Hei kaikki kaupantädit tahi kassakoneista tietävät!

  • Viestiketjun aloittaja kummissaan
  • Ensimmäinen viesti
kummissaan
Kävin viime perjantaina aamusta meidän lähikaupassa ja maksoin ostokset (vajaa 60e) pankkikortilla (debit). Tuon kaupan ostokset on _aina_ veloittuneet seuraavana pankkipäivänä, viimeistään sitä seuraavana aamuna.
Kassa veloitti yksistä tuotteista liikaa ja sitä alettiin siinä selvittämään, sain liikaa maksetun käteisenä takaisin.
"Ongelma" on ettei ostosten veloitus ole vieläkään lähtenyt tililtä (eikä näy mitään katevarauksia), ajattelinkin että onko mahdollista painaa siitä kassakoneesta jotain "peru koko edellinen veloitus"-nappia vahingossa, aika sähläystä meinaan oli se rahojen palautus yms.
Ja jatkokysymys: Jos ei veloitusta tosiaan tapahdu niin sanoisitko asiasta kaupassa?
 
"vieras"
ei oo mitään "peru koko edellinen veloitus", sen voi kyllä perua mutta paljon isomman työn takana kuin yhden napin painalluksen, ja siitä tulee myös sulle allekirjoitettavaksi kuitti että tpahtuma on peruttu.
 
oon paha ihminen, mutta en varmaan myöhemmin menisi kertoilee, että hupsis,ette veloittaneet minuu viimeksi.
toisaalta, en edes seuraile tiliäni niin tarkkaan, joten en varmaan edes tajuaisi niin käyneen.
 
"jaako"
Mulla olis muuten sellainen kysymys, että saako kassa tulostettua uuden kuitin 5 min tapahtuman jälkeen?

Kun käytiin Helsingissä ruokakaupassa (oltiin siellä kyläilemässä) ja kassa ei edes tarjonnut meille kuittia. Kävimme sitä sitten 5 min päästä pyytämässä kun aloimme ihmetellä ostosten suurta summaa ja kassa sanoi että nakkasi kuitin roskiin eikä jouda sitä etsimään. Sinnikkäästi vaadimme kuittia ja hän sitten sitä etsi ja ei löytänyt. Niin olisiko hän saanut sen vielä tulostettua uudelleen?

Laitoin kauppaan asiakaspalautetta, kassa oli mutenkin varsin töykeä.
 
"veeras"
[QUOTE="jaako";23055657]Mulla olis muuten sellainen kysymys, että saako kassa tulostettua uuden kuitin 5 min tapahtuman jälkeen?

Kun käytiin Helsingissä ruokakaupassa (oltiin siellä kyläilemässä) ja kassa ei edes tarjonnut meille kuittia. Kävimme sitä sitten 5 min päästä pyytämässä kun aloimme ihmetellä ostosten suurta summaa ja kassa sanoi että nakkasi kuitin roskiin eikä jouda sitä etsimään. Sinnikkäästi vaadimme kuittia ja hän sitten sitä etsi ja ei löytänyt. Niin olisiko hän saanut sen vielä tulostettua uudelleen?

Laitoin kauppaan asiakaspalautetta, kassa oli mutenkin varsin töykeä.[/QUOTE]

Ei saa enää kuittia uudelleen.Harmi että oli törkeä,mutta ihmisiä siinä kassallakin ollaan,vaikea sieltä roskiksesta sitä tiettyä kuittia on enää kaivaa..
 
ei
[QUOTE="jaako";23055657]Mulla olis muuten sellainen kysymys, että saako kassa tulostettua uuden kuitin 5 min tapahtuman jälkeen?

Kun käytiin Helsingissä ruokakaupassa (oltiin siellä kyläilemässä) ja kassa ei edes tarjonnut meille kuittia. Kävimme sitä sitten 5 min päästä pyytämässä kun aloimme ihmetellä ostosten suurta summaa ja kassa sanoi että nakkasi kuitin roskiin eikä jouda sitä etsimään. Sinnikkäästi vaadimme kuittia ja hän sitten sitä etsi ja ei löytänyt. Niin olisiko hän saanut sen vielä tulostettua uudelleen?

Laitoin kauppaan asiakaspalautetta, kassa oli mutenkin varsin töykeä.[/QUOTE]

Ei saa tulostettua, ellet ole ollut viimeinen asiakas. Kuittikopion pystyy tulostamaan edelliselle asiakkaalle, ajalla ei ole väliä, kunhan on ollut edellinen asiakas.

