Hei narttukoiranomistajat. Kantapään kautta opittu kullanarvoinen vinkki teille.

Koska meillä oli aivan hirvittävän kamala kokemus koiramme kanssa, niin haluan jakaa tätä tietoa. Jos vaikka joukossa olisi joku muukin yhtä hölmön tietämätön kuin mitä me oltiin.

Nimittäin nartun leikkauttamisesta. Se kannattaisi tehdä viimeistään 7-vuotiaana. Mitä vanhempi leikkaamaton koira on, sitä suurempi risti sillä on sairastua kohtutulehdukseen. Ja sen kanssa on kaikkea muuta kuin leikkimistä.

Meillä on 9-vuotias koira, leikkaamaton sellainen. Ja niinhän se kohtutulehdus iski meillekin. Akuuttivaihe ONNEKSI yöllä, sillä silloin huomasin ettei koiralla ollut kaikki hyvin. Jos se olisi iskenyt päivällä, niin meillä olisi todennäköisesti ollut kuollut koira kotona kun olisimme tulleet töistä.

Jotta tällaista draamaa ei tarvitsisi kokea, niin ihan oikeasti: leikkauttakaa koiranne.

Tässä linkissä lisää tapahtuneesta:

Mustikkametsän tarinoita: Uusi elämä

Ja tässä meidän rakas koira, joka toivottavasti on keskuudessamme vielä kauan <3

 
  • Tykkää
Reactions: Kellie
Tää on kyllä yleisesti koiraihmisillä tiedossa, ettekö olleet yhdeksään vuoteen kuulleet riskistä? Varsinkin jos penikoimaton narttu.
Juu, ei todellakaan oltu. Meillä on koira ollut kaikki nämä vuodet terve kuin pukki ja siksikään ei ole tarvinnut tutkia mitä mahdollisia sairauksia voisi olla. Kyllä mä ruoskin itseäni vasemmalta ja oikealta omasta tietämättömyydestäni, eikä tosiaan ole mitään tekosyytä millä voisi sen kuitata. En olisi ikinä, koskaan, antanut itselleni anteeksi jos meidän koira olisi tuohon kuollut.
 
Blue
Juu, ei todellakaan oltu. Meillä on koira ollut kaikki nämä vuodet terve kuin pukki ja siksikään ei ole tarvinnut tutkia mitä mahdollisia sairauksia voisi olla. Kyllä mä ruoskin itseäni vasemmalta ja oikealta omasta tietämättömyydestäni, eikä tosiaan ole mitään tekosyytä millä voisi sen kuitata. En olisi ikinä, koskaan, antanut itselleni anteeksi jos meidän koira olisi tuohon kuollut.
Älä välitä. Jälkiviisaana palstalla on helppo huudella. Onneksi teillä kävi hyvin. :)
 
Tää on kyllä yleisesti koiraihmisillä tiedossa, ettekö olleet yhdeksään vuoteen kuulleet riskistä? Varsinkin jos penikoimaton narttu.
No höpö höpö. Ainakaan riskin vakavuus/yleisyys ei varmaan ole kovin monilla tiedossa. Yleensä kokemuksen kautta oppii. Eipä ne todellakaan läheskään kaikki penikoimattomat nartut kuole kohtutulehdukseen ennen aikojaan. Itekin kyllä kannatan tota leikkaamista ajoissa, kuin harmittelua jälkeenpäin et olis pitänyt leikata.
 
Juu ja tosiaan hyvä että ehditte leikata ajoissa. :) Meillä edesmenneelle koiralle tuli ensin nisäkasvaimia, sitten kohtutulehdus, leikattiin mut nisäkasvaimia tuli lisää. Olisi pitänyt mieluummin lopettaa kun alkaa tota leikkausrumbaa tossa vaiheessa, mut tollaset päätökset on vaikeita. Koira oli kuitenkin lähes 13-vuotias kun se päätettiin lopettaa.
 
jalmir harnaana
Paranemisrapsutuksia Vilmalle!

Onneksi hurjalla tarinalla oli onnellinen loppu. <3 Toivon teille yhteisiä hetkiä vuosiksi eteenpäin.

Oman narttuni leikkautin jo ennen ekoja juoksuja,
koska tuttavan narttu oli saanut kohtutulehduksen heti ekojen juoksujen jälkeen ja taistellut myös elämästään,mutta selvisi onneksi. <3
 
  • Tykkää
Reactions: Turkilmas
rrrrr
Kaksi pesuetta vääntänyt äärimmäisen terve narttu mulla ja oli hengenlähtö todella lähellä kun märkäkohtu iski kahdeksanvuotiaana. Leikkauksen jälkeen vain alkoi tulla kasvaimia pikkuhiljaa ja siitä lähtien ollut vaikka mitä sairasteluita. Aikaisemmin koiralla ei ollut _mitään_ koko aikana.
 
waldemad
Minä kyllä otin selvää asioista niin paljon kuin kykenin pennun tullessa aikanaan meille - ja paljon ennen hankintapäätöstä. Olin siis varsin tietoinen, mitä nartun leikkaamattomuus voi aiheuttaa, niinpä leikkuri kutsui heti ensimmäisten juoksujen jälkeen.
 
