Heinäkuun Hellemasut -15 *toukokuussa*

"salla07"
Mulla on kivuttomia suppareita tullut kolmesta saakka, välillä 10min välein, välillä puolen tunnin. Selkeästi raskasta olla edes yhden lapsen kanssa yksin, onneksi huomenna on jo sunnuntai!
Pyörähdettiin nopsaan kirppiksellä, löytyi uusi kestovaippa 3e, 7kpl nippu mikrokuituimuja (niinkun fuzzeissa) 1e, harsoja 40snt kpl :) alkaa olla vaippahommatkin kunnossa, tosiaan ainakin osakestoillaan kun vaippoja ja villahousuja oli jemmassa kaapissa kuopukselta ja nyt jopa 2 oon lisäksi ostanut vauvalle uutena.
 
Salla Oon kans huomannut että lasten kanssa oleminen alkaa ottaa tiukille. Ei nuo isot kiristä kun hermoja, mutta kuopuksen hoitaminen tosi hankalaa. Varsinkin pukeminen ja pylly pesu. Että tähä ku jään maanantaina keskenäni ja vien ja haen eskarista ja ulkoilutan kuopuksen jajajaja.. Oivoi:stick:
Toivottavasti sun ssupparit loppuu ku meet nukkumaan!

Ottaa aivoon jo valmiiksi mennä nukkumaan :kieh:. Ei ole missään hyvä istua tai maata, liian hankalaa kaikki! Itkupotkuraivarit ois nyt paikallaan :ashamed:. Mutta hyvää yötä kaikille :wave:
 
"salla07"
Jep, onneksi mä en nostele ketään, otan syliin sohvalla, sängyssä, lattialla kunhan eka istun :)
Supistelee hiljaksiin paristi tunnissa edelleen, huoh! En ole siis kun vessaan noussut yöllä/yön jälkeen eli 10h maannut tässä. Tulis edes kipeinä kunnolla, tai ei tulis ollenkaan sitten.
 
Ihanaa että monella on ollut hyvä olo.

No itsellä vähän päinvastainen olo kun liitoskipuja on ollut enemmän. No jospa ne taas menisi jossain välissä ohi. Turvotustakin alkaa vähän olemaan ja sekös ahdistaa myös.

Mies varaa just kylpylää vajaan parin viikon päähän kun siihen yhteyteen on myös yksi muu juttukin. Vielä uskallan mennä kun edellisessä tarkastuksessa kohdunkaulaa oli vielä jäljellä, oli kiinni kokonaan ja kiinteä. Suppareita ei pahemmin ole ollut (muutamia silloin tällöin) niin en usko että mun paikoissa pahemmin muutoksia ole tapahtunut. Ja saa sen peruttuakin tarvittaessa jos pahalta alkaa näyttämään. Tekisi vain hyvää päästä veteen ns. painottomaan tilaan ;).

Ipna 33+0 poks
 
Voi Salla miten sua supistelee :| mulla ei tosiaan ole sillain aavistustakaan miltä se koko ajan tuntuu kun itseä ei oo supistellu, ainakaan niin et olisin huomannu. Tsemppiä sinne!

Toivottavati Nelli heräsit parempaan aamuun ja olis edes vähän helpompi olo =)

ipna ihanalta kuulostais tuo kylpylä. Nauttikaahan olostanne sit!

Mulla oli taas eilen kiukkuilta, sillä seurauksella et mies nukkui puolen yötä sohvalla. Toki siihen vaikutti sekin et oli vahtimassa koiraa kun se oksenteli eilisen päivän. Karua silti nukkua yksin isossa sängyssä ja mikä taas oli niin loukkaannuin ihan turhasta ja ylireagoin mut enhän mä sitä illalla/yöllä tunnustanut :rolleyes: Kumma miten kaikki ihan pienet jutut saa nyt hormonimyrskyissä niin suuret mittasuhteet ja oma pää kääntää kaiken niin isoksi.
Mä kävin äsken koittamassa pientä pyörälenkkiä ja vaikeetahan se oli. Ei ollu enää kivutonta ja maha eessä. Päätin et pyöräilen seur. kerran vasta synnytyksen jälkeen. Niin on parempi kun en sekään enää hyvältä tunnu.
Hyviä vointeja kaikille ja leppoisaa sunnuntaita.

Tässä kuvaa juuri äsken otettuna rv34+4



StaRR rv34+4
 
  • Tykkää
Reactions: nelHM ja {Anskutin}
Ehtoota.

Salla Mites sun päivä menny?