Mutta aloittajan kysymykseen, ei voi perua koko tapahtumaa vahingossa, eikä ilman avainta. Joten kyllä se veloitus on todennäköisesti menossa, ellei EMV-sirunlukijassa ole joku paha vika.
 
riippuu varmaan kassajärjestelmästä miten tuo palautus tai korjaus tapahtuu. meillä on töissä kaksi erilaista kassaa,missä molemmissa tehdään erilailla. toisessa tarvitaan myös pankkikortti takasin,että saadaan peruttua maksu. toisella kassalla taas ei tarvii.
ilmeisesti kassalla korjattiin sitä laskua vaikka antoi käteisenä? sillon on voinu käydä moka että on perunu koko maksutapahtuman,eikä vain sitä yhtä tuotetta. jos se ei sieltä oo kahteenpäivään menny eikä sulla oo osuuspankin korttia,ni tuskin menee lainkaan :) emmä sanois mitään,vaikka itte oonkin kassahommissa. ei sitä ny kuitenkaan korjailla jälkeenpäin kun pitäs kaikki enaritkin vedellä uudelleen.
 
"aapee"
riippuu varmaan kassajärjestelmästä miten tuo palautus tai korjaus tapahtuu. meillä on töissä kaksi erilaista kassaa,missä molemmissa tehdään erilailla. toisessa tarvitaan myös pankkikortti takasin,että saadaan peruttua maksu. toisella kassalla taas ei tarvii.
ilmeisesti kassalla korjattiin sitä laskua vaikka antoi käteisenä? sillon on voinu käydä moka että on perunu koko maksutapahtuman,eikä vain sitä yhtä tuotetta. jos se ei sieltä oo kahteenpäivään menny eikä sulla oo osuuspankin korttia,ni tuskin menee lainkaan :) emmä sanois mitään,vaikka itte oonkin kassahommissa. ei sitä ny kuitenkaan korjailla jälkeenpäin kun pitäs kaikki enaritkin vedellä uudelleen.
Osuuspankin kortti on, kaikki muut maksut tosin menneet ihan normaalisti.
 
[QUOTE="jaako";23055657]Mulla olis muuten sellainen kysymys, että saako kassa tulostettua uuden kuitin 5 min tapahtuman jälkeen?

Kun käytiin Helsingissä ruokakaupassa (oltiin siellä kyläilemässä) ja kassa ei edes tarjonnut meille kuittia. Kävimme sitä sitten 5 min päästä pyytämässä kun aloimme ihmetellä ostosten suurta summaa ja kassa sanoi että nakkasi kuitin roskiin eikä jouda sitä etsimään. Sinnikkäästi vaadimme kuittia ja hän sitten sitä etsi ja ei löytänyt. Niin olisiko hän saanut sen vielä tulostettua uudelleen?

Laitoin kauppaan asiakaspalautetta, kassa oli mutenkin varsin töykeä.[/QUOTE]

meillä ainakin saa kuitin uudelleen. jos on monta asiakasta menny sun jälkeen,niin onhan se työlästä,mutta onnistuu.
kerran vuosia sitten ravintolassa tuli isompi työporukka syömään. nainen oli hukannu kuittinsa ja tarvi sen verotukseen. tuli 2 tuntia myöhemmin asiallisesti kysyyn saako sitä mahd. mistään. tokihan sen sai,vaikka vähän joutukin ettiin taustakoneelta.

sama onnistuu myös meillä nykyään,kunhan asiakas muistaa millä kassalla on ollut ja moneltako :) hyvä että laitoit palautetta,mä voin suorastaan pahoin kun kohtaan huonoa asiakaspalvelua! joskus tuntuu ettei niitä oo perehdytetty ollenkaan.
 
[QUOTE="aapee";23055782]Osuuspankin kortti on, kaikki muut maksut tosin menneet ihan normaalisti.[/QUOTE]

voi olla sitten että vaan kestää,osuuspankilla kun noita ongelmia on ny ollu. mutta koska kassalla oli sählinkiä voi se olla peruttu koko maksutapahtuma.
 
[QUOTE="jaako";23055657]Mulla olis muuten sellainen kysymys, että saako kassa tulostettua uuden kuitin 5 min tapahtuman jälkeen?

