

-Tähän en sorru. Jos ostan jotain missä lukee "kevyt", teen sen muusta syystä kuin ns. keveyden takia. (Sitä ei ole saatavana "normaalina", se maistuu paremmalle tai joissain ääritapauksissa siksi, että se on huomattavan paljon halvempi.)

Tämän lisäksi mussutan karkkia, sipsiä ja lipitän limua jos mieli tekee.

En ole lihava.

Tiedän monta isompaa ihmistä, jotka syövät huomattavasti järkevämmin ja terveellisemmin kuin minä, ja taistelevat silti kilojensa kanssa.
Tämä ap:n tutkimus ei sittenkään valitettavasti ole aukoton :'(

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja peesaan ap:tä:
Ap taisi osua arkaan paikkaan...

Lihavien vakioselitys on aina se, että lihavuus johtuu "geeneistä" tai "sairaudesta", "hitaasta aineenvaihdunnasta" jne. Paras oli se kun tällä palstalla yksi mamma sanoi kerran kuuluvansa "sukuun jossa ollaan oltu lihavia vuodesta 1684" tai jotain... Siinä vasta onkin ollut tilastointia. :D

Fakta on se, että nyky-yhteiskunnassa lihavuus johtuu liikunnan vähäisyydestä ja siitä, että ruokaa on tarjolla joka paikassa ja ihan liikaa. Miksi lihavien on niin vaikea myöntää että vika on heidän omissa elintavoissaan ja itsekurin puutteessa??
Väitätkö että sairaudet eivät aiheuta lihavuutta? Tai niiden hoitoon käytettävät lääkkeet?
 
peesaan ap:tä
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja peesaan ap:tä:
Ap taisi osua arkaan paikkaan...

Lihavien vakioselitys on aina se, että lihavuus johtuu "geeneistä" tai "sairaudesta", "hitaasta aineenvaihdunnasta" jne. Paras oli se kun tällä palstalla yksi mamma sanoi kerran kuuluvansa "sukuun jossa ollaan oltu lihavia vuodesta 1684" tai jotain... Siinä vasta onkin ollut tilastointia. :D

Fakta on se, että nyky-yhteiskunnassa lihavuus johtuu liikunnan vähäisyydestä ja siitä, että ruokaa on tarjolla joka paikassa ja ihan liikaa. Miksi lihavien on niin vaikea myöntää että vika on heidän omissa elintavoissaan ja itsekurin puutteessa??
Väitätkö että sairaudet eivät aiheuta lihavuutta? Tai niiden hoitoon käytettävät lääkkeet?
En väitä, mutta ne eivät ole pääsyy lihavuuden räjähdysmäiseen lisääntymiseen nyky-yhteiskunnassa, kuten lihavat niin usein väittävät!
 
Fakta
on myös se, että Tsernobylin ydinvoimalaonnettomuuden jälkeen kilpirauhasongelmat ovat kasvaneet Suomessa reippaasti ja kuulemma etenkin niillä seuduilla, joissa laskeumat olivat suurimmat. Ne, jotka eivät itse sairasta esimerkiksi kilpirauhasen vajaatoimintaa (vielä ), niin naurakoot "tekosyylle" ihan vapaasti. Vahingoniloinen ei saisi olla, mutta näiden juttujen jälkeen toivon todella, että joku teistä päänaukojista sairastuu kyseiseen tautiin ja taistelee oikean hoitotasapainon kanssa vuosia (ilman hoitotasapainoa ei useimmiten mahdollista laihtua). Haluaisin olla kärpäsenä katossa katsomassa ilmettänne, kun elätte kuukauden PELKÄLLÄ rasvattomalla maidolla ja silti painonne nousee! :kieh:
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja peesaan ap:tä:
En väitä, mutta ne eivät ole pääsyy lihavuuden räjähdysmäiseen lisääntymiseen nyky-yhteiskunnassa, kuten lihavat niin usein väittävät!
No ei tietenkään. Luulin että väitit kaikkien lihavuuden johtuvan pelkästään elintavoista.
 