Ipna Ihanaa kylpylälomaa! Nauttikee! Tekis kyllä hyvää olla miehen kaa kaksin ees hetki.. jääny pariduhde tosi retuperälle kaiken kipuilun ja supistelujen takia :(

StaRR Mulla kilisee kans nupissa ja yleensä ihan tyhjästä. Mies parka. . Onneks on lehmänhermot sillä. Ja minä kans ylireagoin ja neurotisoin vaikka mitä, typerää. Välillä naurattaa nää omat kilarit. Muita kuulemma ei :D. qJa ihana masu sinulla, selvästi alempana edellis kuvasta.

(.) Hengissä ja yhdessä kasassa! Aivan mielettömät vikat kolme päivää! En ois uskonut kykeneväni kaikkeen mutta niin vain tein ja kykenin =). Kuopus juhlittu ja vieraat kestitetty. Aamu meni klo8.30-14 keittiössä. Supistelli melko paljon koko tuon ajan, mutta siitä ne onneksi helpotti myöhemmin. Nyt oon kyllä aika rikki ja harvakseltaan supistaa suht napakasti, ei kyllä mitään säännöllisyyttä.
Yö meni suht hyvin, kahdella herätyksellä ja välit jopa nukuin. Huomenna poksuu jo rv34!!! Mahtavaa! Kaks viikkoa pitäis jaksaa ootella ä.polin kokoarvioo.. tuntuu että aika hyvän kokonen toi vauva on.. maha nimittäin ratkee iha just. Miten mun 33mm kohtu kykenee tällaseen venymiseen?! Ja jos tää kilonkin vielä kasvaa.. apua! Mitenhän se mun synnytysuni minkä näin joku viikko sit.. se missä synnytin rv34 tai 35. Jos nyt ei vielä, ellei sit viikot huomenna poksus jo rv36. Mutta jaksan epäillä!

Pakko oli minunki nappasta kuva, ku muutkin :D. Tuntuu että halkean
Maha on nii pinkeenä koko ajan!

 
"salla07"
Supparit loppui tuossa viideltä, joten sen jälkeen ihan jees :) oon tuijotellut lähinnä tv:tä sohvalta.
Tänään tuli pari "oikeaa" supistusta ja meinasi iskeä paniikki että ei voi syntyä vielä! Siis joo tiedän milloin normisti pitää lähteä synnyttämään, mutta entäs jos ei ole vielä viikot kasassa.. tuntuu että maha on laskeutunut, pitääkin napata huomenna kuva että onko vain toiveajattelua :D
 
Huomenta
Salla Hyvä kun oot saanu huilata! Ja ite mietin myös noita suppareita että osaako sit ajallaan lähtee ja mihin ylipäätään reagoi sillai.

Itekin heräsin yöllä kahdesti kunnon supistukseen.. joita seuras kauhee alapään vihlonta. No mut ne meni siitä sit ja nukuin melko hyvin =). Ja suaphan tuo jo tukkia että alkaa paikkoja pehmentää.. se sieltä mihinkään vielä synny! Oispahan sit valamiimpaa :D

Ja tänään poksuu se yksi merkkipaalu, rv34!!!! Sen kunniaksi taidan käydä hankkimassa vaipat, tutit ja itelleni liivinsuojat ja siteet valmiiksi. On toi pikku neiti jo odottanutkin millo pääsee tutteja valkkaamaan =). Vastuun lupasin hänelle, isosiskille <3

Nelli & Timpsu POKSPOKS 34+0!! (Tai rv 36?)
 
Viimeksi muokattu:
Moi,

Tuosta pyöräilystä oli kommentteja. Minä edelleen pyöräilen, koska se sujuu hyvin ja on yksinkertaisesti kätevä tapa liikkua paikasta toiseen. Lääkärini kyllä kehotti lopettamaan pyöräilyn jo raskausviikolla 16 kaatumisriskin takia, mutta olen jättänyt sen kommentin omaan arvoonsa (täällä varoitellaan ihan kaikesta siltä varalta, että joku keksii nostaa asiasta oikeusjutun). Ajattelen, että mulle isompi onnettomuusriski olisi autolla ajaminen, koska ajan autoa noin kerran vuodessa ja silloinkin lähinnä pakon edessä. Suomessa ekan raskauden aikana neuvolassa sanottiin, että mun työmatkapyöräily oli yleiskunnon ylläpidon kannalta vain hyvä asia ja jatkoinkin sitä melkein äitiyslomalle siirtymiseen asti (10 km suunta eli 20km päivässä). Pyöräilin lyhyitä matkoja melkein laskettuun aikaan asti (silloin oli helle ja kävely tuntui huomattavasti raskaammalta ja epämiellyttävämmältä kuin pyöräily). Neuvolassa asiaa kyllä ihmeteltiin, mutta ei kielletty. Saa nähdä miten kauan pyöräily nyt tulee sujumaan. Ehkä se on ihmisestä - ja raskaudesta - kiinni kuinka kauan sitä voi jatkaa.

