Heinäkuun Hellemasut -15 *toukokuussa*

EX4
Moikka!

Annuulle hurjasti onnea ja tsemppiä matkaan!

Täällä vointi on ollut ihan kohtalainen, nivusten vihlontaa ja alaselkäsärkyjå on mutta ne nyt vaan on. Kyllä ne sitte loppuu kun raskaus on ohi toivottavasti :D

Perhepetiä ei tosiaankaan tule. Kaikki viisi edellistä lasta ovat syntymästä asti nukkuneet omassa sängyssä.

Supistuksia on ilmaantunut silloin tällöin, aikalailla vähän kovemmn rasituksen jälkeen tulleet. Eivätole kovin kivuliaita olleet.

Työvuorolista on tehty 5.6 asti jonka jälkeen alkaa äitiysloma vähän myöhemmin mutta toivotaan että pystyn tekemään ilman ongelmia. Suunnitelmissa olisi lähteä seuraavalla viikolla kesäkuussa sitte Turkuun ja Helsinkiin. Katsoo nyt oloja sun muuta.

Kaikille tsemppejä ja kesäisiä päiviä!!

EX4 ja Eppu 32+ jotakin :D
 
Piti tulla nopsaan vaan lukemaan kun meille tuli tänään yövieraita enkä oo sillein nyt kerenny konella olemaan juurikaan.
Nivus- ja alakivut meinaa estää kävelyn välillä mut vielä oon liikkeelle päässy =) Inhottavaa tuo kyllä on ja alan olemaan jo aika väsynyt siihen että miltei koko ajan sattuu.

Ihanaa lauantaita kaikille ja tsemppiä oloihin ja eloihin!

StaRR 32+3
 
Huomenet ja nopeat kuulumiset täältä :)

Äitienpäiväaamu alkoi kyynelillä kun esikoisen (3v) tekemässä kortissa oli haparoivin kirjaimin teksti Äiti. Mun rakas :heart:

Olen alkuviikon jumissa juhlajärkkäilyissä, joten jos listapäivityksiä tulee, niin teen ne perjantaina kun vietän jalat ylös-päivää ja ensimmäistä kesälomapäivää :)

Kuulumisiin!

Anskutin ja Muikku 29+3
 
Huomenta täältäkin ja hyvää äitienpäivää tuleville ja oleville äideille! Omilta sain itsetehdyt kortit ja rannekorun (joka meni rikki jo mutta lupadin että korjataan yhdessä). On se vaan ihanaa olla äiti <3!

Oma olo jatkuu ihan hyvänä. Raskaaksi tosin aika ajoittain käy olo mutta sellaista tämä nyt vaan on. Töissäkin olisi hirveä kiire ja pitäisi tehdä töitä ja perehdyttää seuraajaa ja dokumentoida asioita. Maanantaina on taas neuvola... vähän turhaa mutta saapahan lisää liuskoja.

Ipna 31+0 poks
 
Ihanaa äitienpäivää kaikille, niin vielä masuäideille kuin meille muillekin! Keli on mahtava! Toivottavasti näin joka paikassa Suomea =)

Kylläpä täällä lisää vaan tulee noita hyvinvoivia js töissä puurtavia. Mahtavaa että raskaus menee joillain noin! EX4 eteläsuomen reissut kesäkuussa kuullostaa hurjalle jos te siellä Oulun suunnalla asutte? Js töissäkin noin pitkään. Mutta, jos kykenee ni mikä ettei! Tulis varmaan itekin tehtyä ja liikuttua vaikka mitä.

Ihania äitienpäivä juttuja sain minäkin lapsilta. Ja miehellä hoksottanut erinomaisesti; sain sen pitkään toivomani kauratyynyn tonne jalkoväliin haudutettavaksi ja sit jumppapallon mitä haluan kotona käyttää kun näyttäs että synnytys käynnistyy. Viimeksi auttoi rentouttamaan lantion seudun ja avautuminen nopeutui. Suppareiden välit heijasin. Nytkin tässä pallon päällä iha vaa istun.. ei kait se kyt voi mitään tehdä? Ei varmasti!