rasvie
Alkuperäinen kirjoittaja laiheliini harmaana:
Olen viime aikoina (kaupungilla, ravintoloissa, työpaikkaruokalassa, lihavien ystävien kanssa syödessä jne.) kiinnittänyt erityistä huomiota siihen tapaan millä ylipainoiset syövät. Tässä muutama mielenkiintoinen havainto:

1. Syömisnopeus
Olen huomannut, että ylipainoiset syövät aivan järjettömän NOPEASTI ja usein isoja suupaloja kerrallaan. Usein näyttää siltä, kuin lihavat pelkäisivät että joku tulee ja vie lautasen heidän nenänsä edestä ja ruoka pitää sen takia hotkaista mahdollisimman äkkiä napaan. Eilen töistä tullessa esim. katselin bussissa kuinka pyöreähkö naisihminen ahmaisi suuhunsa ison suklaapatukan parin minuutin sisään. Olin aivan äimänä miten joku ylipäätään pystyi nielaisemaan jotakin niin nopeasti kuin tämä nainen... Lihavat ystäväni syövät usein samassa ajassa lautasen tyhjäksi kun minä vasta olen saanut ensimmäiset suupalat nieltyä...

2. Leivän ym. lisukkeiden järjetön määrä
Olen huomannut, että lihavat ihmiset syövät usein järjettömät määrät leipää ym. lisukkeita, kuten pastaa, riisiä jne. Yksikin lihava kaverini sanoi kerran ihan pokalla että "eihän leipää lasketa ateriaksi" kun puhuimme jotain syömistottumuksistamme... Sanoi ettei koskaan iltaisin "syö mitään", kun tosiasiassa (olen joskus ollut hänen luona iltateellä) vetää napaansa aina ison läjän voileipiä.

3. Syödään ns. kevyttuotteita valtavia määriä
Monet lihavat tuntuvat huijaavan itseään kuvittelemalla, että jos jonkun ruoka-aineen tai aterian yhteydessä on sana "kevyt", sitä voi syödä rajattomat määrät. Kaupoissa lihavien ostoskärryissä näkee usein isoja lasteja kevytsipsejä, kevytjäätelöitä, kevytkeksejä jne. ja ravintoloissa lihavat tilaavat usein muiden ihmisten nähden näennäisesti kevyitä annoksia, kuten salaatteja ym. mutta vetävät niiden ohessa valtavat määrät leipää tai sitten kotiin päästyään syövät uudelleen kun eivät ole tuleet "täyteen" tai eivät "laske ateriaksi" esimerkiksi ravintoloiden "salaatteja".

Tässä nyt muutamia ajatuksia ylipainoisten syömisestä, mites te muut? Oletteko tehneet samantyyppisiä havaintoja?

3.
Joo oikeassa olet kohdassa 2 ja 3 minunkin mielestäni. Tai 2 nyt lähinnä on tätä suomalaisten typerää käsitystä hiilihydraattien tarpeellisuudesta ja sitä esiintyy kyllä niin laihoilla kuin lihavillakin.

Mutta se toinen pointti:
Minkälainen ihminen puhuu "ystävistään" tuolla tavalla???? Eipä taida kovin hyviä ystäviä olla, jos elämäntyösi on kytätä mitä ystäväsi syövät ja miten syövät ja sitten tulla sitä tänne haukkumaan!!!

Häpeä itseäsi "ystävä".
 
ymmällään
Alkuperäinen kirjoittaja piitu pipari:
Alkuperäinen kirjoittaja ymmällään:
no ei nyt ehkä se fiksuin aloitus...
suurin osa painon kertymisestä johtuu geeneistä...
mie en jaksa vahtia muiden syömisiä sen kummemin, mutta jos joku painostaan valittaa niin saatan mainita että terveellsiesti ja vähemmän voi syödä.. jos siis tiedän että ruoka tottumukset ovat huonot...
mä olen itse ollut aina alipainoinen, syön kuin hevonen, nopeasti ja epäterveellisesti, painoa ei vaan tule ja sitten on niitä jotka syövät vain salaattia ja mahdollisimman kevyesti ja vähän mutta silti paino kasvaa.. eli jätäppä ap tuo tutkimus nyt ihan vaan unohduksiin ja keskity omaan elämään..
Höpsis. Lihavuus johtuu nimenomaan lähes aina ELINTAVOISTA. Ei lihavia ollut tässä läheskään tässä mittakaavassa esim. joskus 100 vuotta sitten. Tuo geenien syyttäminen on tyypillistä lihavien vastuun pakoilua.
ööh, no kun milläs sitten selität että tälläinen pystyyn nostettu lapamato kuin minä ei sitä painoa saa... vaikka syön mitä.. siis oikeasti syön sipsejä ja töissä joka yö mäkkäri safkaa, en käytä mitään kevyt tuotteita ja liikunta en harrasta.. ja syön plajon ja usein.. silti aina vaan alipainoinen... eikö johdu geeneistä..? ja jos mulla se johtuu geneistä niin miksi silloin ei joidenkin ylipainoisten tilanne johtusi geeneistä...
 