Mielessä on kyllä hieman alkanut pyöriä synnytys. Lähinnä siinä mielessä, että oon alkanut laittaa asioita valmiiksi kotona vauvaa varten, mikäli synnytys olisikin aiemmin kuin laskettu aika. Hieman pelottaa se, että täällä jenkeissä tehdään niin paljon keisarinleikkauksia ja synnytyksen käynnistäminen on myös tosi yleistä (milloin mistäkin syystä – paras kuulemani syy tähän mennessä oli se, että lääkäri oli lähdössä lomalle). Kävin perjantaina lääkärissä ja hieman helpotti, kun se sanoi, että hänen kantansa on, että synnytys ilman käynnistämistä on parempi ja helpompi kuin käynnistetty synnytys. Täällä siis neuvolan sijaan ravataan koko raskausaika lääkärin juttusilla ja se sama lääkäri hoitaa myös synnytyksen (jos on työvuorossa silloin). Mun mielestä tämä jatkuva lääkärissä käynti on suoraan sanottuna aika turhaa, koska mulla ei ole ollut mitään ongelmia raskauden aikana. Käytännössä terveydenhoitaja tekee kaikki työt eli mittaa verenpaineen ja punnitsee ja sitten lääkäriä ehtii nähdä pari minuuttia siihen päälle. Ärsyttävintä tässä mun lääkärissä on se, että se ei oikeastaan kysy että miten menee tai jos joskus sattuu kysymään, niin ei välttämättä vaivaudu kuuntelemaan vastausta. Sellainen liukuhihnameininki.Tykkäsin Suomessa neuvolasysteemistä enemmän, koska siellä oli enemmän aikaa (olisko se ollut 30 minuuttia) ja ehti jutella voinnista ja yleisistä fiiliksistä.

Vointi on edelleen ihan hyvä. Maha kyllä kasvaa (katsotaan onnistunko laittamaan kuvan) mutta liikkuminen ei vielä tuota sen kummempia ongelmia. Nyt täällä on 3 päivän viikonloppu ja se kyllä tuntuu tervetulleelta luksukselta. Olen pessyt ja pakannut kaappiin odottamaan kaikki vauvanvaatteet ja huomennä käydään hakemassa vauvalle ensisänky. Ja tänään kävin äitiyshieronnassa! Sain hieronnan äitienpäivälahjaksi ja se totta puhuen hieman epäilytti etukäteen. Ekan raskauden loppumetreillä kävin jonkinlaisessa äitiyshoidossa, joka aiheutti mulle melkoisen pahoinvoinnin (se oli enemmän sellainen kauneus/hemmotteluhoito, joka tuntui kestävän tuntikausia). Tämänpäiväinen hieronta oli siis raskaana olevalle suunnattu tunnin kestävä kunnon hieronta, joka tehtiin kylkiasennossa ja asentoa tuettiin hyvillä tukityynyillä. Huomasin, että kropassa on paljon enemmän jännityksiä tästä masun kantamisesta, kun olin huomannutkaan. Oli kyllä yksi parhaista ja rentouttavimmista hieronnoista missä olen koskaan ollut :) Suosittelen!

31 + 0, AnMaaria ja pikkusisko

katso liitettä 19894
 
AnMaaria voi kun sinulla on pieni maha (varsinkin kun vertaa itseensä, itsellä tuon kokoinen maha taisi viimeksi olla jouluna ;) ). Jenkkilä on jenkkilä :), jännä että tuollaisista syistä käynnistellä.

Ihanaa Salla että olet saanut lepoa suppareista.

Nelli onnea tuosta merkkipaalusta, ensi sunnuntaina poksuu tuokin.

Kyllä tuo parisuhteellekin tekee hyvää kun saa olla ihan kahden pari yötä kun lapsetkin on hoidossa ja päästään vielä lillumaan vedessä :).

ipna 33+1
 
Heippahei pitkästä aikaa!