Kun käytiin Helsingissä ruokakaupassa (oltiin siellä kyläilemässä) ja kassa ei edes tarjonnut meille kuittia. Kävimme sitä sitten 5 min päästä pyytämässä kun aloimme ihmetellä ostosten suurta summaa ja kassa sanoi että nakkasi kuitin roskiin eikä jouda sitä etsimään. Sinnikkäästi vaadimme kuittia ja hän sitten sitä etsi ja ei löytänyt. Niin olisiko hän saanut sen vielä tulostettua uudelleen?

Laitoin kauppaan asiakaspalautetta, kassa oli mutenkin varsin töykeä.[/QUOTE]

A) Maalainen ei sitä ehkä ymmärrä, mutta Helsingissä asiakkaista ehkä se 0,0000000000001 % ottaa sen kuitin vastaan. Jos ei sano mitään, eikä jää siihen kassan eteen hengailemaan, se kuitti menee yleensä automaattisesti roskiin.
B) Ja niinkin tylyltä kuin se kuulostaakin, sitä kuittia ei mitenkään saa 5 minuutin päästä
- erikseen kassasta
- välttämättä roskiksesta.
C) Tää city on sit nii hot, että täällä on myös kaikki Vähän Kalliimpaa.

Okei, tän vastauksen kanssa vois jo melkei olettaa, että mä siellä teitä palvelin :D mut totuushan on just toi että ihmisiä meki ollaa ja suurin osa asiakkaista luulee et me ollaan jotai yli-ihmisiä.
 
KASSATOIMISTO
Olen itse isossa marketissa töissä. Jos virheellisen kuitin maksutapa peruutetaan, ja kassa unohtaa vetää kortin uudestaan, niin silloin maksua mene. MUTTA, kassatoimisto tutkii kuitit ja huomaa sen että korttia ei ole vedetty uudestaan. Silloin asiakas joutuu maksamaan summan.
Kaikkien kassahenkilöiden tilitykset tarkistetaan, ja jos rahaa puuttuu niin silloin se tarksitetaan.
Ja kuittien tutkimisen jälkeen pystytään todistaa 100% varmuudella, että korttia ei ole vedetty uudestaan.
T:KASSATOIMISTON täti
 
"vieras"
Kyllä se kuitti löytyy jälkeenpäin, mutta siinä kassalla se ei välttämättä onnistu. Meillä pitää ainakin ottaa ne toimiston puolella, enkä kahden vuoden kassatätikokemuksella sitä sillä toimiston koneella itse löydä, joten ihan ymmärrettävää, ettei kassahenkilö sitä siinä paikassa voi antaa. Tietysti jos on oikeasti joku isompi hämminki ja sekaannus ja esim iso summa kyseessä, kuitit kaivetaan, mutta jos asiakas tulee 5 minuutin päästä ihmettelemään ostoksiensa summaa, niin aika hankala sitä kuittia on siinä paikassa lähteä etsimään, jos on jonossa ihmisiä. Tällaiset asiat kannattaa hoitaa heti kun on siinä kassalla. Sen takia ne kuitit annetaankin asiakkaille, että saavat tarkistaa itse heti tai kotonaan sen loppusumman. Roskikseenkin kuitti voi hukkua 5 minuutissa aika syvälle.
 
"aapee"
Olen itse isossa marketissa töissä. Jos virheellisen kuitin maksutapa peruutetaan, ja kassa unohtaa vetää kortin uudestaan, niin silloin maksua mene. MUTTA, kassatoimisto tutkii kuitit ja huomaa sen että korttia ei ole vedetty uudestaan. Silloin asiakas joutuu maksamaan summan.
Kaikkien kassahenkilöiden tilitykset tarkistetaan, ja jos rahaa puuttuu niin silloin se tarksitetaan.
Ja kuittien tutkimisen jälkeen pystytään todistaa 100% varmuudella, että korttia ei ole vedetty uudestaan.
T:KASSATOIMISTON täti
Ei vedetty korttia uudestaan kun sain käteisenä muutaman euron takaisin.
 
"Siili"
Kyllä ravintolakassasta voi tulostaa uuden kuitin taustakoneelta.

[QUOTE="jaako";23055657]Mulla olis muuten sellainen kysymys, että saako kassa tulostettua uuden kuitin 5 min tapahtuman jälkeen?

Kun käytiin Helsingissä ruokakaupassa (oltiin siellä kyläilemässä) ja kassa ei edes tarjonnut meille kuittia. Kävimme sitä sitten 5 min päästä pyytämässä kun aloimme ihmetellä ostosten suurta summaa ja kassa sanoi että nakkasi kuitin roskiin eikä jouda sitä etsimään. Sinnikkäästi vaadimme kuittia ja hän sitten sitä etsi ja ei löytänyt. Niin olisiko hän saanut sen vielä tulostettua uudelleen?