Blogiini kirjoitettiin useampi surullinen tarina kohtutulehduksesta ja samoja tarinoita olen nyt kuullut monelta tuttavaltakin.

Täytyy vielä kertoa, että minä itse luulin virtsakiviksi. Kun sitten soitin eläinlääkäriin, niin sanoivat että vaikuttaa ihan kohtutulehdukselta. Ja minä hölmö olin ensin ihan helpottunut. Ehdin siinä odotellessa googletella ja sitten iskikin tosi paniikki. En nyt ihan äkkiä muista, että milloin olisin itkenyt enemmän kuin tuona päivänä.

Ja voi apua silloin eläinlääkärin odotushuoneessa kun Vilma heikoilla voimillaan nousi lattialta ja hitaasti ja kivuliaasti käveli huoneessa istuvan vieraan miehen luokse. Istahti ja painoi päänsä miehen polville pyytäen rapsutusta. Silloin aukesi hanat ihan totaalisesti.

Vaan nytpä tuo koiruus on oma itsensä, haava on parantunut hyvin ja vaikuttaa hyvältä. Onhan sillä ikää, mutta onneksi on hyvässä kunnossa. Sydän särkyy jo ajatuksesta, että joskus siitä täytyy luopua. Onneksi ei vielä.
 
Minä kyllä otin selvää asioista niin paljon kuin kykenin pennun tullessa aikanaan meille - ja paljon ennen hankintapäätöstä. Olin siis varsin tietoinen, mitä nartun leikkaamattomuus voi aiheuttaa, niinpä leikkuri kutsui heti ensimmäisten juoksujen jälkeen.
Meillä tuli aikoinaan ensin koira ja sitten lähdettiin ostamaan sille remmiä ja ruokaa. Rokotukset kyllä hoidettiin, mutta muuten tietämys on ollut aika heikkoa. Kun tosiaan koira on ollut aivan uskomattoman terve tähän mennessä. Siinä se on mennyt sivussa, yhtenä perheenjäsenenä.
 
:hug: - onneksi pahin on jo takanapäin ja toipuminen hyvässä vauhdissa, teillä kaikilla :)

Varmasti säikäytti ja huoletti isosti, sillä onhan kyseessä aina iso ja vaativa leikkaus, olipa koira minkä ikäinen tahansa.

Mutta kohtutulehdus on aika oikullinen seuralainen. Se voi tulla ihan minkäikäiselle koiralle tahansa, olipa sitten tehty pentuja tai ei. Mun oma rakas ihana edesmennyt vöyhkäjä :heart: oli vasta kahdet juoksut tehnyt, kun kävin leikkauttamassa. Normaali toimenpide tuli sitten vaativaksi ja hyvinkin yllättäväksi operaatioksi, kun lääkäri huomasi koiralla olevan märkäinen kohtutulehdus. Sen ikäisellä, nuorella nartulla.

Rankka oli toipuminen. Ja eläinlääkärikin sai uutta perspektiiviä toimenkuvaansa, että kaikki ei todellakaan ole ja mene sen oppikirjan mukaan.

Joten - älä syyllistä itseäsi suotta :hug:. Ei noita vaan tiedä. Nyt vain nautit ihanasta sitkeästä taistelijastanne ja monista ihanista yhteiselon päivistänne :)
 
  • Tykkää
Reactions: Turkilmas
waldemad
Meillä tuli aikoinaan ensin koira ja sitten lähdettiin ostamaan sille remmiä ja ruokaa. Rokotukset kyllä hoidettiin, mutta muuten tietämys on ollut aika heikkoa. Kun tosiaan koira on ollut aivan uskomattoman terve tähän mennessä. Siinä se on mennyt sivussa, yhtenä perheenjäsenenä.
Kun tämä internet on täynnä tietoa, eikä sitä tarvitse lähteä enää erikseen kirjastosta hakemaan, niin käytä se loistava mahdollisuus ja kaiva tietoa mikäli tuon jälkeen vielä eläimiä halajat.
 
Ihania kommentteja, kiitos <3.

Meillä muuten Vilmalla ei tehty pentuja, vaikka joskus niin meinattiinkin. Kun sitten ikää alkoi tulla, niin todettiin, että myöhäistä on. Ja siksikin tuntui turhalta leikata. Kun siis ei ollut aikeita tehdä pentuja.
 