Supistusten ja muiden vaivojen kanssa kärvistelijöille edelleen supertsempit! Jaksaa jaksaa, ei oo meillä kenelläkään enää ihan kamalan kauaa jäljellä :)

Omista kuulumisista sen verran, että kyllä nyt sattuu ja tapahtuu... Liitoskivut ovat pysyneet aisoissa ja viikkoon en ole tarvinut ollenkaan keppejä (kopkop) ja muutenkin olo on ollut oikein hyvä. Oon käynyt kävelyillä ja salillakin ja töissä on jaksanut ilman mitään ongelmia. Perjantaina sitten aamuruuhkassa työreissulle lähtiessä ajoin kolarin :headwall: Siis pieni peräänajo, mun syy, mutta kyllähän se säikäytti. Ja se vastapuoli tuntui olevan vielä enemmän huolissaan kuin minä itse, kun näki mun mahan kun nousin autosta. Työpäivä vaihtuikin sitten äitiyspoliseurantaan ja siellä pitivätkin reilut kolme tuntia. Kaikki on hyvin mulla ja vauvalla ja perjantain huilailin kotona. Säikähdyksellä siis selvittiin mutta kyllä otti päähän että tämäkin vielä piti tähän viimeisille työviikoille sattua. Nyt sitten selvitellään vakuutusasioita ym. ylimääräistä vaikka ei millään jaksais.

Ä-polilla tsekattiin samalla etisen istukan tilanne, kun kontrolliaika olis ollut tänään. Siellähän se on edelleen liian lähellä kohdunsuuta. 2 cm on kuulemma turvallinen marginaali ja mulla on 1,5cm. Mutta tuli sieltä pieni yllärikin... Se alhaalla oleva istukka onkin lisäistukka, joka ei ole kiinni vauvassa. Oikea istukka on ylhäällä oikein hyvässä paikassa. Lääkäri arveli, kuten itsekin heti tajusin, että todennäköisesti raskaus on alkanut kaksosraskautena mutta toinen ei ole jaksanut matkassa alkua pidemmälle mutta istukka on jatkanut kasvuaan. Ja tämmöinen olo mulla on ollut koko ajan. Ovulaation induktiollahan tämä pieni sai alkunsa ja todistetusti siellä on irronnut kaksi munasolua siinä kierrossa kun hedelmöitys tapahtui. Aika jännä vaan, että kukaan muu, ei lääkärit eikä kätilöt, ole tätä aiemmin huomanneet vaikka mua on ultrattu ties kuinka monta kertaa. No, tuon ylimääräisen väärässä paikassa olevan istukan takia menen taas kahden viikon päästä kontrolliin ja sitten alkaa olla jo kohtalon hetket käsillä, että onnistuuko alatiesynnytys vai ei. Nyt on vielä toivoa, että siirtyisi ylöspäin.

Suppareita alkanut tulla täälläkin, jopa useita kertoja tunnissa, mutta kivuttomia onneksi. Ja perjantaina oli paikat oikein hyvässä kunnossa niin en nyt noista vielä ole niin huolissani. Mutta kai se on tahtia vähän rauhoitettava, vaikka muuten olo onkin taas ihan hyvä :)

Keväistä viikkoa kaikille!

Säihkiss 32+0
 
"Salla07"
mä olisin halunnut lähteä uimaan, tilanne oli silloin to se että paikat oli kiinni, mutta kun se oletettavasti limatulppa irtosi (en keksi mitä muuta voi tulla niin paljon) niin en taida uskaltaa. limatulppahan irtoaa, kun kohdunsuu alkaa avautua eikä se enää pysy paikallaan. ja joo, uusiutuu se, mutta en tiedä uusiiko noin iso määrä miten nopeasti vai ollenkaan :D
kaikki sanoo että vauva syntyy nyt tällä viikolla sitten..
oman mielenrauhan vuoksi heittelin vaatetta kaukaloon: 50/56cm nallehaalarin, 56cm jumpsuitin, 2x56cm bodyä, 56cm housut, ruskovillan myssyn, pipon ja tumput.

jos selviän vielä jokin päivä kaupungille niin ostoslistalla: muutamat vauvan sukat, tutti, tuttipulloihin varuilta yksi paketti uusia tutteja ( meillä on kolmosen jäljiltä mamin anti colic-pulloja), just kanssa vaippapaketti vaikka ajattelin että kestoillaan, toiset imetysliivit, liivinsuojat.

mutta toinen asia joka mietityttää, on se että jos vauva syntyy esim nyt ja se tarvitsee silloin varmasti lisämaitoa kun on ehkä 2kg. meillä on kaikki lapset olleet maitoallergisia, ja kolmonen oli siitä huolimatta että sai lisämaitona suoraan apteekista erikoiskorviketta kun ei haluttu ottaa riskiä. että mitähän tää #4 juo sitten? mitäs jos se juokin tetrallisen vaikka tuttelia, ja sitten se allergia puhkeaa heti, ja niin ei ehkä kävisi jos se saisi jotain muuta.. onpas hankalaa nyt.
 