(.) Eilinen oli ip:stä lähtien taas hankala. Todella napakkaa supistelua jonkin aikaa säännöllisesti tuli mutta vaihtui sit epäsäännöllisesti tuleviksi. Tänään kans tuota painetta iha peräreiällä asti aika lailla ja supitellu on. Yön nukuin suht hyvin. Näin unta että synnytin rv34-35 tienoilla. Eka synnytysuni. Toivottavasti ei ennenuni.

Aurinkoista päivän jatkoa kaikille =)

Nelli & Timpsu 31+6
 
Hyvää äitienpäivää kaikille! Ihana päivä muutoin, mutta esikoinen korkeassa kuumeessa ja ulkomaille lähtö olisi edessä tiistaiaamuna. :( Sormet ja varpaat pystyyn, että poitsu tervehtyisi.

Tsempit Nellille, hyvä kun neuvolassa suhtautuivat supistuksiin vakavasti.

Keskusteluissa ollut nukkumisjärjestelyy. Myös meillä esikoinen nukkunut sairaalasta lähtien omassa sängyssä omassa huoneessa. Samat aikeet olisi tulokkaankin kanssa.

Minullakin olisi töitä edessä vielä kesäkuun puoleen väliin saakka. Viimeisen viikon saa tosin kouluttautua Helsingin suunnalla, mikä ei kieltämättä kovin nappaisi. Mieskin juuri saman viikon kertaamassa, eli poika viettää mummolaviikkoa silloin.

Synnytys ja vauvan tulo pyörivät kyllä mielessä kovasti. Hiukan harmittaa, ettei tule lomailua muutoin ennen äitiyslomaa, kun tietää että ne viimeiset hupsut viikot menevät kuin siivillä! Toisaalta tosi ristiriitainen olo sen suhteen, että nyt haluaisi nautiskella rauhassa vain yhdestä lapsesta ja kuitenkaan ei malttaisi odottaa vauvan tuloa... Synnytys itsessään ei jännitä, mutta matka sairaalaan eli yli 100 km pelottaa ihan mielettömästi. Miten sitä osaa lähteä oikeaan aikaan??? Niin monella ystävällä toisen lapsen synnytys ollut niin nopea, että matkalle olisi jääty. Miten muita "pitkänmatkalaisia" on opastettu lähdön suhteen?

Nyt taas hoivailemaan kuumeista lasta. Äitiyden onnenhetkiä. ;)

Littlelion 29+5
 
Viimeksi muokattu:
Mahtavaa äitienpäivää kaikille :heart: niin meille tuleville kuin jo äidiksi tulleille. Meillä on ollut vilskettä kun oli yövieraita ja tänään tein hyvää ruokaa salaatteineen päivineen ja kaikki tykkäs. Vaikka siinä sai hien ja väsymyksen pintaan niin kiva välillä kokata vieraillekin ja saada kiitosta ja kehuja =) Vieraat lähti ajelemaan muutama tunti sit kotiapäin ja me saatiin miehen kans just siivottua yms. Mukava kun välillä käy porukkaa mut mukava myös sit olla rauhassa kotona miehen kanssa myös ilman ylimääräistä hälinää..
Musta tuntuu taas et vauva ois liikkunut muutamana päivänä vähemmän tai sit vaan tuntuu siltä. Liikelaskentaa en oo tehnyt kun aina välillä kuitenkin liikettä tuntuu. Millonkohan pitää huolestua? Dopplerilla sydänäänet hyvät ja kuuluu et vauva liikkuu doppleriinkin välillä.. voikohan olla vielä tässä vaiheessa vaikka niinpäin et potkii ja nyrkkeilee selkäänpäin etten tunne sitä niin hyvin?
Alapäähän ja takapuoleen vihlaisee välillä tosi kipeesti ja en ole varma mut viime yönä saattoi olla mulla eka harjoitussuppari. Tuntui et tuosta ylämahalta kiristyi, ihan kuin joku ois yrittäny tunkea siitä mahan läpi ulos. Ei sattunut mut sillain kiristi. Nukahdin aika nopeesti siinä sitten et en tiedä mitä oli.

Ihanaa päivää kaikille!