Kun tämä internet on täynnä tietoa, eikä sitä tarvitse lähteä enää erikseen kirjastosta hakemaan, niin käytä se loistava mahdollisuus ja kaiva tietoa mikäli tuon jälkeen vielä eläimiä halajat.
Niin no. On meillä kaksi kissaakin, mutta hyvin vähän mä niistäkin tiedän. Toissasyksynä yritin pelastaa yhtä lammasta ja silloin kyllä kaivoin tietoa vaikka mistä. En pystynyt pelastamaan sitä reppanaa, mutta tiedänpähän lampaista.
 
hurttis
Mä aidosti luulin että riski on tiedossa yleisesti, mä olen aina leikkauttanut koirani nuorina, parivuotiaina viimeistään, jos ei pentuja teetetä. Mutta hyvä että teillä kävi lopulta hyvin ja oli onni onnettomuudessa! Kamalaahan se on että noista täytyy välillä luopua, mutta kun ei ilmankaan osaa olla. mun edellisen koira kuolemasta on jo 8 vuotta ja silti riipii välillä niin että itkettää. Tästä nykyisestä luopuminen tulee olemaan kamalampaa. :/ On ne vaan niin ihania nuo karvakorvat. :heart:

Kaikkea hyvää teille ja hyvä että kirjoitat tästä, jospa se sitten tieto tulisi mullekin tutuksi! :)
 
Kun tämä internet on täynnä tietoa, eikä sitä tarvitse lähteä enää erikseen kirjastosta hakemaan, niin käytä se loistava mahdollisuus ja kaiva tietoa mikäli tuon jälkeen vielä eläimiä halajat.
Juu näinpä. Toivottavasti säkin älyät hankkia ihan kaiken tiedon kaikista sairauksista niin eläimillä kuin ihmisillä ennen kuin hankit eläimiä tai menet lisääntymään niin voit sitten tehdä kaikki mahdolliset leikkaukset ihan varmuuden vuoksi.
 
waldemad
Juu näinpä. Toivottavasti säkin älyät hankkia ihan kaiken tiedon kaikista sairauksista niin eläimillä kuin ihmisillä ennen kuin hankit eläimiä tai menet lisääntymään niin voit sitten tehdä kaikki mahdolliset leikkaukset ihan varmuuden vuoksi.
Kyllä minä pyrin kartoittamaan yleistilanteen, kuten esimerkissä leikkaamattomuuden riskit. Harvemmin tulee yllätyksiä kuin todennäköisesti sinulle.

Minä toivon vilpittömästi, ettet tuolla logiikalla ole lisääntynyt.
 
vieraaas
Saman kokenut tänä keväänä, selvittiin, mutta heti meilläkin jouduttiin leikkuriin, kun kohtu täynnä märkää ja tulehdusarvot pilvissä. Ainoa oire oli koiran väsähtäminen normilenkillä ja syömättömyys. Ei reppana näyttänyt millään muulla tavoin kipua, kun ronkin itse koiran läpi eikä peräpäästä vuotanut mitään. Tuo on todella yleinen vaiva vanhemmilla nartuilla.
Mukavaa kevättä Vilmalle ja koko perheelle.
 
  • Tykkää
Reactions: Turkilmas
"Sirkkeli"
Mutta onneksi teillä nyt toistaiskesi selvittiin tuosta, toivotaan ettei mitään jälkiseurauksia tule enää. Hitto, kun ei mulla ole minkäännäköistä kyytiä edes lekuriin...
 
[QUOTE="Sirkkeli";29774563]Mullaon kuusivuotias narttukoira, ja leikkaamaton. Pitää vissiin yrittää säästää rahaa leikkaukseen.[/QUOTE]

Meillä maksoi tuo leikkaus hitusen alle 550€, joten ihan säästösyistäkin kannattaisi käydä leikkauttamassa. Siis ainakin oletan, että sterilisointi on halvempi.
 
Kyllä minä pyrin kartoittamaan yleistilanteen, kuten esimerkissä leikkaamattomuuden riskit. Harvemmin tulee yllätyksiä kuin todennäköisesti sinulle.

Minä toivon vilpittömästi, ettet tuolla logiikalla ole lisääntynyt.
Ihan kaikkia asioita kun ei aina voi mitenkään etukäteen tietää, vaikka miten pyrkisi kartoittamaan. Myöskään kaikkia leikkauksia ei ole järkevää tehdä vain koska on olemassa tietty riski. Ja eipä ole mulla mitään yllätyksiä tullut, vissiin vaan pirun hyvä tuuri.
 
  • Tykkää
Reactions: Turkilmas
waldemad
Ihan kaikkia asioita kun ei aina voi mitenkään etukäteen tietää, vaikka miten pyrkisi kartoittamaan. Myöskään kaikkia leikkauksia ei ole järkevää tehdä vain koska on olemassa tietty riski. Ja eipä ole mulla mitään yllätyksiä tullut, vissiin vaan pirun hyvä tuuri.
Edelleen: tuo ap:n harmillinen sattumus kuuluu narttukoiran yleistietämykseen. En häntä siitä halua syyllistää, oppi varmaan läksynsä asiasta, mutta tiedon hankkiminen siis sinun mielestäsi on noilla selityksillä ajanhaaskausta. No, minä jatkan tiedonhankintaa.
 

Yhteistyössä