Heips =)

AnMaaria Kuullostaa sun rasksuden seuranta just sellaselts mitä jenkkileffoissa on. Ja tulee mieleen se missä R.Williams oli se venäläinen synnytyslääkäri :D:D. Toivottavasti ei sellainen kuitenkaan teillä!

Salla Onko sulla itelläs minkäänlaista tunnetta tai ajatusta millo vauva vois syntyä? Tarkoitan siis nyt lähiaikoina vai täysaikasena kuitenkin? Ja ehkä itekin passaisin sen uimisen nyt. Jännä tuo limatulppajuttu. Jos se sulla oli sitä ja aiemmista ollu merkkinä synnytyksestä niin oisin kyllä itekin varpaillani nyt. Jännää tää on!!

Huhhuh! Niin se arki alkoi vaan. Mies läks töihin puol kasi ja palailee puol seiskaan mennessä. Kuopuksen kaa kävellen prismailtu tutit, vaipat ja yms.sälät. puistoilemaan jäätiin matkalla ja yhteensä vajaa 3h oltii liikenteessä. Just kerkesin kotona ruoat antaa ja maate laittaa ku isosisko tuli kotiin ja piti lähtee eskariin lyllertää. Nyt tässä sohvalle istahdin enkä taida päästä enää ylös! Supistellu pitkin päivää, heti aamusta jo. Tuntuu että tuo mukula on porannut ihteään vieläkin alemmaksi. Kumartaessa jää ikäänkuin pää jalkojen väliin enkä pääse enää just yhtään kumartumaan :O. Ja kaikki helvetin eukot päivitteli puistossa tätä mahaa versus laskettu aika. Tuli vähä tökerösti sanottua yhdelle, mutta herkes se sitten. Kyllä minä ehkä tiiän ja TUNNEN että se on hitokseen alhaalla ja varmaa sattuu ja kävely näyttää ku halkean tielle. Joo kyllä, ei epäselvää! Mur!! Eiköhän se tätä menoa tule muutaman viikon sisään. Toivon melkeen.. vaikka ennenaikaisesti en halua synnyttää. Jospa tää vaa ois pidemmällä. . Huoh! Mutta sellainen perinteinen loppuajan joku puhti on tullut. Vaikka väsyttää ja varsinkin sattuu, niin haluaa touhuta kaikkea. Tää ollu joka kerta ennen synnytystä. Menis kaks vviikkoa nopeasti ni pääsis ton vauvan kokoarvion kuulemaan!
 
"salla07"
Ei oikein ole sellaista tunnetta, lähinnä pelottaa. Tulisi kuitenkin osastojakso, tyyppi kerta oli 1.9kg ja viikkoja tosi vähän-pitää varmaan alkaa syödä ruuan lisäksi herkkuja jokapäivä jos se kasvaisi vähän paremmin :p
Olisi kivaa tietää että onko jotain erityistä käynyt, mutta toisaalta kaikki turha ronkkiminen provosoi supistuksia joten mielellään sitten ei. Kipeät supparit on entistä kipeämmät, pitää nousta sohvalta tai jos kävelee niin pitää pysähtyä. Mutta niitä tulee ehkä 5 päivässä vain, onneksi!
Mä oon nukkunut puolille päivin, kun vein kuopuksen päiväkotiin. Huima suunnitelma sisältää tänään ruuan teon ja koneellisen pyykkiä, toivon että mies käy kaupassa ja tulee päiväkodin kautta niin mun ei tarvitse liikkua pitkälle.
 
"salla07"
http://aijaa.com/AEd7s9 tässä vielä tuore mahakuva
Epikriisi tuli, paikat kiinni, pehmeät ja kaulaa 2cm (mä muistin että se sanoi liki 4cm, mutta toisaalta halusi tutkia kahteen kertaan :eek:) , ei riskiä ennenaikaiseen synnytykseen tuon suhteen. Kipeistä supistuksista uudestaan svo:lle.
Mutta jos tuosta kahdesta sentistä on tulppa tullut, tuikkii kohdunsuulle päivittäin, ei ainakaan tieto helpota mun oloa nyt..
 
Ou mai gaad StaRRin masu on JÄTTI!!! Ja lähes samassa kohtaa ollaan menossa :) Vau! Tulee hieno iso vauva <3 Tosi hyvä!