StaRR 32+4
 
Meillä ei tule perhepetiä, kumpikin aiemmista lapsista nukkunut sairaalasta asti omassa sängyssään ja esikoinen siirrettiin 4kuisena omaan huoneesee, koska heräsi jokaiseen sängyn narahdukseen ja kyljen kääntämiseen. Kaikki saaneet hyvin nukuttua, kun on oma tila. Myöhemminkään meillä ei ole lapset saaneet kömpiä väliimme keskellä yötä vaan olen nukuttanut heidät yöaikaankin takaisin omaan sänkyyn. Silloin kun teemme miehen kanssa yövuoroja, niin toisen vanhemman kanssa on sovitusti saanut tulla nukkumaan ns yökylään vanhempien sänkyyn.

Vaivoista: täällä vaivat jopa vähentyneet, kun viikkoja tullut enemmän. Iskias kivutkin kadonneet lähes kokonaan samoin liitoskivut. Tilalle tullut yöaikainen närästys ja huonommat yöunet sekä turvotus, mutta nämä eivät haittaa mm. ulkoilua. Kotona jaksan touhuta kotitöiden parissa, mutta lattialle en itseäni herkästi laita, koska sieltä ei meinaa päästä ylös :D Töissä jaksaminen alkoi olla haastavaa aikaisten herätysten / vuorotyön vuoksi sekä vatsan koosta johtuvan epäergonomisten työasentojen vuoksi, mutta kotona tosiaan jaksaa ihan kivasti touhuilla, vaikka välillä supisteleekin.

Täällä ollaan jo kesälomalla ja töihin ei olla sen jälkeen palaamassa, vaikka muutama työvuoro siellä vielä häämöttäisikin lähellä kesäkuun puoltaväliä. Tänään olisi rv30+0, mihin se aika vaan katoaa...tosin viimeisillä viikoilla tosin ei taida tuntua siltä enää :rolleyes: nyt vaan odotellaan 19.5 olevaa kasvu-ultraa...
 
Hei,

Mahtuuko vielä mukaan hellemasuihin?! Olen 35 vuotias ja odotan toista lastamme. Laskettu aika on 28. heinäkuuta ja raskausviikkoja on siis täynnä tasan 29. Asumme tällä hetkellä Suomen ulkopuolella, ja synnytyskin tapahtuu täällä.

Raskaus on sujunut alkukuukausien väsymystä ja pahoinvointia lukuunottamatta oikein hyvin ja ilman sen suurempia kremppoja. Maha on kyllä himpun verran isompi kuin ekaa lasta odottaessa, mutta painon nousu on ollut maltillista. Viime viikolla olin sokerirasitustestissä ja onneksi sen perusteella ei ole sokeriongelmia. Ei ollut ensimmäistä lasta odottaessakaan, mutta meillä on muilla perheessä taipumusta tähän, joten sen takia jännäsin. Yritän liikkua sen verran minkä ehdin, käyn äitiysjoogassa, kävelen/ajan pyörällä ja uin. Mutta tällä hetkellä joudun tekemään aika pitkää päivää töissä, joten näitä enemmän aina viikonloppuisin ja viikolla liikun lähinnä kävellen töihin. Liitoskipuja ilmaantui ekan kerran viikko sitten, kun intoilin uimista, joogaa ja pyöräilyä samana päivänä. Onneksi ne hävisivät alkuviikosta, joten ehkä kyseessä oli vain hetkellinen "ylikuormitus" :) Nukun ehkä hieman kevyemmin kuin yleensä ja kerran yössä pitää käydä vessassa. Aamupäivisin siellä ravataan sitten senkin edestä :)