No niin, löytyihän se jälleen, uusi syntipukki lihavuudelle: Tsernobyl! :LOL:

Kyllä se kuulkaa on niin, että vaikka niitä kilpirauhaspotilaita olisikin se pieni prosentti lihavista, niin SUURIN OSA ylipainoisista saa syyttää ihan itseään paino-ongelmistaan. :eek:
 
ymmällään
Alkuperäinen kirjoittaja Huhujuttu:
Alkuperäinen kirjoittaja ymmällään:
no ei nyt ehkä se fiksuin aloitus...
suurin osa painon kertymisestä johtuu geeneistä...
mie en jaksa vahtia muiden syömisiä sen kummemin, mutta jos joku painostaan valittaa niin saatan mainita että terveellsiesti ja vähemmän voi syödä.. jos siis tiedän että ruoka tottumukset ovat huonot...
mä olen itse ollut aina alipainoinen, syön kuin hevonen, nopeasti ja epäterveellisesti, painoa ei vaan tule ja sitten on niitä jotka syövät vain salaattia ja mahdollisimman kevyesti ja vähän mutta silti paino kasvaa.. eli jätäppä ap tuo tutkimus nyt ihan vaan unohduksiin ja keskity omaan elämään..
Kyllä suurin osa painon kertymisestä tasan johtuu siitä että syödään enemmän kuin kulutetaan..
hmm, ja joidenkin elimistö kuluttaa enemmän ja toisten vähemmän.. riippumatta koosta.. ja se taitaa olla ihan geeneistä kiinni... toki elintavat on yksi suurin syy, mutta kyllä joukkoon mahtuu niitäkin jotka eivät vain voi asialle mitään, joko sairauden, geenien tai lääkkeiden takia
 
Alkuperäinen kirjoittaja laiheliini harmaana:
Olen viime aikoina (kaupungilla, ravintoloissa, työpaikkaruokalassa, lihavien ystävien kanssa syödessä jne.) kiinnittänyt erityistä huomiota siihen tapaan millä ylipainoiset syövät. Tässä muutama mielenkiintoinen havainto:

1. Syömisnopeus
Mä olen useimmiten se porukan hitain syöjä, vaikka olen pullukka. Eikä tämä johdu annoskoosta, vaan siitä, että en yksinkertaisesti ehdi lappaa ruokaa suuhuni samaa tahtia kuin monet hoikemmat työkaverit ja muut kaverit.

Alkuperäinen kirjoittaja laiheliini harmaana:
2. Leivän ym. lisukkeiden järjetön määrä
Syön lounaalla yleensä palan tai kaksi ruisleipää, aina en välttämättä sitäkään. Ja tämä ihan siksi, että saisin tarpeeksi kuituja ja vatsa toimisi edes suht säännöllisesti. Vaaleaa leipää en syö ollenkaan, en töissä enkä kotona.

Aamu- ja iltapalaksi syön yleensä ruisleipää, koska se täyttää paremmin ja pitää pitempään kylläisenä kuin puuro. Ja tämä asia on testattu -- pikapuuroa pitää syödä vähintään kaksi annospussillista kerrallaan, että se pitäisi kylläisenä yhtä kauan kuin pari tavallisenkokoista ruisleivänpalaa.