Itse kävin tänään neuvolassa ja +15,5kg tullut raskautumisen alusta ja kaikki arvot mulla ihanteelliset. Mutta! Terkka kysyi olenko perehtynyt liikelaskentaan, kun kuunteli sydänääniä eikä meinannut niitä löytää aluksi. Tai siis löysi aivan eri puolelta mitä luulin vauvan sijaitsevan :D Mutta että liikelaskentaan!?! Menin niin hämilleni tästä, etten sitten osannut kysyä miksi terkka otti tämän edes esille, vaikka juurihan olin kertonut että vauva liikkuu PALJON ja esim. eilen liikuskeli lähes taukoamatta 7h putkeen. Mä en käsitä.. Onko muille sanottu liikelaskennasta? :/

Mua niin ärsyttää vain se, että menen lukkoon aina jos tulee jotain yllättävää odottamatonta ja sitten jään pohtimaan niitä asioita itsekseni. Voi pahus!
 
Pikkumasuinen AnMaaria, mä tunnen itteni jättiläiseks :D

Winny joo, tää pötsi on ottanu semmosen kasvustartin viime aikoina, ei ihme et raskausarpia on tullu lisää : / Mä oisin tyytyväinen semmoseen reilu kolmekiloseen vauvaan mut taitaa olla toiveajattelua kun mahan kasvu räjähtäny :LOL:

Nelli Jes! Sullaki rv34 täynnä :rolleyes: Munki pitäis vielä pikkujuttuja hankkia, esim. just ne siteet, muutama korviketetra yms. Liivinsuojiakin vois laatikollisen hakee, mulla muutamat kestosuojat mut hyvä olla kertiksiäkin.. Ihanaa kun isosisko saa tärkeen tehtävän, varmasti tuntuu kivalta hänestä kun pääsee valkkaamaan vauvalle juttuja =)

Näin ekakertalaisena on kysyttävä et millasia siteitä kannattaa hankkia kotiin jälkivuotoa ajatellen? Mitkä parhaita?

Mulle on palannu palelua ja väsymystä, toivottavasti kilppariarvot kohdillaan tuolla 1/2 tabl. minkä joka aamu otan. Mut ens viikolla taas verikokeet ja äitipoli niin sit saa niistäkin taas tulokset. Huomenna olis neuvola, ihan turha juttu koska hyppään nyt 2vkon välein äitipolilla. Mun oma terkkari on jollain saikulla niin toiselta paikkakunnalta tulee toinen terkkari tohon meidän neuvolaan, saas nähdä synkkaako hänen kanssaan. Jotenki turhaa tuo neuvola tosiaan kun äitipolilla mua hoidetaan ja siks jää se toinen lääkärineuvolakin kokonaan poijes.
Raihnaisuus-teema jatkuu ja kipua siellä täällä, myöskään makuuasennossa ei ole enää pitemmän päälle hyvä olla. vauva pökkii välillä niin kovasti virtsarakkoa et vihloo ja tulee kiirus vessaan. eipä sen kummempaa maanantai-iltaan.

Ainiin, tehdäänkö kaikille se joku synnytystapa-arviointi ja millon? Mitä siinä tehdään/suunnitellaan/katotaan? Kun monet siitä puhuu mut mulle ei oo sairaalassa puhuttu mitään..

StaRR 34+5
 
Viimeksi muokattu:
Ehtoota

Winny Liikelaskennasta.. oisko se terkka tarkoittanut että muistaa sitä tehdä jos vauva kävisikin yhtäkkiä hiljaisemmaksi? Minulle ainakin joka paikassa painotettu että liikkeitä pitää tuntua ja jos ei niin sit laskemaan.

StaRR Varmaa jotain yösiteitä kannattaa kotiin hommata. On niin yksilöllinen tuo jälkivuotokin. Mulla ollu aika niukkaa. . Ei ees menkkoihin verrattavissa. Eka päivinä saattaa hulahdella, mutta sitä varten on ihanat sairaalan Sakupen verkkohousut ja kunnon vaipat :D. Synnytystapa-arvio tehdään yleensä viimesellä neuvolalääkärillä rv 35-36. Mutta sulla kun polikäyntejä niin tiuhaan niin varmaan ensi kerralla niitä juttuja kahteleevat. Tarjontaa, lantionmittaa, vauvan kokoa yms. =).