Eniten tällä hetkellä mietityttää ja stressaa se, että täällä äitiysloma alkaa tasan tarkkaan siitä hetkestä kun vauva syntyy, ellei sitten tule vakavaa lääketieteellistä syytä olla poissa töistä. Esimerkiksi eräs tuttuni odotti kaksosia ja olisi halunnut jäädä pois töistä raskauviikolla 32, mutta lääkäri ei antanut tähän lupaa. Kaverillani oli selkeästi vaikeaa olla töissä ja esim kävely oli todella vaivalloista. Onneksi kaksoset sitten syntyivät samalla viikolla, mutta tämmöinen tuntuu suoraan sanottuna aika brutaalilta käytännöltä ja suorastaan epäinhimilliseltä kohtelulta. Arveluttaa, miten itse jaksan ne viimeiset viikot. Toinen mieltä painava asia on se, että voin olla vanhempainvapaalla ainoastaan kolme kuukautta, mikäli haluan jatkaa töissäni. Ahdistaa jo nyt, että miten selviän töihin paluusta vauvan ollessa vain 3 kk. Meillä on kyllä suunniteltuna ihan hyvät hoitojärjestelyt (mieheni hoitaa seuraavat 3 kk ja sitten suunnitteilla on luottaa tuttuun, hyvään lastenhoitajaan). Ollaan puhuttu niin, että yritetään ottaa tämä siltä kannalta, että maassa maan tavalla. Mutta pakko sanoa, että pidän siitä Suomen tavasta huomattavasti enemmän ja se pelottaa miten me täällä pärjätään :(. Aina on olemassa tietysti se mahdollisuus, että palataan takaisin Suomeen, mutta ei sekään ihan kevyt ratkaisu ole, koska molempien työt ja isomman lapsen kaverit ovat nyt tällä erää täällä. Viihdytään täällä muuten ihan hyvin ja tarkoitus olisi muuttaa Suomeen vasta noin 1-2 vuoden sisällä.

AnMaaria 29 + 0
 
Huomenta :)

Täällä käytiin eilen näytillä synnärillä supistusten, painontunteen ja selkäpoltteen vuoksi. Kaikki oli loistavasti pikkuisella. Ultralla katsottuna kohdunkaulaa oli vielä jäljellä 3,5cm ja paikat kiinni. Pikkuisen painoarvio oli 1525g eli keskikäyrän yläpuolella mennään. Taitaa tulla suurinpiirtein saman kokoinen kuin veljensä oli syntyessään.

Huomenna poksuu vihdoin 30. Vau...voiton puolella ollaan. Naurattaa ku muut jää saikulle tässä vaiheessa, niin minäpä päätin ottaa töitä vastaan pariksi viikoksi. Olen tässä ollut jo hetken työtön, niin ilolla menen töihin. Perjantaina
alkais. Saas nähdä miten pystyn yövuoroja tekemään. Niitä tuntui olevan aika runsaasti.
 
AnMaaria tervetuloa mukaan vaan. Mä olen kuullut näiden ulkomaiden jutuista aikaisemminkin ja todellakin Suomessa äideistä pidetään kyllä äärimmäisen hyvä huolta raskausaikana.


An79 hyvä että kaikki hyvin supsiteluista ja poltteista huolimatta. Toivottavasti työt ei kuitenkaan aiheuta niitä lisää, joten muista olla varovainen sen suhteen.

Mulla oli neuvola tänään (koen nämä vähän turhaksi, kun kaikki on ihan hyvin eikä ole mitään kummallisia vaivoja). Vatsa kasvaa sf mitan suhteen keskikäyrällä, painoa tullut 1 kg edellisestä käynnistä. Kaikki muutoinkin hyvin.... seuaavaksi on taas sitten uusi neuvolan täti kun tämän harjoittelijan pesti loppuu (3 tämän raskauden aikana).

ipna 31+1
 
Huomenta

Tervetuloa Anmaaria =). Hurjaa tuo että ä.loma alkaa syntymästä :O

An79 Hyvä kun kaikki oli kuitenkin kunnossa. Hurja oot ku vielä töihin meet, mutta ymmärrän innostuksenkin kyllä, jotain ihan omaa =).

Täällä on oloja ku lopun eellä. Ei hyvää päivää miten sitä kestää vielä useamman viikon?! Haluan että ei todellakaan syntys ennen rv36, mieluiten vasta ku rv37 poksuu. Mutta olot on niin tukalat että joko aika kultaa liian hyvin muistot tai sit ei vaa näin kipeetä ole vielä ollut muissa odotuksissa.

Nyt kysymys! Onko muilla (varsinkin supistelijoilla) ollu niitä "sukkapuikkovihlasuja" kohdunsuulla? Niitäkin alkanut nyt tulemaan aika usein ja itse ajattelen niiden nimenomaan kypsyttävän alakertaa, pehmentävän kohdunkaulaa jne.. mut en tietty satavarma ole mutta näin ainakin ennen mennyt. Tosi inhottavalle ne tuntuu ja pysäyttää kyllä menon.