Laitoin kauppaan asiakaspalautetta, kassa oli mutenkin varsin töykeä.[/QUOTE]
 
"vieras"
[QUOTE="aapee";23055922]Ei vedetty korttia uudestaan kun sain käteisenä muutaman euron takaisin.[/QUOTE]

Luulisin, että tässä tapauksessa sitä väärin mennyttä maksutapahtumaa /kuittia ei ole muutettu, vaan on tehty uusi korjaus/ palautustapahtuma. Olet saanut sen liikaa veloitetun erotuksen käteisellä takaisin. Eli siihen pankkikorttimaksuun tuskin on tehty muutosta.
 
kääköö
Minun missään työpaikassa ei olla palautettu rahaa käteisenä takaisin jos on kortilla maksanut ja kauppaan tehdään muutos/perutaan. Jos on käteisenä maksettu niin saa rahana sen takaisin. Samoin joka työpaikassani on saanut kuitit tulostettua uudelleen vaikka monen monen tunnin päästäkin, vaikka illalla joku tulee vaatimaan kuittia ostoksesta jonka osti aamulla, kyllä se löytyy mutta aikaa vievää tosin :) Olen ollut isoissakin paikoissa töissä, joten ei se ole ihan siitäkään kiinni. Kassajärjestelmät on erilaisia, se kuitenkin pitää ymmärtää.
 
KASSATOIMISTO
[QUOTE="aapee";23055922]Ei vedetty korttia uudestaan kun sain käteisenä muutaman euron takaisin.[/QUOTE]

Eli, jos kuitti vedetty miinuskuitiksi, niin kauppa voi velotaa myöhemmin maksun.
 
minäkin kaupassa
Meillä tehdään näin: kauppa on päätetty korttiin, asiakas haluaa palauttaa tuotteen tai on väärin hinnoiteltu, mennään ja etsitään koneelta kyseinen tapahtuma, kauppa voidaan purkaa, näytölle jää silti näkyviin mitä koneeseen lyötiin, nyt voidaan poistaa tuote/tuotteet ja vedetään uudestaan kortti jolloin maksettavaksi jää se pienempi (oikea) summa. Kaupan peruutuksesta tulee kuitti, jonka asiakas kuittaa, myös toisesta oikeasta ostoksesta tulee kuitti jonka asiakas saa, josta näkyy kuinka paljon on oikeasti myöhemmin veloitettu. Edellistä veloitusta ei tapahdu koska kauppa on peruutettu.
 
"jaako"
A) Maalainen ei sitä ehkä ymmärrä, mutta Helsingissä asiakkaista ehkä se 0,0000000000001 % ottaa sen kuitin vastaan. Jos ei sano mitään, eikä jää siihen kassan eteen hengailemaan, se kuitti menee yleensä automaattisesti roskiin.
B) Ja niinkin tylyltä kuin se kuulostaakin, sitä kuittia ei mitenkään saa 5 minuutin päästä
- erikseen kassasta
- välttämättä roskiksesta.
C) Tää city on sit nii hot, että täällä on myös kaikki Vähän Kalliimpaa.

Okei, tän vastauksen kanssa vois jo melkei olettaa, että mä siellä teitä palvelin :D mut totuushan on just toi että ihmisiä meki ollaa ja suurin osa asiakkaista luulee et me ollaan jotai yli-ihmisiä.
No kyllä mä olen AINA, myös pääkaupunkiseudulla, tottunut siihen että myyjä tarjoaa sitä kuittia. Ja tässä tapauksessa mieheni jäi kassalle käsi ojossa odottamaan kuittia, myyjä tarkisti sen ja nakkasi roskiin kysymättä edes mieheltäni, joka käsi ojossa sitä odotti, että haluaako hän sen.

Ja myyjä tarkisti kuitin, koska meillä oli jo aiemmin puhetta eräästä tarjouksesta (myyjä tarjosi meille kahta 3,90 euron tulppaanikimppua yksi kahden hinnalla). Lisäksi ostimme kaksi isoa kaljaa, maidon ja mehun sekä siis kaksi tulppaanikimppua yhden hinnalla. Ja ostokset tekivät hieman yli 20 euroa!!! Joten kyllä moni muukin kuin minunkaltainen maalaistollo olis jäänyt miettimäät, miten ne voi tehdä yli 20 euroa!
 