Minä olen ihan raato! Ei yhtään tällasta päivää ennen kun olen jakautunut! Yhtään lepohetkiä ei ole ollut.. hermo aihan pinkeenä ja sellanen mombasan elin otassa kulkenu puol päivää :O. Eikä tarvii liene edes valittaa muista oloista. Mainittakoon päällimmäisenä muutamat melko kivuliaat supistukset ja suht useasti ja tuo pää tuolla haarovälissä tulee just läpi! Kauhee paine ja jomotus. Tällä menolla luulis tilanteen kypsyvän täysille viikoille hyvin kypsäksi! Vauvan liikkeet sattuu!
 
Viimeksi muokattu:
Mulle ei ikinä ole tehty synnytystapa arviota. Olen siitä kuullut että jossain päin suomea niitä tehdään.

Kerran kätilö on mulle sanonut että puuvillaiset siteet on parhaita ja vuokkosilla taisi olla joku cotton feel. Kesällä on hyvä antaa myös ilmakylpyjä. Sairaalan verkkopöksyt alkuun on ihan huiput :)

Mullekin muistavat neuvolassa aina jokakerta mainita liikelaskennasta. Missään raskaudesa ei tosin ole tarvinut sen suhteen huolehtia ja yleensä jos olen ajatellut aloittamaan laskentaa niin yleensä sen 10 liikettä olen saanut sitten muutamassa hetkessä.

Säihkis toivottavasti istukka vielä siirtyy ja tosi jännä että siellä onkin ollut kaksi alkua. Jäin myös pohtimaan että mitenköhän tuo toinen istukka tulee ulos?

Enää tämä ja ensi viikko töitä. Paniikki iskee mutta toisaalta mua ärsyttää koko ajan. Siihen on montakin syytä mutta suurin syy on mun seuraaja... en vaan ole millään samalla aaltopituudella hänen kanssaan. Toisekseen pitäisi saada kaikki dokumentoitua ja tehtyä. Pitää vaan nyt yrittää sopeutua ja tehdä hommat.

Ipna 33+1
 
StaRR, ihan turhaan tunnet itsesi jättiläiseksi! Kyllä kaikkien masut kasvaa aika kovaa vauhtia viimeisinä viikkoina ja jos ei kasva, niin sitten kaikki ei varmaan ole kunnossa.

Mahan kasvua odotellessa,

AnMaaria =)
 
Huomenta

Pakko tähä aamun kärkeen täräyttää, kun eilen tuli tän raskausajan huipentuma noiden hormonien suhteen. Siinä isännän kanssa nukkumaan mennessä sellanen herkkä hetki sit varmaan kuukauteen. Otti minut kainaloon ja silitteli jne.. No mulla alkoi soimaan päässä:"äiti anto mulle rahaa osta vähä kalaa, minä poika pyydystinkin suuren suuren valaan".. päätin sen siinä tilanteessa luikauttaa kun sopi minusta erinomaksesti kuvaamaan. Ei jumankekka minkä naurukohtauksen sain. Siis ihan käsittämätöntä :LOL: Ei siitä tullu loppua ja romantiikka oli kyllä kaukana tilanteesta. Eipä siinä voinu mieskään muuta ku mulle nauraa.. sit aloin itkemään kun mietin että ei tässä taida kyetä sitä kauneintakaan enää tän mahan kaa tekemään. Itkee vollotin että oli nenä tukossa. Sit tuli tuo biisi mieleen ja taas hepuli. Ai mmullako hormonit pinnassa? :LOL::saint:

Yöllä sain niitä kohtulihaksen kramppeja iha koko ajan, tai luulen että on sellaisia . Tuntuu kohdun seinämässä aivan törkeenä vihlontana että ei voi kylkee kääntää. Koko yön. Itketti ja sattu ja v*tutti.

Mutta arska paistaa ja kasassa olen:cool:. Ihanaa tiistai päivää kaikille =)

Nelli & Timpsu 34+1
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Terhitär
Voi Nelli sua :hug: :LOL: Olipahan ilta/yö sinulla. Toivotaan et sulle tulee mukava päivä tänään :heart:

