Hei tyypit! Mitäs sitten tehdään kun ruokahalu on vallan kadonnut?

Mä käyn hurjana kierroksilla tällä hetkellä. En saa nukuttua kuin lääkkeiden avulla, lenkillä pitää kirmata jatkuvasti ja ruoka ei vaan maistu.

Ei tässä silleen mitään hätää ole, vararavinnossa piisaa edelleen. Mutta kun olo on hiton hutera, päässä heippaa ja koko kroppa tärisee. Vaan ei auta. Pelkkä ajatuskin ruuasta aiheuttaa etovaa oloa.

Eilen söin banaanin ja join proteiinijuoman. Tänään pakotin itseni syömään kaksi ruisleipää. Ja oli muuten työn takana.

Tätä on nyt jatkunut toista viikkoa ja alan oikeasti olla aika ihmeissäni. Mulla ei ole KOSKAAN ollut tällaista ongelmaa, päinvastainen kyllä ;).

Miten teillä, jotka olette kokeneet saman? Oletteko pakottaneet itsenne syömään, vai vaan luottaneet, että kyllä se ruokahalu sieltä vielä palaa?
 
"vierasvieras"
Kyllä mä äkkiä pakottaisin itsensi syömään ihan vaan aineenvaihdunnan takia. Pitää syödä säännöllisesti jotta se pysyy vilkkaana. Paino sulla varmaan nyt tippuu mutta teet samalla myös hallaa itsellesi. Jos nyt syömällä, ja laittamalla tuon aineenvaihdunnan kuntoon, saat painon tippumaan, se myös pysyy paremmin pois. Pulassa sä olet jos se ei toimi...
 
Stressiä pukkaa, mutta sille en tällä hetkellä voi juurikaan mitään. Helpottanee muutamassa viikossa. Ja outoa: aineenvaihdunta todella pukkaa, sillä vessassa ravaan alituiseen. En tiedä miten tämän muotoilisin nätisti, mutta sanotaanko vaikka, että varpuset on tuttuja kavereita tällä hetkellä ;). Ja soijaa pukkaa, prkl.

En siis missään nimessä ole tarkoituksella syömättä. Ei vaan maistu. Ällöttää kaikki. Kaupassakin tuottaa vaikeuksia ostaa muille ruokaa kun kaikki on ökköä. Ja vaikka koitan ajatella kaikkia lempiruokiani, niin niitäkään ei tee yhtään mieli. Ei mitään.

Protskujuomassa oli takuulla vaikka mitä. Eilen vaan olin niin heikkona, että pakko oli jotain kaupasta hakea. Juominen on helpompaa kuin syöminen ja siksi päädyin siihen.
 
Oletkos aloittanut ADHD lääkityksen tms?
Mutta itse asiaan, jotain helposti nieltävää ja sulavaa on helpointa saada alas, esim jogurttia, kasvissosekeittoa yms. Maitotuotteet ovat hyviä, jos vatsa sietää.
Itse olen joskus joutunut ottamaan pahoinvointilääkkeen kyytipojaksi (kärsin siis todella pahoista migreenistä, eikä silloin pysy mikään sisällä, mutta verensokerin lasku pahentaa tilaa)
 
Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;29851933:
Oletkos aloittanut ADHD lääkityksen tms?
Mutta itse asiaan, jotain helposti nieltävää ja sulavaa on helpointa saada alas, esim jogurttia, kasvissosekeittoa yms. Maitotuotteet ovat hyviä, jos vatsa sietää.
Itse olen joskus joutunut ottamaan pahoinvointilääkkeen kyytipojaksi (kärsin siis todella pahoista migreenistä, eikä silloin pysy mikään sisällä, mutta verensokerin lasku pahentaa tilaa)
Noup, ei mitään lääkitystä. Paitsi että muutamana iltana olen ottanut sellaisen mulle määrätyn lääkkeen (joka siis ollut mulla monen monta vuotta, mutta jota käytän ihan satunnaisesti) ihan vaan siksi, että olen saanut edes vähän nukuttua.

Kasvissosekeitto kuulostaa ihan ehdottomasti nou nou- vaihtoehdolta. Jogua olen vähän pystynyt syömään ja muutaman päivän olen yrittänyt psyykata itseäni mustikkasmoothieen. Se on mun suurta herkkua, mutta totta puhuen sitäkään ei tee mieli. Voisin kuitenkin saada sitä alas.
 
vie ras
Kannattaisi mennä lääkäriin. Siellä voisi tarkistaa veriarvot ja muutenkin lääkärillä voisi olla joku ajatus mistä voisi johtua. Ei tuo normaaliltakaan kuullosta.
 
Oi, tiedän niin tuon tunteen. Mulla se johtuu ADHD-lääkkeestä, mutta oireet on siis tismalleen samat.

Mä juon apteekista ostettavia Nutridrink-juomia. Osa niistä on sellaisia, joita voi syödä vaikka viikkotolkulla pelkkänä raviontonaan. Tarkoitettu siis esim. ihmislle, jotka sairauden vuoksi eoivät kiinteitä pysty syömään. Lisäksi juon Dietmix-palautusjuomaa, koska sitä saan välillä menemään ihan jopa hyvin alas.

Koskaan en ole niin huonossa kunnossa ollut, että olisi heikottanut, mutta uskon Nutridrinkistä olevan sulle apua.
 