[QUOTE="jaako";23058003]No kyllä mä olen AINA, myös pääkaupunkiseudulla, tottunut siihen että myyjä tarjoaa sitä kuittia. Ja tässä tapauksessa mieheni jäi kassalle käsi ojossa odottamaan kuittia, myyjä tarkisti sen ja nakkasi roskiin kysymättä edes mieheltäni, joka käsi ojossa sitä odotti, että haluaako hän sen.

Ja myyjä tarkisti kuitin, koska meillä oli jo aiemmin puhetta eräästä tarjouksesta (myyjä tarjosi meille kahta 3,90 euron tulppaanikimppua yksi kahden hinnalla). Lisäksi ostimme kaksi isoa kaljaa, maidon ja mehun sekä siis kaksi tulppaanikimppua yhden hinnalla. Ja ostokset tekivät hieman yli 20 euroa!!! Joten kyllä moni muukin kuin minunkaltainen maalaistollo olis jäänyt miettimäät, miten ne voi tehdä yli 20 euroa![/QUOTE]

Relaas ny vähä :D Ensinnäki pakko myöntää että on varmaa ollu aika paska myyjä, jos ei ole huomannut käsi ojossa kuittia venaavaa asiakasta :x Mutta alkoi myös kiinnostaa, että minkä lähikaupan Myyjä saa tarjota tuotteita 2 yhden hinnalla, ellei ne ole erikseen tarjouksessa?
 
"jaako"
Relaas ny vähä :D Ensinnäki pakko myöntää että on varmaa ollu aika paska myyjä, jos ei ole huomannut käsi ojossa kuittia venaavaa asiakasta :x Mutta alkoi myös kiinnostaa, että minkä lähikaupan Myyjä saa tarjota tuotteita 2 yhden hinnalla, ellei ne ole erikseen tarjouksessa?
No siis myyjä väitti, että tulppaanit oli tarjouksessa kaksi yhden hinnalla ja kysyi meiltä haluaisimmeko käydä hakemassa toisen kimpun. Isäntä kävi hakemassa toisen kimpun ja mainitsi myyjälle, ettei siellä kyllä mitään tarjousta ollut. Myyjä sanoi että kyllä siellä pitäisi olla.

Joo, sain asiaan selvyyden. Eli asiakaspalautteeseeni vastattiin. Kauppias tietenkin pahoitteli myyjän toimintaa ja kertoi hänen olleen vuokratyövoimaa ja muistelleen kai jotain toista tarjousta. Myymäläpäällikkö oli saanut koneelta tulostettua kuitin meille (eli se tosiaankin on mahdollista) ja se on mulla tuola sähköpostin liitteenä. Siinä näkee että tulppaanit on peritty kahteen kertaan. Saadaan kuulemma tupllaanien hinta ja kahvipaketti hyvitykseksi tästä. Tosin eipä me niitä taideta jaksaa lähteä hakemaan, kun välimatkaa on noin 600 kilsaa.
 
[QUOTE="jaako";23058141]No siis myyjä väitti, että tulppaanit oli tarjouksessa kaksi yhden hinnalla ja kysyi meiltä haluaisimmeko käydä hakemassa toisen kimpun. Isäntä kävi hakemassa toisen kimpun ja mainitsi myyjälle, ettei siellä kyllä mitään tarjousta ollut. Myyjä sanoi että kyllä siellä pitäisi olla.

Joo, sain asiaan selvyyden. Eli asiakaspalautteeseeni vastattiin. Kauppias tietenkin pahoitteli myyjän toimintaa ja kertoi hänen olleen vuokratyövoimaa ja muistelleen kai jotain toista tarjousta. Myymäläpäällikkö oli saanut koneelta tulostettua kuitin meille (eli se tosiaankin on mahdollista) ja se on mulla tuola sähköpostin liitteenä. Siinä näkee että tulppaanit on peritty kahteen kertaan. Saadaan kuulemma tupllaanien hinta ja kahvipaketti hyvitykseksi tästä. Tosin eipä me niitä taideta jaksaa lähteä hakemaan, kun välimatkaa on noin 600 kilsaa.[/QUOTE]

Uuuff... Eli ihan perusvirhe myyjältä. Laskeskelin just että kahen kimpun kanssa se loppusumma olis ollu se joku pari kymppiä. Toi on tietenki harmillista ja yleensä just ongelmana juuri vuokratyövoiman kanssa, he kun tekevät eri vuoroja eri kaupoissa, niin jossain vaiheessa ne tarjouksetkin sitten sekoavat keskenään.
 

Yhteistyössä