Maha mulla kirjaimellisesti on tipahtanut. Ja tuntuu että pitäskö sitä olla turvallisille viikoille asti vaakatasossa niin ei tipu yhtään lisää enää . Tosin tippuuhan se kun vauva vain kasvaa. .huoh.

Mutta tänään poksuu ja paukkuu viikot taas. Wuhuu!

Nelli & Timpsu 32+0 (tai 34?)
 
Tervetuloa Anmaaria . Aika hurjaa tosiaan tuo että äippäloma alkaa syntymästä, en kyllä ite mitenkään olis jaksanut kun nyt jo 3kk aiemmin lomalle jouduin.

Äitienpäivä meni ja mukava oli. Käytiin koko suvun voimin ulkona lounaalla ja lapsetkin tykkäs. Illalla lähin sitten vielä lenkille ja niiiiin tyytyväinen olin kun ei minekkään koskenut että hyvin pystyi kävellä.
Maha on mulla iso :whistle:, omasta mielestä ihan jumbo! Mutta pärjään sen kanssa, toistaiseksi. Tuntuu että se on hieman laskeutunut koska närästys on jäänyt kokonaan. Keskiviikkona menen äitipolille ja sit selviää että onko poika kiihdyttänyt kasvua radin takia vai ei. Jänskättää.
Päivät on poika kovin rauhallinen mutta yöt hilluu. Toivoisin että rytmi olis toisinpäin. Mites muilla, huomaatteko eron päivän ja yön välillä liikkeissä?

Turvotusta on alkanut tulemaan iltaa kohti jalkoihin. Huomasin vaan eilen kun ulos syömään lähtiessä korkkarit jalkaan laitoin niin iltapäivällä kun anoppilasta kotiin lähdettiin niin olis ollut mukava kävellä jo ilman niitä puristavia kenkiä. Mutta sormukset menee vielä ihan hyvin ja saa poiskin :cool:

Hammaslääkärissä kävin ja afta pitkään ollut ientaskussa. Meinas täti että tulee herkästi raskauden aikana ja raudanpuute vois olla yksi syy. Mutta kun ei parane millään, jo kolme viikkoa majaillut tuolla. Pitäs varata oikein tarkastukseen aika tälle kuulle. Ootteko muut käyneet hammaskaluston tarkastuksessa nyt ennen kuin vauva tulee?

Tytön (5v) kanssa laitettiin hoitopöytä valmiiksi ja vaatteet sinne. Tyttö ihan riemuissaan niitä hiplaili ja hypisteli. Pesen sitten myöhemmin että saa hypistellä niitä vielä jonkun aikaa.
Meillä on sellainen vaavi sänky. Se on kyllä kätevä. Meinaan siinä vauvaa nukuttaa niin kauan kuin mahtuu sinne ja jos jakselen syöttöjen välillä aina sinne nostaa. Se on hieman pienempi kuin äitiyspakkauslaatikko. Metallinen ja pyörillä oleva. Tykkään kun se ei ole niin iso kuin pinnis :)

Piiper ja poika 31+6
 
Hyvää alkavaa viikkoa ja myöhästyneet äitienpäiväonnittelut asianosaisille!

NelHM, hyvä kun sait asiallisen arvion nopeasti neuvolassa. Meilläpäin neuvola ohjaa aika herkästi soittamaan synnärille, ei puhettakaan että arvioisivat itse, siksi en sinne enää soittele. Sukkapuikkokipuja on harvakseltaan, niitä tulee silloin kun enemmän supistaa. Kk siis jotain 6cm, joten mitään ei ole tapahtunut kivuista ja supistuksista huolimatta.

AnMaaria, huhhuh. Toivottavasti sinulla kaikki menee hyvin. Ainakin lastenhoidon olette miettineet hyvin. En voi ymmärtää, miksi kollegasi ei kaksosista päässyt/joutunut sairauslomalle, vaan joutui sitten synnyttämään vkolla 32. Ei ole eettisesti saati lääketieteellisestikään oikein altistaa vastasyntynyttä tehohoitojaksolle, kun on tiedossa, että kaksosraskaus on iso ennenaikaisuuden riskitekijä. Suomessa kaksosia odottavat paimennetaan sairauslomalle vk26-28 ja synnytystä yritetään levolla viivyttää vähintään viikolle 34.