  • Tykkää
Reactions: Turkilmas
[QUOTE="Juu";29851979]Kuulostaa vähän mania-vaiheelta.[/QUOTE]

Sekö sitten putkahtaa näin melkein 37 vuoden kypsässä iässä yht´äkkiä ja samaan aikaan kun elämässä on sangen stressaava tilanne :D?

Mun oma diagnoosi taitaa olla se oikea, eli stressi on nyt niin kova, että se vei ruokahalun. Eikä siinä mitään, on täällä näköjään muillakin joskus ollut samaa. Mulle tämä tuli yllätyksenä, sillä aiemmin olen aina reagoinut stressiin kasvavalla ruokahalulla. Tällaista ei siis ole koskaan aiemmin ollut, olenhan tunnettu pohjattomasta vatsastani ;).
 
noooh
Stressiä pukkaa, mutta sille en tällä hetkellä voi juurikaan mitään. Helpottanee muutamassa viikossa. Ja outoa: aineenvaihdunta todella pukkaa, sillä vessassa ravaan alituiseen. En tiedä miten tämän muotoilisin nätisti, mutta sanotaanko vaikka, että varpuset on tuttuja kavereita tällä hetkellä ;). Ja soijaa pukkaa, prkl.

En siis missään nimessä ole tarkoituksella syömättä. Ei vaan maistu. Ällöttää kaikki. Kaupassakin tuottaa vaikeuksia ostaa muille ruokaa kun kaikki on ökköä. Ja vaikka koitan ajatella kaikkia lempiruokiani, niin niitäkään ei tee yhtään mieli. Ei mitään.

Protskujuomassa oli takuulla vaikka mitä. Eilen vaan olin niin heikkona, että pakko oli jotain kaupasta hakea. Juominen on helpompaa kuin syöminen ja siksi päädyin siihen.
Oliko jossain sun käyttämässä valmisteessa kortisonia? Sitähän ne syömättömyyteen kuitenkin määräisivät, eikö?
Kaihi: Aiheuttajat
 
nooooh
Tietenki ne proteiinijuomat tehdään siinä toiveessa, että asiakas käyttäisi niitä eikä mitään oikeaa ruokaa enää haluaisi. Valmistajan (ja osakkeenomistajan) toive on täyttynyt:-D

Mutta voi se olla pelkkää myrkytysoirettakin, kuten eläimillä. Siksihän kaikkia myrkkyjä ei kannata eläimille syöttääkään:
http://www.ruokatieto.fi/uutiset/neonikotinoidien-turvarajaa-alennetaan

Ihmiselle kyllä syötetään nekin, mikä tekee eläimet sairaaksi. Ennenmuinoin oli toisinpäin...
 
vierasss
unohda proteiinijuomat ja kuuntele kroppaa. monesti ruokahalun puute on ihan luontainen reaktio jota ei tarvitse patologisoida heti. itselle esim. maistuu huonompina hetkina nopeammat hiilarit kunnes ruokahalu palaa. esim. karjalanpiirakat, paahtis ja mehu ja hampparit, kiinalainen ruoka ym. hypoglykemia tuottaa pahoinvointia ja vie ruokahalua. silloin ei kannata ruisleipaa ja vihanneksia napsia vaan syoda ainakin alkuhataan enemman "moskaa". kaksisuuntainen muuten voi tulla tuossa iassa tai paheta huomattavaksi. tuskin maniassa olet, mutta kakkostyypin sairaus on mahdollinen.
 
ota kurkumaa
Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;29851933:
Oletkos aloittanut ADHD lääkityksen tms?
Mutta itse asiaan, jotain helposti nieltävää ja sulavaa on helpointa saada alas, esim jogurttia, kasvissosekeittoa yms. Maitotuotteet ovat hyviä, jos vatsa sietää.
Itse olen joskus joutunut ottamaan pahoinvointilääkkeen kyytipojaksi (kärsin siis todella pahoista migreenistä, eikä silloin pysy mikään sisällä, mutta verensokerin lasku pahentaa tilaa)
Tämä on sulle. Toivottavasti helpottaa:

http://kaksplus.fi/keskustelu/plussalaiset/mitas-nyt/2097788-mikahan-vaivaa-6-vuotiasta-poikaa/sivu24.html
 
Ei mulla oikeesti ole muuta häikkää kuin tuo stressi. Enkä voi lähteä sitä avaamaan, sillä silloin mentäisiin aivan liian henkilökohtaiselle tasolle. Osa liittyy kyllä työelämään ja se helpottaa tuossa muutaman viikon päästä.

Ei ole maniaa ja kilpirauhasetkin on joskus testattu. Hemoglobiini on todennäköisesti taas alhaalla (tyypillinen vaiva mulla, muutenkin alhainen kiitos "niiden aikojen kuukaudesta) ja romahtaa aina kun painoa tippuu. Mutta nyt olen pari viikkoa juonut rautalitkua siihenkin.

Mä siis tiedän syyn ruokahaluttomuuteeni. Lähinnä, koska tämä tosiaan on ekaa kertaa ikinä, mietin että pitääkö siitä huolestua ja miten sitä ruokahalua vois herätellä. Vai pitääkö sitä edes? Eikös se sitten vaan jossain vaiheessa palaa? Siis se ruokahalu :)
 
  • Tykkää
Reactions: chef

Yhteistyössä