Pastan, riisin ja perunan käyttöä olen vähentänyt radikaalisti viime aikoina, mutta en ole aiemminkaan syönyt niitä mitenkään erityisen suuria määriä. Monesti otan työpaikkaruokalassa pelkkää liha- tai kasvisruokaa, siis esim. pelkän jauhelihapihvin (+ puoli lautasellista salaattia), ja jätän hiilarilisukkeet ottamatta.

Alkuperäinen kirjoittaja laiheliini harmaana:
3. Syödään ns. kevyttuotteita valtavia määriä
Tämän allekirjoitan osittain. On totta, että 30-prosenttista kevytlevitettä sipaisee leivälle helposti vähän runsaammin kuin 80-prosenttista Oivariinia, ja että kevytjuustoa tulee höylättyä 1½ tai 2 viipaletta per leipä sen yhden ainokaisen viipaleen sijaan. Tämä johtuu omalla kohdallani aika pitkälti siitä, että kevyttuotteissa ei vaan ole samalla tavalla makua kuin vähemmän kevyissä, joten niitä pitää käyttää hiukan enemmän, jotta saisi saman makuelämyksen kuin mitä rasvaisemmissa tuotteissa saa vähemmällä määrällä.

Kevytsipsejä tai -keksejä tai -jäätelöitä en käytä, koska ne ovat suurimmaksi osaksi täyttä huijausta ja ehkä sipsejä lukuun ottamatta myös pahanmakuisia. Esim. kevyt-Dominot maistuu lähinnä pahvilta. Ainoa erittäin hyvä ja kannatettava kevyttuote on sokerittomat limut, mutta niidenkin käyttöä koitan rajoittaa. Kotiin en osta sen enempää mehuja kuin limujakaan, vaan nautin limpparia (lähinnä Coca-Cola Lightia) joko töissä tai kaupungilla.

*muoks* Käytän toki myös esimerkiksi rasvatonta maitoa, mutta sen käyttö on ollut itsestäänselvyys jo niin kauan, etten osaa laskea sitä kevyttuotteeksi.
 
Fakta
Alkuperäinen kirjoittaja Pikkelispokkelis:
No niin, löytyihän se jälleen, uusi syntipukki lihavuudelle: Tsernobyl! :LOL:

Kyllä se kuulkaa on niin, että vaikka niitä kilpirauhaspotilaita olisikin se pieni prosentti lihavista, niin SUURIN OSA ylipainoisista saa syyttää ihan itseään paino-ongelmistaan. :eek:
Onko sun älyssä ja ymmärryksessä kenties jotakin vikaa??? (turha kai edes kysyä... ) Minä puhuin kilpirauhasongelmista ja niiden lisääntymisestä!! En väittänyt, että Tsernobyl on syypää ihmisten lihavuuteen!!

 
läski
[/quote]

ööh, no kun milläs sitten selität että tälläinen pystyyn nostettu lapamato kuin minä ei sitä painoa saa... vaikka syön mitä.. siis oikeasti syön sipsejä ja töissä joka yö mäkkäri safkaa, en käytä mitään kevyt tuotteita ja liikunta en harrasta.. ja syön plajon ja usein.. silti aina vaan alipainoinen... eikö johdu geeneistä..? ja jos mulla se johtuu geneistä niin miksi silloin ei joidenkin ylipainoisten tilanne johtusi geeneistä...[/quote]


Joo, mullakin on suvussa paljon ylipainoisia, joten varmaan jollain lailla "geeneistäkin" johtuu oma ylipainoni. Mutta silti kyllä oon sitä mieltä, et sataa kiloa en painaisi, jollei myös elämäntapani olis täysin rempallaan. Toki jotkut sairaudet/lääkitykset aiheuttaa ylipainoa, mutta melkein väittäisin, et suurin osa ylipainoisista on ylipainoisia juurikin elämäntapojen takia.