(.). Vointi olisi niin hyvä ilman näitä supistuksia. Maha on toki iso (100cm) ja painaa hengitystä ja istuessa on tiellä. Olen lähinnä maannut pari viikkoa sohvalla ja päätin kokeilla kevyitä kotitöitä. 2h pyyhin pölyjä, pesin pari tuuletusikkunaa ja kävin kevyin kantamuksin kaupassa. Jo toisen tunnin aikana tuli 6 supistusta ja kaupasta tulin kotiin "meloni jalkovälissä". Ei taida työt kutsua tässä kuussa....

-Ninuka h29 POKS
 
AnMaarialle tervetuloa! Aika hurjalta kuulostaa kyllä et äippäloma alkaa syntymästä. Huomaa miten meistä odottajista täällä suomessa pidetään hyvää huolta kaikkine järjestelmineen yms. Tsemppiä sinne sinulle!

Nelli Mulla ainakin tuntuu noita sukkisvihlaisuja peräsuolen puolella sekä välillä myös tuolla alapäässä et kaikki ne ei tosiaankaan ajoitu pelkästään nivusiin.

Kävin äsken lepäämään sohvalle oikealle kyljelle ja kun nostin makuuasennossa vasenta koipea et saan sinne sohvatyynyä jalkojen väliin tukea antamaan niin ai hitto kun vihlas vasemmalta alamahalta. Piti mies huutaa nostamaan hetken toivuttuani jalkaa ja asettamaan se tyyny sinne. Tääki vielä. Sama juttu yöllä jos "väärin" meinaat sängystä nousta vessalle. Kohta saa aikamoisia taikatemppuja vääntää et pystyy tähän arkielämään :attn: Mulla on ihan älyttömän raihnainen ja tarpeeton olo jotenkin kun en mihinkään meinaa pystyä. Mut mies onneks tekee kotona kaiken ja lohduttaa muakin siinä välissä et ei tää oo onneks pysyvä olotila. Onnea on kyllä kun mies ymmärtää ja elää niin tässä kaikessa täysillä mukana :heart:
Mut iloisempiin juttuihin sit, shoppailin netissä kenkiä Zalandolta tänä aamuna, itelle kahet ja miehelle yhet. Kauankohan toimituksessa menee. Ois kiva saada ihanuudet jo nyt jalkaan ja toivottavasti ne mahtuu mulle kun jalat alkaa välillä olla turpeet ja oon kävelly aika lailla mun uusilla feikkireinoilla ulkonaki :rolleyes: Hyvät jalkaan ja niin edelleen..
Tänään vauveli on taas liikkunut jo paljonkin, sille näköjään välillä tulee noita parinpäivän rauhallisempia oloja ja sit taas mennään entiseen tahtiin. Jeps.

Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille ja voikaa hyvin :heart:

StaRR 32+5
 
StaRR Mulla on ihan samanlainen olo. Iha turha ja tarpeeton valittaja vain! Oon niin toiminnan ihminen ja aktiivinen äiti ja lasten kaa touhuan kauheesti. Mua nii v*tuttaa! Tää olo on koko ajan niin vaikea että ei mitää järkeä! Soitin neuvolaan vielä äsken, ei ollu oma th. Anto ajan viikon päähän maanantaille cervixen tilanteen tsekkaukseen. Kuopioon näytille vain jos tulee todella kipeetä ja säännöllistä supistelua yli 2h. Lähinnä haluis tietää ton alakerran tilanteen että onko nää olot tehny mitään. Ja jos on niin sit varmaan pitäs koittaa olla vielä iisimmin.. ja ehkä sitä pystys paremmalla omatunnolla olemaan kun ns.käskettäs. Se on tää ison perheen arki sellasta että tässä kauheesti jouda laakereillaan lepäämään. Ois hitokseen kivempi nauttia loppuajasta kun olla koko ajan tuskissaan ja v*tutuksessa sen takia. Just nyt on aika veemäinen olo! Anteeksi. Valivali koko nainen :(

Turvotuksesta Sekin pamahtanut tulla tänne. Ilman tukisukkia ei puhettakaan että vois olla. Jalkoja kihelmöi jo heti aamulla. Piiper75 se korkkareissa sano olleensa. Huhhuh :O. Ei puhettakaan itellä! Tosin en käytä muutenkaan.