Mä tulin just neuvolasta. Siellä oli tuuraaja kun oma terkkari siis saikulla. Mun verenpaineet huiteli jossain yläsfääreissä ja painoa oli tullu 5 päivän takaiselta äippäpolikäynniltä muka n. 2kg :O ok, eri vaaka mut silti. sit oon huomannu turvotusta jaloissa ja käsissä, pissa kuiteskin puhdas. Kuiteskin, tää terkka meinas et pistää lähetteen polille mut kun sanoin et mulla on sinne aika ens viikon to niin oli sitä mieltä et seuraan noita verenpaineita kotona ja jos on korkeet, yli 130/85 niin pitää kuulemma soittaa äitipolille et ne kuulemma ottaa osastolle ja alkaa miettii käynnistystä. Tuplapaniikki. Terkkari mittas ja sf-mitta oli kuulemma jo 38cm! Voiko tuota uskoa??! 3 viikkoo sitten n. 32cm eri terkan mittaamana. Oli myös sitä mieltä äsken et ultran 5 päivän takainen painoarvio ei pidä paikkaansa (2,6kg) vaan et vauva olis jo paljon paljon isompi. Doubledoublepaniikki. Mitä ihmettä? Apua? Mulle jäi päällimmäisenä kauhun tunne tuosta äskeisestä käynnistä.
Sit sanoi vielä kun olin lähdössä sieltä et mun pitää soitella ens viikolla uutta neuvola-aikaa kun oma terkkari on taas paikalla mut epäilee et en oo sillon kotona vaan osastolla odottamassa käynnistystä. Mua oikeesti alko ahistaa ja kunnolla.
Hänen arvionsa mukaan vauvasta tulee yli nelikilonen ja nyt jo kuulemma hänen mielestään reippaasti yli 3kg! Sanoi et ultrassa tehdään laskuvirheitä koko ajan ja alkoi puhumaan et mahtuuko alakautta ja et saatetaan joutuu kattoo röntgenillä tarkat mitat ja jne. jne. jne.
Tällästä stressiähän tähän just vielä kaipaskin. Mä nyt mittaan noita paineita kotona vaikka huomiseen ja soitan sit suoraan äitipolille et voidaanko oottaa ens viikon käyntiin jos ne on koholla..
Pelottaa.

StaRR 34+6
 
Starr; minulla neuvolassa oli korkeammat lukemat..tai samat..kotimittauksessa olen ollut koko ajan. Eilen kun mitattiin neuvolassa, olin seissut tovin ja jännitin polia. Täti ei sanonut mitään..kahdesti mittasi kylläkin. Paino oli noussut kk 2kg :/
Kotimittauksessa rajaksi annettu 140/90 Paineille.

Ultrassa vauvan painoarvio nyt 2070g, viikot 32+4..Keskikäyrällä.

Minnie ja Hippu 32+5
 
StaRR Sf mitasta. Kyllä siinä on mittaajissa eroja. Ihan todistetusti itse tämän useammin kokenut, esim.samana päivänä lääkäri ja th, heittoa on. Ultralla tehty vauvan kokoarvio lopourasksudessa.. no mulla on käynyt joka kerta niin kun on ihan lopussa ultrattu että on heittänyt puolisen kiloa syntymäpainosta.. kun vauva on jo laskeutunut on pään mittaus hankalaa, ja onhan koko vauva ihan solmussa siellä jolloin mittojen saaminen lopussa vaikeampaa. Käsipelillä arvioitu mahan päältä vauvan koko ollut aina enemmän paikkansa pitävä.. ei taida sua nyt lohduttaa.. Raskausmyrkytyksestä. Ei ole ollut mutta olen lukenut ja kuullut että on tapauksia missä protsku puuttuu pissastesteistä plussana mutta just turvotukset ja paineet huitelee.. siinä mielessä ite ajattelisin että jos nyt yhtää ei paineet tasaannu niin soittasin ä.polille mittee ovat mieltä. Kannattaa seurailla aamupaineita varsinkin.. you know ;). Ja hyvähän se on jos todella olisikin niin että vauva on isompi, että asiaa mietittäs tarkemmin just senkin puolesta, että onnistuuko alatiesynnytys. Älä panikoi =). Kaikki menee varmasti hyvin, käynnistetään tai ei. Toki ymmärrän jos yhtäkkiä tuollasia puhellaan.. toi th voi olla todella väärässä tai sitten hoksannut puuttua ajoissa mahdolliseen ongelmaan. Seurailehan oloasi.

Minä käytin tytön 2v neuvolassa äsken. Pyysin että stikkaa mun pissan ku jäi kummittelee se viikon takainen sokerit kahdella plussalla.. no ihan oli ok ja todellakaan ei kannata vetästä tuopillista mehua ja riviä suklaata ennen neuvolaa, niiku tein viikko sitten :D. Käytiin torilla kahvilla vielä, ihana keli. Useampi mahaantaputtelija ja kyselijä TAAS kävi länkyttämässä samaa.. joko ja voi kauheeta jajajaja.. viddu mur oikeesti jo!! Vähän sellanen vihlova tunne ollut kohdulla tänään, ihan uudenlainen. Että meno on kyllä sen näköistä että voisin olla iha rv40 :D.
 

Yhteistyössä