Mä olen joskus (8 vuotta sitten) ollu normaalipainoinen, mut sairastuttuani vakavaan masennukseen aloin syömään järjettömiä määriä ja sitä kautta myös lihomaan. Masennuskausia on edelleen harvakseltaan ollu, mut ns. terveinä kausina syön silti holtittomasti ja liikun hyvin vähän. Ja nyt siis yritän opetella uusia elämäntapoja, tähän asti huonolla menestyksellä, ku itsekuri on niin huono. Mut uskoisin, et kyllä tästä vielä noustaan =) 40 kiloa on tässä ruhossa ylimäärästä, toivottavasti ei kuitenkaan ikuisesti.
 
vieras
http://www.lastenendokrinologit.net/potilaille/lihavuus.html

"Lihavuuden syyt

Tavallinen lihavuus johtuu yksinkertaisesti siitä, että yksilö syö enemmän kuin kuluttaa. Joissakin tapauksissa syynä on hormonitoiminnan häiriö tai muu sairaus. Tavallisen lihavuuden kehittymisessä perintötekijöiden osuus näyttää kiistattomalta; lihavan lapsen vanhemmista usein toinen tai molemmat ovat lihavia. Kaksos-tutkimusten mukaan perityvyys on yhtä voimakasta isän ja äidin puolelta. Kaksostutkimukset ovat myös osoittaneet geneettisten ja ympäristötekijöiden välillä olevan merkittävää yhteisvaikutusta; toiset ovat alttiimpia ympäristötekijöiden vaikutukselle kuin toiset. Todennäköistä on, että lihavuuden syntyyn merkittävästi vaikuttavia geenejä on useita. Geneettisen peritymisen ohella lapset perivät vanhemmiltaan ruokailu- ja liikuntatottumuksia mallioppisen kautta."
 
no enpä tiedä
Minä hotkin ruokani.
Olen nopein syöjä kavereistani. Ahmin järkyttävät annokset kun minulla on nälkä.

En katso yhtään mitä suuhuni pistän, oli kevyttä tai ei.
Makeiset ei minulla kestä kuin korkeintaan vartin. Menee isokin jättipussi.

Bmi 18,2.
 
Pointti
monien puolustajien jutuissa lienee se, että vaikka niillä sairauden takia ylipainoisilla on joidenkin mielestä hyväksytympi syy ylipainoonsa, niin he ovat silti ylipainoisia. Ja nämä läskivainot kohdistuvat myös heihin, sillä mistä te muka tiedätte esim. kaupungilla liikkuessanne, kenellä niistä samassa ravintolassa syömässä olevista ylipainoisista on se sairaus...? Ette mistään. Te niputatte kaikki lihavat samaan nippuun sen enempää ajattelematta.
 
ex-lihava
Voi että.
Minä en moittisi ap:ta siitä, että hän puhuu ystävistään tuolla tavalla, vaan ehkä siitä, että miksei hän puhu ystävälleen havainnoistaan.
Olen aina ollut lihava ja koko ikäni kuullut vain kuinka en muiden mielestä ole lihava. Huoh. Nyt kun olen laihtunut niin olen paljon miettinyt sitä, että miksei kukaan oikeasti ottanut härkää sarvista ja sanonut minulle, et hei ootko sä aatellu laihduttaa :D

Olen nyt siis normaalipainoinen, mutta voin kyllä hyvin allekirjoittaa kaikki nuo ap:n havainnot. Söin ennen kauheeta vauhtia, oli kiire ottaa lisää ruokaa. Leipää ym. meni aterian ohessa kiitettävästi ja kevyttuotteita en edes laskenut syömiseksi.

Minä laihduin yli 20kg yksinkertaisesti sillä, että aloin syödä saman määrän kuin normaalit ihmiset. Välillä oli jopa nälkä, mutta näin jälkeenpäin ajateltuna se oli varmasti enemmänkin opittua nälkää.

Mielestäni tämä saattaa olla vain hyvä huomio kaikille ihmisille. Välillä on ihan hyvä pysähtyä miettimään syömistottumuksiaan ihan jokaisen.
 
En kyllä ole tollasia ap:n huomioita tehnyt kenestäkään ylipainoisesta. Joidenkin kohdalla voi toki pitää paikkansa, mutta ei läheskään kaikkien. Itseäni harmittaa, kun aina ylipainoisia pidetään jotenkin tyhmempinä ihmisinä. Mun kokemuksen mukaan ylipainoiset ihmiset on välillä paljon ystävällisempiä ja kohtelee toisia mukavemmin kuin osa normaalipainoisista, vaikka tässä nyt ei siitä keskusteltukaan. :|
 

Yhteistyössä