Minut vois nyt vaikka nukuttaa ja herättää sit kun tää alkaa syntymään, kiitos. Ja anteeksi.
 
"Ellistiina"
Kävin neuvolassa, ja siellä huomattiin, ettei sf-mitta ole kasvanut lainkaan 3 viikossa. Se oli
rv 24+1 22 cm
rv 28+1 25 cm
rv 31+ 25 cm
Ultrassa viikolla 27+3 vauva oli viikkoja vastaava, painoarvio 1080 grammaa. Terveydenhoitaja sanoi, että vauva tuntuu käteenkin huomattavasti viikkoja pienemmältä.
No huolihan tästä tuli. Onko teillä kokemusta kasvun pienenemisestä tai loppumisesta? Sain lähetteen äitiyspolille vai mikä se on. Kuinkahan nopeasti kutsu tulee tällaisissa tapauksissa?
Muut lapset ovat menneet aina yläkäyrillä, ja olleet nelikiloisia synnyttyään.
Ellistiina & 31+1
 
Ellistiina; esikoisella kävi näin ja syy varmaan kalvokiinnitteinen napanuora. .kannattaa kysäistä missä napanuora kiinni. Muuten virtaukset oli aina ok. Meidän kohdalla lääkärit mokasi. .tämä siis selvisi vasta. Poika syntyi vk 39+2 2, 155kg..kiireellisellä sektiolla. Yritettiin käynnistää pienen koon takia ja sydänäänet laski. Viimeisessä ultrassa olevinaan 2, 6kg...
Minnie ja Hippu 30+4
 
"salla07"
Nelli tuntuu niin tutulta! Hankalaa levätä kun useampi lapsi on kotona touhuamassa.
Mä ostin kotiapua 6h/vko tuomaan mulle mielenrauhaa, tuolla hän lasten kanssa leipoo ja siivoaa alakerrassa ja mä katselen tv:tä :D kesä on kiireistä aikaa miehellekin töissä, vähän helpotusta arkeen tässä kun on ylimääräinen käsipari.
Vauva liikkuu aika hiljaksiin tässä, en muista aamun jälkeen tunteneeni kuin pari liikettä? Vai voikohan olla niin pieni ettei kaikki liikkeet tunnu, mulla on siis istukka etuseinässä vaimentamassa liikettä.
 
Ellistiina Varmasti saat ajan pian. Uskosin! Muuta en osaa sanoa. Toivottavasti kaikki on kuitenkin kunnossa!

Salla Kuullostaa hyvältä tuo kotiapu! Mullahan on nyt isäntä täällä pitämässä viimesiä isyyslomia kuopuksesta.. että paremmin onnistuu huilata ja toki o vähemmän hommaa itelle. Mutta silti, aina sitä on.. ruoanlaittoa yms.mun hommaa mitkä mielellään teen ite. Liikkeistä. Mulla kans etuistukka mutta ei se mitään vaimenna enää. Vauva on iha kippurassa tuolla. Raukka.

Tuo kuopus hyppäs äsken täysiä mun mahan päälle, oikeen napakymppi oli ku keskelle mahaa. Sattu tosi paljon ja huusinhan minä ja pieni sitten säikähti :(. Mut kaipa siellä kaikki ok on. Enemmän pelkään että istukka ottas ihteesä tollasista iskuista kun vauva.
 
Tervetuloa Anmaaria!

Olipa jotenkin raskas aamupäivä. Saatiin vihdoin onnistumaan sen pikkulapsipolin kans tapaaminen ja se kestikin 1,5h. Käytiin paljon asioita läpi ja paljon on vielä käymättä. Oli toisaalta yllättävää saada tietää kuinka paljon vanhempien lapsuus ja elämä voi vaikuttaa omaan elämään ja tässä onkin miettimistä kuinka vältyn välittämästä sitä katkeruutta, mitä tällä hetkellä tunnen, omalle lapselle. Joskushan tämä kierre pitää katkaista.

Unto on ollut myt pari päivää rauhallinen, niin että ahdistuin jo soittamaan neuvolaan ja synnärille. Ei otettu käyrille vaan piti tehdä liikelaskenta. Kyllä niitä liikkeitä lopulta tuli se vaadittu määrä mutta vaisuja. Huomenna onneksi on äippäpoli, tarkistus sen vuodon takia mutta onneksi siinä samalla katsotaan vauvankin kunto.

Äitienpäivä oli hiukan ristiriitainen. Kaikenlaisia tunteita sekaisin. Mutta viimeinen äitienpäivä ennenkuin musta tulee äiti. Uskomatonta.
 
Onko kellään kokemusta Tutekin vaunuista. Kuolailen sellasia tiikeriraitaisia, mutta en pääse niitä testailee. Plussia ja miinuksia kehiin :) Alkaa tulee jo stressi, kun vaunut ja kaukalo vielä puuttuu.
 
Ellistiina. Minulla esikoisesta sf mitan kasvu hidastui selvästi juuri näillä viikoilla, mitä nyt mennään. Enimmillään oli 26 cm ja poika syntyi täysiaikaisena. Nyt samalla raskausviikolla eli 29+ mitta ollut molemmista 22 cm. Noin parin viikon välein esikoisesta viimeiset pari kuukautta vatsan kasvua seurattiin ja myös painoarvioita tehtiin. Viimeisin arvio ennen synnytystä oli n. 2,5 kg ja poika painoin syntyessään 39+6 2,8 kg. Myös sekä minä että mieheni olemme olleet vajaa kolmekiloisia, josko sillä nyt mitään merkitystä. Mutta siis mitään selvää syytä ei tuolle hitaasti kasvavalle sf mitalle löydetty ja vauvakin oli siis kaikinpuolin kunnossa. Toki turhaa huolta aiheuttaa, joten toivottavasti saat ajan pian. Minulle täällä sanottiin jo viime käynnillä, että jos mitta ei kasva edes alakäyrällä niin ylimääräisiä käyntejä on edessä huolimatta aiemmasta historiasta. Yritä olla liikaa etukäteen murehtimatta!!!

Littlelion 29+6
 
AnMaaria hurjalta kuullostaa tuo synnytykseen saakka töissä oleminen! Tuttuni joka on muuttanut Suomesta jonnekkin päin Afrikkaa on myös raskaana ja seurailen hänen blogistaan että mitenkä siellä hommat hoidetaan, aikalailla eroaa kyllä Suomesta :O

Nelli tottakai saa valittaa jos asiat on mutkallaan eikä ole hyvä olla. Ja kiukun purkamisesta tulee kevyempi olo :flower: On tämä oma kroppa kummiskin niin kummallisessa tilassa kun raskaana ollaan. Itteäni on alkanut nyppimään kun äitini tykkää useasti kommentoida jos hiukankin kitisen jostain hengenahdistuksesta tai kolotuksesta että "täytyy muistaa että raskaus ei ole sairaus". Yritä siinä nyt sitten hymyillä nätisti ja olla että niin.

Meillä oli tänään kasvukontrolliultra, ekaa kertaa päästiin lapsivesitutkimuksen jälkeen kurkkaamaan Mölliä :heart: Ei siitä möykystä kyllä oikein saanut enään kunnolla selvää. Kaveri oli painoa kerännyt jo itselleen 1,7kg!! Huikeaa!! Ja viikotkin oli saanut kirittyä kiinni, ensimmäistä kertaa Mölli siis vastaa viikkoja täysin. Ihanaa :heart: Tyyppi oli vaan taas käännähtänyt PT tilaan, toivottavasti itekseen siitä vielä kääntyy. Hikka tuntuu kyllä useasti tosi alhaalla, eli Mölli taitaa vaan useasti heitellä kuperkeikkoja siellä ja pyörii kuin väkkärä. Aktiivisuudesta kellonaikojen mukaan täällä selvästi illat on vauhdikkaampia, Mölli aloittaa jumpan aina kello 01 niin että ryskyy. Myös aamun varhaiset tunnit on selkeesti lemppariaikaa jumppailuun :rolleyes:

Joku vinkkasi joku aika sitten vadelmanlehtiteestä huitelin ostamaan sitä Ruohonjuuresta ja litku maistuu yllättävän hyvältä kun hujauttaa hunajaa ja sitruunaa joukkoon! Yritän sitä kannullisen päivässä lipittää. Kiitos vinkistä :heart:

Minnimys & Mölli 31+0
 

Yhteistyössä